آموزش کار با دریل ستونی

آموزش کار با دریل ستونی

آموزش کار با دریل ستونی به شما کمک می کند تا فعالیت های مرتبط با سوراخکاری را با استفاده از این ابزار کاربردی به خوبی انجام دهید. دریل ستونی ابزار مهمی است که در منازل و کارگاه ها جهت ایجاد حفره و سوراخ بر روی سطوح مختلف و باز و بسته کردن پیچ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

این ابزار به صورت عمودی بر روی سطوح مختلف همچون میز و یا بر روی زمین قرار می گیرد. برخی از انواع این ابزار به میز قابل تنظیم نیز مجهز هستند. از این محصول جهت انجام کارهای حساس و ظریف مانند طلاسازی نیز می توان استفاده نمود. لازم به ذکر است که بخش بالایی دریل ستونی، کله‌گی نام دارد.

اگر شما هم قصد دارید تا کارکردن با دریل ستونی را یاد بگیرید، تا انتهای مقاله آموزش کار با دریل ستونی با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

دریل ستونی چیست؟

در ابتدا پیش از پرداختن به آموزش کار با دریل ستونی بهتر است به معرفی این ابزار بپردازیم. دریل ستونی یکی از انواع پرکاربرد دریل‌ ها به شمار می آید. این ابزار جهت ایجاد سوراخ های دقیق در انواع چوب، فلزات، پلاستیک و … مورد استفاده قرار می گیرد.

این دریل یک ابزار رومیزی یا زمینی است که جهت ایجاد سوراخ های دقیق بر روی انواع چوب و فلزات و … طراحی و تولید می شود. موتور این ابزار نسبت به دریل های دیگر بزرگ تر است و انجام عملیات توسط آن به صورت عمودی و همچنین دقیق تر انجام می گیرد.

دریل های ستونی نیز مانند دریل های دستی، از قابلیت کارکردن با انواع مته برخوردار هستند و سوراخکاری هایی با قطرهای گوناگون ایجاد می کنند. لازم به ذکر است که خرید این ابزار تنها در جهت تعمیرات جزئی، گزینه مناسبی به شمار نمی آید.

دریل ستونی چیست؟
دریل ستونی چیست؟

بیشتر بخوانید: دریل ستونی چیست و چه کاربردی دارد؟


اجزای دریل ستونی

در این بخش از مقاله آموزش کار با دریل ستونی اجزای تشکیل دهنده این محصول را مورد بررسی قرار می دهیم:

  1. اسپیندل: این قطعه یک عضو چرخشی است که از قابلیت افزایش سرعت برخوردار است. این قطعه از مهم ترین اجزای دریل ستونی به شمار می آید.
  2. کله‌گی: این قطعه بخش بالایی دریل را دربر می گیرد و از یک تسمه و دو فلکه برخوردار است.
  3. اهرم: این قطعه دریل را مهار می کند و قدرت دریل را افزایش می دهد.
  4. تسمه: تسمه جهت اتصال دو فلکه به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
  5. عمق‌سنج: عمق سنج نشان دهنده عمق سوراخ است.
  6. سه‌نظام: سه نظام بخشی از دریل است که مته بر روی آن نصب می شود.
  7. پایه و بدنه: پایه و بدنه جهت نگه داشتن دریل مورد استفاده قرار می گیرد.
  8. میز کار: این میزها به شکل ثابت و متغیر موجود هستند و باتوجه به نیاز کاربر انتخاب می شوند.
اجزای دریل ستونی
اجزای دریل ستونی

بیشتر بخوانید: انواع سه نظام دریل و کاربرد آنها


کاربرد دریل ستونی

همانطور که در ابتدای توضیح آموزش کار با دریل ستونی اشاره کردیم، این ابزار کاربردی جهت انجام سوراخکاری های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به کاربردهای این ابزار می پردازیم:

  • سوراخکاری های دقیق
  • سوراخکاری چوب و فلزات
  • خزینه کاری
  • قلاویز کردن
  • طلاسازی و جواهرسازی
  • ساخت جالباسی و مبلمان و …
کاربرد دریل ستونی
کاربرد دریل ستونی

بیشتر بخوانید: کاربرد دریل چیست؟ چرا از دریل استفاده می کنیم؟


دریل ستونی چگونه کار می‌کند؟

اگر قصد انجام سوراخکاری با عمق مشخصی را دارید، در این بخش از مقاله آموزش کار با دریل ستونی به نحوه سوراخکاری با دریل ستونی می پردازیم:

