تفاوت کابل فیبر نوری و کابل مسی

تفاوت کابل فیبر نوری و کابل مسی

تفاوت کابل فیبر نوری و کابل مسی تنها در شکل ظاهری آن ها نیست. این کابل ها از لحاظ ساختار، قیمت، نصب، کارایی و عملکرد با هم تفاوت های زیادی دارند. کابل های مسی و فیبر نوری هر دو کابل هایی هستند که در شبکه به کار گرفته می شوند. وظیفه اصلی این کابل ها انتقال داده های مختلف است.

با پیشرفت تکنولوژی، عرصه ارتباطات نیز شاهد پیشرفت های چشمگیری بوده است. از مهم ترین مفاهیم در عرصه ارتباطات می توان به مفهوم شبکه اشاره کرد. شبکه ها از قسمت های متفاوتی تشکیل شده اند. وجود شبکه سبب می شود تا بتوان اطلاعات را راحت تر اشتراک گذاری کرد. همچنین دسترسی به دیگر اطلاعات راحت تر می شود و امنیت آن ها نیز بالا می رود.

کابل شبکه یکی از مهم ترین تجهیزات شبکه است که به عنوان بستری برای انتقال اطلاعات از آن یاد می شود. این کابل ها در دو نوع مسی و فیبر نوری به بازار عرضه می شوند. امروزه فناوری فیبر نوری در بسیاری از مجموعه ها به کار گرفته می شود. کابل تلفن و خطوط اینترنت نیز امروزه از کابل فیبر نوری پشتیبانی می کنند.

خرید انواع کابل شبکه
خرید انواع کابل شبکه

اگر قصد خرید کابل شبکه دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی تفاوت کابل فیبر نوری و کابل مسی می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل فیبر نوری چیست؟

برای درک بهتر تفاوت کابل فیبر نوری و کابل مسی به معرفی کابل فیبر نوری می پردازیم. کابل فیبر نوری یا Optical Fiber Cable از رشته های باریک و بلند ماده ای شفاف همچون پلاستیک یا شیشه به وجود آمده است که داخل یک محفظه عایق قرار گرفته اند. نور از یک طرف به کابل وارد می شود و از این طریق اطلاعات و داده ها منتقل می شوند.

این کابل ها پهنای باند بسیار بالاتر از کابل های معمولی و مسی دارند. کابل فیبر نوری می تواند داده های تصویری، صوتی و دیگر انواع اطلاعات را تا 10 گیگابیت برثانیه و بالاتر انتقال دهند. برای مسافت های زیاد و شبکه هایی که سرعت عملکرد و دقت آن اهمیت دارد از این کابل استفاده می شود.

کابل فیبر نوری چیست؟
کابل فیبر نوری چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل فیبر نوری چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع کابل فیبر نوری

پیش از پرداختن به تفاوت کابل فیبر نوری و کابل مسی به معرفی این کابل ها می پردازیم. کابل های فیبر نوری از طریق پالس های نوری تولید شده سیگنال های ارتباطی را انتقال می دهند. این کابل ها از تعداد زیادی رشته شیشه ای تشکیل شده اند. مرکز هر کابل هسته یا Core نامیده می شود. کابل های فیبر نوری در انواع زیر به بازار عرضه می شوند:

  • کابل فیبر نوری single mode: این کابل ها از پرکاربردترین کابل های فیبر نوری هستند. کابل های سنگل مود از رشته های باریک شیشه و لیزر برای تولید نور ساخته شده اند. در این کابل ها از تکنیک Wave Division Multiplexing (WDM) برای افزایش میزان انتقال ترافیکی استفاده شده است. برای ارسال یک سیگنال از این کابل ها استفاده می شود. فیبرهای تک حالته یک هسته کوچک 9 میکرونی دارند.
  • کابل فیبر نوری multi-mode: این کابل ها از LED مخصوص برای تولید و انتقال نور استفاده می کند. برای ارسال چنیدن سیگنال در یک فیبر از این کابل استفاده می شود.
  • کابل فیبر نوری چند وجهی: این نوع کابل هسته بزرگتری دارد و کاربرد آن ها خاص تر از دیگر کابل ها است.

