آموزش کار با دریل شارژی

آموزش کار با دریل شارژی

آموزش کار با دریل شارژی را به گونه ای به شما آموزش می دهیم که کار با این ابزار را به درستی فرا بگیرید. دریل شارژی نمونه ای از انواع دریل ها است که انرژی مورد نیاز خود را از طریق باتری تأمین می کند. این ابزار یکی از پرکابردترین وسایلی است که در کارگاه ها و منازل، مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این ابزار شارژی می توان سوراخکاری سطوح مختلف را با مهارت خاصی انجام داد.

خرید انواع دریل شارژی
خرید انواع دریل شارژی

اولین نکته ای که وجود دارد، تفاوت رنگ بدنه اصلی دستگاه با سلکتورها یا کلیدهای موجود بر روی دریل است. به عبارتی این دکمه ها فرمان دهنده های دستگاه هستند که توسط آنها می توان فعالیت مورد نظر را انجام داد. معمولاً رنگ سلکتورهای دریل های جدید، قرمز هستند. همچنین مهم ترین بخش اصلی تشکیل دهنده این ابزار، باتری است.

در این مقاله قصد داریم طرز کار با دریل شارژی را به شما آموزش دهیم. با نکات استفاده ای که در این مقاله به آنها پرداخته می شود، می توانید نحوه کار با دریل شارژی دیوالت و رونیکس یا هر برند دیگری را به درستی آموزش ببینید. پیش از هر چیز لازم است بدانید که نحوه کار با دریل پیچ گوشتی شارژی یا دریل های شارژی بسیار آسان است. پس تا انتهای مطلب آموزش کار با دریل شارژی با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

باتری دریل شارژی

همانطور که گفته شد، باتری منبع تغذیه دریل های شارژی است که از اصلی ترین بخش های تشکیل دهنده این ابزار به شمار می آید. پیش از آموزش کار با دریل شارژی باید باتری دستگاه را به دریل نصب کنید. باتری این ابزار در ظرفیت های مختلفی به بازار ارائه شده است. همچنین نمونه های نیکل کادمیوم و لیتیوم یون از رایج ترین انواع باتری های این ابزار شارژی هستند.

به این نکته توجه نمایید تا زمانی که شارژ ابزار به طور کامل تمام نشده است، آن را مجدد شارژ نکنید.

باتری دریل شارژی
باتری دریل شارژی

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره باتری دریل شارژی بدانیم


انتخاب و جایگذاری مته مناسب

در آموزش کار با دریل شارژی باید با نحوه قرارگیری مته در دریل آشنا شوید. در ابتدا برای قرار دادن آچار پیچ یا مته باید دهانه چاک سه نظام را باز کنید. سپس مته را درون آن قرار دهید و باید توجه نمایید سرعت دستگاه در کمترین حالت قرار داشته باشد. لازم به ذکر است برای قرار دادن مته های بزرگ با سایز 10 باید چاک ابزار را تا بیشترین حد ممکن باز نمایید.

اما مته های کوچکتر با سایزهای 3 و 4 به میزان کمتر باز شدن چاک نیاز دارند. به طور کلی از مته های مناسب برای سوراخکاری چوب، می توان برای فلز هم استفاده کرد. توجه داشته باشید مته های مناسب برای دیوار، از نوع الماسه هستند.

محکم کردن سه نظام

برای آموزش کار با دریل شارژی باید مته را به خوبی در چاک سه نظام ابزار قرار داده باشید. به طوریکه پس از قرار دادن مته در مته نگهدار، باید پایه آن را با صحیح ترین روش محکم کنید تا حین انجام کار، از دستگاه خارج نشود. سه نظام این ابزار در دو مدل اتوماتیک و آچاری در بازار موجود است. مدل های اتوماتیک توسط نیروی دست افراد محکم می شوند و برای کاربری های ظریف تر گزینه مناسبی هستند.

همچنین نمونه های آچارخور، با استفاده از یک آچار کوچک همراه با دستگاه به شما ارائه می شود، می توانید آن را سفت نمایید. به طور کلی توسط این قسمت می توان مته های مختلف با نوع کاربرد خود را بر روی این دستگاه قرار دهید. همچنین نحوه کار با دریل شارژی ادون و باس با دیگر دریل ها تفاوتی ندارند. تنها تفاوت استفاده از این ابزارآلات شارژی، در برند تولیدکننده آنها است.

محکم کردن سه نظام
محکم کردن سه نظام

بیشتر بخوانید: بهترین دریل شارژی


انتخاب حالت دستگاه

انتخاب حالت دستگاه از دیگر مواردی است که در روش کار با پیچ گوشتی شارژی یا دریل های شارژی باید به آن توجه نمایید. به طور معمول این دریل ها از 3 حالت کلی برای انجام کار برخوردار هستند. لازم است بدانید که برخی از انواع این ابزار شارژی از حالت چکشی برخوردار هستند. اگر برای سوراخکاری دیوار، سرامیک، سطوح کچی و مواردی از این قبیل به دریل نیاز دارید، بهتر است از حالت چکشی آن استفاده نمایید.

حالت مته از دیگر کاربردهایی است که بر روی این ابزار قرار دارد. توسط حالت مته این ابزار می توانید سوراخکاری و دریل کاری متریال های چوبی و فلزی را انجام دهید. آخرین حالت، برای بستن پیچ ها استفاده می شود. برای بستن پیچ و مهره بهتر است حداقل سرعت را انتخاب نمایید.

