چکش تخریب چیست و چه کاربردی دارد؟

چکش تخریب چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله به توضیح کامل چکش تخریب چیست و چه کاربردی دارد؟ خواهیم پرداخت. پیکور یا چکش تخریب یکی از بزرگ ترین و قدرتمندترین ابزارآلات برقی به شمار می رود که به دلیل قدرت بالایی که دارد، می توان از آن برای تخریب سطوح غیر فلزی استفاده کرد. چکش تخریب به دلیلی قدرت بالا در فعالیت های عمرانی و ساختمانی کاربرد بسزایی دارد.

خرید انواع چکش تخریب
خرید انواع چکش تخریب

این دستگاه از یک دسته‌ بلند، بدنه‌‌ ای سنگین، آرمیچر، بالشتک (استاتور) و دنده تشکیل شده است. پیکور عملیات تخریب را به وسیله‌ ضربه زدن چکشی انجام می‌ دهد. از چکش تخریب می توان برای تخریب دیوارها، کف، آسفالت، بلوک و … استفاده کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع چکش تخریب

در ادامه مبحث چکش تخریب چیست با انواع آن آشنا شوید. این دستگاه براساس منبع تغذیه ای که دارد، می تواند انواع مختلفی داشته باشد.

چکش تخریب پنوماتیک یا بادی

این مدل دستگاه از هوای فشرده داخل کمپرسور هوا، انرژی خود را تأمین می کند. کمپرسور هوای مورد استفاده برای این ابزار از نوع پیستونی است. این کمپرسور دارای موتور دیزلی است و در دو سرعت مختلف تنظیم می شود. این مدل باید در فواصل زمانی مشخص روغن کاری شود و از طول عمر بالایی برخوردار است.

چکش تخریب پنوماتیک یا بادی
چکش تخریب پنوماتیک یا بادی

چکش تخریب هیدرولیک

این مدل چکش تخریب بزرگ ترین نوع چگش تخریب است. از مایع هیدرولیک برای به حرکت در آوردن این ابزار استفاده می شود. پیکور هیدرولیکی بر روی بیل های مکانیکی و لودر سوار می شود. از مدل هیدرولیک برای ساخت و ساز های سنگین، حفاری، جاده سازی و پروژه های عظیم استفاده می شود.

این مدل دستگاه مجهز به مدار الکتریکی است. به همین علت می توان از آن در محیط هایی مانند معدن که در آن خطر انفجار وجود دارد، استفاده کرد.

چکش تخریب هیدرولیک
چکش تخریب هیدرولیک

چکش تخریب برقی

چکش تخریب برقی متداول ترین مدل این ابزار است. همان گونه که از نام این محصول مشخص است، به کمک نیروی برق کار می کند. این محصول در سایزهای مختلفی استفاده می شود. این مدل در اندازه ها و وزن های مختلفی به بازار عرضه می شود.

چکش تخریب برقی
چکش تخریب برقی

چکش تخریب بنزینی

این مدل از سوخت فسیلی بنزین برای عملکرد خود استفاده می کند. این محصول در حین کار از خود آلاینده هایی نظیر مونو اکسید کربن تولید می کند. از نوع بنزینی می بایست در فضای باز استفاده کرد.

چکش تخریب بنزینی
چکش تخریب بنزینی

تفاوت چکش تخریب و بتن کن

در ادمه مقاله چکش تخریب چیست به فرق آن با دریل بتن کن خواهیم پرداخت. هر دوی این ابزارآلات، دو دستگاه قدرتمند در زمینه تخریب به شمار می روند. این محصولات در بعضی از محیط های کار به جار یکدیگر استفاده می شوند. در حالیکه بتن کن وزن کم تر و قابلیت حمل راحت تری دارد.

در مقابل، پیکور وزن و قدرت بیشتری دارد. قدرت بالای پیکور باعث استفاده از آن برای کارهای سنگین تر مانند حفاری و کندن سطوح سخت مانند آسفالت شده است. در صورتیکه از بتن کن برای کندن دیوار و سطوح بتنی استفاده می شود.

تفاوت چکش تخریب و بتن کن
تفاوت چکش تخریب و بتن کن

بیشتر بخوانید: تفاوت بتن کن و چکش تخریب


فرق پیکور با هیلتی

افراد زیادی در بازار به اشتباه، دستگاه پیکور یا چکش تخریب را با نام هیلتی می شناسند. در واقع هیلتی از بهترین و برترین تولیدکنندگان تخصصی ابزار تخصصی چکش تخریب در جهان به شمار می آید. این برند نخستین شرکتی بود که این دستگاه را وارد بازار کرد. به همین دلیل، بسیاری از کاربران نام این برند را بر روی این دستگاه گذاشته اند.

برای درک کامل این مفهوم می توان به این موضوع اشاره کرد که شرکت هیلتی علاوه بر تولید دریل تخریب، به تولید دریل بتن کن هیلتی و محصولات دیگر نظیر میخکوب و … نیز می پردازد.

فرق پیکور با هیلتی
فرق پیکور با هیلتی

راهنمای خرید چکش تخریب

مبحث بعدی در مقاله چکش تخریب چیست اشاره به نکات مهم در هنگام خرید آن است. یکی از مهم ترین مسائلی که باید در خرید این دستگاه به آن دقت داشت، نوع قلم آن است. همان طور که گفته شد، این ابزار قادر است ضرباتی به سطح مورد نظر وارد نماید. تعداد ضرباتی که این ابزار در هر دقیقه به سطح مورد نظر وارد می کند نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وزن دستگاه از دیگر پارامترهایی است که در این ابزار باید مورد توجه قرار بگیرد. نوع و منبع تغذیه چکش تخریب، سیستم های جانبی مانند سیستم کنترل لغزش و کنترل سرعت از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. یکی دیگر از نکات مهم در هنگام خرید پیکور، شرکت تولیدکننده آن است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

چکش تخریب چیست
چکش تخریب چیست

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید چکش تخریب


نکات مهم در استفاده از چکش تخریب

همان طور که گفته شد، این دستگاه از بزرگ ترین خانواده ابزارآلات به شمار می رود. به همین علت برای کار با آن باید برخی نکات را رعایت کرد. این نکات عبارتند از:

  • به دلیل وزن و ابعاد بزرگ محصول، شخصی که با آن کار می کند، باید توانایی کنترل آن را داشته باشد.
  • استفاده از این ابزار همراه با ارتعاش است. به همین دلیل می بایست از دستکش ضد ارتعاش برای کار با آن استفاده کرد.
  • همراه با فشار ملایم با دستگاه کار کنید.
  • هنگام تعویض قلم، دستگاه را خاموش کنید.
  • برای چکش تخریب بادی بهتر است آن را در فواصل زمانی معین روغن کاری کنید.
نکات مهم در استفاده از چکش تخریب
نکات مهم در استفاده از چکش تخریب

بهترین چکش تخریب

مبحث بعدی در رابطه با مقاله چکش تخریب چیست برندها و شرکت های تولید کننده این ابزار است. در حال حاضر، با پیشرفت صنعت ساختمان سازی و جاده سازی نیاز به این دستگاه بیش از پیش حس می شود. به همین علت، شرکت های داخلی و بین المللی زیادی به تولید این محصول می پردازند.

از محبوب ترین و برترین شرکت های تولیدکننده این کالا می توان به چکش تخریب هیلتی، رونیکس، پوکا، ماکیتا، ادون، دیوالت و … اشاره کرد.