راهنمای خرید لوسترد لوستر

راهنمای خرید لوستر

خرید لوستر یکی از ارکان مهم در دکوراسیون هر خانه ای محسوب می شود. لوسترها روشنایی اصلی هر مجموعه ای را فراهم می کنند و از سایر تجهیزات مانند چراغ دیواری، آباژور، لامپ هالوژن و … به عنوان نور مکمل و تزئینی استفاده می شود. مطالعه راهنمای خرید لوستر به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین لوستر را برای مجموعه خود انتخاب کنید.

خرید انواع لوستر
خرید انواع لوستر

لوسترها در انواع و اشکال مختلفی به بازار عرضه می شوند. این محصولات براساس متراژ مجموعه، نوع چیدمان، میزان نور طبیعی و … انتخاب می شوند. تمامی قسمت ها لوستر مخصوص به خود را دارند. لوستر آشپزخانه، لوستر اتاق خواب، لوستر پذیرایی و … با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند.

اگر می خواهید یک لوستر مناسب برای مجموعه خود خریداری کنید، بهتر است پیش از آن، با انواع لوستر آشنا شوید. در این مقاله به معرفی انواع لوستر و راهنمای خرید لوستر مناسب برای منزل خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تاریخچه لوستر

در طول قرن ها، لوستر کم کم تکامل پیدا کرد و به شکلی که امروز مشاهده می کنیم، درآمده است. از لوسترهایی که با شمع روشن می شدند گرفته تا لوسترهای امروزه همگی در زمان های گوناگونی مورد استفاده قرار می گرفتند.

استفاده از لوستر (نه به شکل امروزی) به 17000 سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد! باستان شناسان از حفره هایی که با نظم های خاص روی دیواره غارها پیدا کرده اند، دریافته اند که گذشتگان نیز از نوعی لوستر و مشعل جهت تولید نور در شب استفاده می کردند.

پلی کندلون بیزانس در قرن ششم یکی از اولین نمونه های لوستر در دنیا بود. در این لوستر از شمع جهت روشن شدن استفاده می شد. رفته رفته این شمع ها کنار گذاشته شدند و چراغ های نفتی و سپس لامپ های الکتریکی جایگزین آن ها شدند.

برای خرید لوستر به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در راهنمای خرید لوستر مهم ترین نکته، مکان استفاده از آن است. اگر می خواهید لوستر قدیمی خود را تعویض کنید و یا یک لوستر جدید خریداری کنید، باید نکات زیر را بررسی کنید:

سبک لوستر

در این بخش باید مدل دکوراسیون خود را در نظر بگیرید. برخی از انواع لوستر مانند لوستر چوبی و فلزی که معمولاً نور کمی از خود تولید می کنند، نوعی لوستر مدرن هستند که برای خانه هایی با دکوراسیون مدرن مناسب هستند.

در مقابل، لوسترهایی که ابعاد بزرگی دارند و نور زیادی تولید می کنند و معمولاً از جنس کریستال و یا برنز ساخته شده اند، برای دکوراسیون های کلاسیک یک گزینه مناسب به شمار می آیند. برخی از لوسترها نیز مانند لوستر تیفانی و مراکشی، دارای نقوش سنتی و قدیمی شکل هستند که اغلب برای خانه هایی با دکوراسیون سنتی گزینه مناسبی هستند.

اندازه لوستر

بزرگی و ابعاد این محصولات، به فضایی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرند، مربوط می شود. اگر فضای بزرگی در اختیار دارید، انتخاب لوستر برای شما راحت تر است اما در محیط هایی که سقف کوتاهی دارند و از متراژ کمی برخوردار است، بهتر است از لوسترهای کوچک تر و ساده تر استفاده کنید.

رنگ لوستر

پیش از خرید لوستر باید به رنگ دکوراسیون خود توجه کنید. این تجهیزات باید با رنگ محیط سازگاری داشته باشند. استفاده از رنگ های خنثی نیز پیشنهاد مناسبی است زیرا با هر دکوراسیونی همخوانی دارد.

لوستر چند طبقه

لوسترها می توانند از نوع چراغ آویز باشند که خودشان منبع نور سر خود دارند. اگر سقف مجموعه شما بلند است، می توانید از چراغ های آویز و یا لوسترهایی با زنجیر بلند و چند طبقه استفاده کنید.

