راهنمای خرید کابل HDMI

راهنمای خرید کابل HDMI

راهنمای خرید کابل HDMI می تواند اطلاعات مفیدی درباره انواع کابل HDMI به شما بدهد. امروزه در تمامی مجموعه ها و هر بخشی که نوعی از اطلاعات در حال جابه جایی است، به کابل HDMI نیاز است.

کابل HDMI مخفف عبارت High Definition Multimedia Interface است که به معنای رابط چند رسانه ای باکیفیت است. این کابل یک رابط سخت افزاری است که برای انتقال داده های چند رسانه ای دیجیتال از جمله صدا و فیلم، به صورت غیر فشرده بکار می رود.

خرید انواع کابل HDMI
خرید انواع کابل HDMI

کابل اچ دی ام آی اولین بار در سال 2003 تولید و به بازار عرضه شد. این کابل در واقع راهی برای انتقال همزمان صدا و تصویر است. پورت های HDMI معمولاً در کناره ها و یا پشت دستگاه های مختلف مثل تلویزیون و لپ تاپ تعبیه شده اند که از نظر ظاهری تا حدودی شبیه درگاه USB هستند اما کمی بزرگ تر!

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل HDMI چیست

امروزه کمتر وسیله ای یافت می شود که نتواند با کابل اچ دی ام آی ارتباط برقرار کند. کابل اچ دی ام ای به منظور کاهش تعداد کابل های مورد نیاز برای انتقال محتواهای چند رسانه ای روانه بازار شده است.

اگر روی دستگاه شما تعداد زیادی پورت اچ دی ام آی وجود داشته باشد، نام هایی که روی آن ها حک شده است عبارتند از: Input1 و Input2 و HDMI1 و HDMI2 و … . در برخی موارد ممکن است به جای پورت و کابل، عبارت های Male و Female درج شده است که Female به معنای پورت ورودی و Male به معنای سر کابل یا اتصال دهنده ای است که درون پورت وارد می شود.

کابل HDMI چیست؟
کابل HDMI چیست؟

چه دستگاه هایی اتصالات کابل HDMI دارند؟

در راهنمای خرید کابل HDMI بهتر است به این سؤال پاسخ دهیم که کابل HDMI چه کاربردی دارد؟ این کابل ها در اصل وظیفه انتقال گروهی از داده ها و اطلاعات را برعهده دارند و در اغلب مجموعه ها می توان نمونه های آن را در نظر گرفت. بسیاری از دستگاه ها نیاز به کابل HDMI دارند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • کنسول های بازی
  • دستگاه های پخش Ultra HD ،DVD و Blu-ray
  • بعضی دوربین های دیجیتال، تلفن های هوشمند و دوربین های فیلم برداری
  • تلویزیون، مانیتور کامپیوتر و ویدئو پروژکتور
  • رایانه های شخصی و لپ تاپ
  • ریسیورهای سینمای خانگی
  • استریمرهای رسانه ای مانند اپل تی وی
  • اتصال دوربین به لپ تاپ با کابل HDMI
راهنمای خرید کابل HDMI
راهنمای خرید کابل HDMI

طول کابل اچ دی ام آی باید چقدر باشد؟

این کابل ها در طول های مختلف 1، 2، 3، 5، 7.5، 10 و 15 متری ساخته می شوند. از کابل های کمتر از 5 متر، جهت کارهای معمولی و خانگی استفاده می شود.

کابل 5 متری hdmi و کابل 10 متری hdmi از پرطرفدارترین این کابل ها به شمار می آیند.

اگر شما از تلویزیون های دیواری استفاده می کنید، بهتر است کابل های بلندتری را خریداری کنید. کابل هایی با طول بیشتر از 15 یا 20 متر نیز وجود دارند که برای استفاده های خاص طراحی شده اند. بدین ترتیب دیگر کیفیت سیگنال شما در طی مسیرهای طولانی تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

کابل خوب می تواند کیفیت سیگنال را برای ویدئوهای 4K میان وسایلی که در فاصله 3 متری از یکدیگر قرار دارند، به خوبی حفظ کند. اما اگر دستگاه های شما در فواصل دورتری نسبت به یکدیگر قرار دارند، باید خرید کابل HDMI را قطعی بدانیم.

