پنل ال ای دی چیست ، انواع پنل روشنایی توکار و روکار کدام است؟

پنل ال ای دی چیست؟ | انواع پنل روشنایی

پنل ال ای دی چیست و انواع آن کدامند؟ این سؤالی است که درباره پنل ال ای دی بسیار پرسیده می شود.

پنل LED نسل جدید چراغ های سقفی است. ساخت پنل های ال ای دی در سال های اخیر رشد بسیار زیادی داشته است.

پنل LED سقفی دارای تکنولوژی منحصر به فرد و مصرف انرژی بسیار کمی است. به همین دلیل، امروزه این تجهیزات جایگزین چراغ های معمولی، مهتابی های فلورسنت و لامپ های رشته ای شده اند.

در ادامه به معرفی این محصولات خواهیم پرداخت. برای مشاهده قیمت پنل ال ای دی می توانید با مراجعه به سایت راندنو، با نمایندگان اصلی در ارتباط باشید.

خرید انواع پنل ال ای دی
خرید انواع پنل ال ای دی

آنچه در ادامه می خوانیم:

پنل LED چیست؟

LED مخفف عبارت Light Emitted Diode و به معنای دیود ساطع کننده نور است. حال به این سؤال پاسخ می دهیم: پنل ال ای دی چیست

پنل های led منابع نوری هستند که بر روی سقف نصب می شوند. البته لازم به ذکر است که پنل led دیواری نیز موجود است که اغلب جنبه دکوراتیو دارد. پنل هایی از نوع ال ای دی، روشنایی یکنواخت و بدون خیرگی ارائه می دهند. این پنل ها از دیودهای نوری ال ای دی تشکیل شده اند.

پنل روشنایی

پنل ها می توانند دارای تکنولوژی SMD ،LED و یا COB باشند که نحوه چیدمان دیودها بر روی بورد هرکدام با یکدیگر متفاوت است. در مجله راندنو به طور مفصل به بررسی تفاوت لامپ SMD و COB پرداخته شده است.


بیشتر بخوانید: لامپ ال ای دی چیست و انواع لامپ LED کدام است؟


پنل ال ای دی اداری

از پنل های led اغلب در روشنایی اداره ها، مراکز تجاری، فروشگاه ها، محیط های صنعتی و … استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که پنل های LED امروزه در بسیاری از منازل مسکونی نیز راه پیدا کرده اند.

پنل ال ای دی اداری
پنل ال ای دی اداری

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره نورپردازی فضای اداری بدانید


پنل Edge Light و Back Light

در پنل های Edge Light منبع نور در اطراف و دور پنل قرار گرفته است. نور از کنار پنل وارد می شود و از سطح داخلی پنل خارج می شود. به این پنل ها پنل ال ای دی اسلیم نیز گفته می شود.

در پنل های Back Light خلاف این امر است و منبع نوری درست در پشت پنل قرار گرفته است و نور به شکل مستقیم از سطح پنل تابش می کند.

این پنل ها اغلب در مجموعه هایی با سقف بلند مورد استفاده قرار می گیرند. در یک مجموعه می توان از هر دوی این پنل ها استفاده کرد. با این حال این پنل ها با هم تفاوت هایی دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهم کرد.

تفاوت پنل ال ای دی بک لایت با پنل اسلیم

  • پنل بک لایت راندمان نوری بهتری از خود نشان می دهد و حداقل 25 درصد نور بیشتری از خود تولید می کند.
  • پنل های اسلیم ضخامت بسیار کمتری دارند.
  • میزان گرمای تولیدشده در پنل های ال ای دی بسیار بیشتر از پنل اسلیم است. با این حال این میزان ناچیز است و به راحتی می توان از آن صرف نظر کرد.

پنل های سه حالته دو رنگ

نسل جدیدی از پنل های LED با ویژگی منحصر به فرد به بازار عرضه شده اند. به این پنل ها، پنل های چند حالته گفته می شود که با خاموش روشن کردن و کلیدزنی، رنگ های آن و حالت تابش آن متفاوت می شود.

در این پنل ها از تراشه های ال ای دی استفاده می شود. این پنل ها بدنه و ساختار مستحکمی دارند و به این گونه ای هستند که در یک حالت تنها دور آن روشن می شود و در حالتی دیگر تنها وسط پنل روشن است. در حالت سوم، تمام پنل روشن می شود و جلوه زیبایی به محیط می بخشد.

