نورپردازی اتاق گیمینگ

نورپردازی اتاق گیمینگ

نورپردازی اتاق گیمینگ اساس و قائده خاصی دارد. اتاق های گیمینگ در میان جوانان در سراسر دنیا طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است. گیمینگ روم اتاقی است که در آن تجهیزات بازی های کامپیوتری همچون پلی استیشن، VAR و … وجود دارد. نورپردازی این اتاق ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

اغلب گیمرها به نورپردازی اتاق بازی توجه ویژه ای دارند. دلیل این موضوع نیز تأثیر رنگ بر روی تمرکز و هیجان آن ها در زمان بازی است. به عنوان مثال، افرادی که از رنگ قرمز در نورپردازی استفاده می کنند، هیجان و شعف مضاعفی را تجربه می کنند.

در نورپردازی اتاق های بازی می توان از تجهیزات مختلفی همچون انواع ریسه، لامپ ال ای دی و وال واشر، چراغ و … اسفاده کرد. اگر قصد دارید اتاق گیمینگ خود را نورپردازی کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به شیوه نورپردازی و معرفی تجهیزات نورپردازی اتاق گیمینگ می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

روش های نورپردازی اتاق بازی

نورپردازی اتاق گیمینگ روش های مختلفی دارد. طراحان و نورپردازان معمولاً برای اینکه افراد را جذب کنند و اتاق بازی را چشم نواز طراحی کنند، از چند روش مختلف استفاده می کنند. این فرایند را معمولاً با استفاده از چراغ ها و ریسه هایی که در بازار وجود دارد انجام می دهند. این روش ها شامل نورپردازی تجهیزات بازی مانند کیس کامپیوتر ، میز و صندلی گیمر و نورپردازی سقف یا دیوارهای اتاق گیمر است.

به طور کلی نحوه روشنایی اتاق بازی به طراحی اتاق و ابعاد آن، تجهیزات موجود، روحیه و جنسیت گیمرها بستگی دارد. همچنین تجهیزاتی که در اتاق موجود است، سبب به وجود آمدن سبک های خاص نورپردازی می شود. اگر به دنبال نورپردازی اتاق گیمینگ ساده هستید، از وسایل ارزان و ساده همچون ریسه و لامپ های کم مصرف ال ای دی استفاده کنید.

در تأمین روشنایی اتاق بازی موارد مهمی باید مورد توجه قرار بگیرد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

نورپردازی اتاق گیمینگ
نورپردازی اتاق گیمینگ

بیشتر بخوانید: نور مخفی چیست و چه کاربردی دارد؟


رنگ مناسب اتاق بازی

یکی از مهم ترین نکاتی که در نورپردازی اتاق گیمینگ باید به آن توجه کرد، روانشناسی رنگ ها است. نکته قابل توجه این است که اتاق گیمر باید مکانی باشد که فرد در آن جا احساس شادی و هیجان داشته باشد. از دیدگاه دیگر باید بگوییم که اتاق بازی باید به شکلی طراحی شود که به گیمر خوش بگذرد.

همانطور که اطلاع دارید، رنگ ها از دیدگاه روانشناسی حس های متفاوتی را القا می کنند. بنابراین در زمان طراحی سبک روشنایی اتاق گیمر نباید این موضوع را نادیده گرفت.

به عنوان مثال، استفاده از رنگ های سبز و آبی باعث القای حس آرامش می شوند. اما در مقابل، استفاده از رنگ های تند مانند قرمز، بنفش و نارنجی باعث ایجاد حس هیجان در فرد می شود و آدرنالین خون او افزایش پیدا می کند.

نکته قابل توجه این است که استفاده از رنگ های بسیار روشن مانند سفید یا آفتابی سبب بازتاب شدید نور می شود و در طولانی مدت به چشم گیمر آسیب می زند و او را خسته می کند.

رنگ مناسب اتاق بازی
رنگ مناسب اتاق بازی

بیشتر بخوانید: نور لامپ و تاثیر آن بر بدن انسان


تجهیزات قابل استفاده در نورپردازی اتاق بازی

نورپردازی اتاق گیمینگ نیاز به تجهیزات خاصی ندارد، با تجهیزات نورپردازی عادی می توان این کار را انجام داد. چیزی که موجب می شود اتاق گیم شما خاص به نظر برسد، خلاقیت در انتخاب رنگ نور مناسب و طراحی روشنایی اتاق بازی است.

متداول ترین تجهیزاتی که برای نورپردازی اتاق های گیمینگ استفاده می شود دیوارکوب های تزیینی، ریسه، وال واشر رنگی، چراغ ها و لامپ ال ای دی است.

تجهیزات قابل استفاده در نورپردازی اتاق بازی
تجهیزات قابل استفاده در نورپردازی اتاق بازی

انواع ریسه

روشنایی اتاق بازی با ریسه های شیلنگی، نوازی یا نئونی سبب به وجود آمدن طیف گسترده ای از انواع رنگ ها می شود. این رنگ ها برای همه سنین و سلیقه ها مناسب هستند. این ریسه ها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند و امکان شکل پذیری فوق العاده ای دارند. به همین دلیل از آن ها برای نورپردازی دور میز و وسایل بازی استفاده می شود.