کابل های اچ دی ام ای فعال درون خود یک چیپ پردازشگر جای داده اند که وظیفه حفظ کیفیت سیگنال و همچنین جلوگیری از بروز هرگونه اختلال در مسیر را برعهده دارند.

جنس و کیفیت کابل HDMI

در مطالعه راهنمای خرید کابل HDMI بهتر است مواردی همچون جنس و کیفیت کابل را نیز بررسی کنید. کابل HDMI غیراستاندارد و بی کیفیت پس از مدتی استفاده از کار می افتد و باعث به وجود آمدن اختلالاتی در نمایش تصویر و ویدئو می شود.

علاوه بر این، اگر سیم و کانکتور بی کیفیت باشد، به راحتی شکسته می شوند و نقطه اتصال آن ها آسیب می بیند و کابل از رده خارج می شود. کابل های باکیفیت دارای سوکت های فلزی، کانکتورهایی با روکش طلا، روکش PVC، پوشش کنفی و رشته های مسی هستند.

انواع کابل HDMI

کابل های اچ دی ام آی انواع مختلفی دارند که در ادامه به برخی از انواع پرکاربرد آن اشاره خواهیم کرد:

کابل HDMI استاندارد

اولین نوع کابل های اچ دی ام آی، کابل های Standard هستند که قادر به انتقال تصویر با کیفیت های HD و Full HD می باشند. این نوع کابل های HDMI برای مصارف خانگی، تلویزیون و پخش کننده هایی مناسب هستند که کیفیت تصویر آن ها بالاتر از 1080P نمی رود. همچنین این کابل با ظرفیت پهنای باند تا 5 گیگابیت بر ثانیه طراحی و تولید شده است و برای نسخه های 0 تا 2a هم بهینه شده است.

کابل HDMI استاندارد با اترنت

این نوع کابل قابلیت انتقال سیگنال های اترنت را فراهم می سازد. با خرید این کابل علاوه بر استفاده های معمول، می توانید دو دستگاه را از طریق اینترنت شبکه کنید، بدون آنکه نیازی به کابل دیگر داشته باشید.

همچنین این کابل ها می توانند یک ارتباط اترنتی را روی روتر با سرعت حداکثر 100 مگابیت بر ثانیه ایجاد کنند. البته این ویژگی زمانی برای شما کار می کند که هر دو دستگاه قابلیت Ethernet Channel-Enabled را فعال کرده باشند.

کابل HDMI استاندارد پرسرعت

این کابل برای رزولوشن تصویری 1080P و پشتیبانی از Deep color و 3D طراحی و تولید شده است. تفاوت این کابل با کابل های HDMI معمولی در کیفیت تصاویر انتقال یافته شان است.

این نوع کابل می تواند تصاویر 4K Ultra HD را منتقل کند و همچنین از آخرین پیشرفت ها در زمینه کیفیت عکس پشتیبانی نماید. سرعت انتقال و پهنای باند این کابل تا 10 گیگابیت بر ثانیه است و برای نسخه های HDMI3 تا 4a بهینه شده است.

کابل HDMI پرسرعت با اترنت

با خرید این نوع کابل می توانید دو دستگاه را از طریق اترنت بدون استفاده از یک کابل دیگر به هم وصل کنید. این نوع کابل، استفاده های معمول کابل اچ دی ام آی را با سرعت زیاد و کیفیت بسیار مناسب فراهم می کند.

کابل اچ دی ام آی پرسرعت Premium

این نوع کابل های اچ دی ام آی برای انتقال تصاویر بسیار باکیفیت و با سرعت بسیار بالا بکار می روند. برای انتقال HDR با محیط رنگی و ویدئوهای 4K Ultra HD با نرخ فریم های بالا همچون 60 فریم بر ثانیه، می توانید کاملاً به این کابل اعتماد کنید.

ابن کابل ها با برچسب های احراز هویت ضد جعل شناسایی می شوند. ویژگی اترنت باعث می شود دو دستگاه بتوانند سیگنال های اترنت را از طریق کابل HDMI منتقل کنند. این کابل از پهنای باند 18 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند و در نسخه های HDMI 0/a/b بهینه شده است.

