دریل گیربکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

دریل گیربکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

دریل گیربکسی چیست و چه کاربردی دارد؟ دریل گیربکسی یکی از انواع دریل است که از یک گیربکس برخوردار است و حرکت مته را کنترل می کند. احتمالاً برای شما نیز سؤال پیش آمده است که گیربکس دریل چیست و چه کاری انجام می دهد؟ جعبه دنده یا گیربکس دریل، قطعه ای است که جهت تبدیل نیرو به سرعت مورد استفاده قرار می گیرد.

در ابتدا لازم است بدانید که منظور از گیربکسی بودن دریل این است که دریل حالت حرکت مته را کنترل می کند. به عبارتی، می توان گفت که موتور دریل به صورت مستقیم به مته متصل نمی شود. درنتیجه ابتدا گیربکس به حرکت درمی آید و پس از آن، موجب چرخش مته می شود.

اگر شما هم قصد خرید دریل گیربکسی و تهیه یک دریل گیربکسی قوی را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در مقاله دریل گیربکسی چیست شما را با مشخصات دریل گیربکسی آشنا خواهیم نمود.

آنچه در ادامه می خوانیم:

دریل گیربکسی یا دریل گیربکس دار چیست؟

در این بخش از مقاله دریل گیربکسی چیست به طور کامل تری به معرفی دریل گیربکسی می پردازیم. همانطور که می دانید، دریل ابزاری است که جهت سوراخکاری، باز و بسته کردن پیچ ها و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می گیرند. دریل گیربکسی یکی از پرکاربردترین انواع دریل است که با استفاده از آن می توان نیروی محرکه را به سرعت تبدیل نمود.

از این نوع دریل معمولاٌ برای انجام فعالیت هایی همچون سوراخکاری با سرعت کم، قلاویز کردن، باز و بسته نمودن پیچ و … استفاده می شود. اگر بخواهیم به تفاوت دریل گیربکسی با معمولی بپردازیم، می توان گفت دریل گیربکسی همان دریل معمولی است. با این تفاوت که در دریل ساده یا معمولی، یک گیربکس تعبیه شده است تا نیروی محرکه این ابزار افزایش یابد.

طراحی دریل گیربکسی به گونه ای است که یک گیربکس که به طور معمول دو حالته است، در قسمت جلویی موتور این ابزار قرار گرفته است. از این رو، با استفاده از این قابلیت می توان قدرت دریل را کاهش و یا افزایش داد. لازم به ذکر است که دریل گیربکسی های قدیمی از سرعت ثابتی برخوردار بودند و خروجی سرعت آنها قابل تغییر نبود.

سپس با ایجاد تغییر و تحول در پیشرفت تکنولوژی، دریل های گیربکسی با قابلیت چند سرعته به بازارها عرضه شدند. امروزه دریل گیربکسی به طور معمول با سرعت کند برای انجام فعالیت های جزئی و سرعت تند برای سوراخکاری های قدرتی، طراحی و تولید می شود. لازم به ذکر است که دریل گیربکسی با توجه به منبع تغذیه، در دو نوع برقی و شارژی به بازار عرضه می شود.

دریل گیربکسی چیست
دریل گیربکسی چیست

بیشتر بخوانید: دریل چیست؟ دریل خوب چی بخرم؟


ویژگی های دریل گیربکسی

در این بخش از مقاله دریل گیربکسی چیست به مزایای استفاده از این ابزار می پردازیم:

  • از ابعاد کوچکی برخوردار است که در نهایت استفاده از آن آسان تر می شود.
  • به دلیل برخورداری از عملکرد چرخشی، نیرویی به مته وارد نمی کند.
  • از قابلیت باز و بسته کردن پیچ های بزرگ و کوچک در سطوح سخت برخوردار است.
  • برخورداری از قابلیت باز کردن پیچ های سفت شده، از دیگر ویژگی های این ابزار است.
  • مناسب برای استفاده در محیطی که دسترسی آسان به آن وجود ندارد.
  • استفاده جهت انجام فعالیت های بلندمدت و طولانی

کاربرد دریل گیربکسی

این دریل ها نسبت به دیگر انواع دریل از قدرت بالاتری برخوردار هستند و عملیات سوراخکاری را با قطر زیاد انجام می دهند. همچنین به طور کلی این ابزار جهت دریل کاری سطوح سخت کاربرد دارد. در ادامه این بخش از مقاله دریل گیربکسی چیست به رایج ترین کاربردهای این ابزار می پردازیم:

  • سوراخکاری قطعاتی از جنس فلز و فولاد
  • سوراخکاری و دریل کاری کاشی
  • قلاویز کردن
  • باز و بسته کردن انواع پیچ و …
کاربرد دریل گیربکسی
کاربرد دریل گیربکسی

بیشتر بخوانید: کاربرد دریل چیست؟ چرا از دریل استفاده می کنیم؟


مزایای استفاده از دریل گیربکسی

در ادامه این بخش از مقاله دریل گیربکسی چیست به مزایای استفاده از دریل گیربکسی می پردازیم. همانطور که می دانید، این ابزار به دلیل برخورداری از ساختار خاص، استهلاک ناچیزی دارد و درنتیجه دیرتر فرسوده می شود. همچنین ساختار این ابزار به گونه ای است که داخل آن از یک دنده سه پله و یک دنده دو پله استفاده شده است. در نتیجه این دستگاه از قابلیت تنظیم سرعت برخوردار است.

