نور مخفی چیست و چه کاربردی دارد؟

نور مخفی چیست و چه کاربردی دارد؟

نور مخفی چیست و چه کاربردی دارد؟ نور مخفی به سبکی از نورپردازی اطلاق می شود که در آن تنها بازتاب نور بر روی سطح سقف، دیوار و دیگر موارد مشاهده می شود و منشأ نور دیده نمی شود. نور مخفی را معمولاً با استفاده از لامپ ال ای دی و ریسه شلنگی، ریسه های ال ای دی و اس ام دی و دیگر تجهیزات نورپردازی اجرا می کنند.

نور مخفی اغلب در نورپردازی های درون سقف های کاذب، گچبری های داخل سقف، کناف، دیوار و … به کار می رود.

نور مخفی به عنوان یکی از گزینه های جدید در صنعت نورپردازی محسوب می شود. در صورتی که از نورپردازی مخفی به شکل صحیح استفاده شود، می توانید یک محیط بسیار خوب از نظر نورپردازی داشته باشید. اگر منبع نور مخفی را در یک جای مناسب قرار دهید، موجب درخشندگی بیشتر فضا می شود. این موضوع باعث می شود که عناصر خاص موجود در فضا بیشتر به چشم بیایند. نور مخفی را می توان در بخش های مختلف ساختمان به کار برد.

اگر قصد دارید از سبک نور مخفی در نورپردازی مجموعه خود استفاده کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی موضوع نور مخفی چیست می پردازیم و کاربردهای آن را بررسی می کنیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کاربرد نور مخفی

در ادامه موضوع نور مخفی چیست به بررسی کاربردهای این سبک از نورپردازی می پردازیم. یکی از مهم ترین ویژگی های استفاده از نورپردازی مخفی این است که منبع اولیه نور به شکل مستقیم مشاهده نمی شود. نور ثانویه ایجادشده موجب زیبایی فضا می گردد. به همین دلیل می توانیم از این نوع نورپردازی در مکان های بیرونی و درونی ساختمان استفاده کنیم.

از مهم ترین کاربردهای نورپردازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نور مخفی سقف

سقف ها یکی از اصلی ترین مکان هایی هستند که از این نوع نورپردازی در آن ها استفاده می شود. نور مخفی کناف و سقف به شیوه های گوناگون انجام می شود.

امروزه استفاده از سقف های کاذب یا کناف در معماری گسترش پیدا کرده است. به همین دلیل استفاده از نورپردازی مخفی نیز رواج یافته است. طرح ها و مدل های مختلفی برای نور مخفی برای سقف ها وجود دارد که با توجه به ارتفاع و ابعاد فضا طراحی آن ها انجام می شود.

نور مخفی سقف
نور مخفی سقف

بیشتر بخوانید: نورپردازی سقف کاذب


نور مخفی آشپزخانه

در ادامه موضوع نور مخفی چیست باید بگوییم نور مخفی سقف آشپزخانه از دیگر کاربردهای این سبک نورپردازی است. این مدل نورپردازی اغلب برای آشپزخانه هایی استفاده می شود که سقف کوتاهی دارند و فضای مناسبی برای نصب لوستر، آویز و لامپ در آن ها وجود ندارد. همچنین در برخی از آشپزخانه ها با وجود اینکه امکان نصب لوستر وجود دارد، از نورپردازی مخفی جهت ایجاد نورهای تزئینی استفاده می شود.

در آشپزخانه از نور مخفی کابینت نیز استفاده می شود. به کمک نورپردازی مخفی در کابینت ها می توانید زیبایی آشپزخانه را چندین برابر کنید. در صورتی که در زیر کابینت های دیواری یا در قسمت های بالای کانتر از نورپردازی مخفی استفاده کنید، دیگر نیازی به منبع نور اضافه نخواهید داشت.

نور مخفی آشپزخانه
نور مخفی آشپزخانه

نورپردازی مخفی در سرویس ها

حال که دانستیم نور مخفی چیست به بررسی کاربردهای آن در سرویس ها می پردازیم. در صورتی که قصد دارید فضای سرویس های بهداشتی را تغییر دهید، می توانید از نورپردازی مخفی استفاده کنید. لازم نیست فقط از نورهای مخفی در سقف یا کف استفاده کنید. می توانید از این نورها در فضای پشت آینه یا سایر تجهیزات سرویس بهداشتی نیز استفاده نمایید.

نورپردازی مخفی در اتاق خواب

در صورتی که قصد دارید در همه قسمت های اتاق شما نور وجود نداشته باشد، می توانید با استفاده از لامپ ال ای دی کوچک و مخفی یک حس دلپذیر را در اتاق خوابتان ایجاد کنید. برای اجرای نورپردازی مخفی در اتاق خواب ها می توانید از چراغ های نواری نیز استفاده کنید.

برای ایجاد نورپردازی مخفی می توانید از فضای پشت آینه، زیر تخت و … استفاده کنید. در بسیاری از اتاق خواب ها از نورپردازی مخفی به عنوان چراغ خواب استفاده می کنند. نور مخفی انبه ای یا زرد رنگ در اتاق خواب حس بسیار خوبی را به شما القا می کند.

