نورپردازی سقف کاذب

نورپردازی سقف کاذب

نورپردازی سقف کاذب یکی از مهم ترین بخش های نورپردازی در یک مجموعه است. نورپردازی سقف سبب بهتر دیده شدن فضا و افزایش زیبایی آن می شود. سقف کاذب پایین تر از سقف اصلی مجموعه قرار می گیرد.

نورپردازی سقف کاذب با روش های مختلفی انجام می شود. یکی از ساده ترین آن ها استفاده از لامپ هالوژن و پنل ال ای دی و ریسه است. این تجهیزات در عین سادگی، می توانند زیبایی بسیار زیادی را به مجموعه شما ببخشند. استفاده از نور مخفی در آرک سقف‌های کاذب نیز از دیگر ترفندهایی است که مجموعه شما را زیباتر می کند.

اگر قصد دارید سقف مجموعه خود را نورپردازی کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای نورپرداری سقف مجموعه به خصوص سقف های کاذب خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اهمیت نورپردازی در یک مجموعه

وجود نور برای هر مکانی ضروری است. در گذشته نورپردازی تنها با هدف روشن شدن خانه انجام می شد و تنها از انواع لامپ در نورپردازی استفاده می شود. اما امروزه اهداف نورپردازی گسترده تر شده است. نورپردازی یک مجموعه در واقع در زیبایی و چگونه به نظر رسیدن آن مجموعه بسیار مؤثر است و اهمیت آن زمانی مشخص می شود که بتوان با نورپردازی، محیط های کوچک و سرد را بزرگ تر و گرم تر نشان داد.

نورپردازی یک محیط باید کاملاً اصولی و درست انجام شود در غیر این صورت نه تنها به زیبایی آن مجموعه کمک نمی کند، بلکه سبب بد جلوه دادن آن محیط نیز می شود. نورپردازی سقف کاذب یکی از انواع نورپردازی های مهم در مجموعه محسوب می شود که در ادامه به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت.

در نورپردازی یک مجموعه باید تمامی عوامل مهم که در دکوراسیون و یا طراحی داخلی آن محیط تأثیرگذار است، مثل اندازه اتاق، نوع دکوراسیون، ترکیب رنگ ها، در دسترس بودن و یا نبودن نور طبیعی و … در نظر گرفته شود زیرا تمامی این عوامل در نوع نورپردازی مؤثر هستند.

علاوه بر این، باید گفت که استفاده از رنگ های روشن باعث بزرگ نشان دادن محیط می شود و برعکس، استفاده از رنگ های تیره سبب می شود که فضای مورد نظر بسته تر و کوچک تر دیده شود.

اهمیت نورپردازی در یک مجموعه
اهمیت نورپردازی در یک مجموعه

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ مناسب برای منزل


انواع نورپردازی سقف

  • نورپردازی مخفی در سقف های کاذب: در این سبک نورپردازی از تجهیزات توکار یا منابعی استفاده می شود که بدنه آن ها قابل مشاهده نیست. این نورپردازی برای مجموعه هایی با سقف کوتاه بسیار مناسب است.
  • نورپردازی نقطه ای: این سبک نورپردازی از چراغ های متصل به شبکه همچون هالوژن و پنل ال ای دی استفاده می شود. این چراغ ها به صورت نقطه ای و به شکل توکار یا روکار روی سقف نصب می شوند. اغلب این تجهیزات قابلیت تنظیم نور دارند. در اداره ها، مراکز آموزشی و فروشگاه ها اغلب از این سبک نورپردازی استفاده می شود.
  • نورپردازی پخش و عمده: در این نوع نورپردازی اغلب از چراغ های روکار مانند آویز یا لوستر استفاده می شود. در منازل مسکونی و اتاق های خواب اغلب از این سبک نورپردازی استفاده می شود.
نورپردازی سقف کاذب
نورپردازی سقف کاذب

موارد مهم در نورپردازی سقف های کاذب

سقف یکی از مهم ترین بخش های هر ساختمانی است که زیبایی و نورپردازی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. نورپردازی سقف کاذب باید اصولی و صحیح انجام شود و متناسب با هر بخش از ساختمان و دکوراسیون آن باشد.

