دریل مگنت چیست؟

دریل مگنتی چیست و چه تفاوتی با دریل برقی دارد؟

دریل مگنتی چیست و چه تفاوتی با دریل برقی دارد؟ دریل مگنتی یا مغناطیسی یکی از انواع دریل های قابل حمل است که جهت حفاری و سوراخکاری قطعات فلزی کاربردهای فراوانی دارد. معمولاً در انتهای دریل مگنتی یک آهنربا قرار دارد که جهت سوراخکاری و برش انواع فلزات مانند فولاد یا مواد مشابه کاربرد دارد. دریل مگنت توسط آهنربای الکتریکی و ابزار برش، فرآیند سوراخکاری را به خوبی انجام می دهد.

خرید انواع دریل مگنتی
خرید انواع دریل مگنتی

برخی از انواع این دریل مجهز به سرمته مارپیچی، کاتر حلقوی، کاتر دوار، فرز و … هستند. دریل مگنتی از قابلیت هایی مانند کنترل سرعت، خزینه مخروطی، ریمینگ، موتور معکوس و دیگر ویژگی ها برخوردار است. از دریل مغناطیسی می توان جهت فرزکاری در میزهایی که پایه های متقاطع دارند، استفاده کرد.

از دیگر ویژگی های مهم دریل مغناطیسی می توان به سوراخکاری بخش هایی که دور از دسترس هستند، اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم به تفاوت های این دو دریل بردازیم و کاربردها و مزایای دریل مگنت را مورد بررسی قرار دهیم. پس تا انتهای مقاله دریل مگنتی چیست و چه تفاوتی با دریل برقی دارد؟ با ما همراه باشید.


بیشتر بخوانید: دریل چیست؟ دریل خوب چی بخرم؟


آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع دریل مگنت

دریل مگنتی باتوجه به منبع تغذیه ای که دارد، از انواع متنوعی در بازار موجود است. در ادامه به معرفی مختصری از انواع دریل مگنتی می پردازیم:

دریل مگنت برقی

دریل مگنتی برقی از انواع رایج دریل های مگنتی است. این دریل ها از وزن کمی برخوردار هستند و کار با آنها بسیار راحت انجام می پذیرد. این دریل همانطور که از نامش پیداست، فرآیند سوراخکاری را توسط نیروی برق انجام می دهد. پیش از استفاده از این ابزار تنها کافی است که آن را به یک منبع انرژی یا پریز برق متصل نمایید. دریل مگنت برقی در ابعاد و اندازه های گوناگونی تولید و به بازار ارائه می شود.

دریل مگنت برقی
دریل مگنت برقی

دریل مگنت پنوماتیک

دریل مگنتی پنوماتیکی از انواع دیگر این دریل ها به شمار می آیند. در مدل پنوماتیک این دریل به جای بهره گیری از برق، از هوای فشرده استفاده می شود. این دریل در محیط هایی که وجود آب باعث ایجاد مشکل در انجام کار می شود، گزینه کاربردی و مناسبی محسوب می شود. همچنین استفاده از نوع برقی آن با وجود آب در محیط خطرناک است و کاربر را به خطر می اندازد.

دریل مگنت هیدرولیک

از دیگر انواع این ابزار می توان به نوع هیدرولیکی آن اشاره کرد. دریل مگنتی هیدرولیکی نسبت به دو مدل قبلی متفاوت تر است و معمولاً جهت انجام پروژه های زیر آب مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع دریل سیستم حلقه بسته بکار گرفته شده است که مانع ورود آب به محفظه موتور دستگاه می شود.

دریل مگنت شارژی

در دریل های شارژی از فناوری جدیدی بهره گیری شده است و به همین دلیل تولیدکنندگان اندکی به تولید این محصول پرداخته اند. انواع دریل مگنتی شارژی از طول عمر بالایی برخوردار بوده و کیفیت و عملکرد بهتری دارند. همچنین در ساختار این دریل ها از باری لیتیومی بهره گیری شده است و از پپایه های قدرتمندی برخوردار هستند.