تجهیزات نورپردازی اتاق گیمینگ از نصب آسانی برخوردار هستند، به همین دلیل اتصال آن ها به سطوح مختلف امکان پذیر است. این ریسه ها به وسیله ی ریموت به رنگ های دلخواه یا رنگ تم بازی تغییر می کنند.

یکی دیگر از ویژگی های این ریسه ها، تغییر شدت نور است. در صورتی که گیمرها احساس خستگی در چشم های خود داشته باشند، می توانند به وسیله ریموت میزان روشنایی را کاهش دهند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ریسه و کاربرد ریسه در نورپردازی


تجهیزات ال ای دی

به دلیل این که در نورپردازی اتاق گیمینگ از تجهیزات مختلفی استفاده می شود، ممکن است مصرف انرژی بالا برود. به همین دلیل بهتر است این تجهیزات کم مصرف و از تکنولوژی ال ای دی باشند. چراغ های ال ای دی مصرف انرژی کمی دارند و همچون ریسه ها از طیف رنگی متنوعی برخوردار هستند.

این ویژگی باعث شده که این چراغ ها مورد پسند همه سلیقه ها قرار بگیرد. امکان دسترسی به قابلیت تنظیم شدت و کاهش نور باعث می شود که از خستکی و ضعیف شدن چشم جلوگیری شود. این چراغ ها از ایمنی بالایی برخوردار هستند و در مدل های مختلف سقفی و دیواری وجود دارند.

به عنوان مثال، پنل های ال ای دی از بهترین وسایل نورپردازی اتاق گیمینگ هستند. این پنل ها به صورت روکار و توکار عرضه می شوند. از لامپ ال ای دی رنگی نیز می توان در روشنایی اتاق های بازی استفاده کرد. این تجهیزات طول عمر بالایی دارند و بازدهی نوری آن ها خوب است.

تجهیزات ال ای دی
تجهیزات ال ای دی

وال واشرها

وال واشرها تجهیزاتی هستند که به کمک آن ها می توان نور خطی ایجاد کرد. اغلب منبع نور این محصولات دیده نمی شود و تنها بازتاب نور آن ها دیده می شود. وال واشر پرتاب نور زیادی دارد و به واسطه آن می توان محیط وسیعی را روشن کرد.

از دیگر تجهیزات نورپردازی اتاق های بازی می توان به رینگ لایت، پروژکتور، چراغ های لوزی و شکل دار و چراغ خطی اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: انواع وال واشر و کاربرد آنها


ایده های نورپردازی اتاق بازی

  1. نورپردازی اتاق گیمینگ با پنبه و دیگر تجهیزات می تواند جلوه های بصری زیبایی به وجود بیاورد.
  2. بهتر است از چراغ های متنوع در نورپردازی استفاده کنید.
  3. نور هوشمند و استفاده از چراغ های کنترلی بسیار کارآمد است.
  4. از نورپردازی گوشه ها و کناره ها غافل نشوید. توجه به جزئیات سبب افزایش جذابیت محیط می شود.
  5. با توجه به تم بازی و سبک آن نورپردازی کنید. به عنوان مثال، در بازی های جنگی از تجهیزات نورپردازی متناسب با رنگ و فضای بازی استفاده کنید.
ایده های نورپردازی اتاق بازی
ایده های نورپردازی اتاق بازی

بیشتر بخوانید: نورپردازی رستوران و کافی شاپ


اشتباهات رایج در نورپردازی گیمینگ

نورپردازی اتاق گیمینگ به صورت اغراق شده یک عمل اشتباه به شمار می رود. روشنایی بیش از حد اتاق باعث می شود که به مرور زمان به بینایی گیمر آسیب های جدی وارد شود. راه حل این مشکل، استفاده از وسایل تیره یا چراغ های تنظیم پذیر است. استفاده از وسایلی مانند مبل ها و پرده های تیره باعث می شود که از انعکاس نور جلوگیری شود.

از دیگر اشتباهات رایج در نورپردازی اتاق گیمینگ می توان به مواردی مانند نصب چراغ در پشت مانیتور اشاره کرد. این اشتباه باعث می شود نور به صورت مستقیم به چشم گیمر بتابد و چشم های او را خسته کند.

یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که منبع نور مشخص باشد. این مسئله باعث عدم تمرکز و آشفتگی گیمر می شود. به همین دلیل از ریسه ها استفاده می کنند که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند و به سادگی پنهان می شوند.

برای خرید تجهیزات نورپردازی اتاق گیمینگ به مراکز معتبر مراجعه کنید. این تجهیزات باید تحت استانداردهای لازم ساخته شده باشند. در غیر اینصورت ممکن است نور سالمی نداشته باشند.

یکی از مهم ترین موارد، ضرورت بی خطر بودن وسایل نورپردازی است. توجه داشته باشید که برای نصب چراغ ها حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید. ما در این مقاله به آموزش نورپردازی اتاق گیمینگ پرداختیم اما با این حال فراموش نکنید که سهل انگاری در این موارد ممکن است منجر به آسیب های جبران ناپذیری مانند آتش سوزی و برق گرفتگی شود.