ابعاد محیط

از موارد مهمی که در این نورپردازی اهمیت دارد، فضا و مکان مورد نظر و اندازه آن محیط است.

ارتفاع سقف

همچنین ارتفاع سقف نیز نکته مهمی است که باید به آن توجه شد. به خصوص در بخش انتخاب تجهیزات نورپردازی، حتماً ارتفاع سقف باید مدنظر قرار بگیرد.

ارتفاع سقف
ارتفاع سقف

رنگ نور

رنگ دکوراسیون نیز در انتخاب سبک و رنگ نورپردازی بسیار تأثیرگذار است. برای نمونه،فضاهایی که دکوراسیون روشنی دارند، بهتر است در نورپردازی آن کمتر از رنگ سفید و روشن استفاده شود.

فضاهایی که دکوراسیون آن ها تیره باشد، بهتر است در نورپردازی آن از بیشترین میزان نور استفاده شود. برای تناسب و هماهنگی بین کلیه فضاها بهتر است از نورهای سفید و زرد در کنار هم استفاده شود. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

سبک نورپردازی

یکی دیگر از نکات مهم در نورپردازی سقف کاذب استفاده از انواع نور در سقف ها است که به صورت های مختلف قابل اجرا است. این مورد نیز باید با توجه به فضای مورد نظر انتخاب شوند.

  • یکی از انواع این نورپردازی ها نور مخفی برای سقف کاذب است که به زیباتر دیده شدن آن محیط کمک می کند و بیشتر برای مکان هایی مناسب است که سقف کوتاهی دارند و نمی توان در آن محیط ها از چراغ های آویزان استفاده کرد.
  • نوع دیگر نورپردازی، نورپردازی نقطه ای و متمرکز در این سقف ها است که بیشتر برای مکان های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. می توان از لامپ هالوژن یا پنل های ال ای دی کوچک برای ایجاد این نورها استفاده کرد.

وزن تجهیزات نورپردازی

یکی از مهم ترین نکته ها در نورپردازی این سقف ها، توجه به وزن تجهیزات نورپردازی و تحمل سقف کاذب است. اگر سقف سبک و نازک است، بهتر است از تجهیزات سبک استفاده شود تا آسیبی به سقف وارد نشود.

رنگ نور مناسب در نورپردازی

همان طور که گفته شد، نورپردازی در انواع و رنگ های مختلف قابل اجرا است. نوع رنگ نورپردازی کاملاً به فضای مورد نظر بستگی دارد. بیشترین رنگی که در نورپردازی سقف کاذب مورد استفاده قرار می گیرد، رنگ سفید است که در کنار این رنگ می توان از رنگ های دیگر نیز استفاده کرد.

البته انتخاب رنگ نور کاملاً به سلیقه فرد و نوع دکوراسیون بستگی دارد و برای محیط های تیره بهتر است از رنگ روشن و برای محیط های روشن بهتر است از رنگ های تیره تر استفاده کرد تا هماهنگی بین دکوراسیون و محیط برقرار شود.

برای این که فضا از یکنواختی خارج شود، بهتر است تنها از یک رنگ استفاده نشود و در کنار رنگ سفید از رنگ هایی مثل زرد، آبی، قرمز، بنفش و … نیز استفاده کرد.

نور مخفی در سقف های کاذب

یکی از انواع نورپردازی سقف کاذب استفاده از نور مخفی است که با استفاده از انعکاس نور به سقف و دیوارها می توان محیطی جذاب و زیبا را به وجود آورد. این نوع نورپردازی در واقع به صورت مخفی در سقف کاذب نصب می شود. به این صورت که منبع نور کاملاً پنهان است و تنها بازتاب آن نور بر روی دیوار و یا سقف قابل مشاهده است.

اما درباره تجهیزات نور مخفی باید گفت که در این نوع نورپردازی از لامپ های ال ای دی و اس ام دی استفاده می شود. این تجهیزات مصرف برق کمتری دارند و از این نظر از پرکاربردترین تجهیزات نور مخفی محسوب می شوند. همچنین از انواع ریسه نیز می توان در نور مخفی استفاده کرد.

