راهنمای خرید دریل

راهنمای خرید دریل

راهنمای خرید دریل به شما کمک می کند تا در بین دریل های موجود با برندهای متنوع، بهترین انتخاب را داشته باشید. دریل یک ابزار الکتریکی و قدرتمند است که از آن برای انجام عملیات سوراخ کاری، تخریب، کندن دیوار، باز و بسته کردن پیچ و موارد دیگر استفاده می شود.

برای آنکه یک انتخاب منطقی داشته باشید، ابتدا بهتر است با انواع دریل آشنا شوید.

خرید انواع دریل
خرید انواع دریل

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع دریل

در اولین گام راهنمای خرید دریل باید با انواع دریل آشنا شوید. این موضوع به شما کمک می کند تا انتخابی متناسب با کاری که می خواهید انجام دهید، داشته باشید. دریل در انواع مختلفی تولید می شود که هر کدام کاربرد خاصی دارد و برای محیط های کاری مناسب خود استفاده می شود. دریل ها براساس منبع تغذیه و نوع کارکرد، به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

انواع دریل بر اساس منبع تغذیه

دریل ها دارای منبع تغذیه های مختلفی هستند و بر این اساس می توانند برقی، شارژی و یا بادی باشند.

دریل برقی

همان گونه که از نام این دریل مشخص است، این دستگاه به کمک انرژی برق کار می کند. در استفاده از این دریل، وجود یک پریز برق برای کارکرد دستگاه لازم است. این دریل نسبت به نوع شارژی، قدرت بیشتری دارد و فاقد افت ولتاژ است. هنگام استفاده از دریل برقی، کاربر نگرانی بایت تمام شدن باتری ندارد و می تواند برای مدت زمان طولانی از دستگاه استفاده کند.

دریل برقی
دریل برقی

دریل شارژی

منبع تغذیه این نوع دریل، باتری هایی با قابلیت شارژ مجدد است. از این مدل دستگاه می توان برای مکان هایی که کاربر دسترسی به منبع برق ندارد، استفاده کرد. دریل شارژی هیچ محدویتی بابت جابجایی ندارد. دریل های شارژی کاربرد ویژه ای در صنعت کابینت سازی و نصب وسایل مختلف دارند.

باتری های به کار رفته در این دریل ها با یکدیگر متفاوت است و می تواند از نوع لیتیوم یون و یا نیکل کادمیوم باشد. این باتری مزایا و معایت خاص خود را دارد.

باتری های نیکل کادمیوم نوع قدیمی تر این باتری ها هستند که از وزن بالاتری برخوردارند. باتری های لیتیوم یون نسل جدید باتری های به کار رفته در دریل های شارژی هستند که علاوه بر وزن کم، هیچ خطری برای محیط زیست ندارند. هم چنین زمان شارژ این باتری ها کمتر است و پدیده خود تخلیه گی در آن ها نیز کمتر است.

دریل شارژی
دریل شارژی

بیشتر بخوانید: تفاوت بین باتری های نیکل-کادمیوم و باتری های لیتیوم-یونی چیست؟


دریل بادی

این دریل همان گونه که از نامش مشخص است، به کمک هوای فشرده حاصل از کمپرسور باد کار می کند. این مدل دارای یک شلنگ فنری است که به کمپرسور باد متصل می شود و انرژی لازم برای کار کردن دریل را از کمپرسور هوا منتقل می کند.

دریل های بادی تمام فاکتورهای یک دریل ایده آل را دارند و می توان از آن ها برای ایجاد سوراخ با قطرهای مختلف استفاده کرد. این مدل دریل در فواصل زمانی معین، نیاز به روغن کاری دارد و به همین دلیل از طول عمر بیشتری نسبت به نمونه های دیگر برخوردار است. دریل بادی در کارگاه ها، تعمیرگاه ها و گاراژها کاربرد ویژه ای دارد.