به طبع، لوسترهای چند طبقه نور بیشتری از خود منتشر می کنند. اما معمولاً برای سقف های کوتاه، چراغ سقفی و لوستر سقفی گزینه های مناسب تری هستند. این محصولات معمولاً لوسترهای یک طبقه ای هستند که به محل نصبشان بسیار نزدیک هستند.

لوستر چند طبقه
لوستر چند طبقه

نصب و نظافت لوستر

هرچقدر طراحی یک لوستر ساده تر باشد، نصب و نظافت آن نیز ساده تر است. لوستر نیازمند تمیزکردن مداوم است. جمع آوری گرد و غبار از روی لوستر سبب شفاف شدن آن می شود و از زنگ زدگی جلوگیری می کند. لوستری انتخاب کنید که قابل شستشو باشد و تمیزکردن آن کار دشواری نباشد.

لوستر چند شعله

پیش از خرید این محصولات، به میزان نوری که در محیط مورد نیاز است توجه کنید. لوستر چند شاخه نور بیشتری از خود تولید می کند. اگر محیط شما از نور طبیعی دور است، بهتر است از لوسترهایی استفاده کنید که نور بیشتری از خود تولید می کنند. برخی از لوسترها تنها یک شعله دارند که اغلب به صورت آویز ارائه می شوند. این محصولات قابلیت تولید نور کمتری نسبت به سایر لوسترها دارند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ مناسب برای منزل


چه لوستری مناسب است؟

حال که با راهنمای خرید لوستر آشنا شدید، خوب است بدانید بخش های مختلف منزل دکوراسیون و چیدمان مختلفی دارند که برای هرکدام باید از یک لوستر مخصوص استفاده کرد. در ادامه ویژگی های یک لوستر مناسب برای هر قسمت منزل را به صورت جداگانه معرفی کرده ایم.

راهنمای خرید لوستر
راهنمای خرید لوستر

چه لوستری برای آشپزخانه مناسب است؟

آشپزخانه یکی از مهم ترین بخش های هر مجموعه ای است و میزان نور آن از اهیمت ویژه ای برخوردار است. این بخش محل سرو غذا است و اگر میز غذاخوری شما در این بخش قرار گرفته است، اهمیت آن بیشتر هم می شود.

تجهیزات روشنایی آشپزخانه خود را می توانید با توجه به جنس کابینت ها انتخاب کنید. اگر کابینت های براق یا هایگلاس در آشپزخانه شما به کار رفته است، نور لوستر شما را بازتاب می دهد و چند برابر می کند. پس بهتر است از لوسترهای پر نور استفاده نکنید.

برخی از این محصولات مانند لوستر فلکسی، دارای قابلیت کنترل نور هستند که می توانید مطابق خواسته خود، شدت و رنگ نور آن ها را تغییر دهید.

چه لوستری برای آشپزخانه مناسب است؟
چه لوستری برای آشپزخانه مناسب است؟

لوستر آشپزخانه

برای خرید لوستر آشپزخانه کانتر دار یا لوستر کانتر می توانید از چراغ آویز (چراغ بیلیاردی) و یا چراغ ادیسونی استفاده کنید که علاوه بر تولید نور، جنبه دکوراتیو نیز داشته باشند.

از قدیم تا کنون، از لوسترهای خاصی برای میزهای غذاخوری خارج از آشپزخانه استفاده شده است. برخی از این محصولات آویز نیستند و پایه جداگانه ای دارند که در گوشه سالن قرار می گیرند و منبع نوری آن ها بالای سر میز غذاخوری واقع می شود.

برخی دیگر از این محصولات از کریستال های زیادی تشکیل شده اند تا بتوانند نور بیشتری از خود منعکس کنند. این دو مدل پیشنهادهای مناسبی برای میز غذاخوری شما هستند که مطابق با سبک دکوراسیون خود می توانید آن ها را انتخاب کنید.

لوستر آشپزخانه با کانتر
لوستر آشپزخانه با کانتر

چه لوستری برای پذیرایی مناسب است؟

نوع لوستر پذیرایی با نوع دکوراسیون شما رابطه مستقیمی دارد. اگر در پذیرایی شما از چراغ سقفی و هالوژن استفاده شده است، می توانید از لوسترهایی با تعداد شعله کم استفاده کنید.

برای مشاهده قیمت چراغ سقفی یا پنل ال ای دی به سایت راندنو مراجعه کنید.

