هر آنچه باید درباره نورپردازی فضای اداری بدانید

هر آنچه باید درباره نورپردازی فضا اداری بدانید

نورپردازی فضای اداری همانند نورپردازی در سایر مجموعه ها، از قواعد و اصولی خاصی پیروی می کند. انتخاب چراغ و لامپ مناسب برای اداره، علاوه بر این که عملکرد کلی مجموعه را بهبود می بخشد، سبب کم شدن هزینه های مربوط به مصرف برق و … نیز می شود. در این مقاله به آموزش نورپردازی ساختمان اداری یا دفاتر اداری می پردازیم.

به نورپردازی ویترین نیز پیش از این در مجله راندنو به طور مفصل پرداخته ایم. برای خرید انواع چراغ سقفی و سایر تجهیزات روشنایی و نورپردازی می توانید همین حالا اقدام نمایید.

نور در مجموعه های اداری می تواند از دو طریق تأمین شود: یکی منبع نور طبیعی و دیگری منبع نور مصنوعی. این منابع نوری می بایست به صورت هدفمند در مجموعه به کار برده شوند.

نورپردازی دفاتر اداری اولین اصل از دستورالعمل های ارگونومی است. در این مقاله به معرفی انواع نورپردازی محیط اداری و بررسی اصول نورپردازی اداره خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید…

آنچه در ادامه می خوانیم:

ارگونومی در نورپردازی اداری

سطح نورپردازی و شدت روشنایی

ارگونومی ها در نورپردازی اداری

نور کارکردهای گوناگونی دارد و وجود آن یکی از الزامات هر مجموعه ای است. نوع و سبک نور را باید با توجه به کارهایی که در یک فضا انجام می شود، انتخاب کرد. نورپردازی تنها شامل درک بصری و دریافت نور نمی شود. نورپردازی تأثیر زیادی بر روی سلامت احساسات، روان، جسم، بیولوژی و … دارد.

درک بصری از یک اتاق در مرحله اول از طریق نورپردازی به دست می آید. به همین دلیل استفاده از چراغ سقفی مناسب، رنگ نور مطلوب و … اهمیت زیادی دارد. در کنار چراغ های سقفی، چراغ های رومیزی و چراغ هایی که به صورت دفنی مورد استفاده قرار می گیرند نیز نقش بسزایی در نورپردازی دارند. چراغ های یک مجموعه بر روی پردازش اطلاعات و ذهن و روان افراد اثر می گذارد.

سطح نوپردازی و شدت روشنایی

نور با شدت مناسب در دفاتر کاری از خستگی و فقدان تمرکز جلوگیری می کند. سطح مناسب نور را می توان با پارامتر لوکس سنجید. در فضایی که کار با کامپیوتر صورت می گیرد، به صورت استاندارد به 500 لوکس نور نیاز است. در سایر مکان های اداره نیز باید به نوع فعالیتی که در آن جا صورت می گیرد، توجه کرد. به طور کلی افزایش روشنایی عملکرد بصری را افزایش می دهد. هرچه فعالیت های بصری پیچیده تر باشند، به نور بیشتری نیاز است.

رنگ نور در محیط های اداری

امروزه لامپ ها از جمله لامپ ال ای دی دارای نورهایی با طیف رنگی وسیع هستند. در هر مجموعه می بایست از لامپ با رنگ نور به خصوصی استفاده شود. انتخاب رنگ نور مناسب سبب افزایش کارایی و بهبود عملکرد کارکنان می شود.

نورهای گرم همچون لامپ آفتابی باعث ایجاد آرامش در محیط می شوند. در مقابل، نورهای سفید و طبیعی از خواب آلودگی جلوگیری می کنند و تمرکز افراد را بیشتر می کنند.
استفاده از لامپ هایی با رنگ نور طبیعی و سفید، برای نورپردازی فضای اداری پیشنهاد می شود.