انواع کابل برساس نصب و کاربرد نیز به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  • کابل فیبر نوری Outdoor
  • کابل فیبر نوری Indoor

از کابل های Outdoor در خارج محیط ها و از نوع Indoor در محیط های مسقف و داخل مجموعه ها استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: اینترنت فیبر نوری چیست و انواع مودم فیبر نوری کدامند؟


کابل مسی چیست؟

برای درک بهتر تفاوت کابل فیبر نوری و کابل مسی به معرفی کابل مسی می پردازیم. به طور کلی کابل برق از هادی، عایق و روکش تشکیل شده است. مس یکی از بهترین هادی ها برای کابل است. کابل های مسی در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شوند. این کابل ها کاربردهای مختلفی دارند. کابل شبکه یکی از پرکاربردترین انواع کابل مسی است. کابل شبکه مسی از 4 زوج سیم به هم تابیده شده تشکیل شده است. این کابل ها اطلاعات و داده ها در یک شبکه را منتقل می کنند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل مسی


انواع کابل شبکه مسی

در این بخش از موضوع تفاوت کابل فیبر نوری و کابل مسی به بررسی انواع کابل شبکه مسی می پردازیم. این کابل ها براساس سرعت و پهنای باند به چند دسته تقسیم بندی می شوند. کابل های شبکه از Cat1 تا Cat8 ارائه می شوند. امروزه کابل های Cat1 تا Cat4 استفاده نمی شوند زیرا سرعت آن ها کم است. این کابل ها براساس مقاومت در برابر نویز نیز به چند دسته UTP (بدون شیلد و فویل)، SFTP (به همراه شیلد و فویل) و دیگر موارد تقسیم بندی می شوند.

انواع کابل شبکه مسی
انواع کابل شبکه مسی

بیشتر بخوانید: انواع کابل مسی و مشخصات و کاربردهای آن در صنعت


فرق کابل مسی و کابل فیبر نوری

در ادامه به بررسی تفاوت کابل فیبر نوری و کابل مسی می پردازیم.

  • مواد اولیه برای ساخت فیبر نوری نسبت به مس ارزانتر است. اما آشکارساز‌ها و تقویت کننده های فیبر نوری گران‌ تر هستند.
  • افت سیگنال در کابل های نوری بسیار کمتر از کابل های مسی است. همین موضوع سبب شده است تا به تقویت کننده های کمتری نیاز باشد. در نتیجه اجرای فیبر نوری در مناطق وسیع به صرفه تر است. البته به شرطی که زیرساخت های فیبر نوری آماده باشد.
  • وزن کابل فیبر نوری نسبت به کابل مسی بسیار کمتراست.
  • پهنای باند و سرعت انتقال فیبر نوری در مقایسه با کابل مسی بسیار بیشتر است.
  • سیم های مسی حامل جریان الکتریکی بوده و میدان مغناطیسی تولید می کنند. این میدان برروی سیگنال های الکتریکی اثر می گذارد. در مقابل سیگنال های نوری میدان تولید نمی کنند و خطر تداخل امواج به وجود نمی آید. به طور کلی میدان مغناطیسی برروی عملکرد کابل فیبر نوری اثرگذار نیست.
  • کابل های فیبر نوری انعطاف پذیری زیادی دارند.
  • طول عمر کابل های فیبر نوری از کابل های مسی بیشتر است. البته مس استحکام کششی بالای دارد و در برابر کشش، خراشیدگی و بریدگی مقاوم است.
  • اطلاعات ارسالی با کابل فیبر نوری امن تر هستند. این اطلاعات پراکنده نمی شوند و احتمال شنود آن ها نیز دشوار است.
تفاوت کابل فیبر نوری و کابل مسی
تفاوت کابل فیبر نوری و کابل مسی