نورپردازی رستوران

نورپردازی رستوران و کافی شاپ

نورپردازی رستوران و کافی شاپ یکی از مهم ترین بخش ها در چیدمان و راه اندازی یک رستوران محسوب می شود. نورپردازی تأثیر بسیار زیادی در جذب مشتری و افزایش گیرایی یک مجموعه دارد. اگر رستوران نورپردازی مناسبی داشته باشد، لوکس و حرفه ای به نظر می رسد. نورپردازی یکی از عوامل تعیین کننده در دکوراسیون داخلی است و به کمک آن می توان حس های مختلفی را به افراد مجموعه القا کرد.

در نورپردازی کافی شاپ یا رستوران می توان از تجهیزات مختلفی همپون پنل و لامپ ال ای دی و پروژکتور، وال واشر، چراغ خطی و … استفاده کرد. اگر قصد دارید رستوران خود را نورپردازی کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله از سایت راندنو به آموزش نحوه نورپردازی کافه و رستوران می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

 انواع نورپردازی در کافه یا رستوران

نورپردازی در کافه یا رستوران در سه نوع مختلف ارائه می شود که ترکیب آن ها با یکدیگر می تواند به خلق یک مجموعه دلپذیر و جذاب کمک کند. در ادامه به بررسی این سه نوع می پردازیم:

  • نورپردازی محیطی: این نوع نورپردازی اصلی است و روشنایی کلی رستوران را تأمین می کند. در این سبک نورپردازی از تجهیزاتی با نور زیاد همچون پنل ال ای دی و چراغ سقفی، پروژکتور و … استفاده می شود.
  • نورپردازی ضروری: این نوع نورپردازی به مشتریان کمک می کند تا منو را بخوانند و در زمان غذا خوردن راحت باشند. همچنین باعث می شود که آشپزها و پیش خدمت ها بتوانند به راحتی در محیط رستوران وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند. در این سبک نورپردازی از چراغ آویز، چراغ خطی و … استفاده می شود.
  • نورپردازی تزئینی: همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع نورپردازی جنبه زیبایی دارد. با استفاده از این نوع نورپردازی می توانید فضای رستوران را بزرگ تر از چیزی که هست نشان بدهید. این شکل از نورپردازی برای مجسمه ها، آثار هنری و تابلوها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این سبک نورپردازی به افزایش گیرایی و جذاب شدن مجموعه کمک زیادی می کند.
 انواع نورپردازی در کافه یا رستوران
انواع نورپردازی در کافه یا رستوران

بیشتر بخوانید: نورپردازی محوطه و فضای باز


اهمیت سبک رستوران در نورپردازی

روشنایی رستوران باید براساس سبک آن انجام بگیرد. این موضوع باعث می شود که نور متناسب با بهره وری و کاربری محیط باشد. بنابراین باید پیش از پرداختن به موضوع نورپردازی، سبک رستوران مورد نظرتان را مشخص کنید. در صورتی که رستوران شما یک محیط مدرن داشته باشد، باید از چراغ ها و روشنایی های امروزی استفاده کنید.

نورپردازی مکان هایی که از فضای کلاسیک و نوستالژی برخوردار هستند نیز باید به شکل رمانتیک انجام بگیرد. در برخی موارد مشاهده می شود که با توجه به سرویس دهی مناسب و غذای عالی رستوران، افراد دیگر تمایل ندارند مجدداً به آن رستوران مراجعه کنند. این موضوع به این دلیل است که رستوران موردنظر بعضی از المان های مثبت را رعایت کرده اما نورپردازی و طراحی مناسبی ندارد. این موضوع باعث می شود که مشتریان در رستوران آرامش نداشته باشند.

در رستوران هایی با سبک مدرن اغلب از چراغ خطی، والواشر، پنل های ال ای دی رنگی و لوسترهایی با طراحی مدرن جهت نورپردازی استفاده می شود. در رستوران های سنتی و کلاسیک اغلب لوسترهای سنتی و سبک مراکشی، آباژور، لامپ ادیسونی یا رشته ای، چراغ های آویز و دیوارکوب های سبک کلاسیک استفاده می شود.

اهمیت سبک رستوران در نورپردازی
اهمیت سبک رستوران در نورپردازی

بیشتر بخوانید: روشنایی بیمارستان | اصول نورپردازی بیمارستان و کلینیک


رابطه نورپردازی با اشتهای مشتریان

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما روشنایی رستوران می تواند ارتباط مستقیمی با اشتهای افراد داشته باشد. سعی کنید در نورپردازی این محیط ها از رنگ های سبز، زرد و آبی استفاده نکنید. به این دلیل که این رنگ ها باعث کم شدن اشتها و میل مشتریان می شود. در صورتی که مجبور به استفاده از این رنگ ها هستید، بهتر است از نورهای تزئینی استفاده کنید و نور مکمل شما این رنگ ها باشد. نورپردازی مناسب باعث می شود که غذاها خوش رنگ و لعاب و اشتها برانگیز به چشم بیایند.