دریل مگنت شارژی به تعداد کمی در بازار موجود است و در بازار ایران نمی توان آن را به راحتی خریداری کرد. لازم به ذکر است که این دریل گران ترین مدل از دریل های مگنتی به شمار می آید.


بیشتر بخوانید: بهترین دریل شارژی


کاربرد دریل مگنت

دریل مگنت ابزار مناسبی جهت ساخت و ساز، تولید و انجام پروژه ها در صنایع مهندسی سنگین به شمار می آید. در ادامه مقاله دریل مگنتی چیست و چه تفاوتی با دریل برقی دارد؟ به کاربردهای این ابزار در صنایع گوناگون می پردازیم:

  • کارگاه های جوشکاری و آهنگری فلزات
  • صنعت پل سازی و ریل سازی
  • صنایع کشتی سازی و سوله سازی
  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  • صنعت ساختمان سازی
  • کارگاه های تولیدی
  • صنعت خودروسازی و وسایل نقلیه
  • تعمیرگاه های سیار
  • کارگاه های CNC و قالب سازی
  • سوراخکاری، تعمیر و ساخت و ساز فولاد سازه ای و …

مدل ها و ساختارهای جدیدتر این محصول قوی هستند و وزن سبکی دارند. از این جهت شما می توانید از آنها در کارگاه های تولیدی کوچک استفاده نمایید. در صورتی که شما تجربه کافی برای کار با این محصول را دارید، می توانید در خارج از کارگاه نیز از این دریل استفاده نمایید.

کاربرد دریل مگنت
کاربرد دریل مگنت

مزایای دریل مگنت

دریل مگنت علاوه بر اینکه دقت و سرعت کار را حین انجام سوراخکاری افزایش می دهد، از دیگر مزیت های به سزایی نیز برخوردار است. در این بخش از مقاله دریل مگنتی چیست و چه تفاوتی با دریل برقی دارد؟ به برخی از مزایای استفاده از این دریا اشاره خواهیم کرد:

  • این دریل ها قابلیت حمل و جابه جایی آسانی دارند.
  • از این ابزار می توان در موقعیت های مختلف مانند زیر آب، در ارتفاع و روی زمین استفاده کرد.
  • این ابزار از پایه های الکترومغناطیسی قوی برخوردار است و موجب می شود دستگاه به راحتی به سطح فلزی بچسبد.
  • دریل مگنت برقی به راحتی با برق تکفاز و سه فاز راه اندازی می شود.
  • سرعت کار در دریل های مگنتی گردبر 4 برابر بیشتر از دریل های معمولی است.
  • وجود گارد محافظ، کلاچ اتوماتیک و سیستم الکترونیکی کنترل اضافه بار باعث شده است که این دستگاه از ایمنی قوی تری بهره مند شود.
  • ضایعات ایجادشده حاصل از کار با این دستگاه کم است.
  • این دریل علی رغم کیفیت مطلوب و کاربرد زیادی که دارد، از قیمت مناسبی نیز برخوردار است.

اجزای تشکیل دهنده دریل مگنت

دریل مغناطیسی نیز مانند ابزار دیگر از قطعاتی تشکیل شده است. در ادامه مبحث دریل مگنتی چیست و چه تفاوتی با دریل برقی دارد؟ به معرفی اجزای تشکیل دهنده این ابزار می پردازیم.

پایه مغناطیسی

همانطور که در ابتدا گفته شد، این ابزار  از یک آهنربای الکتریکی قدرتمند، در قسمت پایه دریل برخوردار است. وجود آهنربای الکتریکی در یک دریل مگنت بسیار حائز اهمیت است. زیرا دستگاه را ثابت نگه داشته و انجام کار به نحو احسن شکل می گیرد. سپس این آهنربا پس از شارژ شدن به قطعه کار می چسبد و پایه دستگاه را به قطعه کار فلزی محکم می کند. همچنین با ثابت شدن پایه بر روی قطعه فلزی، انجام کار برای فرد آسان می شود.

