سروو موتور چیست و چه کاربردی دارد؟

سروو موتور چیست و چه کاربردی دارد؟

سروو موتور چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر این ساؤل برای شما هم پیش آمده است، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. سروو موتور موتوری است که یک سری مدار الکترونیکی هچون درایو، شفت، پتانسیومتر، انکدر و … در کنار آن قرار گرفته است.

سرو موتور یک قطعه مستقل الکتریکی با دقت و بازدهی بالا است. هر سروو موتور از چند بخش تشکیل شده است که کنترل کننده مهم ترین بخش آن است و اهداف معینی دارد. سروو موتور (motor servo) یک سیستم حلقه بسته است که عموماً سرعت، موقعیت چرخشی یا خطی را کنترل می کند.

خرید انواع سروو موتور
خرید انواع سروو موتور

در ادامه این مقاله به موضوع سروو موتور چیست می پردازیم و کاربردها و ویژگی های آن را بررسی می کنیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی دستگاه سروو موتور

در پاسخ به سؤال سروو موتور چیست باید گفت که این دستگاه در واقع یک موتور الکتریکی به حساب می آید و از آنجایی که در کمترین زمان امکان تغییر سرعت را دارد، نسبت به دیگر موتورهای الکتریکی کاربرد بیشتری در صنعت دارد.

یکی از ویژگی های اصلی این موتورها، کنترل دقیق آنها است و به کاربر این امکان را می دهند که بتواند حرکت های دورانی و خطی را کنترل کند و از این رو در سیستم های بسته کنترلی کاربرد زیادی دارند.

سروو موتورها از مدارهای مختلف تشکیل شده اند که وظیفه کنترل زاویه، کنترل سرعت، کنترل شتاب و … را برعهده دارند. این محصول در انواع و مدل های مختلف با سایزهای متفاوت در بازار موجود است که هرکدام کاربردها و ویژگی های مخصوص به خود را دارد.

این الکتروموتورها معمولاً از اندازه های کوچک در پروژه های رباتیک استفاده می شوند و سایزهای بزرگ تر آن ها در تجهیزات صنایع مختلف همچون دستگاه های CNC کاربرد دارند.

سروو موتور چیست
سروو موتور چیست

بیشتر بخوانید: اینورتر چیست و چه کاربردی دارد؟


نحوه عملکرد سروو موتور

در ادامه موضوع سروو موتور چیست به نحوه عملکرد آن می پردازیم. در واقع نحوه عملکرد سروو موتور به عوامل مختلفی همچون سیگنال های دریافتی بستگی دارد. این سیگنال ها به واسطه سیم کنترلی که بر روی این دستگاه نصب و تعبیه شده است، به موتور انتقال پیدا می کنند.

اما درباره عملکرد کلی این موتورها باید گفت که این دستگاه ها هرکدام یک شفت خروجی دارند که محور آن می تواند در یک زاویه مناسب با سیگنال ورودی قرار بگیرد. از دیگر قطعات موجود در سروو موتورها می توان به چرخ دنده و پتانسیومتر اشاره کرد که استفاده از چرخ دنده باعث کاهش دور در دقیقه و در نتیجه افزایش گشتاور موتور می شود.

به طور کلی، نحوه عملکرد این محصول به گونه ای است که به کمک آن می توان موقعیت یک زاویه را به طور دقیق شناسایی کرد.

کاربرد سروو موتور

در موضوع سروو موتور چیست باید به کاربرد آن نیز بپردازیم. این دستگاه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و کاربردهای متنوعی دارد. در واقع هر کجا که الکتروموتورها کاربرد داشته باشند، سروو موتورها نیز می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

اما از آنجایی که قیمت سروو موتورها نسبت به الکتروموتورها بالاتر است، این دستگاه ها کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. از این محصول اغلب در کارهایی که به دقت و سرعت بیشتری نیاز است، استفاده می شود. علاوه بر این، در صورتی که الکتروموتورهای معمولی این کارها را به خوبی انجام ندهند، از سروو موتورها استفاده می شود.

از کاربردهای این دستگاه ها می توان به استفاده از آن ها در ماشین آلات چاپ، ماشین آلات نساجی، ماشین آلات و دستگاه های مربوط به تولید قطعات الکترونیکی، دستگاه های قالب گیری تزریقی، دستگاه های پزشکی، دستگاه های CNC چوب، فلز، طلا، سینماهای 5 بعدی و سه بعدی و … اشاره کرد.