توجه نمایید پس از انتخاب حالت باید میزان سرعت دریل شارژی را مشخص نمایید. همچنین پیش از شروع دریل کاری بهتر است نقطه مورد نظر از قطعه کار را علامت گداری کرده باشید.

تنظیم سرعت دریل

یکی از مهم ترین نکات در آموزش کار با دریل شارژی تنظیم سرعت دستگاه است. تنظیم سرعت این محصول با ماشه ای که بر روی آن تعبیه شده است، انجام می شود. ماشه به نوعی سوئیچ کننده و کنترل کننده سرعت ابزار است. توجه نمایید اگر برای سوراخکاری متریال های سخت به این ابزار نیاز دارید، باید از سرعت بالاتر دریل استفاده کنید.

همچنین برای ایجاد سوراخ های کوچکتر، باید از سرعت پایین تر این ابزار استفاده نمایید. لازم به ذکر است گشتاور و سرعت نسبت به یکدیگر، رابطه عکس دارند. هر چه سرعت ابزار افزایش یابد، از میزان گشتاور آن کاسته می شود و بلعکس این موضوع پیش می آید. برای کار بر روی متریال های آهنی، بهتر است از سرعت کم استفاده کنید و با نیروی دست به ابزار فشار وارد نمایید.

با این روند، از وارد شدن حرارت بالا به مته جلوگیری می شود. برای دریل کاری سطوح چوبی و فلزی نیز می توانید از حداکثر سرعت برای انجام فعالیت مورد نظر استفاده نمایید.

تنظیم سرعت دریل
تنظیم سرعت دریل

بیشتر بخوانید: تفاوت دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی


استفاده از کلید چپگرد و راستگرد

در این بخش از مطلب آموزش کار با دریل شارژی به بررسی کلید سوئیچ معکوس این ابزار می پردازیم. این بخش از دریل ها وظیفه چرخش سه نظام را برعهده دارد. درنتیجه برای تکمیل آمادگی های لازم پیش از کار با دریل شارژی باید آن را تنظیم نمایید. این کلید در قسمت بالای ماشه ابزار قرار دارد. توسط این قطعه می توانید مته را در جهت های گوناگون بچرخانید.

به عبارتی باز و بسته کردن پیچ ها را با سرعت بالایی انجام می دهد. همچنین در برخی از مدل های انواع دریل شارژی، توسط این دکمه می توان چاک سه نظام را باز و یا بسته نمود. به این نکته توجه نمایید در صورت چرخش مته هرگز نباید جهت آن را تغییر دهید. باید منتظر باشید تا چرخش دستگاه کاملاً متوقف شود و مجدد آن را در جهت مورد نظر حرکت دهید.

زیرا پیش از توقف چرخش ابزار و حرکت مجدد آن، آسیب های جبران ناپذیری به دستگاه وارد می شود و موجب فرسودگی موتور آن می شود. اگر براساس نوع قطعه کار به میزان چرخش گشتاور توجه نکنید، محدودکننده گشتاور اجازه انجام کار مورد نظر را به شما نمی دهد.

استفاده از لامپ LED

تا این بخش از مطلب، با روش کار با دریل شارژی آشنا شدید. نیاز است بدانید که برخی از انواع این ابزار، به یک چراغ ال ای دی مجهز هستند. با استفاده از این چراغ تعبیه شده در ساختار دریل ها، می توانید تسلط خود بر قطعه کار را افزایش دهید. همچنین این قابلیت برای کار در شرایطی که نور کافی در دسترس ندارید، بسیار مناسب است. به طور کلی این چراغ موجب افزایش دقت و ایمنی می شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دریل شارژی ، بهترین دریل شارژی را چگونه انتخاب کنیم؟


تنظیم نیروی گشتاور

تنظیم میزان گشتاور از دیگر مواردی است که در آموزش کار با دریل شارژی باید به آن توجه نمایید. بر روی این ابزار شارژی نوعی مکانیسم به نام  کلاچ قرار دارد. محدودکننده نیروی گشتاور، برای تنظیم میزان چرخش مته بر روی این دستگاه قرار دارد. دریل ها توسط این گردونه، امکان تنظیم درجه گشتاور را فراهم می کنند. توجه نمایید به این گردونه اصطلاحاً یقه نیز گفته می شود.

لازم به ذکر است این خصوصیتی است که موجب متمایز شدن نمونه های شارژی با انواع دریل ساده شده است. این تنظیم نیروی گشتاور باتوجه به نوع متریال مورد نظر، می تواند تغییر کند. توجه نمایید اگر برای کار بر روی مواد نرم مانند گچ قصد استفاده از این ابزار را دارید، باید از گشتاور پایین دستگاه استفاده نمایید. همچنین برای استفاده بر روی متریال های سخت تر مانند چوب، باید گشتاور بالای این ابزار را به کار بگیرید.

آموزش کار با دریل شارژی
آموزش کار با دریل شارژی

جمع بندی نهایی

امیدواریم که مقاله آموزش کار با دریل شارژی برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به مقدمات اصولی استفاده از دریل های شارژی پرداخته شد. توجه داشته باشید با جایگذاری مته در سرجای خود، می توانید دیگر اصول استفاده از این ابزار را به درستی انجام دهید. همچنین با تنظیم سرعت و گشتاور، نیمی از مهارت لازم برای نحوه کار با دریل شارژی را به درستی انجام داده اید. نکته دیگر سرویس و نگهداری از دریل شارژی است که باید آن را در نظر بگیرید.

در نهایت خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق آلات است.