استند دریل

استند بدنه اصلی دریل مگنت را تشکیل می دهد. کلیدهای الکتریکی موتور، آهنربا، نشانگر آهنربا و PCB ها در استند دریل قرار می گیرند. دسته تغذیه نیز در بدنه دریل قرار می گیرد و می تواند بر روی بدنه حرکت کند. همچنین بدنه دریل مگنت مانند دسته، جهت جابه جایی ابزار عمل می کند. لازم به ذکر است که معمولاً جنس بدنه دستگاه چدنی است.

اهرم چرخشی

این اهرم اهرم نگهدارنده یا مرغک ابزار است و موتور دریل به آن متصل می شود. این قطعه کاربردی جهت انتقال نیروی اپراتور به دستگاه، هنگام سوراخکاری مورد استفاده قرار می گیرد.

موتور

موتور از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده دریل مگنت به شمار می آید. این قطعه با جریان مستقیم یا DC عملیات خود را انجام می دهد. توان خروجی موتور بسته به توان مورد نیاز شما جهت سوراخکاری، از 800 تا 2300 وات متغیر است.

معمولاً بخش الکترونیکی دستگاه جهت کنترل سرعت و گشتاور، بر روی موتور قرار دارد. موتور دستگاه در عملیات سوراخکاری، در جهت عقربه های ساعت و یا خلاف آن قابل تنظیم است.

سه نظام

سه نظام جهت ثابت کردن و محکم شدن انواع مته در دریل های مگنت بکار می رود. به عبارتی سه نظام نوعی گیره است که جهت اتصال مته دریل مورد استفاده قرار می گیرد. در دریل های مگنت دو نوع سه نظام میل محور صنعتی و تعویض سریع وجود دارد. سه نظام های تعویض سریع جهت اتصال مته دریل گزینه مناسبی هستند و نیازی به بتن پیچ و فک به صورت دستی ندارند.


بیشتر بخوانید: انواع سه نظام دریل و کاربرد آنها


اسپیندل

اسپیندل قطعه ای است که نیروی دورانی و گردشی را به بهترین شکل به موتور منتقل می کند. در نتیجه فرآیند سوراخکاری با دریل مگنت به کمک این قطعه به درستی انجام می پذیرد.

پنل

پنل این امکان را می دهد تا تنظیمات مورد نیاز شما بر روی دریل مگنت انجام بگیرد. این قطعه دسترسی به قابلیت هایی مانند روشن و خاموش کردن دستگاه، تغییر و تعویض مته، تنظیمات سرعت و … را نیز امکان پذیر می کند.

اجزای تشکیل دهنده دریل مگنت
اجزای تشکیل دهنده دریل مگنت

دریل مگنت چه تفاوت و برتری نسبت به دریل برقی دارد؟

مسلماً در میان دریل های مگنتی و دریل های برقی یا معمولی، تفاوت های خاصی وجود دارد. اولین تفاوتی که دریل های مگنت را از دریل معمولی متمایز می کند، برخورداری از قدرت بالای آن است. این مدل دریل ها طول عمر مناسبی دارند و انعطاف پذیر هستند. همچنین حمل و نقل دریل مگنتی راحت تر است.

دریل مگنت به جای کل سطح تنها حاشیه سوراخ را می برد و مقدار کمی از مواد برش را می خورد. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، دریل مگنت حدود 3 تا 4 برابر با سرعت بیشتری نسبت به دریل های معمولی عملیات را انجام می دهد.