  1.   در ابتدا عمق مورد نظر را از لبه قطعه کار علامت‌گذاری نمایید. همچنین پیش از شروع فرآیند سوراخکاری، جهت آسیب نرسیدن به قطعه و میز کار قطعه کار را به طور دقیق، زیر نوک مته قرار دهید.
  2. جهت افزایش دقت می توانید قطعه کار را با گیره به میز کار دریل اتصال دهید. هنگامی که نوک مته در جای مناسب قرار گرفت، پیچ مورد نظر را محکم نمایید.
  3. جهت باکیفیت انجام شدن فرآیند، باید ترکیبی مناسب از سرعت دریل و فشار مناسب اهرم های پیشروی را اعمال نمایید. برای مثالT سوراخکاری با سرعت بیش از حد و یا فشار زیاد اهرم ها می تواند منجر به ایجاد آثار سوختگی روی چوب و تغییر رنگ آن شود. از طرف دیگر، استفاده از دستگاه با سرعت پایین نیز آسیب زا است و از کیفیت سوراخ های ایجادشده می کاهد. پس می توان گفت تنظیم سرعت دریل ستونی از عوامل مؤثر بر کیفیت قطعه کار به شمار می آید.
  4. هنگام کار با نئوپان و ام دی اف (MDF) باید بعد از قرار دادن قطعه کار در محل سوراخکاری، قطعه کار را روی آن با گیره یا پیچ دستی محکم ببندید. سپس محل مورد نظر را با علامت گذاری و حرکت دادن اهرم های پیشروی سوراخ نمایید.
  5. در هنگام برش هر از گاهی مته را به سمت بالا برگردانید تا تراشه ها از سوراخ ایجادشده خارج شوند.

لازم به ذکر است که به کمک میز دریل ستونی می توانید با هر زاویه ای در قطعه کار، حفره ایجاد نمایید.

دریل ستونی چگونه کار می کند؟
دریل ستونی چگونه کار می کند؟

انواع سوراخکاری با دریل ستونی

سوراخکاری براساس عمق و زاویه سوراخ و همچنین اشکال مختلف، از انواع مختلفی برخوردار است که در ادامه به انواع آنها اشاره خواهیم کرد:

  • سوراخکاری عمیق
  • سوراخکاری با عمق مشخص
  • سوراخکاری زاویه دار در قطعه
  • ایجاد سوراخ در قطعاتی با شکل استوانه

نکات ایمنی هنگام کار با دریل ستونی

استفاده از دریل ستونی مستلزم رعایت نکات ایمنی است که در ادامه مقاله آموزش کار با دریل ستونی به آنها می پردازیم:

  • در ابتدا پیش از کار با این ابزار از لباس کار، دستکش و عینک ایمنی استفاده نمایید.
  • به دلیل طراحی این ابزار برای استفاده در محیط های خشک و سرپوشیده، این وسیله برقی نباید در محیط های مرطوب و زیر باران مورد استفاده قرار بگیرد.
  • پیش از روشن نمودن دریل و استفاده از آن، حتماً بررسی کنید که هیچگونه شکستگی وجود نداشته باشد.
  • پیش از روشن کردن دستگاه، آچار و سایر متعلقات را از دستگاه جدا نموده و محافظ های دستگاه را در جای مناسب خود قرار دهید.
  • اگر هنگام فرآیند برش، قطعه کار شروع به دود کردن نمود، باید سرعت دستگاه را کاهش دهید. تنظیم سرعت دریل در مکانیسم دریل ستونی تاًثیرگذار است. همچنین این نکته در افزایش ایمنی هنگام کار با دریل ستونی نیز مؤثر است.
  • لازم به ذکر است که هنگام استفاده از این محصول، نیروی بیش از حد به دستگاه وارد نکنید.
  • جهت نگه داشتن قطعه کار، آن را با دست خود نگه ندارید و از گیره مخصوص دریل استفاده نمایید.
  • هنگام تعویض مته، تیغه و به طور کلی اجزای تشکیل دهنده دریل ستونی، ابتدا دستگاه را از برق بکشید.
  • هنگامی که از دستگاه استفاده نمی کنید، آن را خاموش نموده و بدون خاموش کردن آن، هرگز محل را ترک نکنید.

