معرفی انواع مبدل فیبرنوری و کاربرد های آن

معرفی انواع مبدل فیبر نوری و کاربردهای آن

انواع مبدل فیبر نوری شامل مبدل اترنت مس به فیبر نوری، مبدل ویدیویی مس به فیبر نوری، مبدل سریال مس به فیبر و مبدل مدیای فیبر به فیبر است. امروزه تمامی رایانه‌ها و سخت افزارها برای اتصال به شبکه‌های LAN و همچنین اینترنت، با مبدل‌های نوری یا مدیاکانورتورهای نوری فعالیت می‌کنند. این اتصال به وسیله یک کابل شبکه با زوج‌های به هم تابیده شده انجام می‌شود. کابل این مبدل‌ها با شیلد و یا بدون شیلد به وسیله کابل‌های شبکه Cat 5/5e/6/6A انجام می‌شود.

لپ‌تاپ‌ها، دوربین‌های مدار بسته امنیتی و نظارتی با کمک تجهیزات مخصوص به شبکه متصل می‌شوند. این تجهیزات در غالب شبکه‌های کوچک و گسترده استفاده می‌شوند. برای انتقال در مسیرهای طولانی‌تر و همچنین نیاز به پهنای باند بیشتر، به ارتباط شبکه‌های فیبر نوری نیاز است. فیبر نوری یا مدیا کانورتر یکی از دستگاه‌های پرکاربرد در صنعت و همچنین در زمینه بهینه سازی منتقل کردن اطلاعات است.

هنگامی که دستگاه‌ها از یکدیگر فاصله زیادی دارند، مبدل فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین نوع مبدل فیبر نوری یا مدیا کانورتر، مبدل‌هایی است که در مسیر انتقال مس به فیبر نوری هستند. این موضوع باعث ارتباط بهتر بین مس و مبدل فیبر نوری می‌شود. ما در ادامه این مقاله از مجله راندنو به معرفی انواع مبدل فیبر نوری یا انواع مدیا کانورتر می‌پردازیم و آن‌ها را با هم بررسی می کنیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی انواع مدیا کانورتور یا مبدل فیبر نوری

مبدل فیبر نوری به انگلیسی Fiber media converter یا مدیا کانورتر دستگاهی کاربردی برای انتقال اطلاعات است. هنگامی که فاصله بین دو دیوایس شبکه طولانی باشد، از مبدل فیبر نوری با کابل مسی برای برقراری ارتباط بین دو دیوایس استفاده می‌شود. از همان ابتدا نمی‌توان از کابل فیبر نوری استفاده کرد، زیرا سیگنال‌های انتقالی کابل فیبر نوری، از نوع سیگنال‌های نوری هستند.

به همین دلیل ما به یک مبدل احتیاج داریم تا بتواند سیگنال‌های جاری روی بستر مسی را به پالس‌های نوری تبدیل کند. همچنین بتواند این عمل را به صورت بالعکس انجام دهد. به طور کلی دستگاه‌ها توسط کابل شبکه به مبدل‌ها وصل می‌شوند و ارتباط میان مبدل‌ها توسط کابل فیبر نوری انجام پذیر است.

مبدل فیبر نوری چیست
مبدل فیبر نوری چیست

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل فیبر نوری و کابل مسی


انواع مبدل فیبر نوری براساس نوع تبدیل

انواع مبدل فیبر نوری از تنوع زیادی برخوردار هستند و البته با یکدیگر تفاوت‌هایی نیز دارند. هرکدام از مبدل‌ها قابلیت‌های متفاوتی دارند.

مبدل اترنت مس به فیبر نوری

این نوع مدیا کانورتر قابلیت اتصال بین دستگاه‌های اترنت، فست اترنت، اترنت گیگابیت و گیگابیت را دارد. در این نوع مبدل فیبر نوری انتقال برق به همراه اطلاعات و سایر سیگنال‌ها امکان‌پذیر است. مدیا کانورتر SC و SFP به RJ45، مدیا کانورتر POE، مدیا کانورتر صنعتی و مینی مدیا کانورتر در دسته مبدل اترنت مس به فیبر قرار می‌گیرند. این کانورتر مطابق استاندارد IEEE802.3 تولید می‌شود.