اگر سقف پذیرایی شما کوتاه است، از چراغ سقفی استفاده کنید. اگر دکوراسیون خانه شما کلاسیک، سلطنتی و آنتیک است، می توانید از لوستر کلاسیک، کریستال و برنز استفاده کنید. در پذیرایی هایی که از وسایل مدرن داخل آن ها استفاده شده است، می توایند از لوستر چند ضلعی یا لوستر چند وجهی که شکل مدرنی دارد، استفاده کنید.

برخی از سالن ها قابلیت نصب چند لوستر دارند. در این سالن ها بهتر است از محصولات جفت و هم شکل استفاده شود.

چه لوستری برای پذیرایی مناسب است؟
چه لوستری برای پذیرایی مناسب است؟

بیشتر بخوانید: نورپردازی پذیرایی | همه چیز درباره روشنایی اتاق پذیرایی


چه لوستری برای اتاق خواب مناسب است؟

انتخاب لوستر برای اتاق خواب یک موضوع بسیار مهم است زیرا این مکان ممکن است محل استراحت، مطالعه، کار و … باشد. لوسترهایی که قابلیت تنظیم نور دارند، گزینه هوشمندانه ای هستند. اگر به خرید چنین لوسترهایی علاقه ندارید، می توانید آن ها را به دیمر مجهز کنید که از این طریق بتوانید نور آنها را تنظیم نمایید.


بیشتر بخوانید: دیمر چیست و چگونه کار می کند؟ معرفی انواع دیمر و کاربرد آن


چه لوستری برای اتاق خواب مناسب است؟
چه لوستری برای اتاق خواب مناسب است؟

لوستر حبابی که رنگ آن کرم، آبی، سبز و … است، می تواند آرامش خوبی را برای شما ایجاد کند. نوعی از این محصولات نیز که به لوستر مراکشی معروف هستند، می توانند گزینه بسیار خوبی باشند. ترکیب لوستر و آباژور در اتاق خواب می تواند نور زیبایی برای شما ایجاد کند. در ضمن می توانید از لوستر کلاسیک اتاق خواب نیز استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: نورپردازی اتاق خواب


از کجا لوستر ارزان و شیک بخرم؟

در راهنمای خرید لوستر نکات مهم مانند مدل، رنگ، تعداد شعله و … را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید مناسب ترین این محصولات را برای مجموعه خود انتخاب کنید.

قیمت لوستر به جنس آن، تعداد شاخه ها، برند و … بستگی دارد. اغلب قیمت لوستر مدرن پذیرایی که از جنس شیشه، فلز و … است، از قیمت لوستر برنزی کمتر است.

لوستر ارزان در تهران

اگر در تهران زندگی می کنید، می توانید به خیابان لاله زار شمالی، خیابان ابوسعید، پانزدهم خرداد و لوستر فروشی های خیابان شریعتی مراجعه کنید تا بتوانید از فروشگاه هایی که مخصوص فروش لوستر هستند، دیدن کنید.

با مراجعه به سایت راندنو می توانید با فروشندگان انواع لوستر به طور مستقیم در ارتباط باشید. در این سایت امکان مقایسه قیمت نیز وجود دارد. هم چنین می توانید تمام اطلاعات و مشخصات فنی محصولات را بررسی کنید.


بیشتر بخوانید: نور لامپ و تأثیر آن بر بدن انسان


سؤالات متداول

از کجا بفهمیم کدام لوستر بهتر است؟

لوستری برای مجموعه شما مناسب است که با دکوراسیون و اندازه فضای شما همخوانی داشته باشد. اگر دکور کلاسیک دارید، از محصولاتی به همین سبک استفاده کنید. اگر لوازم شما مدرن است، لوستر های مدرن و امروزی مناسب تر هستند. اگر مجموعه شما تلفیقی از هر دو سبک است، از لوسترهای خنثی استفاده کنید.

از کجا بفهمیم لوستر برنز اصل است؟

ممکن است در ساخت لوستر برنزی، از سه فلز آلومینیوم، آهن و زاماک استفاده شود. برای این که بتوانید لوستر برنز را از لوستر آبکاری برنز تشخیص دهید، می توانید از یک آهن ربا کمک بگیرید. لوسترهای خالص برنزی، خاصیت جذب آهن ربا ندارند. با این روش می توانید مطمئن شوید که لوستر شما آهنی نیست.

