آشنایی با انواع ریسه و کاربرد ریسه در نورپردازی

آشنایی با انواع ریسه، کاربرد ریسه در نورپردازی

آشنایی با انواع ریسه و کاربرد ریسه در نورپردازی عنوان این مطلب از بلاگ راندنو است. اگر شما جزء علاقه مندان ریسه ها هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ریسه یک نوار به همراه تعدادی لامپ است که این لامپ ها توسط یک مدار الکتریکی به یکدیگر متصل شده اند. از این نوع تجهیزات روشنایی بیشتر به عنوان نور مخفی استفاده می شود. برای آشنایی با انواع ریسه و کاربرد ریسه در نورپردازی و همچنین خرید ریسه نواری می توانید از سایت راندنو اقدام نمایید.

ریسه ها به علت محفظه لاستیکی شکل یا سیم اتصال، انعطاف پذیری بالایی دارند. در گذشته، این نوع تجهیزات اغلب در اعیاد و جشن های مختلف مورد استفاده قرار می گرفت اما امروزه نسل جدید آنها، یعنی ریسه نواری جایگزین انواع ریسه لامپ بزرگ شده است.

در گذشته، از لامپ هایی با تکنولوژی رشته ای در ساخت این گونه تجهیزات استفاده می شد اما با گذر زمان و ظهور تکنولوژی ال ای دی و اس ام دی، اغلب آنها از این تکنولوژی ها استفاده می کنند.

آنچه می خوانیم:

ریسه نوری چگونه کار می کند؟

اولین قدم در توضیح آشنایی با انواع ریسه و کاربرد ریسه در نورپردازی پرداختن به نحوه کار کردن ریس ‎‌ه است.

ریسه در حقیقت یک لاین نوری در متراژهای گوناگون است و به تعدادی چیپ ال ای دی یا لامپ رشته ای مجهز شده است که فاصله قرارگیری این منابع نوری به مدل و انوع ریسه نوری بستگی دارد.

این نوار با انعطاف پذیری بالا و اندازه های کوچکی که دارد، به راحتی در تمامی محیط ها مانند زیر کابینت، امتداد نرده ها، داخل آرک و به عنوان نور مخفی مورد استفاده قرار می گیرد. منبع تغذیه آن نیز می تواند باتری و یا منبع برق شهری باشد.

نسل جدید ریسه هایی که با تکنولوژی ال ای دی عرضه شده اند، دارای مصرف انرژی کمی هستند. پس از مشاهده قیمت ریسه می توانید با ده ها فروشگاه به صورت مستقیم در ارتباط باشید.

انواع ریسه ال ای دی از پنج بخش اصلی تشکیل شده‌اند:

  1. نوار یا سیم: این بخش محل قرارگیری منابع نوری می باشد. البته در برخی از ریسه ها، این بخش می تواند به صورت سیمی باشد و لامپ های ال ای دی ریز بر روی آن قرار گرفته شده باشند. به این ریسه ها، ریسه مفتولی یا ریسه LED سوزنی نیز گفته می شود.
  2. چیپ ال ای دی: هنگامی که ریسه به جریان برق متصل می شود، تراشه های ال ای دی موجود بر روی نوار روشن شده و از خود نور بازتاب می دهند. چیپ ها دارای مدل های مختلفی هستند.
  3. کیت (فلاشر): به کمک این دستگاه می توان نور بازتاب شده از ریسه را کنترل و به صورت دلخواه تنظیم کرد.
  4. درایو و سوکت ریسه: درایو ریسه ال ای دی، برق شهری 220 ولت را به برق استاندارد برای ریسه ها تبدیل می کند.
  5. رابط یا سوکت ریسه: ابتدا یا انتهای ریسه ها می بایست به برق متصل شود. معمولاً این کار با استفاده از سوکت ها انجام می شود. همچنین، شاید نیاز به اتصال دو متراژ متفاوت از یک ریسه به یکدیگر وجود داشته باشد که برای این کار نیز، می بایست از سوکت استفاده شود.
اجزای ریسه نوری
آشنایی با انواع ریسه

بیشتر بخوانید: نورپردازی اتاق خواب


انواع ریسه ها براساس کاربرد

ریسه بر اساس محل استفاده و نوع کاربردشان به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. انواع ریسه تزئینی
  2. ریسه ساختمانی

ریسه تزئینی

ریسه LED دکوراتیو، اغلب جهت تزئین داخل مجموعه ها و به صورت روکار به کار می رود. این ریسه در رنگ بندی مختلف تولید می شود و معمولاً بر روی کلاف 100 متری ارائه می شود. البته ریسه ها را می توان از محل نشانه گذاری شده، به متراژ های دلخواه برش داد. استفاده از ریسه دکوراتیو زیبایی بصری مجموعه را چند برابر می کند. از این محصولات برای دکور خانه، آتلیه، نورپردازی اشیا، مراسمات مذهبی و دیگر موارد استفاده می شود.

آشنایی با انواع ریسه و کاربرد ریسه در نورپردازی
آشنایی با انواع ریسه و کاربرد ریسه در نورپردازی

ریسه ساختمانی

ریسه ساختمانی نیز جنبه تزئینی دارد و اغلب داخل آرک سقف و نمای ساختمان به عنوان نور مخفی از آن استفاده می شود. در زیر راه پله ها و کنار نرده ها نیز می توان از این تجهیزات استفاده کرد. این نوع تجهیزات روشنایی که در نمای بیرونی ساختمان قرار می گیرند، دارای درجه حفاظت بالایی هستند و ضد آب به شمار می آیند. تفاوت این ریسه ها با نوع دکوراتیو این است که نحوه تولید آن ها با هم تفاوت دارد. رسه های ساختمانی اغلب به صورت شلنگی و نواری به بازار عرضه می شوند.