دریل بادی
دریل بادی

انواع دریل براساس کارکرد

دریل ها براساس کارکرد به انواع متنوعی تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این دریل ها برای کار مشخصی طراحی شده است که باعث افزایش دقت و سرعت در کارها می شود.

دریل چکشی

دریل چکشی از پرکاربردترین و محبوب ترین دریل ها در بازار به شمار می آید. دریل چکشی این قابلیت را دارد که علاوه بر گردش مته، به آن ضربه نیز وارد نماید. این ضربه در حین گردش مته می تواند برای ایجاد سوراخ در قطرهای مختلف بسیار مفید باشد. این ویژگی برای مواقعی که می خواهید بر روی سطوح مختلف همچون بتن، سیمان، چوب، فلز و … سوراخ کاری کنید، بسیار مناسب است.

این مدل با ضربات عمودی که به مته وارد می کند، باعث تسریع عملیات سوراخ کاری می شود. به همین علت سازندگان این مدل اغلب یک دسته کمکی بر روی آن جهت تسلط بیشتر به کار می برند.

دریل چکشی
دریل چکشی

بیشتر بخوانید: تفاوت دریل گیربکسی و دریل چکشی


دریل پیچ گوشتی

این دستگاه متداول ترین دریل در بین کاربران است. این مدل ویژه برای کسانی که به طور مکرر با باز و بسته کردن پیچ های متعدد سروکار دارند، بسیار مناسب است. دریل پیچ گوشتی اغلب دارای منبع تغذیه شارژی است. علاوه بر این، این دستگاه مجهز به قابلیت چپ گرد و راست گرد جهت باز و بسته کردن انواع پیچ است.

پیچ گوشتی برقی و شارژی کاربرد ویژه ای در مشاغلی همچون کابینت سازی، نصب و ساخت سازه های چوبی، نصب دوربین، دزدگیر و … دارد. این دستگاه در کارگاه های نجاری و هم چنین مصارف خانگی کاربرد زیادی دارد.

دریل پیچ گوشتی
دریل پیچ گوشتی

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه استفاده از پیچ گوشتی شارژی


دریل بتن کن

دریل بتن کن به صورت تخصصی جهت ایجاد حفره و سوراخ های قطور بر روی سطوح سخت بتنی و سیمانی بکار می رود. مته های به کار رفته بر روی این دریل از قطر بالایی برخوردارند و قابل استفاده بر روی دریل های دیگر نیستند. این دریل کاربرد ویژه ای در تأسیسات، لوله کشی، فعالیت های عمرانی و ساختمانی دارد. دریل بتن کن انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • دریل بتن کن چهار شیار: این مدل دارای سه نظام SDS PLUS است. این بتن کن ها مته حداکثر تا سایز 23 میلی متر را می گیرند و قلم نازک تری دارند. این مدل بتن کن وزن کمتری دارد و قابلیت حمل و جابجایی آن آسان تر است.
  • دریل بتن کن پنج شیار: این مدل مجهز به سه نظام SDS MAX است. این بتن کن ها مته 34 میلی متر به بالا را می گیرند و قلم آنها ضخامت بیشتری دارد. بتن کن 5 شیار نسبت به بتن کن 4 شیار از وزن بالاتری برخوردار است. این بتن کن نمونه تکمیل شده چهار شیار است با این قابلیت که در حین حفاری و تخریب، ضربات محکم تری را وارد می کند.
دریل بتن کن
دریل بتن کن

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل بتن کن ارزان و باکیفیت


دریل ستونی

اگر شما به دریلی نیاز دارید که از دقت و ظرافت بالایی در سوراخ کاری برخوردار باشد، دریل ستونی بهترین گزینه برای شما است. این دریل وزن بالایی دارد و ثابت است. این دستگاه قابلیت سوراخ کاری بر روی سطوح مختلف همچون کریستال، طلا، چوب، فلز و سطوح دیگر با دقت و ظرافت بالا را دارد.

