تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن

تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن

برای بررسی تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن باید آگاهی کاملی از کارکرد این دو دریل داشته باشید. دریل چکشی و دریل بتن کن از قدرتمندترین دریل های موجود در بازار هستند که جهت انجام فعالیت های سنگین تر مورد استفاده قرار می گیرند.

سوراخکاری و دریل کاری سطوح سخت و سیمانی از بارزترین کاربردهای این دو ابزار به شمار می آید. اگر بخواهیم این دو ابزار کاربردی را براساس قدرت با یکدیگر مقایسه نماییم، لازم است بگوییم که دریل بتن کن از قدرت بالاتری نسبت به دریل چکشی برخوردار است.

خرید انواع دریل
خرید انواع دریل

اگر شما هم قصد دارید تا با تفاوت های این دو ابزار آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در مقاله تفاوت دریل چکشی و بتن کن قصد داریم تا به بررسی تفاوت های این دو ابزار بپردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

دریل چکشی چیست؟

دریل چکشی یکی از انواع ابزار برقی است که جهت سوراخکاری و دریل کاری سطوح سخت مورد استفاده قرار می گیرد. این دریل از قدرت بسیار بالایی برخوردار است و موتور بزرگ تری دارد. از این رو موتور استفاده شده در این ابزار موجب شده است تا وزن آن بیشتر شود. دریل های چکشی نسبت به دریل های ساده از کاربرد بیشتری در صنایع برخوردار هستند.

انواع دریل های چکشی با توجه به منبع تغذیه در دو دسته دریل شارژی چکشی و دریل چکشی برقی تولید می شوند. عملکرد این دستگاه به گونه ای است که با روشن شدن دریل، مته شروع به دوران می کند. سپس قسمت چکشی آن با سرعت بالایی به سمت بالا و پایین حرکت می کند و ضربات چکشی به مته وارد می شود.

دریل چکشی چیست؟
دریل چکشی چیست؟

بیشتر بخوانید: دریل چکشی چیست و چه تفاوتی با دریل معمولی دارد؟


اجزای تشکیل دهنده دریل چکشی

در این قسمت از مقاله تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن قصد داریم تا به قسمت های تشکیل دهنده دریل چکشی بپردازیم. سه نظام، دسته نگهدارنده، آرمیچر، بالشتک و مته از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده این ابزار محسوب می شوند.

همانطور که پیش از این گفته شد، انواع دریل چکشی فرآیند سوراخکاری را توسط ضربات چکشی انجام می دهند. هرچه توان دستگاه بیشتر باشد، این ابزار از قدرت بالاتری برخوردار است و جهت انجام فعالیت های سنگین کاربرد دارد.

اجزای تشکیل دهنده دریل چکشی
اجزای تشکیل دهنده دریل چکشی

ویژگی های دریل چکشی

در ادامه این بخش از مقاله تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن به مزایای استفاده دریل چکشی خواهیم پرداخت:

  • دریل های چکشی توسط ضربه زدن چکشی، عملیات دریل کاری و سوراخکاری را انجام می دهند.
  • همانطور که قبلاً گفته شد، این ابزار در دو نوع برقی و شارژی تولید و به بازار ارائه می شود.
  • از انواع دریل چکشی جهت انجام کارهای سنگین استفاده می شود.
  • در کلیه عملیات عمرانی، حفاری و ساختمانی از این ابزار استفاده می شود.

نکات ایمنی کار با دریل چکشی

هنگام کار با این ابزار لازم است تا نکات مهمی را حین انجام کار با این محصول یاد بگیرید. در ادامه این بخش از مقاله تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن شما را با این نکات ایمنی آشنا می کنیم:

  • هنگام کار با این ابزار لازم است تا به صورت زاویه دار بایستید و دریل کاری قطعه مورد نظر را انجام دهید.
  • زمان کار با دریل چکشی از عینک ایمنی، دستکش ایمنی و لباس کار مناسب استفاده نمایید.
  • هنگام کار با دریل چکشی، فشاری مداوم و ثابت به این ابزار وارد نمایید تا فرآیند کار شما بدون نقص انجام بگیرد.
  • همانطور که گفته شد، این دریل وزن بالایی دارد. از این جهت هنگام کار با آن اطمینان حاصل نمایید که توانایی نگهداری و کنترل آن را دارید.
  • اگر حین انجام کار با این محصول کودک یا فرد دیگری در نزدیکی شما قرار دارد، آن فرد را از محیط کار خود دور نمایید.