تجهیزات قابل استفاده در نورپردازی سقف

همان طور که پیش تر گفته شد، از تجهیزات مختلفی می توان برای نورپردازی استفاده کرد. با این حال برخی از این تجهیزات پرکاربردتر هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

لامپ هالوژن

یکی از تجهیزات به کار رفته در نورپردازی سقف کاذب استفاده از لامپ های هالوژن است که کاربرد زیادی دارند و در دو نوع توکار و روکار موجود هستند. این تجهیزات به زیباتر دیده شدن سقف های کاذب کمک بزرگی می کنند.

لامپ های هالوژن در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. لامپ هالوژن ال ای دی، لامپ هالوژن SMD و COB از انواع این لامپ ها هستند. لامپ های رشته ای هالوژنی که تکنولوژی قدیمی تر دارند نیز در بازار موجود هستند که مصرف برق آن ها بیشتر از دیگر انواع لامپ هالوژن است.

لامپ هالوژن
لامپ هالوژن

بیشتر بخوانید: لامپ هالوژن چیست و انواع آن کدامند؟


ریسه

نوع دیگر این تجهیزات ریسه ها هستند که نصب و راه اندازی ساده ای دارند. این محصولات نور بسیار شفافی دارند و از مصرف انرژی بسیار کمی برخوردار هستند. ریسه در رنگ ها و اندازه های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود.

این محصول را می توانید در متراژ مورد نیاز خود تهیه کنید و به همراه سوکت ریسه آن را نصب نمایید. ریسه ها در مدل های ریسه شلنگی، ریسه نواری و ریسه نئون به بازار عرضه می شوند. تکنولوژی ریسه ها می تواند ال ای دی، اس ام دی و یا حالت قدیمی ریسه ها و از نوع رشته ای باشد.

ریسه
ریسه

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ریسه و کاربرد ریسه در نورپردازی


لامپ مهتابی

یکی از مهم ترین تجهیزات و لامپ هایی که در سقف های کاذب مورد استفاده قرار می گیرد، لامپ مهتابی است که مصرف برق بسیار کمی دارد و در دو نوع توکار و روکار قابل نصب است. این محصولات نوری خطی و صاف ایجاد می کنند و در رنگ های سفید و آفتابی به بازار عرضه می شوند.

لامپ مهتابی
لامپ مهتابی

بیشتر بخوانید: تعمیر لامپ مهتابی یا لامپ فلورسنت


پنل ال ای دی

پنل ها از دیگر تجهیزات موجود برای سقف های کاذب هستند که از بهترین گزینه ها برای نوردهی سقف های کاذب به حساب می آیند. می توانید با توجه به سلیقه خود، پنل های شفاف، نیمه شفاف و یا پنل های مات را برای سقف های کاذب انتخاب کنید.

این پنل ها با توجه به این که نور مناسبی را ایجاد می کنند، برای تمامی محیط ها مناسب هستند. پنل ها به دو صورت روکار و توکار مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این محصولات به صورت گرد و برخی دیگر مربع یا چهارگوش هستند.

تنوع این محصولات بسیار زیاد است و در رنگ ها و توان های گوناگونی عرضه می شوند. تکنولوژی لامپ این محصولات می تواند از نوع LED یا SMD و COB باشد.


بیشتر بخوانید: پنل ال ای دی چیست ، انواع پنل روشنایی توکار و روکار کدام است؟


چراغ سقفی

چراغ سقفی یکی دیگر از تجهیزات مهم در سقف های کاذب است که از مناسب ترین منابع نوری محسوب می شود. این تجهیزات در دو نوع روکار و توکار قابل نصب هستند و با توجه به فضای اتاق، نوع نصب آنها مشخص شود.

چراغ سیلندی نوعی چراغ سقفی توکار است که پیش از نصب باید محل قرارگیری آن روی سقف تعبیه شود. علاوه بر این، چراغ های سقفی در انواع و طرح های مختلف همچون آویز و غیر آویز موجود هستند که برحسب نوع دکوراسیون و ارتفاع سقف می توان نوع آن را انتخاب کرد.


بیشتر بخوانید: انواع چراغ سقفی و کاربرد آنها در نورپردازی