لوستر آلومینیومی و برنزی را نیز می توانید توسط چگالی آن ها آنالیز کنید. چگالی برنز 3 برابر آلومینیوم است. بنابراین در میان دو کالای مشابه، لوستر برنزی 3 برابر لوستر آلومینیومی وزن دارد. زاماک نیز از آلیاژ روی، آلومینیوم و سرب تشکیل شده است. برای تشخیص این آلیاژ می توانید مقداری از سطح لوستر را بتراشید و رنگ آن را بررسی کنید. عمق لوستر برنزی هم رنگ برنز است.

آیا لوستر برنجی سیاه می شود؟

برخی از فلزات در مقابل اکسیژن هوا از خود واکنش نشان می دهند و به اصطلاح اکسید می شوند. فلز برنج بسیار مقاوم است و در برابر اکسید شدن نیز از خود واکنشی نشان نمی دهد. در نتیجه حتی با گذشت سال ها دچار اکسیداسیون نمی شود و تغیییر رنگ نمی دهد.

گاهی به ترکیبات لوستر برنجی، آهن اضافه می کنند. وجود آهن در ترکیب این لوسترها سبب می شود تا لوسترها دچار زنگ زدگی شوند و رنگ آنها به سیاه تغییر کند. لوستر برنجی خالص هیچگاه تغییر رنگ نمی دهد.

چه تعداد لوستر نیاز است؟

انتخاب تعداد لوسترها در یک مجموعه به اندازه فضا بستگی دارد. در برخی از مجموعه ها جایگاه قرارگیری لوستر تعبیه شده است و باید به ازای هرکدام یک لوستر خریداری کنید.

سبک و مدل لوستر چگونه باشد؟

سبک و مدل لوستر یکی از نکات مهم در هنگام خرید لوستر است. پیش از خرید انواع لوستر، ابعاد فنی لوستر، سبک چیدمان منزل، نوع دکوراسیون، ارتفاع سقف و … را بررسی کنید.

اگر سبک چیدمان دکوراسیون مجموعه شما مدرن است، از لوسترهایی با همین سبک استفاده کنید تا با مجموعه شما سازگاری داشته باشد. لوسترهای سنتی نیز مناسب محیط هایی با چیدمان سنتی هستند. به عنوان مثال، اگر به دنبال لوستر برای سقف هستید، از لوسترهای سقفی استفاده کنید.

اندازه لوستر مناسب فضا چقدر است؟

بهتر است در فضاهای کوچک از لوسترهای کوچک استفاده کنید. با بکارگیری لوسترهای بزرگ در محیط های کوچک، هرچقدر هم که لوستر نورانی باشد، فضا دلگیر می شود و مجموعه کوچک به نظر می رسد.

در محیط های کوچک بهتر است از چراغ های سقفی و لوسترهایی که ارتفاع زیادی ندارند، استفاده کنید. برای این که بتوانید مناسب ترین لوستر را برای مجموعه خود انتخاب کنید، می توانید از یک قاعده کلی استنفاده کنید. برای این کار باید طول و عرض اتاق را برحسب فوت محاسبه و آن ها را با هم جمع کنید. (برای تبدیل متر به فوت، متر را در 3.3 ضرب کنید.) عددی که به دست آمده است، قطر لوستر برحسب اینچ است. همچنین پیش از خرید از خود بپرسید سقف اتاق، بلند است یا کوتاه؟ تا بتوانید چراغ با مناسب ترین ارتفاع را برای خود خریداری کنید.

از کجا حباب لوستر بخرم؟

برخی از لوسترها حباب هایی دارند که لامپ داخل آن ها قرار می گیرد. برای خرید انواع حباب لوستر می توانید به صورت حضوری به فروشگاه هایی که فروشنده لوستر هستند، مراجعه کنید. اجتماع این فروشگاه ها در شهر تهران خیابان لاله زار، ابوسعید، 15 خرداد، خیابان شریعتی و … است. به صورت اینترنتی نیز می توانید طرح حباب دلخواه خود را مشاهده کنید و سفارش دهید.

اگر این سؤال نیز برای شما پیش آمده است که کریستال لوستر از کجا بخرم؟ در پاسخ به آن باید گفت که می توانید به همین لوستر فروشی ها مراجعه کنید.