می توان گفت دریل ستونی کاربرد خانگی ندارد و بیشتر برای انجام فعالیت های صنعتی و نیمه صنعتی در کارگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

دریل ستونی
دریل ستونی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین دریل ستونی


دریل سرکج

دریل سرکج به گونه ای طراحی شده است که می توان از آن در مکان هایی که امکان دسترسی به آنها کمتر است، استفاده کرد. این مدل دارای سه نظام به صورت قائمه است. در مواقعی که کاربر امکان دسترسی کامل به محل سوراخ کاری ندارد، لازم است از دریل سرکج استفاده کند. این دستگاه در نوع برقی و شارژی موجود است و در بین برقکارها، لوله کش ها و نصاب های کابینت کاربرد زیادی دارد.

 دریل سرکج
دریل سرکج

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل سرکج ارزان و باکیفیت


دریل همزن

دریل میکسر یا دریل همزن نوع دیگر از خانواده دریل است که از آن برای هم زدن و مخلوط کردن مواد مختلف که ترکیب و مخلوط کردن آن ها به کمک دست دشوار است، استفاده می شود. این دریل در فعالیت های عمرانی و ساختمانی بسیار پرکاربرد است و می توان از آن برای درست کردن سیمان، دوغاب و رنگ استفاده کرد.

دریل همزن
دریل همزن

دریل گیربکسی

دریل گیربکسی دارای گیربکسی بسیار پرقدرت است و از آن برای سوراخ کردن سطوح سخت و باز و بسته کردن پیچ استفاده می شود. وجود گیربکس باعث افزایش گشتاور و راحت تر شدن کار با دریل می شود.

دریل گیربکسی
دریل گیربکسی

دریل نمونه بردار

همان طور که از نام این دستگاه مشخص است، وظیفه آن ایجاد سوراخ بر روی سطوح مختلف و برداشتن تکه ای از سطح است. عموماً از این دریل برای کندن و فرستادن نمونه برای ریخته گری و آزمایش استفاده می شود.

دریل نمونه بردار
دریل نمونه بردار

دریل مگنتی

دریل مگنتی یا دریل مغناطیسی یکی از انواع دریل است که از آن برای ایجاد سوراخ با قدرت های مختلف بر روی سطوح فلزی استفاده می شود. این دریل ها به راحتی قابل استفاده هستند و باعث افزایش سرعت کاربر می شوند.

این دریل کاربرد زیادی در صنایع ریل سازی، کشتی سازی، ساختمان سازی، خودروسازی، جوشکاری فلزات و بسیاری از صنایع دیگر دارد.

دریل مگنتی
دریل مگنتی

بیشتر بخوانید: دریل مگنتی چیست و چه تفاوتی با دریل برقی دارد؟


نکات مهم در خرید دریل

در  ادامه به بررسی نکات مهم در هنگام خرید این ابزار اشاره شده است:

سه نظام

یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده دریل، سه نظام است. سه نظام وظیفه نگه داشتن مته را دارد. سه نظام در دو مدل آچارخور و اتوماتیک موجود است. در سه نظام آچارخور کاربر تعویض مته را به کمک آچار انجام می دهد، در حالی که در نوع اتوماتیک، این کار به راحتی به کمک دست امکان پذیر است.

سه نظام های آچارخور گیرایی بهتری دارند اما باز و بسته کردن آن ها کمی نسبت به نوع اتوماتیک سخت تر است.

نوع سه نظام با توجه به نوع دریل متفاوت است. در اکثر دریل ها قطر سه نظام بین 6.5 تا 16 میلی متر است. در دریل های سنگین مانند دریل بتن کن، سه نظام ها به دو نوع 4 شیار و 5 شیار تقسیم می شوند. برای آشنایی با انواع سه نظام دریل می توانید به مقاله انواع سه نظام دریل و کاربرد آنها در مجله راندنو مراجعه کنید.

