تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی

تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی

تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی به شما کمک می کند بهترین دریل را متناسب با نیاز خود خریداری نمایید. دریل یکی از پرکاربردترین ابزارآلات در صنعت به شمار می آید. از انواع این محصول جهت ایجاد حفره و سوراخ، باز و بستن انواع پیچ و مهره، تخریب و موارد دیگر، استفاده می شوند. دریل ها باتوجه به کاربردی که دارند، در انواع گوناگونی تولید و به بازار عرضه می شوند.

از مهم ترین انواع دریل می توان به دریل چکشی، شارژی، دریل گیربکسی، ستونی، همزن، سرکج، ساده و … اشاره نمود. انواع دریل جهت مصارف خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. منبع تغذیه انواع این محصول، به صورت پنوماتیک، برقی و شارژی است.

خرید انواع دریل
خرید انواع دریل

دریل چکشی همانطور که از نامش مشخص است، همانند چکش عمل می کند. فرآیند تخریب و حفاری از کاربردهای دریل چکشی محسوب می شود. با استفاده از این دریل می توان ضربات پی در پی را به سطوح مختلف وارد نمود. دریل چکشی یا مته دوار از یک کلاچ مخصوص برخوردار است. با استفاده از این کلاچ، چرخ دنده به حرکت در می آید.

در این مقاله سعی بر این داریم تا به مقایسه دریل چکشی و گیربکسی بپردازیم. پس تا انتهای مقاله تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

دریل چکشی چیست و چه کاربردی دارد؟

در این بخش از مقاله تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی به تعریف مختصری از دریل چکشی می پردازیم. به طور کلی دریل یک ابزار الکتریکی است که توانایی سوراخکاری دارد. دریل چکشی جهت کار با مصالح ساختمانی و یا سطوح سخت مورد استفاده قرار می گیرد. دریل چکشی علاوه بر چرخش سه نظام، امکان چکش کاری در پشت مته را نیز برایی فرد فراهم می سازد.

این محصول مانند یک دریل ساده عمل می کند و تنها تفاوتی که با یک دریل ساده دارد، وجود شاسی چکشی است. در واقع دریل چکشی این قابلیت را دارد که در حین چرخش سه نظام، به آن ضربه نیز وارد کند. دریل چکشی دارای یک چرخ دنده در قسمت شفت و یک فلنج در انتهای بدنه است. با اعمال نیرو، فلنج به عقب و جلو حرکت می کند و دستگاه شروع به ضربه زدن می نماید.

تعداد ضربه هایی که دریل می تواند وارد کند، متفاوت است و این تعداد بین 100 ضربه تا 3000 ضربه در دقیقه متغیر است. البته این میزان ضربه نیز می تواند بیشتر یا کمتر باشد. تفاوت دریل های چکشی و ساده در فشردن یک دکمه است. دریل های چکشی را می توان با فشردن یک کلید به دریل ساده تبدیل کرد و حالت ضربه ای را غیر فعال نمود.

دریل چکشی چیست؟
دریل چکشی چیست؟

بیشتر بخوانید: دریل چکشی چیست و چه تفاوتی با دریل معمولی دارد؟


دریل گیربکسی چیست؟

در ادامه بررسی تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی به معرفی دریل گیربکسی می پردازیم. دریل گیربکسی از گیربکس یا جعبه دنده تشکیل شده است که به کمک آن نیروی محرکه را به سرعت تبدیل می کند. تعبیه گیربکس در دریل های معمولی باعث افزایش نیروی محرکه دستگاه می شود و گشتاور بالاتری را ایجاد می کند. دریل گیربکسی معمولاً سرعت ثابت دارد و خروجی سرعت آن قابل تغییر نیست.

دریل گیربکسی قدرت بالایی دارد و با قطر زیاد، سوراخکاری را انجام می دهد. سوراخ کاری در اجسام سخت همچون فولاد به وسیله این دریل انجام می گیرد. در مدل های جدیدتر و امروزی، قدرت و سرعت دریل گیربکسی می تواند به صورت متحرک و با استفاده از اهرم تغییر سرعت تنظیم شود. دریل گیربکسی از نظر منبع تغذیه به دو نوع شارژی و برقی تقسیم می شود.

دریل گیربکسی چیست؟
دریل گیربکسی چیست؟

بیشتر بخوانید: دریل گیربکسی چیست و چه کاربردی دارد؟


فرق دریل گیربکسی با دریل چکشی

تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی تنها به کارکرد و نوع کاربرد آن ها محدود نمی شود. این دو دستگاه از لحاظ ساختاری با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

  • دریل چکشی اغلب برای سوراخ کردن سنگ، بتن و سیمان مورد استفاده قرار می گیرد. اما دریل گیربکسی برای باز و بسته کردن پیچ های بزرگ و سوراخکاری در قطرهای بالا کاربرد دارد.
  • دریل چکشی از کلاچ های بزرگی برخوردار است که در انتقال قدرت تأثیر زیادی دارد. سه نظام در دریل های چکشی، قابلیت اتصال به مته گرد و شش سر را دارد. اما در دریل های گیربکسی این قابلیت وجود ندارد.
  • همانطور که در ابتدا گفته شد، دریل چکشی عملکردی شبیه به چکش دارد. این دریل همانند مته دوار، از ضربات چرخشی برخوردار است. فرآیند چکشی این ابزار، یا وارد نمود ضربات پی در پی و سریع موجب شکستن مواد سخت و انجام حفاری می شود. دریل های چکشی یک کلید تنظیم سرعت دارند. دریل گیربکسی به صورت چرخشی به قطعه کار نیرو وارد می کند و برای پیچ های بزرگ در سطوح سخت مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دریل چکشی عملیات سوراخ کاری را با وارد کردن ضربه همراه با چرخش انجام می دهد. این فرآیند همانند این است که با چکش بر روی مته مورد نظر، ضربه وارد نماییم. درحالیکه سوراخ کاری با دریل گیربکسی به صورت چرخشی است و هیچ نیرویی از اطراف به آن وارد نمی شود.
  • دریل گیربکسی از نظر ابعاد معمولاً از دریل چکشی کوچک تر و سبک تر است. همچنین گشتاور دریل های گیربکسی به گونه ای است که به مچ دست فشار کمی وارد می کند. در دریل های گیربکسی سه نظام قوی و قطور نیست و این دریل معمولاً در مکان هایی با دسترسی سخت مورد استفاده قرار می گیرد.
فرق دریل گیربکسی با دریل چکشی
فرق دریل گیربکسی با دریل چکشی

