همه چیز درباره نورپردازی ویترین و فروشگاه

همه چیز درباره نورپردازی ویترین و فروشگاه

نورپردازی ویترین و فروشگاه یکی از مهم ترین بخش ها در دکوراسیون هر فروشگاهی به شمار می آید. نورپردازی می بایست با نوع محصولاتی که در فروشگاه به فروش می رسد، متناسب باشد.

نور مناسب و کافی سبب بهتر دیده شدن فروشگاه و اجناس داخل آن می شود. روشنایی این مکان ها توسط چراغ ویترینی، فروشگاهی، چراغ دکوری، چراغ ریلی، پنل ال ای دی و … تأمین می شود.

نورپردازی ویترین مغازه موضوع بسیار مهمی است زیرا اولین نما از فروشگاه شما که خریدار می بیند، ویترین فروشگاه است. نورپردازی ویترین فروشگاه سبب می شود مشتری بیشتری جذب شود و بدین ترتیب فروش افزایش پیدا کند.

تمرکز نور، زاویه تابش، رنگ نور، شدت روشنایی و … عواملی هستند که در نورپردازی باید مورد توجه قرار بگیرند. در این مقاله به نحوه نورپردازی فروشگاه، تجهیزات روشنایی مورد نیاز، اصول نورپردازی و … خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اصول نورپردازی مغازه و فروشگاه

یکی از اصلی ترین بخش ها در هر مدل دکوراسیون داخلی و خارجی، توجه به نورپردازی است. این بخش در دکوراسیون فروشگاه اهمیت بیشتری دارد. زیرا نورپردازی و روشنایی یک مجموعه تجاری مانند فروشگاه سبب افزایش مشتری و در نتیجه افزایش فروش می شود.

نورپردازی مغازه پوشاک بسیار مهم است اما به طور کلی نورپردازی مختص فروشگاه پوشاک نیست. نورپردازی فروشگاه مواد غذایی، نورپردازی فروشگاه های زنجیره ای، نورپردازی مغازه موبایل فروشی، طلا فروشی و … نیز از اسلوب خاصی پیروی می کنند.

برای این که نورپردازی یک مجموعه تجاری مانند فروشگاه اصولی و استاندارد باشد، می بایست نکاتی مورد توجه قرار بگیرد.

اصول نورپردازی مغازه و فروشگاه
اصول نورپردازی مغازه و فروشگاه

اهمیت نورپردازی مغازه

به طور کلی نور سبب بهتر دیده شدن کالا و افزایش جذابیت اجناس می شود. این فرایند شامل نورپردازی ورودی مغازه، نورپردازی نمای مغازه و داخل مغازه می شود. بسیاری از فروشگاه ها می توانند نور طبیعی دریافت کنند اما این نور کافی نیست. علاوه بر این، در شب نمی توان از نور طبیعی استفاده کرد. به همین دلیل وجود نور مکمل از اهمیت بالایی برخوردار است.

بهترین راه برای نشان دادن محصول به بهترین شکل، استفاده از نور مناسب است. البته سبک نورپردازی نیز بسیار اهمیت دارد. مهمترین پارامتر در انتخاب نور و نوع نورپردازی، محصولات و اجناسی هستند که در فروشگاه عرضه می شوند. به همین دلیل اگر چراغ ویترین مغازه را هوشمندانه انتخاب کنید، حتی افرادی که قصد خرید ندارند نیز جذب فروشگاه شما می شوند.

یکی دیگر از عواملی که باعث شده نورپردازی اهمیت بیشتری داشته باشد این است که نور مناسب در فروشگاه سبب سرزندگی و نشاط کارکنان می شود. فروشگاه های تاریک کارکنان را کسل می کند و بازدهی کار پایین می آید.

اهمیت نورپردازی مغازه
اهمیت نورپردازی مغازه

انواع نورپردازی فروشگاه

نورپردازی در فروشگاه از دو بخش اصلی تشکیل می شود:

  1. نورپردازی عمومی
  2. نورپردازی ویترین

نورپردازی عمومی

این نورپردازی شامل نور اصلی فروشگاه می شود. در این نوع از روشنایی بهتر است کل نقاط مغازه روشن شود. تاریک بودن آن سبب می شود فضای خسته کننده ای ایجاد شود و اجناس داخل مغازه به درستی دیده نشوند.

در برخی از فروشگاه هایی که در خیابان قرار گرفته اند، مقداری از نور اصلی فروشگاه در طول روز تأمین می شود و از منابع مختلف نوری جهت کامل کردن این نور استفاده می شود. پنل ال ای ای دی در این بخش کارایی زیادی دارد.