سه نظام
سه نظام

بیشتر بخوانید: روش تعویض سه نظام دریل


قدرت موتور

یکی از مهم ترین نکات در راهنمای خرید دریل قدرت یا توان موتور آن است. در هر مدلی و با هر منبع تغذیه ای، موتور توان معین و مشخصی دارد. هرچه قدرت موتور بالاتر باشد، قیمت و وزن آن نیز بیشتر است.

قدرت و توان موتور با پارامتری به نام وات سنجیده می شود. این عدد در دریل شارژی بر حسب ولت سنجیده می شود. عموماً دریل برای مصارف معمولی و خانگی توانی بین 12 تا 18 ولت و برای مصارف صنعتی و سنگین توانی بین 20 تا 24 دارد.

سرعت گردش و کنترل سرعت

تمامی دریل ها دارای یک بازه سرعت گردش و حداکثر سرعت گردش آزاد هستند. این نکته نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سرعت گردش مته در واقع مقدار نیرویی است که به سطح وارد می شود. هر چه این بازه بیش تر باشد، دریل ارزنده تر است.

موضوع مهم دیگر، قابلیت کنترل سرعت است که به کاربر تسلط بیش تری می دهد. این قابلیت هم می تواند به صورت کلید مجزا باشد و هم می تواند به صورت گازی بر روی کلید پاور تعبیه شده باشد. سعی کنید دریلی که خریداری می کنید، مجهز به قابلیت کنترل سرعت باشد.

طراحی دریل

دریلی مناسب است که با توجه به اصول ارگونومیکی و با توجه به استانداردها و تأییدیه های جهانی طراحی و تولید شده باشد. دریل در دو نوع T شکل و تفنگی طراحی و به بازار عرضه می شود. در نوع تی شکل، دسته دریل در مرکز دستگاه قرار دارد. در نوع تفنگی نیز همانند یک تفنگ، دسته در انتهای دستگاه قرار دارد. در حال حاضر اکثر دریل ها در نوع تفنگی طراحی می شوند.

دسته دریل نیز باید به گونه ای طراحی شود که در استفاده طولانی مدت دست کاربر را خسته نکند و جنس آن به گونه ای باشد که مانع از تعریق دست و لیز خوردن آن شود.


بیشتر بخوانید: ارگونومی ابزار چیست؟ و ابزار ارگونومیک چه ویژگی هایی دارند؟


باتری دریل

باتری دریل از مسائل مهم در مبحث راهنمای خرید دریل است. همان طور که گفته شد، باتری دریل انواع مختلفی دارد. باتری های نیکل کادمیوم و لیتیوم یون از پرکاربردترین باتری ها در تولید دریل شارژی به شمار می آیند.

باتری های نیکل کادمیویم یا نیکاد، نوع قدمی باتری های شارژی هستند که از ابعاد و وزن بالایی برخوردارند. این باتری قدرت بسیار بالایی دارد، اما بزرگ ترین مشکل آن، وجود پدیده خود تخلیه گی است. علاوه بر این، باتری های نیکاد به دلیل ساختار شیمیایی که دارند، برای محیط زیست بسیار مضر هستند.

باتری های لیتویم یون نسل جدید باتری های قابل شارژ هستند که هیچ گونه خطری برای محیط زیست ندارد. قدرت این باتری ها کمی کمتر از باتری های نیکاد است اما در عوض، سرعت شارژ آن ها بسیار بالا است و اثر خود تخلیه گی در آن ها کمتر است.

بعد از خرید دریل شارژی لازم است آن را بین 8 تا 12 ساعت به شارژ بزنید. شارژ دستگاه را در حین خرید حتماً چک کنید تا سالم و سلامت باشد.