انواع ریسه براساس شکل ظاهری

انواع ریسه براساس ظاهر به مدل‌ های زیر تقسیم می‌شوند:

  1. ریسه ال ای دی شلنگی
  2. ریسه ال ای دی نواری
  3. ریسه نئون فلکسی
  4. ریسه معمولی

ریسه ال ای دی شلنگی

این گونه از تجهیزات روشنایی دارای سطح مقطع گرد و به صورت شلنگ هستند. جنس این شلنگ ها پلاستیک یا همان PVC شفاف می باشد. این دسته از محصولات ریموت ندارند و خاموش و روشن شدن آنها به صورت دستی انجام می شود.

ریسه شلنگی معمولی اغلب در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت. لامپ های این نوع ریسه ها به لامپ های رشته ای شباهت دارند. ریسه شیلنگی های قدیمی نسبت به ریسه شلنگی SMD که به تازگی به بازار عرضه شده است، مصرف انرژی بیشتری دارند.

ریسه SMD شلنگی دارای مصرف بسیار کمی است و به کمک ریموت می توان نور آن را تنظیم کرد. نور این تجهیزات در گذر زمان افت نکرده و تغییر نمی کند.

ریسه ال ای دی شلنگی
ریسه ال ای دی شلنگی

ریسه ال ای دی نواری

این نوع محصولات بر خلاف انواع ریسه شلنگی قطر زیادی ندارد و در عرض های کم و باریک عرضه می شود. این ریسه ها به صورت توپی به فروش می رسند اما بر روی بدنه آن ها مکان هایی وجود دارد که مصرف کنندگان می توانند متراژ مورد نظر خود را بریده و از آن استفاده کنند.

تکنولوزی به کار رفته شده در ساخت منابع نوری این ریسه ها می تواند از نوع SMD باشد. دیودهای لامپ اس ام دی، چهارگوش های کوچکی هستند که کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

ریسه ال ای دی یا اس ام دی می تواند قابلیت پشت چسب دار بودن را دارا باشد. همچنین این مدل ریسه ها دارای مصرف بسیار کم حتی کم تر از ریسه های ال ای دی هستند.

این محصولات را می توان به راحتی به ریموت متصل نمود و نور آن را کنترل کرد. ریسه LED ریموت دار برای محیط هایی که دسترسی به ریسه دشوار است (مانند نمای ساختمان) بسیار مناسب می باشد.

ریسه ال ای دی نواری
ریسه ال ای دی نواری

ریسه نئون فلکسی

نوری که این گونه تجهیزات از خود بازتاب می دهند، به صورت نقطه ای نیست و کاملاً یکدست دیده می شود. طول عمر این محصولات بالا است و به دلیل پخش نور منظمی که دارند، در بسیاری از مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرند. در ساخت تابلوهای تبلیغاتی اغلب از ریسه نئونی استفاده می شود.

ریسه نئون فلکسی
ریسه نئون فلکسی

ریسه معمولی

این ریسه ها همان ریسه های دکوراتیو و تزئینی هستند که به صورت لامپی، سوزنی، شکل دار و دیگر موارد عرضه می شوند.

بهترین برند ریسه ال ای دی

ریسه LED افق، 4m، پارس شهاب، استریپ و … از پرفروش ترین و بهترین برندهای موجود در ایران هستند. در سایت راندنو می توانید قیمت انواع ریسه را مشاهده کرده و با فروشندگان در ارتباط باشید.

مزایای استفاده از ریسه ال ای دی

  1. بازده نوری بالا
  2. مصرف کم انرژی
  3. تنوع در رنگ و شکل ظاهر
  4. امکان خاموش و روشن کردن از راه دور
  5. مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف
  6. ایجاد نکردن گرما
  7. شاخص نمود رنگ بالا
  8. انعطاف پذیری بالا

نور ریسه LED

میزان نوری که انواع ریسه خطی تولید می کند، به اندازه و تعداد ال ای دی های به کار رفته شده در آن بستگی دارد. برخی از ریسه ها دو لاین و برخی از ریسه ها تک لاین هستند. ریسه های دو لاین از دو ردیف لامپ ال ای دی تشکیل شده اند که طبیعتاً نور بیشتری را نسبت به ریسه تک لاین بازتاب می دهند.

ریسه رنگی

ریسه ها دارای تنوع رنگی بسیاری هستند:

  • ریسه بنفش
  • ریسه صورتی
  • ریسه آبی
  • ریسه انبه ای
  • ریسه LED RGB یا ریسه LED هفت رنگ

ریسه ال ای دی از کجا بخرم؟

برای خرید انواع ریسه ال ای دی می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و به طور مستقیم با تمامی فروشنده ها و نمایندگان فروش ارتباط برقرار کنید. قیمت ریسه LED و SMD به مواردی مانند برند، نوع تکنولوژی، شکل ظاهری، تک لاین یا دو لاین بودن آن، شلنگی و خطی بودن آن و … بستگی دارد.