نورپردازی عمومی
نورپردازی عمومی

نورپردازی ویترین

نورپردازی ویترین مربوط به نمای خارجی فروشگاه است و اولین چیزی است که یک مشتری از فروشگاه شما می بیند. علاوه بر نورپردازی، دکوراسیون و چیدمان محصولات در ویترین فروشگاه ها نیز موضوع بسیار مهمی است.

پارامترهای بسیار زیادی در نورپردازی ویترین فروشگاه باید مورد توجه قرار بگیرد. به عنوان مثال، نوع منابع تولیدکننده نور، فاصله و ترتیب قرارگیری آن ها، زاویه تابش و تمرکز آن ها، مقدار روشنایی و … موضوعات بسیار مهمی هستند که لازم است در نورپردازی به آنها توجه شود. چراغ ریلی در نورپردازی ویترین کاربرد گسترده ای دارد.


بیشتر بخوانید: نحوه نصب چراغ ریلی چگونه است؟ چراغ ریلی چیست و انواع آن کدام است؟


نورپردازی ویترین
نورپردازی ویترین

نوع منبع نور در روشنایی مغازه و فروشگاه

در سیستم های روشنایی عمومی فروشگاه می توان از چراغ های سقفی و آویز استفاده کرد. این چراغ ها می توانند انواع پنل، چراغ ریلی، چراغ سقفی و … باشند. چراغ های سقفی گزینه های مناسبی برای نورپردازی سقف فروشگاه هستند.

یکی از نکات مهم در نورپردازی ویترین و فروشگاه، میزان مصرف انرژی در هر منبع نوری است. اگر می خواهید در هزینه های مربوط به برق صرفه جویی شود، می بایست از منابع نوری کم مصرف استفاده کنید.

چراغ سقفی ال ای دی، SMD و COB مصارف انرژی بسیار کمی دارند. این چراغ ها می توانند به صورت پنل، چراغ ریلی، چراغ دکوراتیو و … ساخته شوند. بهترین لامپ برای ویترین مغازه لامپی است که مصرف انرژی کمی داشته باشد.

لامپ فلورسنت، لامپ کم مصرف و فوق کم مصرف نیز با سرپیچ های متنوعی به بازار عرضه می شوند و می توان آن ها را در چراغ های مختلف به کار برد.

لامپ و چراغ ادیسونی امروزه بسیار پرکاربرد هستند و اغلب جنبه دکوراتیو دارند زیرا نور کمی از خود تولید می کنند. این چراغ ها ظاهری زیبا و شبیه به لامپ های رشته ای قدیمی دارند و می توانند محیط زیبایی را در یک فروشگاه فراهم کنند.

نوع منبع نور در روشنایی مغازه و فروشگاه
نوع منبع نور در روشنایی مغازه و فروشگاه

بیشتر بخوانید: انواع چراغ سقفی و کاربرد آنها در نورپردازی


استفاده از لوستر در مغازه

در برخی از فروشگاه های لوکس می توان از لوسترها و چراغ های دکوری استفاده کرد. ترکیب این چراغ ها با دیوارکوب و کلید پریز مشابه، زیبایی زیادی به مجموعه شما می بخشد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لوستر


نکات مهم در نورپردازی مغازه و فروشگاه

در ادامه به برخی از نکات مهم برای نورپردازی مغازه می پردازیم:

فاصله و تعداد منابع نوری

یکی از نکات مهم که در دکوراسیون و نورپردازی ویترین و مغازه ها باید مورد توجه قرار بگیرد، تعداد و فاصله منابع نوری از یکدیگر است. نورپردازی مغازه کوچک و بزرگ با هم تفاوت دارد. در مجموعه های کوچک، منابع نوری کمتری استفاده می شود. این منابع اغلب به صورت سقفی هستند تا فضای بسیار کمی را به خود اختصاص دهند.

در مجموعه های بزرگ تر نیز باید منابع نوری به گونه ای نصب شوند که سایه ایجاد نکنند و یا نور آن ها به صورت مستقیم با چشم افراد برخورد نکند. در این مجموعه ها می توان از چراغ های آویز نیز استفاده کرد.

برخی از مکان ها در یک فروشگاه نور بیشتری نیاز دارند. به عنوان مثال، صندوق یک فروشگاه باید از نور کافی برخوردار باشد. اگر مغازه پوشاک مد نظر باشد، اتاق پرو نیز می بایست بسیار پرنور باشد. از مهم ترین نقاطی که بهتر است نور زیادی داشته باشد، ورودی یک مغازه است. نور زیاد در ورودی سبب القای حس خوب به مشتری خواهد شد.

