تفاوت بتن کن و چکش تخریب

تفاوت بتن کن و چکش تخریب

تفاوت بتن کن و چکش تخریب از عمده سؤال هایی است که کاربران ابزارهای برقی در ذهن خود دارند. دریل بتن کن و چکش تخریب (پیکور) در دسته بزرگ ترین ابزارآلات برقی به شمار می آیند که از هر دوی آن ها جهت تخریب استفاده می شود. در این مقاله سعی داریم تا به فرق بتن کن و چکش تخریب بپردازیم.

بسیاری از کاربران به دلیل شباهت بسیار زیاد این دو دستگاه، آن ها را با هم اشتباه می گیرند و بجای یکدیگر استفاده می کنند. در این مقاله سعی بر این داریم تا هر کدام از این محصولات را به دقت بررسی کنیم و با تفاوت بتن کن و چکش تخریب آشنا شویم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

بتن کن

بتن کن یکی از انواع ده ها دریل به شمار می آید. این دریل ها دارای عملکرد ترکیبی و خاصیت چکشی هستند و از آن ها جهت تخریب و سوراخ کردن دیوار و بتن استفاده می شود. این دریل دارای مته گیر و قلم گیر پیبشرفته است و می تواند تا حدی برای تخریب نیز استفاده شود.

معمولاً برای سوراخکاری کوچک بر روی بتن، از این دریل استفاده می شود. این دریل سیستم ضد لرزش AVS دارد که تا حد زیادی لرزش را در حین کار با آن دفع می کند. این دستگاه به دو نوع چهار شیار و پنچ شیار تقسیم می شود:

  • دریل بتن کن چهارشیار (SDS Plus): این بتن کن ها مته تا حداکثر ۲۳ میلی متر را می گیرند، قلم نازک تری دارند و به نسبت سبک تر هستند. همچنین قابلیت حمل راحت تری را برای کاربران فراهم می کنند.
  • دریل بتن کن پنج شیار (SDS Max): این نوع از بتن کن ها مته ۳۴ میلی متر به بالا را می گیرند و قلم آنها ضخامت بیش تری دارد. این دستگاه نسبت به دریل های بتن کن چهار شیار، از وزن بالاتری برخوردار است. این بتن کن نمونه تکمیل شده چهار شیار است، با این قابلیت که در حین حفاری و تخریب، ضربات محکم تری را وارد می کند و می تواند تا حدی، کار چکش تخریب را نیز انجام دهد.
دریل بتن کن
دریل بتن کن

نکات ایمنی کار با دریل بتن کن

  • در حین کار با بتن کن می بایست تمام نکات ایمنی را رعایت کنیم و از عینک ایمنی، دستکش ایمنی، لباس کار و … استفاده نماییم .
  • دریل بتن کن نسبت به دریل های دیگر از ابعاد بزرگ تری برخوردار است و می بایست برای کار با آن هر دو دسته این دستگاه را نگه داریم.
  • معمولاً کابل این دریل بلند است به همین دلیل در حین کار با آن باید توجه داشته باشیم تا کابل به دست و پای ما گیر نکند.
  • قبل از شروع کار حتماً کابل و دو شاخه دستگاه را چک کنیم تا از صحت و سلامت برخوردار باشد.
  • سعی کنیم منبع تغذیه برق را مجهز به محافظ برق کنیم تا در صورت قطعی برق، به دستگاه آسیبی وارد نشود.
  • بهتر است حین استفاده از بتن کن، جهت تسلط بیش تر، پاها را به اندازه عرض شانه باز کنیم.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل بتن کن ارزان و باکیفیت


چکش تخریب

چکش تخریب یا پیکور یکی دیگر از ابزارآلات برقی به شمار می آید که از وزن بالایی برخوردار است و از آن جهت تخریب دیوارها، بلوک ها، کف بناهای ساختمانی و آسفالت استفاده می شود.

این دستگاه از یک دسته‌ بلند، بدنه‌‌ ای سنگین، آرمیچر، بالشتک (استاتور) و دنده تشکیل شده است و عملیات تخریب را به وسیله‌ ضربه زدن چکشی انجام می‌ دهد. پیکورها جزو بزرگ ترین چکش های دنیا به شمار می روند.

چکش تخریب دارای دسته های بلند و بدنه سنگین است و به کمک آن می توان ضربات سنگینی را به محل مورد نظر وارد کرد. این دستگاه با توجه به وزنی که دارد، به انواع مختلفی تقسیم می شود. هر چه وزن دستگاه بیشتر باشد، دستگاه از قدرت بیشتری برخوردار است و می توان از آن برای کارهای طولانی تر و سنگین تر استفاده کرد.

نام این وسیله در اصطلاح بازار، هیلتی است. در صورتی که هیلتی یک برند سازنده این دستگاه است اما به علت استفاده زیاد از آن در کارهای عمرانی ایران، چکش تخریب به نام هیلتی نیز شناخته می شود.

چکش تخریب براساس نوع کارکرد به چهار نوع زیر تقسیم می شود:

  1. چکش تخریب ساچمه ای
  2. چکش تخریب میخ دار
  3. چکش تخریب پتکی و گوه ای
  4. چکش تخریب سر تیز

بیشتر بخوانید: چکش تخریب چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع چکش تخریب

چکش های تخریب به دو نوع روغنی و گریسی تقسیم می شوند که نوع روغنی آن از قدرت تخریب برخوردار است. چکش تخریب روغنی نیز از استهلاک کمتری برخوردار است و از این لحاظ نسبت به نوع دیگر برتری دارد.