علاوه بر این، از این دستگاه می توان برای باز کردن پیچ های مختلف نیز استفاده کرد.

تفاوت دریل گیربکسی و چکشی

این دو ابزار با توجه به کاربردی که دارند و براساس ساختار، از یکدیگر متمایز می شوند. در ادامه این بخش از مقاله دریل گیربکسی چیست به فرق دریل گیربکسی با دریل چکشی می پردازیم.

ابعاد دریل

دریل گیربکسی از نظر ابعاد از دریل چکشی کوچک تر است و وزن کمتری دارد. گشتاور دریل گیربکسی به گونه ای است که استفاده از آن به مچ دست افراد فشار زیادی وارد نمی کند. همچنین، اعمال گشتاور دریل گیربکسی به صورت چرخشی انجام می گیرد و برای انجام فعالیت های طولاتی تر می توان از این ابزار استفاده کرد.

شکل ظاهری دریل

دریل چکشی از کلاچ های بزرگی برخوردار است که تأثیر به سزایی بر قدرت این محصول می گذارد. همچنین سه نظام دریل های چکشی از قابلیت اتصال مته های مختلف گرد و شش سر برخوردار است اما دریل های گیربکسی این قابلیت را ندارند.

کاربرد دریل

در این بخش از مطلب دریل گیربکسی چیست به بررسی تفاوت های دریل چکشی و گیربکسی براساس کاربرد آنها می پردازیم. از دریل چکشی برای سوراخکاری سطوح سخت مانند بتن، سیمان و سنگ استفاده می شود. در مقابل، دریل های گیربکسی به منظور سوراخکاری سطوح با قطرهای بالا کاربرد دارند. همچنین می توان برای باز و بسته کردن پیچ های بزرگ نیز از این ابزار استفاده کرد.

ضربه زدن دریل

عملکرد دریل چکشی به گونه ای است که حالت چرخشی و ضربه ای را به قطعه مورد نظر وارد می کند. اما دریل های گیربکسی تنها به صورت چرخشی به قطعه نیرو وارد می کنند.

دریل چکشی از یک کلید کنترل سرعت برخوردار است. در مقابل، دریل گیربکسی به دلیل برخورداری از تعداد چرخ دنده های بیشتر، قدرت دستگاه را با استفاده از کلید تنظیم در دو حالت تنظیم می کند.

سه نظام دریل

دریل چکشی از سه نظام قوی تر و قطورتری نسبت به دریل گیربکسی برخوردار است. لازم به ذکر است که دریل چکشی با در نظر گرفتن زاویه مشخص، به قطعه کار ضربه وارد می کند.

نوع سوراخکاری دریل

همانطور که پیش از این گفته شد، دریل های چکشی با وارد کردن نیروی ضربه ای، فرآیند سوراخکاری را انجام می دهند. این در صورتی است که سوراخکاری با دریل گیربکسی به صورت چرخشی انجام می گیرد و نیروی دیگری از اطراف این ابزار به قطعه کار وارد نمی شود.

تفاوت دریل گیربکسی و چکشی
تفاوت دریل گیربکسی و چکشی

بیشتر بخوانید: تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی


بهترین دریل گیربکسی

برندهای زیادی به تولید انواع دریل های گیربکسی پرداخته اند. در این بخش از مقاله دریل گیربکسی چیست به معرفی برترین و بهترین تولیدکنندگان دریل گیربکسی می پردازیم:

  • دریل گیربکسی آروا
  • دریل گیربکسی ماکیتا
  • دریل گیربکسی توسن
  • دریل گیربکسی متابو
  • دریل گیربکسی رونیکس
  • دریل گیربکسی بوش
  • دریل گیربکسی کرون و …
بهترین دریل گیربکسی
بهترین دریل گیربکسی

بیشتر بخوانید: بهترین برند دریل


امیدواریم که مقاله دریل گیربکسی چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به معرفی دریل گیربکسی و مشخصات دریل گیربکسی پرداخته شده است. جهت خرید دریل گیربکسی و اطلاع از قیمت دریل گیربکسی می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروش دریل گیربکسی را مشاهده نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت دریل گیربکسی توسن و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. با مراجعه به سایت راندنو می توانید اطلاعات لازم از بهترین دریل گیربکسی را مشاهده نمایید.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.