رنگ نور در محیط های اداری
رنگ نور در محیط های اداری

بیشتر بخوانید: نور لامپ و تاثیر آن بر بدن انسان


استاندارد نورپردازی دفتر کار

در نورپردازی فضای اداری محل کار قوانینی وجود دارد که رعایت آن ها سبب بهبود شرایط و عملکرد کارکنان می شود. به عنوان مثال، طبق استاندارد GSA (اداره خدمات عمومی ایالت متحده)، میزان روشنایی مورد نیاز در یک محیط اداری، به ازای هر متر مربع، 500 لومن است.

طبق این قاعده، در فضایی معادل 12 متر مربع، یک لامپ رشته ای 35 وات کفایت می کند.

استاندارد نورپردازی دفتر کار
استاندارد نورپردازی دفتر کار

بیشتر بخوانید: روشنایی بیمارستان | اصول نورپردازی بیمارستان و کلینیک


نوع تکنولوژی لامپ

منابع نوری که قرار است در محیط های کاری مورد استفاده قرار بگیرند، باید مصرف انرژی کمی داشته باشند زیرا به مدت طولانی روشن هستند. علاوه بر این، می بایست نور سالمی تولید کنند و دوام بالایی نیز داشته باشند.

بهترین گزینه برای استفاده در دفتر کار، منابع نوری مجهز به لامپ فلورسنت و یا لامپ ال ای دی است.

در بسیاری از محیط های کاری از لامپ هالوژنی نیز استفاده می شود. لامپ ال ای دی از نوع SMD و COB نیز برای محیط های اداری مناسب است. استفاده از لامپ LED و لامپ کم مصرف، مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

  1. هزینه های تعمیر و نگهداری این لامپ ها کمتر است.
  2. لامپ LED طول عمر زیادی دارد.
  3. استفاده از آن ها در دفتر کار بزرگ بسیار مناسب است زیرا پخش نور خوبی دارند.
  4. دوام لامپ فلورسنت و ال ای دی زیاد است.
  5. این لامپ ها مصرف انرژی بسیار کمی دارند.
نوع تکنولوژی لامپ
نوع تکنولوژی لامپ

همان طور که در این مقاله مطالعه کردید، عواملی هم چون نوع لامپ، رنگ نور، شاخص نمود رنگ، میزان توان مصرفی، نحوه پخش نور و … عواملی مهمی هستند که در نورپردازی مکان های اداری می بایست مورد توجه قرار بگیرند.


بیشتر بخوانید: معرفی کامل پارامترهای روشنایی و نورپردازی


شکل ظاهری منبع نوری

در دفاتر کاری و مکان های اداری اغلب از چراغ سقفی به عنوان منبع نور استفاده می شود. چراغ سقفی در دو نوع توکار و روکار به بازار عرضه می شود. این چراغ ها دارای تکنولوژی LED ،SMD ،COB و … هستند.


بیشتر بخوانید: انواع چراغ سقفی و کاربرد آنها در نورپردازی


بهترین گزینه از انواع چراغ سقفی، پنل ال ای دی است که نصب ساده ای دارد و پخش نور آن نیز بسیار مناسب است.


بیشتر بخوانید: پنل ال ای دی چیست؟ انواع پنل روشنایی توکار و روکار کدام است؟


در برخی از مکان های اداری از چراغ ریلی به عنوان منبع نوری استفاده می شود. به کمک نصب چراغ ریلی می توان زاویه تابش نور را تنظیم کرد. این چراغ ها به کمک اتصالاتی همچون ریل نصب می شوند و نورپردازی فضای اداری را راحت تر انجام می دهند.

شکل ظاهری منبع نوری
شکل ظاهری منبع نوری

انواع نورپردازی اداری

نورپردازی فضای اداری از چند بخش تشکیل می شود. در ادامه این مقاله به انواع نورپردازی در اداره اشاره خواهیم کرد:

نورپردازی عمومی

این بخش از نورپردازی فضای اداری فضای کلی یک اداره را در برمی گیرد. به این نوع نورپردازی، حسی نیز گفته می شود. انتخاب منابع نوری در این بخش از روشنایی اداره از اهمیت بالایی برخوردار است.