کابل اچ دی ام آی پرسرعت Ultra

با خرید این کابل شما تمام وسایل لازم برای انتقال تصویر باکیفیت و پهنای باند زیاد را در اختیار خواهید داشت. شما با این کابل می توانید ویدئوهای 4K را بدون کم شدن حجم آن ها و با پهنای باند 48 گیگابیت بر ثانیه منتقل کنید.

این محصول انتقال داده را با کمترین تداخل الکترومغناطیسی یا EMI انجام می دهد که باعث کاهش تداخل دستگاه های بی سیم کنار هم می شود. این کابل همچنین تمام قابلیت های اترنت را همراه خود دارد.

کابل اچ دی ام آی Standard Automotive

کاربرد این کابل اغلب در وسایل جانبی و خودرو است. این کابل می تواند ویدئوهای HD شما را به پخش کننده های اصلی تان و یا دوربین های فیلم برداری منتقل کنند. لایه محافظ روی این کابل مانع تداخل آن با سایر سیستم های الکتریکی و سیم کشی اتومبیل می شود.

کابل اچ دی ام آی فوق پرسرعت

این کابل تمام قابلیت های کابل های گفته شده را دارد. همچنین از تصویر 8K با رزولوشن HDR و حتی 10K نیز پشتیبانی می کند. این کابل از پهنای باند 48 گیگابیت بر ثانیه نیز پشتیبانی می کند و حساسیت کمتری به EMI ناشی از برخی دستگاه های بی سیم دارد. این کابل برای HDMI نسخه 1 بهینه شده است.

انواع کابل HDMI
انواع کابل HDMI

انواع کانکتور HDMI

  • کانکتور معمولی نوع A: کابل اچ دی ام آی با کانکتور نوع A معمولاً برای اتصال دستگاه هایی مثل پخش کننده، Blu-ray ،DVD ،Ultra DVD، رایانه ها، استریمرها، کنسول های بازی ویدئویی به تلویزیون ها، ریسیور سینمای خانگی، ریسیورهای کابلی/ماهواره ای و ویدئو پروژکتورها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کانکتور کوچک نوع C: این کابل ها با کانکتورهای کوچک در دوربین های DSLR و تبلت هایی با اندازه استاندارد مورد استفاده قرار می گیرند. آن سر کابل که به دوربین یا تبلت وصل است، یک کانکتور کوچک اچ دی ام آی است. سر دیگر آن یک کانکتور استاندارد است که به مانیتور کامپیوتر، تلویزیون و ویدئو پروژکتور وصل می شود.
  • کانکتور خیلی کوچک نوع D: از این کابل ها در دستگاه های قابل حمل مانند تلفن های هوشمند، دوربین های دیجیتال و تبلت های کوچک می توان استفاده کرد. یک سر این محصول کانکتوری بسیار کوچک دارد و سر دیگر آن دارای یک کانکتور اچ دی ام ای با اندازه معمولی است.
  • کانکتور مناسب اتومبیل نوع E: این کابل ها که مخصوص اتومبیل هستند، یک کانکتور مخصوص دارند.
انواع کانکتور HDMI
انواع کانکتور HDMI

استانداردهای مختلف کابل HDMI

HDMI 1.4

این نسخه کابل اچ دی ام آی از پهنای باند کافی برای انتقال ویدئوهای 4K برخوردار است. اما نرخ فریم ریت آن از 30 واحد فراتر نمی رود. این نسخه از HDR با نمایش تصاویر با روشنایی و کنتراست دقیق تر پشتیبانی می کند. البته این ویژگی برای محتوای 4K به عمق رنگ 8 بیتی محدود شده است. بنابراین از کیفیت 10 یا 12 بیتی نمی توان بهره ای برد.

بیشتر دستگاه ها مانند مانیتورها، PS4 و تلویزیون ها از این درگاه پشتیبانی می کنند و خرید کابل های جدیدتر از این نسخه برای آن ها بی فایده است. این نسخه همراه با خود، کانال اترنت HDMI یا HEC را به همراه آورد که امکان به اشتراک گذاری اتصال اینترنتی بین دو دستگاه متصل به هم را فرهم می سازد.