نکات ایمنی کار با چکش تخریب

  • پیکور یا چکش تخریب از وزن بالایی برخوردار است به همین دلیل شخصی که از آن استفاده می کند، باید از توانایی بدنی لازم برخوردار باشد.
  • در هنگام استفاده از دریل تخریب، باید تمام نکات ایمنی را رعایت کنیم و از دستکش ایمنی، ماسک، لباس کار، عینک ایمنی و … استفاده کنیم.
  • قبل از استفاده از پیکور حتماً کابل برق آن را چک کنیم و از سالم بودن آن مطمئن شویم.
  • باید به صورت یکنواخت فشار وارد شود تا عملیات تخریب به صورت تمیز انجام شود.
  • روش کار با چکش تخریب سخت تر است و باید از گیر کردن قلم تخریب در بتن و آسفالت جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته ایمنی در هنگام کار با دریل


قلم چکش تخریب

در چکش تخریب معمولاً از قلم استفاده می شود. این قلم ها می توانند در اندازه های مختلف و شیارهای متفاوت تولید و ارائه شوند. معمولاً مته های دریل بتن کن کوچک تر از قلم چکش تخریب است که این نیز از مهم ترین موارد تفاوت بتن کن و چکش تخریب محسوب می شود.

چکش تخریب یا هیلتی
چکش تخریب یا هیلتی

فرق پیکور با هیلتی

عده زیادی از کاربران به اشتباه دستگاه پیکور یا چکش تخریب را با نام هیلتی می شناسند. در واقع هیلتی از بهترین و برترین تولیدکنندگان تخصصی ابزار تخصصی چکش تخریب در جهان است. به همین دلیل، بسیاری از کاربران نام این برند را بر روی این دستگاه گذاشته اند.

برای درک کامل این مفهوم می توان به این موضوع اشاره کرد که شرکت هیلتی علاوه بر تولید دریل تخریب به تولید دریل بتن کن هیلتی و محصولات دیگر نظیر میخکوب و … نیز می پردازد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید چکش تخریب


تفاوت بتن کن و چکش تخریب

برای اینکه بهتر با تفاوت بتن کن و چکش تخریب آشنا شوید، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • هر دو دستگاه از ابزارآلات قدرتمند در زمینه تخریب و کنده کاری به شمار می روند و در فعالیت های عمرانی کاربرد ویژه ای دارند.
  • معمولاً بتن کن ها وزن کمتر و ابعاد کوچک تری نسبت به چکش تخریب دارند و قابلیت حمل راحت تری را برای کاربر فراهم می سازند.
  • چکش تخریب از قدرت بیشتری نسبت به دریل بتن کن برخوردار است و از آن برای کارهای سنگین تر استفاده می شود. اما بزرگ ترین تفاوت این دو دستگاه، نوع کاربرد آن ها است.
  • از چکش تخریب به منظور تخریب، حفاری و سوراخ کردن سطوح سخت مانند آسفالت و سنگ استفاده می شود، در حالی که از بتن کن برای سوراخ کاری و کنده کاری مصالح مانند بتن، دیوار و به منظور نصب کردن و انجام کارهای تأسیساتی مثل نصب پنجره استفاده می شود.
  • به طور کلی پیکورها به دلیل قدرت ضربه بالاتری که دارند، از اثر خشی بیش تری برخوردار هستند.
تفاوت بتن کن و چکش تخریب
تفاوت بتن کن و چکش تخریب

نکات مهم در انتخاب و خرید دریل بتن کن و چکش تخریب

  • از مهم ترین نکات در خرید این دو دستگاه قدرتمند شرکت تولیدکننده دستگاه است. از مهم ترین شرکت های تولیدکننده این دو محصول می توان به هیلتی، ماکیتا، پوکا، رونیکس، توسن، هامر، بوش و واکسون اشاره کرد.
  • در هنگام خرید حتماً به توان دستگاه دقت شود و آن را متناسب با کار خود انتخاب کنیم.
  • وزن دستگاه از پارامترهای مهم دیگر این دو کالا به شمار می رود که بسیار حائز اهمیت است.
  • نوع مته، قلم چکش تخریب و سه نظام دستگاه نیز از موارد دیگر است که در قسمت های بالا به انواع آن ها اشاره شد.
  • این دستگاه ها به منظور تخریب استفاده می شوند و کنترل آن ها بسیار سخت تر از دریل است. به همین دلیل دسته آن ها باید دارای طراحی ارگونومیک و استاندارد باشد.
  • منبع تغذیه به کار رفته در این محصولات نیز متفاوت است و می توانند برقی، شارژی و یا بنزینی باشد.
  • چکش تخریب و دریل بتن کن می بایست دارای گارانتی خدمات پس از فروش باشند.

سایت راندنو یک سایت مرجع و تخصصی در زمینه ابزار و یراق است و کاربران می توانند در آن بتن کن ها و چکش های تخریب شرکت های مختلف همچون رونیکس، توسن، دیوالت، هیلتی، هیوندای، ماکیتا و شرکت های دیگر را با یکدیگر مقایسه کنند و از نمایندگان مختلف آن استعلام قیمت بگیرند.


بیشتر بخوانید: دریل چیست؟ دریل خوب چی بخرم؟


کاربران می توانند تجربیات و سؤالات خود را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر مقاله تفاوت بتن کن و چکش تخریب به اشتراک بگذارند.