دریل بتن کن چیست؟

در این بخش از مقاله تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن قصد داریم تا به تعریف مختصری از دریل بتن کن بپردازیم. شاید برای شما هم سؤال پیش آمده باشد که دریل بتن کن چیست؟ دریل بتن کن یکی دیگر از انواع دریل است که جهت سوراخکاری و تخریب سطوح سخت و سیمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این دریل به دلیل برخورداری از قدرت بالا، جهت انجام عملیات تخریب ساختمان ها کاربرد زیادی دارد. لازم به ذکر است که انواع دریل بتن کن از مته گیر و قلم گیر پیشرفته برخوردار هستند.

نحوه کار با دریل بتن کن مانند دیگر دریل ها است. از انواع دریل بتن کن جهت سوراخکاری های کوچک بر روی سطوح سخت استفاده می شود. در طراحی این دریل از سیستم ضد لرزش AVS استفاده می شود. بهره گیری از این سیستم تا حد زیادی از لرزش این ابزار در حین انجام کار جلوگیری می کند. دریل بتن کن براساس وزن و سیستم قلم گیر به چند نوع بتن کن چهار شیار، پنج شیار و ستاره ای تقسیم می شود.

دریل بتن کن چیست؟
دریل بتن کن چیست؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل بتن کن ارزان و باکیفیت


نکات ایمنی هنگام کار با دریل بتن کن

در این بخش از مقاله قصد داریم تا به نکات ایمنی حائز اهمیتی که هنگام کار با این ابزار باید رعایت کنید، می پردازیم:

  • سیم دریل بتن کن بسیار بلند است. از این رو هنگام کار با این ابزار باید مراقب باشید تا دست و پای شما به کابل آن گیر نکند.
  • هنگام کار با این ابزار از عینک ایمنی و دستکش ایمنی استفاده نمایید.
  • زمان کار با این ابزار جهت تسلط بیشتر، از هر دو دسته این محصول استفاده نمایید.
  • پیش از شروع دریل کاری، فیوز برق را به محافظ برق مجهز نمایید. زیرا با وجود هر مشکلی سرعت برق دستگاه قطع می شود و آسیبی به دریل وارد نمی شود.
نکات ایمنی هنگام کار با دریل بتن کن
نکات ایمنی هنگام کار با دریل بتن کن

دریل چکشی و دریل بتن کن چه تفاوتی دارند؟

دریل های بتن کن و دریل های چکشی براساس ویژگی هایی که دارند، از یکدیگر متمایز می شوند. پنج فاکتور اصلی وجود دارد که موجب تفاوت های این دو دریل شده است. همانطور که می دانید، هر دو دریل جهت دریل کاری مصالح بنایی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این بخش ازمقاله تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن به تفاوت های این دو دریل می پردازیم:

قدرت

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، دریل بتن کن از قدرت بالاتری نسبت به دریل چکشی برخوردار است.

اثربخشی

از دیگر پارامترهایی که جهت مقایسه دریل بتن کن و چکشی وجود دارد، مقادیر فنی این دو دریل است. باتوجه به نیروی ضربه که برحسب ژول محاسبه می شود، نیروی ضربه در دریل چکشی بیش از 20 ژول است. در صورتی که این مقدار برای انواع دریل بتن کن، تنها 15 ژول است. در نتیجه عملکرد و اثربخشی دریل بتن کن بیشتر از دریل چکشی است. این قابلیت موجب می شود تا سوراخکاری و دریل کاری انواع بتن به آسانی انجام بگیرد.

