دریل چیست؟ دریل خوب چی بخرم؟

دریل چیست؟ دریل خوب چی بخرم؟

دریل امروزه یکی از پرکاربردترین ابزارها در دنیا به شمار می آید. انواع دریل در جاهای مختلفی کاربرد دارند. مهم ترین سؤالات و دغدغه های کاربران در هنگام خرید دریل، این است که دریل خوب چی بخرم و دریل خوب چه ویژگی هایی دارد؟ دریل چیست؟ و انواع آن کدام اند؟

دریل در پروژه های فنی، نصب و تجهیز لوازم مختلف، کارخانه ها و کارگاه ها، منازل، صنایع مختلف و پروژه های عمرانی کاربرد فراوانی دارد.

اگر یک فرد فنی هستید یا با افراد فنی و به اصطلاح دست به آچار سر و کار دارید، حتماً دریل را از نزدیک مشاهده و لمس کرده اید. در این مقاله در مجله راندنو می خواهیم به کاربران بگوییم دریل چیست؟ دریل خوب چی بخرم؟

آنچه در ادامه می خوانیم:

اجزای تشکیل دهنده دریل چیست؟

اولین قدم در پاسخ دادن به سوال دریل چیست؟ پرداختن به اجزاء تشکیل دهنده دریل است. دریل معمولاً از دو بخش الکتریکال و مکانیکی تشکیل می شود. البته ساختمان دریل ها با توجه به انواع متعددی که دارند، متفاوت است. اما در مجموع، قواعد ساخت این ابزار چارچوب استانداردی دارد. اجزای تشکیل دهنده یک دریل عبارتند از:

موتور دریل

موتور مهم ترین قسمت تشکیل دهنده اکثر ابزارهای الکتریکی از جمله دریل است. موتور دستگاه در اصل مقدار قدرت و سرعت دستگاه را تعیین می کند.

موتورهای موجود در دلر انواع مختلفی دارد. یکی از انواع موتور نوع ساده آن است. نوع دیگر این قطعه گیربکسی است که می تواند قابلیت تنظیم سرعت و گشتاور، قابلیت تنظیم چرخش و … داشته باشد. نوع دیگری از این موتورها قابلیت ضربه زدن و تغیر حالت دستگاه را نیز دارند. قدرت موتورها براساس وات و در مواقع خیلی کم بر حسب اسب بخار سنجیده می شود.

بدنه یا قاب دریل

قاب دریل از جنس پلاستیک سخت است و معمولاً تمامی قسمت های دریل را پوشش می دهد به استثنای سه نظام دریل. قاب دریل معمولاً به صورت رنگی است و شرکت های مختلف سازنده، معمولاً از رنگ مخصوص برند خود در طراحی قاب استفاده می کنند.

تولیدکنندگان معمولاً رنگ بدنه دریل را به صورت یکپارچه برای تمامی محصولات خود استفاده می کنند.

گیربکس دریل

گیربکس به چرخ دنده ها و مجموعه ای از قطعات گفته می شود که در خروجی موتور دریل نصب می شود و وظیفه یکسوسازی و یا همان کنترل سرعت را برعهده دارد. در دریل های مرغوب، جنس این قطعه از فولاد درجه ۱ است.

سه نظام دریل

سه نظام دریل قطعه ای فولادی است که در قسمت پیشانی یا سر دریل نصب می شود. این قطعه وظیفه مهار مته را دارد و پس از محکم کردن مته درون خود، به عملیات سوراخکاری کمک می کند.

سه نظام دریل
سه نظام دریل

بیشتر بخوانید: روش تعویض سه نظام دریل


کلیدها

در قسمت الکتریکی دریل، کلیدها نقش تعیین کننده ای دارند. کلید روشن و خاموش، کلید چپ گرد-راستگرد، کلید تنظیم سرعت یا همان دیمر از انواع کلید در دریل های گوناگون به شمار می آیند.

آرمیچر

این قطعه با چرخش موتور یونیورسال به چرخش در می آید و باعث چرخش مته داخل سه نظام می شود. جرقه هایی که گاهاً در دریل می بینید، در قسمت آرمیچر و جاروبک های زیر آن اتفاق می افتد.

مته دریل

مته یکی از مهم ترین اجزای دریل است. این قطعه بر روی سه نظام قرار می گیرد و با گردش آن می تواند سطوح مختلف را سوراخ کند. مته قابلیت تعویض دارد و در سایزها و ابعاد مختلف تولید می شود. برای کارهای مختلف از مته های مختلف استفاده می شود.