اجزای تشکیل دهنده پنل LED

در بررسی پنل ال ای دی چیست و انواع پنل ال ای دی باید بگوییم پنل ها دارای یک قاب آلومینیومی با وزن بسیار کم هستند. علاوه بر این، پنل از چند لایه تشکیل شده است که در ادامه به معرفی هرکدام خواهیم پرداخت:

  • قاب پنل led: فریم و قاب این محصولات اغلب از جنس آلومینیوم است و وزن بسیار کمی دارد. آلومینیوم مانع نشت نور و گرما به خارج از پنل می شود. برخی از تولیدکنندگان برای کاهش هزینه های مربوط به طراحی و تولید پنل، از PVC برای ساخت فریم آن استفاده می کنند.
  • تراشه های ال ای دی: مهم ترین لایه تشکیل دهنده پنل led سقفی، تراشه های آن است. بدون وجود تراشه ها، نوری نیز وجود ندارد.
  • صفحه هدایت کننده نور: میزان نور خروجی و کیفیت آن به این بخش از پنل بستگی دارد.
  • دیفیوزر: این بخش متنشرکننده نور است و در مقابل پنل قرار گرفته است. وظیفه اصلی دیفیوزر، توزیع و انتقال نور یکنواخت به تمام قسمت های مختلف در سطح پنل است.
  • صفحه بازتابنده نور: یک نوع صفحه انعکاسی در این پنل ها قرار گرفته است و خاصیت بک لایت بودن پنل ها نیز به این بخش برمی گردد. این لایه که از مواد نانوتکنولوژی ساخته شده است، بازتاب نور را بهبود می بخشد. صفحه باتاب دهنده نور می تواند نور را تا 90 درصد انعکاس دهد.
  • درایو پنل led سقفی: این بخش جریان یکنواخت و استانداردی را برای پنل فراهم می کند. درایو LED، برق شهری 220 ولت از نوع AC را به 12 ولت از نوع DC تبدیل می کند.
اجزای پنل ال ای دی
اجزای پنل ال ای دی

انواع پنل ال ای دی نوری سقفی

در ادامه به انواع پنل ال ای دی اشاره شده است:

  • پنل ال ای دی سقفی توکار: پنل روشنایی توکار دارای ضخامت بسیار کمی است و داخل سقف نصب می شود. به علت این که نحوه نصب آن ها توکار است، بنابراین پیش از استفاده، باید مکان قرارگیری آن ها بر روی سقف تعبیه شود. برای خرید پنل توکار همین حالا اقدام نمایید.
  • پنل led سقفی روکار: پنل روشنایی روکار به کمک یک قاب نصب می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب led پنل توکار، قابلیت تبدیل شدن به پنل led روکار را دارد. اما برخی از مدل های آن تنها برای استفاده توکار به بازار عرضه می شوند. خریداران در سایت راندنو می توانند پنل سقفی روکار را با بهترین قیمت تهیه کنند.

بیشتر بخوانید: انواع چراغ سقفی و کاربرد آنها در نورپردازی


ابعاد پنل LED سقفی

این تجهیزات در دو مدل دایره ای شکل و چهارگوش ساخته می شوند. نوع دایره ای آن ها با مقیاس قطر اندازه گیری می شوند. پنل های دایره ای شکل توکار دارای یک مقیاس دیگر به نام قطر برش نیز هستند که نشان دهنده قطر حفره ای است که قرار است پنل در آن نصب شود.

پنل led چهارگوش

پنل led چهارگوش نیز می تواند به دو شکل مربع و مستطیل عرضه شود. پنل هایی با ابعاد زیر امروزه از بیشترین کاربرد برخوردار هستند:

  • پنل LED 20*20
  • پنل ال ای دی 30*30
  • پنل LED 40*40
  • پنل led 60*60
  • پنل 30*60
  • پنل 120*60
  • پنل 120*30 و …

محبوب ترین این پنل های led سقفی، پنل ال ای دی 60*60 است.

پنل های led بسته به ابعاد و اندازه ای که دارند، از توان های مختلفی نیز برخوردار هستند. به عنوان مثال، پنل های 60*60 می توانند 48 وات و یا 60 وات باشند.

تفاوت میان این توان ها در این است که در توان های بیشتر، تعداد لاین های تراشه های ال ای دی بیشتر است و با فاصله کمتری از یکدیگر قرار گرفته اند. اما در توان های کمتر، تعداد ال ای دی ها نیز کمتر است.

کیفیت نور پنل ال ای دی

صفحه های هدایت دهنده LED به گونه ای طراحی شده اند که نور را به بهترین نحو ممکن منتشر کنند. این صفحه همزمان با اتصال به منبع برق، روشن می شود و نور یکنواختی را ارائه می دهد.

این صفحه در کنار دیفیوزر عملکرد بسیار خوبی دارد. تکنولوژی استفاده شده در این پنل ها به گونه ای است که امکان روشن شدن آنی بدون لرزش نور برای آن ها فراهم شده است.