مته

مته های دریل چکشی جهت سوراخکاری سیمان، ساروج، آجر و … کاربرد دارند. سرمته ها اتصال بهتری را به دسته مته ایجاد می کنند که مانع از شکستگی مته در استفاده های مکرر می شوند. همچنین لازم به ذکر است که باید توجه داشته باشید که سرمته موردد نظر شما، با دریل مورد نظر تطابق داشته باشد. هنگامی که بتن کن بر روی حالت چکشی تنظیم می شود، جهت انجام فعالیت های گوناگونی می توان از آنها استفاده نمود. از محبوب ترین نوع سه نظام نیز می توان از مدل SDS-Plus نام برد که از شیارهایی بر روی بدنه خود برخوردار هستند و به صورت ایمن در چاک قفل می شوند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع دریل


قابلیت حمل

در ابتدای مقاله تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن به وزن و ابعاد این دو دریل پرداختیم. دریل بتن کن به دلیل برخورداری از ابعاد کوچک تر، از وزن کمتری نیز برخوردار است. همچنین این دریل نسبت به دریل چکشی، از قابلیت حمل و جابه جایی آسانی برخوردار است. در حالی که انواع دریل چکشی به دلیل وجود موتور بزرگ تر، وزن و ابعاد بیشتری دارند.

لازم به ذکر است که هر چه ابعاد و وزن دریل کمتر باشد، تسلط بر روی قطعه کار نیز بیشتر می شود.

ابعاد و اندازه

از دیگر فاکتورهای مهمی که موجب تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن شده است، اندازه این دو ابزار است. دریل چکشی به دلیل داشتن ابعاد بزرگ تر، جهت عملیات تخریب گزینه مناسبی است. همچنین دریل بتن کن به دلیل ابعاد کوچک تر، برای سوراخکاری انواع مواد سخت و بتنی گزینه مناسب تری به شمار می آید.

تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن
تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن

موارد مهم جهت دریل کردن بتن

در ادامه این بخش از مقاله قصد داریم تا شما را با اصول دریل کاری آشنا نماییم:

تمیز نمودن تراشه ها

شیارهای بر روی انواع مته به گونه ای طراحی شده اند که در حین دریل کاری، باقی مانده ها بر روی سطح کار دیده می شوند. یکی از بهترین روش هایی که باعث می شود مته دریل بتن کن درون آن گیر نکند، این است که هنگام سوراخکاری گاهی مته را بیرون بیاورید. بنابراین هرچه خاک و گرد و غبار ایجادشده کمتر باشد، اصطکاک کمتر می شود و فرآیند سوراخکاری نیز بهتر انجام می گیرد.

فشار وارده به سطح کار

هنگامی که فشار کافی بر روی سطح کار وجود داشته باشد، سرعت دریل مشخص می شود. از این رو با وارد کردن فشار زیاد، به هیچ وجه نمی توانید سرعت و قدرت دریل را افزایش دهید. در نتیجه فشار بیش از حد به دریل در حین انجام سوراخکاری موجب آسیب به چرخ دنده ها و موتور دستگاه می شود.

پرهیز از دریل کردن زیاد

انواع دریل های چکشی از پیچ توقف عمق و یک دسته کمکی برخوردار هستند. از این رو اصلاً نیازی نیست که بیش از حد به سوراخکاری یک قطعه ادامه دهید. زیرا امکان دارد تکیه گاه وجود نداشته باشد و از میان سوراخ به سمت جلو حرکت کند.

ایجاد سوراخ کوچک تر

اگر قصد دارید یک سوراخ ایجاد کنید که از ظرفیت دریل شما بزرگ تر است، ابتدا بهتر است یک سوراخ کوچک بر روی سطح مورد نظر ایجاد نمایید. با این کار از فشار بیش از حد به قطعه مورد نظر جلوگیری می شود. لازم به ذکر است که مته های کوچک تر به اندازه مته های بزرگ سر نمی خورند و کمک چندانی به سوراخکاری شما خواهند کرد.

موارد مهم جهت دریل کردن بتن
موارد مهم جهت دریل کردن بتن

بیشتر بخوانید: آموزش کار با دریل و نحوه صحیح دریل کاری


در مقاله تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن سعی بر این داشتیم که به تفاوت های این دو دریل بپردازیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی واقع شده باشد و بتوانید یک دریل مناسب را باتوجه به کاربرد مورد نظر خود انتخاب نمایید.

لازم به ذکر است که دریل بتن کن و دریل چکشی جهت تخریب و سوراخکاری بتن و مواد سخت مورد استفاده قرار می گیرند. اما تعدادی از تفاوت ها وجود دارند که این دو دریل را از یکدیگر متمایز می کنند.

جهت خرید انواع دریل و اطلاع از قیمت دریل بتن کن و قیمت دریل چکشی می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصولات ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع دریل و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.