از مهم ترین مته های موجود می توان به مته الماسه و مته فولادی اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: آموزش تعویض مته دریل با انواع سه نظام


کابل یا باتری

دریل هایی که به صورت برقی کار می کنند دارای یک کابل برق ۱.۵ تا ۳ متری هستند. این نوع ابزار برقی دارای دوشاخه پرسی است و به پریز اتصال داده می شود. دریل هایی که به صورت شارژی کار می کنند، یک باتری و یک شارژر باتری در بسته بندی خود دارند.

دریل خوب چی بخرم

پس از پاسخ دادن به سوال دریل چیست؟ باید به این سوال پاسخ داد که دریل خوب چی بخریم و چگونه می‌توان دریل مناسب را انتخاب کرد.

خریداران همواره برای خرید دریل خوب، انتخاب های زیادی دارند. انتخاب نوع دریل مناسب و برند استاندارد و باکیفیت، از عمده ترین دغدغه های کاربران در این حوزه است.

ما در این قسمت شما را راهنمایی می کنیم تا خرید بهتری داشته باشید. دریل توسن، دریل ماکیتا، دیوالت، بوش، رونیکس، فکس، آاگ، متابو، محک و هیوندای از بهترین برندهای موجود در ایران هستند. خریداران می توانند برای خرید دریل ارزان و استاندارد به سایت راندنو مراجعه کنند و با فروشندگان اصلی در ارتباط باشند.

دریل خوب چی بخرم
دریل خوب چی بخرم

بیشتر بخوانید: آموزش کار با دریل و نحوه صحیح دریل کاری


دریل توسن بهتر است یا رونیکس؟

دریل چکشی توسن ۰۰۲۲D از محبوب ترین دریل های موجود در ایران است. برند توسن یک شرکت ایرانی است اما قطعات اصلی خود را از بهترین شرکت ها در چین و تایوان وارد می کند. این شرکت محصول نهایی خود را در ایران تولید می کند.

برای مشاهده لیست قیمت دریل توسن می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. دریل ۲۲۱۰ رونیکس یک دریل چکشی است که محبوبیت فراوانی دارد. دریل رونیکس در کشور های مختلف دنیا از جمله چین، کره، تایوان و حتی اروپا تولید می شود. محصولات رونیکس هم به صورت وارداتی و هم به صورت مونتاژ در بازار ایران عرضه می شوند.

برای خرید دریل خوب به چند نکته می بایست توجه کنید:

  1. برند دریل
  2. گارانتی شرکت سازنده
  3. انتخاب دریل متناسب با پروژه
  4. توان و سرعت گردش دریل
  5. قیمت دریل
  6. خرید و ارسال آسان
  7. نمایندگی و عاملیت فروش دریل در بازار

انواع دریل چیست؟

در پاسخ به سؤالات دریل چیست؟ و دریل خوب چی بخرم باید بگوییم دریل ها براساس منبع تغذیه به سه نوع دریل بادی، دریل برقی و دریل شارژی تقسیم می شوند. دریل های الکتریکی به دو نوع دریل برقی و دریل شارژی تقسیم می شوند.


بیشتر بخوانید: دریل بادی چیست و چه کاربردی دارد؟


دریل برقی (ساده)

این نوع دریل با برق کار می کند و دارای یک کابل برق مشکی رنگ برای اتصال به پریز برق است. این نوع دریل برای انواع سوراخکاری به کار می رود و می توان انواع مته را برای آن انتخاب کرد.

دریل های برقی معمولاً توان بیشتری نسبت به دریل های شارژی دارند. البته دریل برقی نیز انواع گوناگونی دارد که در ادامه مقاله به آن اشاره شده است.

دریل چیست؟
دریل چیست؟

دریل شارژی

دریل شارژی همانطور که از نامش پیداست، برای روشن شدن نیاز به باتری دارد و بدون کابل برق عرضه می شود. دریل شارژی می تواند با قدرت های متنوع و کاربردهای متفاوت تولید و عرضه شود. از این دریل جهت سوراخکاری دیوار، بتن، گچ، چوب، پلاستیک و … استفاده می شود.

یکی از کاربردهای این دریل در باز و بسته کردن پیچ ها است که این کار توسط دکمه چپگرد و راستگرد انجام می شود. این دریل ها معمولاً دارای چراغ ال ای دی برای استفاده در فضاهای تاریک نیز هستند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل شارژی ، بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟


انواع باتری دریل شارژی

دریل های شارژی باتری های متفاوت با آمپرهای متنوع دارند. این باتری ها می بایست حتماً در شارژر خود شارژ شوند. هیچ گاه از باتری های بادکرده و معیوب نباید استفاده شود.


بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره باتری دریل شارژی بدانیم


اغلب باتری های به کار رفته در نوع شارژی از نوع نیکل کادمیوم و لیتویم یون هستند. باتری های نیکل کادمیوم از باتری های لیتیوم یون قدیمی تر هستند. باتری نیکل کادمیوم از چرخه دشارژ بالایی برخوردار است و طول عمر بالایی نیز دارد. اما بزرگ ترین مشکل آن ایجاد آلودگی برای محیط زیست و ایجاد خود دِشارژی یا اثر حافظه در آن ها است.

باتری های لیتیوم یون نسل جدیدی از باتری ها هستند که پدیده خود دشارژی در آن ها کمتر است و هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست نیز ندارند. این باتری ها از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

 

دریل چیست؟
دریل چیست؟

بیشتر بخوانید: تفاوت بین باتری های نیکل-کادمیوم و باتری های لیتیوم-یونی چیست؟


انواع دریل براساس کارکرد

در بررسی ابزار دریل و پرداختن به موضوع دریل چیست؟ شناخت مناسب‌ترین نوع دریل برای کاری که شما قصد انجامش را دارید اهمیت زیادی پیدا می‌کند. دریل ها براساس نوع کاربرد و کارکردی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می شوند. این تقسیم بندی از سوراخ کردن برای یک پیچ تا تخریب آسفالت و دیوارهای بتنی و کاربردهای دیگر را شامل می شود.

دریل بتن کن

دریل بتن کن زیرمجموعه دریل های برقی است. این دریل مته های بزرگ و بعضاً تیز و بلند دارد. دریل بتن کن معمولاً در دو نوع چهار شیاره و پنج شیاره عرضه می شود.

این دریل ها برای سوراخکاری سطوح سخت مانند بتن کاربرد دارند. البته این دستگاه قابلیت تخریب کامل ندارد اما در هنگام سوراخکاری بتن، بسیار پر توان است. این دریل در نوع پنج شیاره، سیستمی دارد که می تواند مته های بزرگ تر از ۳۰ میلی متر را نیز در خود جای دهد.

دریل چیست؟
دریل چیست؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل بتن کن ارزان و باکیفیت


چکش تخریب (هیلتی)

درست است که چکش تخریب از خانواده چکش ها به شمار می آید اما ما در این مقاله نوع برقی این دستگاه را در قسمت دریل توضیح می دهیم تا تفاوت آن با دریل بتن کن را بهتر درک کنید. در چکش تخریب به جای مته از قلم تخریب استفاده می شود. همچنین این ابزار وزن بسیار سنگین تری نسبت به دریل بتن کن دارد.


بیشتر بخوانید: تفاوت بتن کن و چکش تخریب


هیلتی نام یکی از اولین شرکت های سازنده این نوع چکش است و به همین خاطر، در بسیاری از جاها، این دستگاه به عنوان دستگاه هیلتی نیز شناخته می شود. کاربرد این دستگاه در ساختمان سازی، کندن آسفالت برای لوله کشی ها مختلف و پروژه های عظیم ترمیم و بازسازی است. طول قلم تخریب این دستگاه می تواند تا ۸۰ سانتی متر باشد.

چکش تخریب (هیلتی)
چکش تخریب (هیلتی)

دریل چکشی

گاهی برای سوراخکاری در اجناس سخت، نیاز داریم دریل دیگری را انتخاب کنیم. این ابزار دریل چکشی است که علاوه بر چرخاندن سه نظام، ضربه هایی با سرعت بالا را نیز وارد می کند. این ویژگی موجب سوراخکاری با فشار بیشتر می شود.

تعداد ضربه ها در دریل های مختلف، متفاوت است و از ۱۰۰۰ ضربه تا ۱۰ هزار ضربه را شامل می شود. دکمه چکشی یا ساده بر روی این دریل حالت آن را عوض می کند.

دریل چکشی
دریل چکشی

بیشتر بخوانید: دریل چکشی چیست و چه تفاوتی با دریل معمولی دارد؟


دریل ستونی

این دریل نسبت به دریل های دیگر بزرگ تر و سنگین تر است و دارای دو قسمت می باشد. قسمت پایینی، بدنه دریل و قسمت بالایی کلگی یا تسمه است. دریل ستونی مانند یک میز کار کوچک عمل می کند و مانند دریل های دیگر، نیازی به حرکت ندارد. این ابزار برقی یک اهرم دارد که از آن جهت به حرکت درآوردن دریل استفاده می شود.