اصولی بودن نورپردازی عمومی سبب کاهش استرس و خستگی کارکنان می شود و در نهایت بازده آن ها نیز افزایش می یابد. از انواع چراغ های سقفی می توان در نورپردازی عمومی اداره استفاده کرد. بهترین چراغ ها در این بخش از نورپردازی، چراغ های سقفی ریلی و پنل های ال ای دی هستند. چراغ دیواری (دیوارکوب) نیز می تواند گزینه مناسبی باشد.

نورپردازی عمومی
نورپردازی عمومی

نورپردازی وظیفه ای

منابع نوری که در نورپردازی وظیفه ای مورد استفاده قرار می گیرند، وظیفه تولید نور متمرکزتر و کمتری دارند. نورپردازی وظیفه ای (Task Lighting) می تواند یک چراغ مطالعه و یا یک لامپ هالوژن بالاسر کارمند باشد. در هنگام انجام کارهای خاص که به نور مشخصی نیاز است، این سبک نورپردازی به کمک افراد می آید.

خاموش و روشن کردن این نور توسط خود افراد انجام می شود و روشن یا خاموش بودن منبع نوری تأثیری بر روی نورپردازی کلی و عمومی مجموعه ندارد. به سبب تفاوت میزان نور تولیدشده در این سبک از نورپردازی نسبت به کل نور مجموعه، تمرکز افراد بیشتر شده و جزئیات بهتر نمایش داده می شوند.

آباژور و چراغ مطالعه، ریسه نواری، لامپ هالوژن و … از منابع نوری هستند که در این مدل نورپردازی دفتر کار از آن ها استفاده می شود.

نورپردازی وظیفه ای
نورپردازی وظیفه ای

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید چراغ مطالعه


نورپردازی تأکیدی

این نوع از نورپردازی فضای اداری بسیار متمرکز و نقطه ای است. از این سبک در اداره ها اغلب برای برجسته کردن اشیای مخصوص استفاده می شود. منابع نوری که در این سبک نورپردازی استفاده می شوند، وظیفه بازتاب نور بر روی یک دیوار خاص، شی ء مشخص و … را برعهده دارند. نورهای تأکیدی معنادار هستند و یکی از مهم ترین بخش ها در معماری و دکوراسیون محسوب می شوند.

روشنایی تأکیدی در اداره ها زاویه دار است و نور به صورت عمود بر کف ساختمان تابیده نمی شود. در اداره ها اغلب برای ایجاد تمرکز بر روی لوح ها و تابلوهایی که بر روی دیوار نصب شده است، از این سبک نورپردازی استفاده می شود.

در این حالت منبع نوری اغلب با زاویه 30 درجه نسبت به قائم و با یک فاصله مشخص از شی ء قرار می گیرد. در این سبک نورپردازی بهتر است از چراغ های منعطف و قابل چرخش استفاده شود.

نورپردازی تأکیدی
نورپردازی تأکیدی

بیشتر بخوانید: نورپردازی اتاق خواب


مراحل نورپردازی اداری

وجود یک برنامه منظم سبب می شود تا بتوان از بهترین منابع نوری در یک مجموعه استفاده کرد. در ادامه این مقاله به مراحل نورپردازی فضای اداری و روشنایی در شرکت و اداره خواهیم پرداخت:

  1. بررسی فضا و نوع کار
  2. بررسی منبع نور طبیعی
  3. مشخص کردن نوع نورپردازی
  4. مشخص کردن نوع منابع نوری
  5. انتخاب لامپ با تکنولوژی مناسب

جهت خرید تجهیزات نورپردازی در اداره می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با فروشنده و نماینده آن ها به طور مستقیم در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: نورپردازی رستوران و کافی شاپ


نکات مهم در نورپردازی دفتر کار

  • نورپردازی فضای اداری باید انعطاف پذیر باشد و با رعایت اصول مصرف انرژی انجام شود.
  • استفاده ترکیبی از چراغ سقفی اداری، چراغ دیواری، چراغ دکوراتیو، ریسه، چراغ دفنی و …. را فراموش نکنید.
  • فعالیت هایی که در مجموعه صورت می گیرد را مدنظر قرار دهید تا با توجه به آن بتوانید شدت نور را کم و زیاد کنید.
  • رعایت ارگونومی مهم ترین اصل در نورپردازی اداره است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نورپردازی نمای ساختمان