کیفیت نوری این پنل ها به گونه ای است که هیچ گونه اشعه فرابنفش و … تولید نمی کنند. علاوه بر این، میزان روشنایی این پنل ها از سایر تجهیزات روشنایی همچون لامپ های فلورسنت و … بسیار بیشتر است.


بیشتر بخوانید: نور لامپ و تاثیر آن بر بدن انسان


مواد و رنگ پنل ال ای دی

آلومنیویم یکی از بهترین مواد جهت استفاده در پنل های LED است که سازندگان در قاب این تجهیزات از آن استفاده می کنند.

چیپ های ال ای دی نیز اغلب از ترکیب چند ماده آلومینیوم، گالیوم، آرسنید و … ساخته می شوند. به این مواد مقداری ناخالصی نیز اضافه می شود که این کار سبب افزایش الکترون های آزاد می شود. به کمک این ناخالصی ها می توان رنگ چیپ ها را تغییر داد.

مزایای استفاده از پنل سقفی ال ای دی

حال که دانستیم پنل ال ای دی چیست با مزایای بکارگیری این کالای روشنایی نیز بیشتر آشنا شوید:

  1. طراحی متنوع: این محصولات دارای اشکال و ابعاد مختلفی هستند. برخی از این پنل ها گرد و برخی دیگر به صورت چهارگوش ارائه می شوند.
  2. طول عمر بالا: محصولات روشنایی که دارای فناوری ال ای دی هستند، به دلیل روش های ساخت و تولیدشان، از طول عمر بسیار بالایی برخوردارند. به همین دلیل به صورت مداوم می توان از این پنل ها استفاده کرد.
  3. نور سالم: در ساخت این گونه تجهیزات، از هیچ نوع ماده مضری استفاده نشده است. به همین دلیل نور و اشعه ای که از خود بازتاب می دهند، فاقد هرگونه مواد سمی است.
  4. بازده و بهره نوری بالا: این تجهیزات نسبت به توان و شار نوری که دارند، بازده نوری بسیار خوبی را نیز ارائه می دهند. دلیل این اتفاق، وجود تراشه های ال ای دی بیشتر است.
  5. امکان کنترل از راه دور: به کمک ریموت و کنترل کننده های مخصوص می توان شدت نوری آن ها را تنظیم کرد.
  6. مصرف کم انرژی: این محصولات در مقایسه با لامپ های رشته ای، فلورسنت و … از مصرف انرژی بسیار کمتری برخوردار هستند.
  7. نصب راحت: هم نوع توکار و هم نوع روکار این محصول نصب بسیار ساده ای داشته و نیاز به دانش خاصی ندارد.
  8. طیف رنگی گسترده: دمای رنگ یک پنل led، رنگ نور آن را مشخص می کند که این رنگ نور برحسب درجه کلوین سنجیده می شود.
مزایای پنل ال ای دی
مزایای پنل ال ای دی

بیشتر بخوانید: نصب پنل ال ای دی


رنگ نور پنل سقفی

  • 3000 درجه کلوین رنگ آفتابی را ارائه می دهد.
  • 4000 درجه کلوین رنگی نچرال و به اصطلاح یخی را ارائه می دهد.
  • 6000 درجه کلوین رنگ مهتابی را ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی


دلایل روشن نشدن پنل LED

حال که دانستیم پنل ال ای دی چیست و چه کاربردی دارد، باید بگوییم گاهی اوقات پنل های LED با برقراری جریان برق روشن نمی شوند. روشن نشدن پنل احتمالاً دو دلیل دارد. یکی سوختن درایو و دیگری سوختن چیپ های ال ای دی.

گاهی به دلیل وجود نوسانات جریان برق شهری، درایو آسیب می بیند و دچار سوختگی می شود، به همین دلیل باید تعویض شود.

اگر با تعویض درایو، پنل هم چنان روشن نشد، چیپ ها باید تعویض یا تعمیر شوند. روی هر پنل یک میزان آمپر و ولتاژی نوشته شده است که مطابق آن درایو انتخاب می شود. به همین دلیل نمی توان از درایو پنل دیگری استفاده کرد.

خرید پنل روشنایی

از برترین برندهای پنل سقفی می توان به پنل ال ای دی مازی نور، پارس، شیله، پارس شهاب، شعاع، هانی نور، اکی لایتینگ، ZFR، افق، اپتونیکا و … اشاره کرد. قیمت پنل led به مواردی مانند نوع نصب، توان، رنگ نور، برند، ابعاد پنل، طول عمر و … بستگی دارد.

برای مقایسه انواع پنل ها و چراغ های سقفی می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با مراکز فروش پنل led به طور مستقیم در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: معرفی انواع لامپ و بهترین لامپ برای نورپردازی نمای ساختمان