مبدل ویدیویی مس به فیبر نوری

نام دیگر این مبدل ویدیویی، مالتی پلکسر است. انواع مدیا کانورتر ویدیویی برای انتقال سیگنال‌هایی مانند دیتا، اینترنت و صدا کاربرد دارد. مبدل ویدیویی می‌تواند دو یا چند سیگنال نوری را از یک فیبر نوری عبور دهد و می‌تواند دیتای منتقل شده در شبکه را افزایش دهد. سیگنال‌ها به صورت آنالوگ و دیجیتال هستند. به همین منظور مبدل‌های ویدیویی نیز در دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم‌بندی می‌شوند.

مبدل سریال مس به فیبر

یکی از مهم‌ترین دلایل بهینه‌سازی انتقال اطلاعات، این نوع مبدل است. این مدل رسانه فیبر نوری می‌تواند تبدیل دیتاها با پروتکل سریال را فراهم سازد. یعنی دیتای سریال را دریافت می‌کند و آن را به سیگنال نوری تبدیل می‌کند. مبدل مس به فیبر نوری در زیرساخت‌های شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین می‌تواند موجب مقاومت بیشتر سیستم در برابر نویز شود و اتصال به شبکه‌های پرسرعت را امکان‌پذیر کند.

مبدل مدیای فیبر به فیبر

این نوع مبدل برای افزایش مسافت شبکه با اتصال بین فیبرهای مالتی مود و سینگل مود مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بین فیبر تک کور و دو کور و اتصال فیبرها با توان‌های گوناگون می‌توان از این فیبر استفاده کرد. این مبدل می‌تواند تبدیل فیبر چند حالته به تک حالته و همچنین فیبر دوگانه به تک فیبر ارتباطی را فراهم سازد. علاوه‌بر این، مبدل مدیای فیبر تبدیل یک طول موج را به طول موج دیگر ساپورت می‌کند. از این مبدل برای استفاده در تجهیزات ارزان قیمت که به سیگنال چند حالته و در مواقعی تک حالته نیاز است، استفاده می‌شود. دو نوع بسیار کاربردی این فیبر نوری شامل تبدیل حالت و WDM OEO ترانسپوندر است.

مبدل فیبر نوری مینی و استاندارد

با توجه به اندازه‌ای که مبدل فیبر نوری مینی دارد، در شرکت‌های بزرگ از آن استفاده می‌شود. این مبدل فیبر نوری از کلیدهای DIP برخوردار است. کیفیت چیپ‌های به کار رفته در مبدل فیبر نوری مینی، نسبت به نوع استاندارد بیشتر است. به همین دلیل طرفدارهای بیشتری نسبت به نوع استاندارد دارد.


بیشتر بخوانید: کابل فیبر نوری چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع ماژول فیبر نوری

ماژول‌ها با توجه به قابلیت سرعت خود طبقه‌بندی می‌شوند. ماژول‌ها شامل Base 100، Base Gigabit 1000 و Gig 10 (+SFP) است. سرعت انتقال اکثر ماژول‌های فیبر نوری 1 گیگابیت است. اما در مدل های جدیدتر سرعت انتقال افزایش یافته مانند +SPF که سرعت آن 10 تا 25 گیگابایت است.

فرستنده و گیرنده‌های SFP در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا کاربر به راحتی گیرنده مناسب با هر لینک را انتخاب کند و بتواند دسترسی لازم از فیبر نوری را تأمین کند.

پورتهای مبدل فیبر نوری
پورتهای مبدل فیبر نوری

کاربردهای مختلف مبدل فیبر

انواع مبدل فیبر نوری کاربردهای زیادی دارند. مبدل فیبر نوری از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است. به همین علت کاربردهای فراوانی دارد. یکی از وظایف مبدل فیبر نوری منتقل کردن پالس‌های نوری است.

با وجود این که کابل های فیبر نوری نسبت به کابل‌های مسی محدودیت بسیار پایین‌تری دارند، اما می‌توان دامنه کاربردهای فراوان آن‌ها را مشاهده کرد. این دستگاه در اتوماسیون ساختمان‌ها، حفاری‌های نفت و گاز، معدن‌ها، کنترل ترافیک، تشخیص هوا و استفاده در محیط‌های صنعتی کاربرد زیادی دارد.