فاصله و تعداد منابع نوری
فاصله و تعداد منابع نوری

نور دوربین مدار بسته

وجود نور کافی سبب می شود دوربین مداربسته و دوربین های امنیتی نیز تصاویر بهتری ضبط کنند تا در صورت لزوم بتوان از آن ها استفاده کرد.

استفاده از دیمر نیز می تواند در هزینه های برق صرفه جویی کند. هم چنین به کمک دیمر لامپ می توانید نور با شدت روشنایی دلخواه را در مجموعه خود فراهم کنید.


بیشتر بخوانید: دیمر چیست و چگونه کار می کند؟ معرفی انواع دیمر و کاربرد آن


کیفیت نور

نور مناسب سبب بهتر دیده شدن اجناس می شود. هرچه کیفیت نور بیشتر باشد، اجناس نیز بهتر دیده می شوند. تمامی منابع نوری دارای پارامتری به نام شاخص نمود رنگ و یا CRI هستند. هرچه میزان این شاخص بیشتر باشد، رنگ اجناس زیر نور، به واقعیت خود نزدیک تر است.

رنگ واقعی همان رنگی است که زیر نور آفتاب دیده می شود. لامپ ال ای دی سقفی می تواند تا 90 درصد رنگ واقعی اجناس را نشان دهد. این نکته در برخی از مکان ها مانند نمایشگاه ها، فروشگاه های پوشاک، فرش فروشی ها و … اهمیت بیشتری دارد.

در نورپردازی ویترین و فروشگاه رنگ نور می بایست متناسب با اجناس مغازه باشد. اغلب در فروشگاه ها از لامپ هایی با رنگ نور سفید، طبیعی و آفتابی استفاده می شود. توان و شار نوری لامپ ها بسته به مساحت و نوع فروشگاه انتخاب می شود.


بیشتر بخوانید: معرفی کامل پارامترهای روشنایی و نورپردازی


کیفیت نور
کیفیت نور

بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی


بهترین تجهیزات روشنایی فروشگاه و مغازه

استفاده از چراغ هایی که قابلیت تنظیم زاویه تابش دارند، پیشنهاد بسیار مناسبی در فروشگاه ها و مراکز تجاری است. چراغ ریلی یکی از انواع این چراغ ها است که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و در نورپردازی ویترین بکار می رود.

در این محصولات از منابع نوری کم مصرف استفاده شده است. لامپ چراغ ریلی گرمای بسیار کمی از خود تولید می کند، به همین دلیل دوام آن زیاد است. قسمت تابش نور این محصولات به گونه ای طراحی شده است که حالت ضد خیرگی دارد و از اختلال دید افراد حاضر در فروشگاه کم می کند.

نصب چراغ ریلی نیز ساده است و به تجهیزاتی هم چون اتصالات چراغ ریلی نیاز است. از این چراغ های می توانید هم برای نورپردازی سقف و هم دیوار استنفاده کنید. این چراغ ها در انواع مختلف تولید می شوند. چراغ های ریلی را می توان با انواع دکوراسیون های مدرن، کلاسیک و … سازگار کرد.

از چراغ های سقفی و چراغ هالوژن توکار نیز در سقف فروشگاه ها بسیار زیاد استفاده می شود. این چراغ ها نوری یکدست و یکنواخت ایجاد می کنند.

بهترین تجهیزات روشنایی فروشگاه و مغازه
بهترین تجهیزات روشنایی فروشگاه و مغازه

بیشتر بخوانید: نورپردازی اتاق خواب


سخن پایانی

یکی از موثرترین راه ها جهت جذب مشتری و نمایش کالا در هر فروشگاهی، نورپردازی و دکوراسیون ویترین است. برای انتخاب سبک نورپردازی و نحوه چیدمان محصولات، باید نوع جنس خود را نیز در نظر بگیرید. نورپردازی مغازه باید به شکلی باشد که افراد زیادی جذب فروشگاه شده و فروش نیز بیشتر شود.

برای خرید چراغ فروشگاهی، ویترینی و دیگر انواع چراغ جهت نورپردازی ارزان فروشگاه می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با نمایندگان و فروشندگان آنها به طور مستقیم در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: معرفی انواع لامپ و بهترین لامپ برای نورپردازی نمای ساختمان