HDMI 2.0

این نسخه به عنوان UHD HDMI نیز شناخته می شود که به لطف پهنای باند 18 گیگابیتی در ثانیه، امکان نمایش ویدئوهای 4K با نرخ 60 هرتز را فراهم می کند. در زمینه HDR، عمق رنگ به 10 و 12 بیت افزایش می یابد و با پشتیبانی از استاندارد Rec 2020 حدود 80 درصد از طیف های مرئی را پوشش می دهد.

این نسخه همچنین قادر به پشتیبانی از 32 کانال صوتی با فرکانس 1537 کیلوهرتز است که وضوح صوتی بالایی را برای شما به ارمغان می آورد. قابلیت ارسال چهار جریان صوتی همزمان یا دو استریم ویدئویی در آن واحد نیز به شما اجازه می دهد تا تلویزیون یا مانیتور را به دو بخش تقسیم کنید و در هر یک محتوای جداگانه ای را به نمایش درآورید.

HDMI 2.0b

مزیت اصلی این نسخه را می توان قابلیت امکان نمایش پروفایل تصویر HLG بیان کرد که توسط BBC و NHK ژاپن توسعه یافته است. همچنین در قالب نسخه پیشرفته تر HDR، رنگ ها را با کنتراست بالاتر و غنی تر به تصویر می کشد.

HDMI 2.1

یکی از جدیدترین نسخه های HDMI است که حدود دو سال از معرفی آن می گذرد و در طی سال جاری، راه خود را به برخی از دستگاه صوتی و تصویری باز کرده است.

انجمن اچ دی ام ای در این نسخه دست به تغییرات قابل توجهی زده است، بطوریکه در صورت خرید این کابل ها تا مدت ها از بروزرسانی آن بی نیاز خواهید بود. این نسخه علاوه بر پشتیبانی از ویدئوهای 4K با نرخ فوق العاده 120 هرتز و ویدئوهای 8K با نرخ 60 هرتز، از همین حالا برای انتقال داده های ویدئویی 10K نیز آماده شده است.

این نسخه به دلیل سازگاری با HDR داینامیک، نمایش تصاویر با حداکثر کنتراست و رنگ مشکی واقعی را نیز میسر می کند. این نسخه برای گیمرها نیز مناسب است زیرا از طریق نرخ رفرش متغیر، لگ تصاویر را به حداقل می رساند و با انتقال سریع فریم ها، به نمایش روان و سریع محتوا کمک می کند.

نکات مهم در هنگام خرید کابل HDMI

در راهنمای خرید کابل HDMI لازم است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • کابلی با طول مناسب خریداری کنید. کابل بیش از حد بلند نخرید. همچنین طول کابل شما نباید به حدی کوتاه باشد که نتوانید اجزایش را حرکت دهید و آن را به راحتی به دستگاه خود متصل کنید.
  • روش های برطرف کردن مشکلات در اتصالات HDMI را یاد بگیرید. شما می توانید از اجزای اچ دی ام آی های قدیمی تر در کنار اجزای جدید استفاده کنید اما نمی توانید از قابلیت های HDMI جدید استفاده کنید زیرا تولیدکننده در هر محصول خاص، قابلیت های جدیدی قرار می دهد.
  • کابل هایی با کانکتور مناسب برای دستگاه خود خریداری کنید.
  • نوعی از این کابل را بخرید که از قابلیت های دستگاه شما پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، اگر یک ویدئو پروژکتور یا تلویزیون 4K، ریسیور سینمای خانگی و دستگاه پخش Blu-ray یا استریمینگ Ultra HD دارید، کابل های اچ دی ام آی مورد استفاده بین این دستگاه ها باید کابل پریمیوم پرسرعت باشند.

ضرورت خرید کابل HDMI

حال که با راهنمای خرید کابل HDMI آشنا شدیم، لازم است بدانید تمامی کابل های اچ دی ام آی قابلیت انتقال تصاویر با دامنه دینامیک بالا را ندارند. به همین دلیل اگر قصد خرید تلویزیون های مدل بالا و یا دستگاه های پخش کننده حرفه ای را دارید، احتمالاً باید در کنار آن ها یک کابل HDMI نیز خریداری کنید. حتی اگر تلویزیون شما از نوع HDR و 4K باشد، می توانید از هر نوع کابل پرسرعت زیر دو متر نیز استفاده کنید.