دریل های مغناطیسی همچنین به صورت افقی، عمودی و یک طرفه قابل نصب هستند. اما دریل های معمولی یا برقی این ویژگی ها را ندارند و بازدهی زیادی را برای شما به دنبال ندارند. لازم به ذکر است که دریل های هسته مغناطیسی افقی با چرخ دنده های زاویه دار، جهت حفاری های محدود گزینه مناسبی به شمار می آیند.

نکات ایمنی هنگام استفاده از دریل مگنت

در ادامه مقاله دریل مگنتی چیست و چه تفاوتی با دریل برقی دارد؟ نکات ایمنی مهمی که هنگام استفاده از این محصول باید رعایت کنید ذکر شده است:

  • در محیط های قابل اشتعال از این دستگاه به هیچ وجه استفاده نکنید.
  • از دستگاه فقط در شرایط نظارت افراد حرفه ای یا مسئول استفاده کنید.
  • قبل از استفاده، زنجیره ایمنی و عملکرد کلیدهای روی دستگاه را به طور کامل بررسی نمایید.
  • بعد از اینکه دستگاه را خاموش کردید، دو شاخه را از پریز بکشید.
  • قبل از کار با ابزار آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مته دریل محکم بسته شده باشد.
  • دستگاه را به صورت تمیز و خشک، بدون گریس و دور از دسترس کودکان نگه دارید.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با دریل و نحوه صحیح دریل کاری


نکات مهم در خرید دریل مگنت

هنگام خرید دریل مگنتی باید به چند نکته مهم و ضروری توجه داشته باشید. از این رو در ادامه این مقاله به نکات مهم اشاره خواهیم کرد تا شما انتخابی درست داشته باشید:

  1. از مهم ترین مواردی که هنگام خرید دریل مگنت باید به آن توجه داشته باشید، قدرت موتور آن است. شما باید متناسب با قطعه فلزی مورد نظر که قصد سوراخکاری آن را دارید، این ابزار را انتخاب نمایید. لازم به ذکر است که هرچه قطعه فلزی ضخیم تر باشد، به دستگاهی با قدرت موتور بیشتر نیاز دارید.
  2. مقدار عمق و قطر سوراخی که دریل انجام می دهد، از اهمیت زیادی برخوردار است. پس هنگام خرید این محصول به این نکته توجه داشته باشید.
  3. به جنس سطح کاری که قرار است سوراخ شود، توجه داشته باشید. زیرا دریل های مگنتی از انواع گوناگونی در بازار برخوردار هستند که شما با توجه به کار موردنظر خود باید آن را انتخاب نمایید.
  4. از دیگر پارامترهای مهم هنگام خرید این محصول می توان به قدرت مغناطیسی دریل اشاره کرد. توجه داشته باشید که هرچه میزان قدرت مغناطیسی دریل کمتر باشد، احتمال سقوط و آسیب دیدگی دستگاه بیشتر می شود.
  5. با توجه به محیطی که قرار است کار موردنظر را انجام بدهید، این محصول را انتخاب نمایید.
  6. در نظر داشته باشید که یک دریل سبک با دسته های دوگانه ابزار مناسب تری برای شما محسوب می شود. زیرا حمل آسانی دارد و به راحتی می توانید از آن استفاده نمایید.
  7. برند از دیگر نکات مهم خرید دریل مگنت است. محصول خود را از برندهای معتبر انتخاب نمایید تا مشکلی در هنگام استفاده از محصول پیش نیاید.
  8. همچنین برخورداری از گارانتی و خدمات پس از فروش نیز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید تا یک خرید عالی را تجربه نمایید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل


دریل مگنتی
دریل مگنتی

امیدواریم با خواندن مقاله دریل مگنتی چیست و چه تفاوتی با دریل برقی دارد؟ اطلاعات کلی و مفیدی درباره دریل مگنت به دست آورده باشید. جهت خرید و اطلاع از قیمت دریل مگنت با مراجعه به سایت راندنو می توانید با فروشندگان این محصول در ارتباط باشید.