سه نظام
سه نظام

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره باتری دریل شارژی بدانیم


وزن و ابعاد دریل

از آنجاییکه برای کار با دریل باید آن را به کمک دست بلند کنید، ابعاد و وزن دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچه وزن دستگاه کمتر باشد، کار با آن راحت تر است. در هنگام خرید دریل، آن را در دست بگیرید. دریل باید به گونه ای باشد که احساس راحتی داشته باشید و در استفاده طولانی مدت دست دچار خستگی نشود.

البته وزن دریل بسته به اندازه دسته شما، قدرت دستگاه و کاری که می خواهید انجام دهید متفاوت است. هر چه قدرت دستگاه بیشتر باشد، وزن و ابعاد آن نیز بیشتر و بزرگ تر است.

مته

مته دریل انواع مختلفی دارد که شکل ظاهری و جنس آن ها با یکدیگر متفاوت است. در واقع مته کار اصلی را انجام می دهد و با قرار گرفتن بر روی سه نظام باعث سوراخ شدن سطوح، صیقل دادن آن ها و باز و بسته کردن پیچ های مختلف می شود.

انتخاب نوع مته مستقیماً با نوع کاری که می خواهید انجام دهید مرتبط است. سعی کنید از مته مناسب و باکیفیت استفاده کنید چرا که در غیر این صورت، کیفیت کار پایین می آید و علاوه بر آن به دریل نیز فشار بیشتری وارد می شود.

مته
مته

بیشتر بخوانید: آموزش تعویض مته دریل با انواع سه نظام


گشتاور

از پارامترهای مهم در راهنمای خرید دریل گشتاور آن است. هر کاری نیازمند یک گشتاور مناسب است. بسیاری از دریل ها قابلیت تنظیم گشتاور را دارند. به عنوان مثال، گشتاور سوراخ کاری بر روی آجر با گشتاور سوراخ کاری بر روی سیمان متفاوت است. گشتاور کم باعث انجام نشدن کار و گشتاور زیاد باعث خرابی سطوح و شکستگی آن ها می شود. به همین دلیل بهتر است دریلی را انتخاب کنید که قابلیت تنظیم این پارامتر مهم را داشته باشد.

سایر نکات در خرید دریل

  • بسیاری از دریل ها دارای چراغ ال ای دی هستند. این چراغ به کاربر کمک می کند در محیط های کم نور و تاریک نیز از دریل خود استفاده کند.
  • قابلیت چپگرد و راستگرد یکی از مهم ترین قابلیت ها در هنگام خرید دریل است. این قابلیت به ویژه در باز و بسته کردن پیچ های متعدد بسیار مهم است و باید آن را در نظر گرفت.
  • تمامی دریل ها دارای خط کش یا عمق سنج هستند که میزان و اندازه سوراخ کاری به کمک آنها مشخص می شود.
  • سعی کنید دریلی را انتخاب کنید که دارای کیف قابل حمل باشد. این کیف علاوه بر آسان کردن حمل و نقل دستگاه، از آن محافظت نیز می کند.
  • در نظر گرفتن لوازم جانبی موجود، در هنگام خرید دریل مهم است. کیف، مته، کابل، باتری اضافه، آچار سه نظام، خط کش و … باید همراه دریل عرضه شوند.
  • گارانتی و خدمات پس از فروش دریل
راهنمای خرید دریل
راهنمای خرید دریل

بهترین مارک دریل

در حال حاضر یکی از نکات کلیدی در راهنمای خرید دریل این است که این دستگاه از پرکاربردترین ابزارآلات الکتریکی موجود در بازارهای جهانی به شمار می آید. تولیدکنندگان ابزار در داخل و خارج کشور به تولید انواع دریل می پردازند.

از محبوب ترین برندهای تولیدکننده این دستگاه می توان به دریل ماکیتا، دیوالت، میلواکی، آاگ، رونیکس، توسن، دی سی ای، متابو، محک، هیوندای، رابین، بوش، بلک اند دکر و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: بهترین برند دریل


کاربران می توانند سؤالات، نظرات و مشکلات خود را در خصوص خرید دریل در زیر این مقاله درج نمایند.