قطعات دریل

در ادامه این بخش از مقاله تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی به معرفی اجزای تشکیل دهنده این دریل اشاره می کنیم:

  1. سه نظام
  2. کلید کنترل سرعت
  3. کلید کنترل گردش راستگرد و چپگرد
  4. دسته جانبی
  5. کلید پاور
  6. سوئیچ قفل کن

بیشتر بخوانید: انواع سه نظام دریل و کاربرد آنها


تفاوت مته دریل گیربکسی با دریل چکشی

تفاوت اصلی دریل گیربکسی با دریل چکشی، در نوع مته آنها است. سه نظام دریل چکشی به گونه ای طراحی شده است که هر نوع مته ای اعم از گرد و شش سر، به آن متصل می شود. لازم به ذکر است که سه نظام های موجود در بازار از سه فک مجزا برخوردار هستند.

همچنین در ساختار دریل گیربکسی سوکت قفلی وجود دارد که تنها مته های شش سر به آنها متصل می شوند. دریل های گیربکسی به دلیل برخورداری از ابعاد و

نکات مهم هنگام خرید و انتخاب دریل چکشی

پس از بررسی تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی به انتخاب شما برای خرید یک دریل مناسب کمک می کنیم.  در هنگام خرید این دریل ها نکات زیر را در نظر بگیرید:

سه نظام دریل

سه نظام بخشی از دریل است که وظیفه انتقال نیرو از موتور و نگه داشتن مته را برعهده دارد. سه نظام دریل ها می تواند آچارخور یا خودکار باشد. با توجه به نوع و حجم کار می توان در مورد انتخاب دریل چکشی با سه نظام مناسب تصمیم گیری کرد.

جنس و طراحی بدنه دریل چکشی

طراحی بدنه بهتر است به صورت ارگونومیک باشد و وزن سنگینی نداشته باشد. دریل های چکشی دارای یک دسته در قسمت جلویی برای سوراخ کاری دقیق تر هستند که به آن دسته کمکی می گویند. برای آشنایی با مفهوم ارگونومی ابزار می توانید به مجله راندنو مراجعه کنید.

قدرت و توان موتور دریل چکشی

قدرت و توان در انواع دریل های چکشی با یکدیگر متفاوت است. هرچه توان موتور بیشتر باشد، دریل از قدرت بیشتری برخوردار است. بنابراین برحسب حجم کار و میزان سوراخکاری، می توان دریل مناسب را انتخاب و خریداری کرد.

سرعت گشتاور دریل

سرعت دریل برحسب دور در دقیقه تعیین می شود. اغلب دریل های چکشی دارای یک کلید کنترل سرعت گشتاور هستند. با توجه به عمق و ضخیم و نازک بودن قطعه کار، می توان سرعت را تغییر داد.

شرکت تولیدکننده دستگاه

یکی از نکات مهم در خرید این کالا، شرکت سازنده دستگاه است. از بهترین دریل چکشی می توان به دریل چکشی رونیکس، ماکیتا، ادون، کرون، دیوالت، توسن، بوش، پوکا و هیوندای اشاره کرد.

تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی
تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی

بیشتر بخوانید: تفاوت دریل چکشی و دریل بتن کن


بهترین دریل گیربکسی چه دریلی است؟

در این بخش از مقاله تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی شما را در انتخاب دریل گیربکسی مناسب راهنمایی خواهیم کرد. بهترین دریل گیربکسی دریلی است که سیستم گیربکس آن دو سرعته باشد. همچنین این دریل علاوه بر قابلیت موتور گیربکسی، می تواند از عملکرد مناسب سوراخکاری نیز برخوردار باشد.

علاوه بر نکات گفته شده، دریل باید قابلیت چرخش به راستگرد و چپگرد را نیز داشته باشد. گشتاور دریل گیربکسی باید به گونه ای باشد که به مچ دست فشار وارد نکند. در لیست زیر چند نمونه از بهترین دریل های گیربکسی را نام برده ایم. برای آشنایی با جزئیات بیشتر درخصوص بهترین مارک دریل گیربکسی به مجله راندنو مراجعه کنید.

  • دریل گیربکسی متابو
  • دریل گیربکسی کرون
  • دریل گیربکسی رونیکس مدل 2221
  • دریل گیربکسی ماکیتا
  • دریل گیربکسی بوش و …

بیشتر بخوانید: دریل چیست؟ دریل خوب چی بخرم؟


امیدواریم که مقاله تفاوت دریل گیربکسی و چکشی برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید دریل گیربکسی و اطلاع از قیمت دریل گیربکسی می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع دریل و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.