کاربرد سروو موتور
کاربرد سروو موتور

بیشتر بخوانید: آموزش نصب تابلو برق | فرق تابلو برق صنعتی و خانگی


انواع سروو موتور از نظر مکانیکی

حال که با دانستیم سروو موتور چیست باید این نکته را هم بدانیم که سروو موتورها در انواع و اقسام مختلفی به بازار عرضه شده اند. درباره انواع سروو موتور باید گفت که این دستگاه از نظر مکانیکی به سه دسته خطی، دورانی و ترکیبی تقسیم بندی می شود:

  • در سروو موتورهای خطی موتور و استاتور به صورت خطی روی هم نصب شده اند و هیچ نوع حرکت دورانی در آنها دیده نمی شود. در نوع خطی این الکتروموتورها، حرکت دورانی به وسیله گیربکس به حرکت خطی تبدیل می شود.
  • نوع دورانی این دستگاه ها به گونه ای هستند که یک موتور دورانی دارند و به وسیله انواع پیچ و مهره می توانند حرکت دورانی را به حرکت های خطی تبدیل کنند.
  • نوع ترکیبی سروو موتورها معمولاً از یک موتور خطی که قابل کنترل است، ساخته شده است و یک مکانیزم دورانی نیز دارد.

انواع سروو موتور از نظر الکتریکی

در مورد انواع سروو موتور باید گفت که این محصولات از نظر الکتریکی به دو دسته قابل تقسیم بندی هستند:

سروو موتور AC

یکی از انواع این دستگاه ها سروو موتور AC و یا جریان برق متناوب است که از یک سیستم حرکت کننده چرخشی و یا خطی تشکیل شده است و از قدرت کنترل دقیقی بر روی موقعیت های خطی و زاویه ای برخوردار است.

موتورهای AC از مزایایی برخوردار هستند که این مزایا شامل هزینه نگهداری و تعمیر پایین، کارکرد مناسب در هر مکان، بازده مناسب، صدای کم و بدون لغزش، سرعت مناسب، امکان کنترل سرعت و … می شود اما در مقابل معایبی نیز دارند که از آن ها می توان به عدم کارکرد در سرعت های بالا، کنترل نسبتاً پیچیده و عدم کاربرد برای توان های بالا اشاره کرد.

سروو موتور DC

دسته دیگر، سروو موتورهای DC و یا جریان برق مستقیم هستند که در موارد خاصی کاربرد دارند. این سروو موتورها خود نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.

مزایای موتورهای DC نیز شامل مواردی همچون بازدهی با توان بالا، امکان کنترل آسان و راحت، استفاده برای توان های بالا و … می شود. همچنین هزینه نگهداری و تعمیر بالای این دستگاه، قیمت بالا، محدودیت در سرعت بالا، عدم عملکرد مناسب در گرد و خاک و … نیز از جمله معایب این دستگاه به شمار می آیند.

انواع سروو موتور از نظر الکتریکی
انواع سروو موتور از نظر الکتریکی

علت خرابی سروو موتور

در پاسخ به سوال علت خرابی سروو موتور چیست باید گفت که این دستگاه ممکن است بر اثر عوامل مختلف دچار خرابی شود که این موارد عبارتند از:

  1. فرسودگی: یکی از دلایل خرابی این دستگاه ها گذشت زمان است. یعنی به مرور زمان ممکن است دستگاه و قطعات آن دچار فرسودگی شوند و طول عمر آنها کاسته شود.
  2. تحمیل بار: تحمیل بار زیاد به موتور و تحمل فشار می تواند یکی دیگر از دلایل خرابی سروو موتورها باشد.
  3. عوامل مکانیکی: ناهم محوری، فرسودگی یاتاقان، عدم تعادل شفت و شل بودن آن نیز می تواند سبب خرابی سرووموتور شود.
  4. افزایش ولتاژ: اگر ولتاژ مدار اصلی از حد مجاز بیشتر و یا کمتر باشد، ممکن است به دستگاه آسیب وارد شود.
  5. استفاده نامناسب از دستگاه: اگر از دستگاه و موتور بیشتر از حد نرمال استفاده شود و سرعت موتور بیشتر از حد مجاز بالا باشد، سبب خرابی آن می شود.
  6. نصب نادرست: در اثر نصب نادرست دستگاه ممکن است لوله ها دچار کرنش یا کشیدگی شوند و پایه دستگاه ضعیف شود. به همین دلیل نصب صحیح این دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.
علت خرابی سروو موتور
علت خرابی سروو موتور

نکات مهم در خرید سروو موتور

در این مقاله به موضوع سروو موتور چیست پرداختیم. حال باید نکات مهم در خرید این وسیله را بررسی کنیم. در خرید هر محصول باید به نکاتی توجه شود که برخی از این نکات عبارتند از:

  1. بررسی مشخصه های سخت افزاری دستگاه
  2. توجه به تعداد ورودی ها و خروجی های سروو موتور
  3. بررسی فرکانس پالس ورودی
  4. توجه به پاور سروو درایو
  5. بررسی ساختمان موتور
  6. بررسی قدرت پردازش سی پی یو
  7. تعداد گیربکس های الکترونیک
  8. توجه و بررسی برنامه نویسی داخلی
  9. گارانتی دستگاه

بنابراین با بررسی تمامی این موارد می توان دستگاهی باکیفیت خریداری کرد که تمامی این موارد باید با توجه به نوع نیاز و کارکرد آن انتخاب شوند.