بیشتر بخوانید: بهترین برند دریل


انتخاب و خرید دریل ستونی

در این بخش از مقاله آموزش کار با دریل ستونی به نکات مهم در خرید دریل ستونی می پردازیم:

توان دستگاه

هنگام خرید این محصول به قدرت و توان دریل ستونی توجه داشته باشید. هرچه توان دریل بیشتر باشد، این ابزار از قدرت بالاتری برخوردار است. در نتیجه توان بالاتر موجب قدرت بیشتر دریل ستونی می شود و کار با مواد گوناگون را آسان تر می کند. لازم به ذکر است که توان نوع ثابت یا زمینی این دریل‌ها، بین 300 تا 400 وات است.

نوع دریل ستونی

همانطور که در ابتدای مقاله آموزش کار با دریل ستونی گفته شد، این ابزار در دو نوع ثابت و رومیزی تولید و به بازار ارائه می شود. هنگام خرید این محصول با توجه به کاربردی که از این ابزار انتظار دارید، نوع مناسب آن را تهیه نمایید. نوع زمینی یا ثابت این محصول با توجه به کاربردی که دارد، از وزن بیشتری نسبت به نوع رومیزی برخوردار است.

سایز دریل ستونی

بررسی سایز دریل های ستونی از دیگر نکاتی است که هنگام خرید این محصول باید به آن توجه نمایید. هرچه اندازه سه‌ نظام بیشتر باشد، قدرت موتور و ارتفاع آن نیز بیشتر می شود. همچنین قدرت موتور و اجزای تشکیل دهنده دریل ستونی، به سایز سه‌ نظام نیز بستگی دارد. به عبارتی هرچه سایز سه‌ نظام بزرگ تر باشد، موتور این محصول پرقدرت‌ تر کار می کند.

سایز سه نظام دریل های ستونی بین 13 تا 32 متغیر است.

سرعت دستگاه

دیگر نکاتی که هنگام خرید این محصول باید مورد توجه قرار بگیرد، سرعت دریل ستونی است. این دریل ها با سرعت های مختلفی کار را انجام می دهند. از این رو هنگام کار با مواد مختلف، کاربرد بیشتری دارند. لازم به ذکر است که هرچه ماده مورد نظر جنس سخت تری داشته باشد، سرعت مته نیز باید پایین تر باشد.

سرعت دریل های ستونی زمانی بیشتر می شود که تسمه در فولی‌ های قسمت فوقانی دستگاه جابه جا شود. لازم به ذکر است که دریل های بزرگ تر و صنعتی از سرعت بیشتری برخوردار هستند.

تنظیمات میز و محل دقیق ایجاد سوراخ

در نوع رومیزی این ابزار همانطور که از نامش مشخص است، قطعه کار بر روی میز قرار می گیرد و احتمال بالا و پایین شدن آن در دریل های ستونی افزایش می یابد. در برخی از مواقع ممکن است قطعه کار تا زاویه 45 درجه به سمت طرفین کج شود. از طرفی این زاویه کج شدن در انواع بزرگ تر این محصول بیشتر می شود. در نتیجه استفاده از این ابزار در همه زوایا امکان‌ پذیر است.

لازم به ذکر است که برخی از انواع این محصول به چراغ ال ای دی یا راهنمای لیزری نیز مجهز هستند که محل دقیق سوراخ را نشان می دهد.

آموزش کار با دریل ستونی
آموزش کار با دریل ستونی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین دریل ستونی


بهترین دریل ستونی

شرکت های زیادی درصدد تولید این محصول کاربردی برآمده اند. در ادامه این بخش از مقاله آموزش کار با دریل ستونی به محبوب ترین برندهای تولیدکننده این ابزار کاربردی می پردازیم:

دریل ستونی رونیکس

رونیکس از برترین و قدرتمندترین تولیدکنندگان جهان در حوزه ابزارآلات است و محصولات تولیدشده توسط این برند از کیفیت بالایی برخوردار هستند و طبق استانداردهای جهانی عرضه می شوند.

دریل ستونی محک

محک از دیگر برندهای محبوب تولیدکننده این محصول است. این شرکت با دریافت گواهینامه ISO9002 موفق شده است تا جایگاه ویژه ای در بازار ابزارآلات به دست آورد. دریل ستونی Kat، ماکیتا، فکس، سیلور و … از برترین و باکیفیت ترین برندهای معتبر دریل ستونی به شمار می آیند.

 

امیدواریم که مقاله آموزش کار با دریل ستونی برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید انواع دریل در سایت راندنو می توانید مشخصات دریل مورد نظر و قیمت انواع دریل را مشاهده نمایید و بهترین انتخاب را داشته باشید.