میزان سرعت کابل ها توسط شرکت سازنده بیان می شود و از این طریق می توان پهنای باند و سرعت لازم جهت انتقال تصویر 1080 پیکسل و بیشتر را فراهم کرد. بر روی بسیاری از کابل ها عبارت High Speed نوشته شده است. با این حال نمی توان به آن اعتماد کرد. تنها راه مورد اعتماد برای این که بتوان فهمید سرعت کابل چقدر است، این است که آن را امتحان کنید. کابل هایی که بتوانند محتوای 1080 پیکسل را انتقال دهند، پرسرعت محسوب می شوند.

دلایل درست کار نکردن کابل HDMI

  • دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث شود کابل های HDMI عملکرد درستی نداشته باشند. یکی از معمول ترین دلایل این است که نمایشگر خالی و یا دارای پرش است. در این صورت هیچ سیگنالی دریافت نمی شود و در نتیجه کابل نمی تواند داده ها را نشان دهد. در این حالت باید تمامی اتصالات را بررسی کنید تا به درستی برقرار شده باشند.
  • یکی دیگر از مواردی که سبب می شود تا کابل اچ دی ام آی عملکرد درستی نداشته باشد، این است که یک حلقه از زنجیره سیستم های شما مانند تلویزیون، دستگاه پخش کننده، کابل و … توانایی پشتیبانی از HDR 4K را ندشته باشد.
  • علاوه بر این ممکن است تمامی سخت افزارها درست باشند و اتصالات نیز به درستی متصل شده باشند، در این زمان مشکل از کابل است.
  • مشکل دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد. در برخی از اوقات نقاط روشن و درخشانی روی صفحه نمایش نشان داده می شوند که شبیه برفک هستند. در این حالت باید کابل خود را تعویض کنید. تأثیر کابل HDMI بر روی کیفیت تصویر بسیار زیاد است.
  • یکی از نکاتی که پیش از استفاده از کابل HDMI باید مورد بررسی قرار دهید، این است که برخی از تلویزیون ها چند خروجی HDMI دارند و تنها یکی از آن ها از تصاویر 4K پشتیبانی می کند. پس دقت کنید تا اتصال به درستی برقرار شده باشد.

کابل HDMI مناسب کنسول نسل 9

کابلی که قرار است برای کنسول های نسل 9 مورد استفاده قرار بگیرد، باید به گونه ای باشد که بتواند از ویژگی های جدید این مدل کنسول پشتیبانی کند. این کنسول ها دارای ورودی های درگاه HDMI 2.1 هستند و رزولوشن 4K دارند.

به کمک این درگاه می توانید به 120 فریم در ثانیه دستیابی داشته باشید. در این حالت تصاویر 4K و 8K به راحتی منتقل می شود. البته برای نمایش این نوع اطلاعات به یک دستگاه تلویزیون پیشرفته نیز نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال، می توانید کابل HDMI مانستر مدل Ultra High Speed 900 را برای دستگاه خود خریداری کنید.


بیشتر بخوانید: معرفی کارخانه های تولیدکننده و نمایندگی کابل برق ایران


قیمت کابل HDMI تلویزیون

در این مقاله به راهنمای خرید کابل HDMI و مشخصات آن پرداختیم. امروزه شرکت های زیادی درصدد تولید این محصول برآمده اند که شما می توانید با مراجعه به سایت راندنو، علاوه بر آشنایی با نحوه خرید کابل HDMI، از قیمت کابل HDMI یک متری نیز مطلع شوید.

از برترین شرکت های تولیدکننده کابل HDMI می توان به کابل کی نت پلاس، دیتک، پروئل، سلکسون و … اشاره کرد. قیمت این تجهیزات به عواملی همچون برند، استاندارد تولید، روکش کابل، جنس کانکتور HDMI، متراژ کابل و … بستگی دارد. به عنوان مثال، قیمت کابل HDMI یک متری کمتر از کابل های HDMI بیشتر از 2 متر است.


بیشتر بخوانید: هرآنچه لازم است درباره کابل شبکه و پچ کورد بدانید