نورپردازی مخفی در اتاق خواب
نورپردازی مخفی در اتاق خواب

بیشتر بخوانید: نورپردازی اتاق خواب


نورپردازی مخفی در راهرو و پله ها

در ادامه موضوع نور مخفی چیست به بررسی کاربردهای آن در راهروها و پله ها می پردازیم. استفاده از نورپردازی مخفی در راهروها و راه پله ها باعث می شود که فضای بصری دلپذیری به وجود بیاید.

این مدل از نورپردازی به صورت غیرمستقیم صورت می گیرد و می تواند سایه روشن زیبایی را به وجود بیاورد. نورپردازی مخفی در راهرو و راه پله ها باعث ایجاد ظرافت و سادگی در فضا می شود. این شکل از نورپردازی را معمولاً در زیر پله، نرده یا درون دیوارهای مجاور پله ها به کار می برند.

نورپردازی مخفی در راهرو و پله ها
نورپردازی مخفی در راهرو و پله ها

تجهیزات مورد استفاده در نورپردازی مخفی

نور مخفی چیست و چه تجهیزاتی برای ایجاد آن لازم است؟ در ادامه قصد داریم به معرفی برخی از تجهیزات مخصوص نورپردازی مخفی بپردازیم:

ریسه

انواع ریسه ها اعم از ریسه شلنگی، ریسه نواری و ریسه نئون از مهم ترین تجهیزات نور مخفی به شمار می آیند. ریسه ها از محبوبیت زیادی در سبک نورپردازی مخفی برخوردار هستند. ریسه ها را در نقاط مختلف ساختمان به کار می برند و نصب ساده ای دارند.

مهم ترین ویژگی این ریسه ها این است که فضای کمی را اشغال می کنند و به سادگی از دید عموم پنهان می شوند. لازم به ذکر است که ریسه ها کم مصرف هستند و دوام آن ها زیاد است. برای نصب این ریسه ها به سوکت ریسه نیز نیاز است. برای ایجاد نور مخفی رنگ یخی، اغلب از ریسه های یخی استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ریسه و کاربرد ریسه در نورپردازی


هالوژن

استفاده از هالوژن در نورهای مخفی باعث می شود که نورهای ساطع شده به صورت کاملاً هماهنگ و یکنواخت به نظر برسند. استفاده از این تجهیزات سبب تولید نوری با تابش مستقیم و بدون خیرگی چشم می شود.

چراغ های هالوژنی قدیمی مصرف انرژی زیادی داشتند و گرمای زیادی از خود تولید می کردند اما چراغ های هالوژنی ال ای دی گرمای کمتری تولید می کنند و کم مصرف هستند.

نور مخفی چیست
نور مخفی چیست

بیشتر بخوانید: لامپ هالوژن چیست و انواع آن کدامند؟


وال واشر

وال واشر از ترکیب یک سری لامپ های کوچک ساخته شده است که به صورت خطی برروی یک بدنه نصب شده اند. این چراغ ها از قدرت پرتاب نور نسبتاً بالایی برخوردار هستند. این تجهیزات در جداره های سقف و اطراف ستون ها نصب می شوند و به کمک آن ها می توان نور مخفی بسیار زیبایی به وجود آورد.

چراغ دکوراتیو

این مدل چراغ ها را معمولاً برای ایجاد نورپردازی مخفی در بخش های داخلی ساختمان استفاده می کنند. این چراغ ها از قیمت مناسبی برخوردار هستند. این تجهیزات را اغلب برای ایجاد یک فضای مدرن و مجلل به کار می گیرند.

بهترین نکته ای که در ارتباط با چراغ های دکوراتیو وجود دارد این است که هیچ نور مستقیمی به داخل فضا پخش نمی کنند. به کمک این تجهیزات می توان نور را با اشکال مختلف به وجود آورد.

مزایای استفاده از نور مخفی

نور مخفی چیست و استفاده از آن چه مزیتی دارد؟

  • نور مخفی به عنوان یک تکنیک متفاوت و مدرن در دنیای نورپردازی به شمار می رود. به کمک این سبک نورپردازی می توانید مجموعه را به سبک مدرن و امروزی طراحی کنید.
  • در این تکنیک نورپردازی، منشأ نور را از دید مستقیم ناظران پنهان می کنند. در صورتی که نورپردازی مخفی به درستی انجام بگیرد، فضاهای کوچک بزرگ تر به نظر می رسند.
  • استفاده از این نوع نورپردازی برای مکان هایی که سقف کوتاهی دارند، بسیار مناسب است.
  • در نورپردازی به صورت مخفی اغلب از تجهیزاتی با مصرف انرژی کم استفاه می شود. به همین دلیل استفاده از این سبک نورپردازی هزینه های مربوط به مصرف برق را کاهش می دهد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نور مخفی چیست پرداختیم. در هنگام اجرای نورپردازی مخفی لازم است که ابتدا با طراحان و کارشناسان مشورت کنید و متناسب با محیط مورد نظر اقدام به نورپردازی نمایید. بهتر است از تجهیزات کم مصرف در نورپردازی مخفی استفاده کنید.