فاکتورهای شکل دهنده مبدل فیبر نوری

پارامترهای اصلی یک ماژول فیبر نوری عبارتند از: فرستنده و گیرنده، محل اتصال کابل فیبر نوری به ماژول و محل اتصال ماژول به دستگاه الکترونیکی که در آن نصب می‌شود، سیستم ورودی و خروجی اولیه استاندارد که به صورت یک تراشه کوچک در یک ماژول فیبر نوری است. BIOS به ماژول اجازه می‌دهد که اجزای خود را شناسایی کند و اطلاعات را بین ماژول و دستگاه الکترونیکی منتقل نماید.

قسمت‌های ماژول فیبر نوری بر روی یک برد قرار می‌گیرند و در اکثر وسایل الکترونیکی این برد نسبتاً کوچک است و به راحتی توسط مهندس کامپیوتر نصب می‌شود.

لوازم الکترونیکی پیچیده‌تر به ماژول‌های فیبر نوری بزرگ‌تر و پیچیده‌تری نیاز دارند و این امکان را فراهم می‌سازند تا همزمان به کابل‌های نوری زیادی متصل شوند. برخی از ماژول‌ها چراغ‌‌های Activity دارند که به کاربر نشان می‌ دهند ماژول در چه زمانی فعال است و چه کاری انجام می‌‌دهد. این قابلیت می‌‌تواند ابزار مفیدی برای نظارت بر عملکرد ماژول فیبر نوری باشد.

کاربرد مبدل فیبر نوری
کاربرد مبدل فیبر نوری

بیشتر بخوانید: اینترنت فیبر نوری چیست و انواع مودم فیبر نوری کدامند؟


انتخاب کانورتور فیبر نوری

برای انتخاب یک مبدل فیبر نوری پارامترهای زیادی را باید مورد توجه قرار بگیرد. لازم است بدانید از مبدل فیبر نوری چه استفاده‌ای می‌شود و چه کاربردی دارد. سپس با توجه به کارایی مورد نظر خود، باید توابع و کاراکترهای آن را بشناسید.

  • مهم ترین فاکتوری که باید بدانید، نرخ داده فیبر نوری است. یعنی بدانید سرعت دستگاه مدیا کانورتر فیبر نوری برای اتصال به چه صورت است. بیشترین نرخ داده 10/100 مگابایت برثانیه، 1000/10/100 مگابایت برثانیه و 100 مگابایت برثانیه است؛
  • نوع فیبر نوری انتخابی بسیار مهم است. کدام یک از مدل‌های فیبر نوری برای انتقال بین یکدیگر مناسب است. برای مثال فیبر نوری به مس، دو رشته یا تک رشته، فیبر نوری تک حالته به چند حالته؛
  • برای افزودن مبدل فیبر نوری به شبکه باید از طول موج سیگنال به دستگاه و شبکه اطلاعات کافی داشته باشید؛
  • نوع پورت و شماره پورت یکی دیگر از پارمترهای مهم مبدل‌های فیبر نوری است. مبدل‌ها پورت‌های متخلفی را ساپورت می‌کنند. از متداول ترین این انواع می‌توان به مبدل@های فیبر نوری ST ، SC و SFP اشاره کرد؛
  • فاصله انتقال در مبدل فیبر نوری نیز مختلف است و می‌تواند نیازهای فاصله را از 2 کیلومتر تا 15 کیلومتر یا بیشتر برآورده سازد؛
  • مبدل فیبر PoE می‌تواند نیاز به برق را در مکان‌های که دسترسی به برق اصلی وجود ندارد، فراهم کند؛
  • بیشترین استفاده از منبع تغذیه در مبدل‌ها AC و DC است.

جمع بندی

مبدل‌های فیبر نوری تجهیزاتی هستند که در سیستم‌های کامپیوتری و شبکه‌های فیبر نوری به کار گرفته می‌شوند. این تجهیزات باید استاندارد و متناسب با توپولوژی شبکه انتخاب شوند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در بخش نظرات می توانید دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.