در حالت کلی در طراحی نورپردازی کافه و رستوران از نورهای رنگی استفاده می کنند. مطمئناً این به معنای استفاده از یک رنگ قرمز تند نخواهد بود زیرا این عمل باعث کور شدن اشتهای مشتریان شما خواهد شد. نور تند و رنگی علاوه بر اینکه چشم مشتریان را اذیت می کند، باعث می شود که اشتهای آن ها نیز کور شود. انتخاب اشتباه رنگ ها در نورپردازی باعث می شود مشتری به سرعت رستوران شما را ترک کند.

نورپردازی رستوران
نورپردازی رستوران

بیشتر بخوانید: نورپردازی پذیرایی | همه چیز درباره روشنایی اتاق پذیرایی


رنگ و شدت نور

در روشنایی رستوران باید از نور با رنگ و شدت مناسبی استفاده شود. در هنگام نورپردازی برای رستوران ها روانشناسی رنگ ها را جدی بگیرید. لازم است در هر وعده غذایی نورپردازی و موسیقی را در صورت وجود تغییر دهید. معمولاً برای صبحانه از موسیقی ملایم و نور بیشتری استفاده می کنند. در هنگام صبح باید از لامپ های بیشتر و نورپاشی زیادی استفاده شود.

نورپردازی کافه و رستوران در زمان ناهار باید بیشتر به شکل طبیعی باشد. در صورتی که رستوران شما از پنجره های بزرگی برخوردار است، می توانید برای ناهار از نور گرم و طبیعی خورشید استفاده کنید. در صورتی که به نورهای طبیعی دسترسی ندارید، می توانید از نورهای متوسط کمک بگیرید. برای نورپردازی شب بهتر است که از نورهای گرم و لایت استفاده کنید و همچنین لازم است از شدت نور نیز بکاهید.

در نورپردازی یک کافه یا رستورن از سلیقه شخصی خود استفاده نکنید و کار را به کاردان یا صاحب رستوران بسپارید.


بیشتر بخوانید: نورپردازی سقف کاذب


نکات مهم در نورپردازی کافه و رستوران

روشنایی رستوران شما باید از نکات مهمی پیروی کند تا نتیجه مناسبی دریافت کنید. نورپردازی در کافه رستوران باید به گونه ای باشد که مشتری بتواند با یک نگاه اجمالی جایگاه هر چیزی را تشخیص دهد. فراموش نکنید که نورپردازی در کافه یا رستوران باید به شکلی انجام بگیرد که حکم راهنما را برای مشتریان و مهمانان ایفا کند. با استفاده از نورپردازی می توانید تمرکز مشتریان را به سمتی که تمایل دارید جلب کنید.

نورپردازی در کافه ها و رستوران های مختلف به شکل منحصر به فرد صورت می گیرد. هرگز از ایده نورپردازی یک رستوران دیگر برای رستوران خود استفاده نکنید. برای طراحی نور سه پارامتر مهم را که شامل فضای رستوران، مخاطب هدف و استایل است را مورد توجه قرار دهید.

استفاده از دیمرها به عنوان کنترل کننده نور به شما کمک می کند و باعث افزایش انعطاف پذیری روشنایی در رستوران شما می شود. از منابع نوری استفاده کنید که رنگ ها را به شکل طبیعی نمایش دهند. از تابش مستقیم نور به چشم مشتریان جلوگیری کنید.

نکات مهم در نورپردازی کافه و رستوران
نکات مهم در نورپردازی کافه و رستوران

تجهیزات نورپردازی کافه و رستوران

تجهیزات نورپردازی در انواع مختلفی عرضه می شود. لوسترها به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای روشنایی رستوران ها در نظر گرفته می شوند. محدوده ی روشنایی لوسترها متفاوت است و براساس اندازه، تعداد لامپ و … مشخص می شود. چراغ های آویز را معمولاً برای ایجاد یک فضای رمانتیک و خواندن منو در سیستم روشنایی رستوران ها می گنجانند. این چراغ ها یک محدوده کوچک را روشن می کنند و چندان برای نورهای محیطی استفاده نمی شوند.

روشنایی رستوران به کمک تجهیزاتی مانند چراغ های دیواری نیز انجام می گیرد. این چراغ ها نور ملایم و صمیمانه ای را بر روی دیوارها ایجاد می کنند. چراغ سقفی یکی از معمول ترین تجهیزات نورپردازی است که در سیستم روشنایی رستوران و دیگر اماکن به کار می رود. لامپ ها که اغلب از نوع ال ای دی هستند، به عنوان تجهیزات نورپردازی در سالن و لوسترها مورد استفاده قرار می گیرند.


بیشتر بخوانید: نورپردازی اتاق گیمینگ