دریل ستونی
دریل ستونی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین دریل ستونی


دریل همزن

معمولاً برای کارگاه های ساختمانی یا پروژه هایی که نیاز به ترکیب مواد سخت به صورت دستی وجود دارد، این وسیله همزن کارایی زیادی دارد.

دریل همزن مشابه دریل های دیگر است با این تفاوت که پره های بلندی دارد. این پره ها بر روی یک میله بلند نصب می شوند. پره های همزن ابعاد مختلفی دارند که متناسب با کار ،می بایست انتخاب شوند. از دریل های همزن برای هم زدن ملات و سیمان، رنگ و انواع مواد در کارگاه ها و کارخانه ها استفاده می شود.

دریل همزن
دریل همزن

دریل سرکج

این ابزار که بیشتر در نوع شارژی تولید می شود، اغلب در کارهای فانتزی و ظریف کاری مورد استفاده قرار می گیرد. زاویه ۹۰ درجه سری این ابزار باعث می شود که این ابزار در جاهای خاص نیز مورد استفاده قرار بگیرد. دریل سرکج قابلیت سوراخکاری با مته های متفاوت را دارد.

دریل سرکج
دریل سرکج

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل سرکج ارزان و باکیفیت


دریل گیربکسی

همانطور که از نام این ابزار مشخص است، این دریل دارای یک گیربکس جهت تنظیم سرعت و قدرت است. معمولاً دریل ها را به دو نوع ساده و دریل گیربکسی تقسیم می کنند.

این ابزار در مدل های مختلفی تولید می شود و جهت سوراخکاری فلزات سخت و حتی بتن مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ابزار الکتریکی به دکمه تنظیم سرعت یا دیمر نیز مجهز است که به وسیله آن می توان در هنگام سوراخکاری، قدرت بیشتری را به قطعه وارد کرد.

دریل گیربکسی

دریل گیربکسی


بیشتر بخوانید: تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی


پیچ گوشتی برقی

این ابزار با توجه به قدرت و سرعتی که دارد، برای باز کردن انواع پیچ مورد استفاده قرار می گیرد. از این ابزار به عنوان پیچ گوشتی استفاده می شود.

با استفاده از این دریل، نصابان کابینت، کاربران در کارگاه ها و کارخانه ها، نصابان ترانک، داکت و سینی کابل و به طور کلی تمامی متخصصان فنی در هنگام کار دچار خستگی کمتری می شوند.

این ابزار هم در نوع برقی و هم شارژی تولید می شود. کاربران می توانند برای خرید دریل شارژی ارزان به سایت راندنو مراجعه کنند.

پیچ گوشتی برقی
پیچ گوشتی برقی

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه استفاده از پیچ گوشتی شارژی


دریل نمونه بردار

دریل نمونه بردار نوعی دریل است که از آن برای ایجاد سوراخ و برداشتن یک نمونه جهت ریخته گری و آزمایش استفاده می شود. سه نظام این مدل نسبت به انواع دیگر متفاوت است.

دریل نمونه بردار
دریل نمونه بردار

همواره برای خرید دریل خوب، کاربران با چهار سؤال اساسی روبرو می شوند:

  1. دریل خوب چی بخرم؟
  2. دریل خوب خانگی کدام است؟
  3. دریل ایرانی خوب کدام است؟
  4. قیمت انواع دریل را کجا ببینم؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل


برای خرید یک دریل خانگی خوب می توانید دریل سبک برقی، ساده و یا شارژی را تهیه کنید. دریل های خانگی می بایست دارای گارانتی باشند و از جای معتبر تهیه شوند. برای خرید دریل ایرانی خوب می توانید ابزار مورد نظر خود را از ابزار رونیکس، توسن، محک، ایران پتک و آروا تهیه کنید.

این ابزار به دست متخصصان داخلی تولید و در پاره ای از مواقع مونتاژ می شوند. برای مشاهده قیمت دریل می توانید با مراجعه به سایت راندنو، با نمایندگان اصلی و فروشندگان بازار حسن آباد ارتباط برقرار کنید و سفارش خود را ثبت نمایید.

در این مطلب به سوال دریل چیست؟ پاسخ دادیم. شما کاربران می توانید در صورت استفاده از دریل های مختلف، نظرات و سؤالات خود را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این پست درج کنید.


بیشتر بخوانید: 10 نکته ایمنی در هنگام کار با دریل