دریل ستونی چیست و چه کاربردی دارد؟

دریل ستونی چیست و چه کاربردی دارد؟

دریل ستونی چیست و چه کاربردی دارد؟ دریل ستونی یا دریل عمودی که با نام دریل ایستاده هم شناخته می شود، ابزاری است که جهت ایجاد سوراخکاری در چوب، فلزات و پلاستیک با دقت بالا استفاده می شود. انواع این ابزار به دو صورت رومیزی یا زمینی تولید و به بازار عرضه می شود.

این ابزار یک نوع خاص از انواع دریل محسوب می شود که با دریل های معمولی تفاوت های زیادی دارد. دریل های ستونی در صنایع مختلف کاربردهای گسترده ای دارند. شما کاربران گرامی با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست قمیت دریل ایستاده و مشخصات فنی کالای مورد نظر را مشاهده نمایید. سپسپ می توانید به صورت مستقیم با نمایندگان و تأمین کنندگان دریل های ستونی به صورت مستقیم در ارتباط باشید و کالای مورد نظر را خریداری نمایید.

خرید انواع دریل ستونی
خرید انواع دریل ستونی

استفاده از دریل ستونی به گونه ای است که باید آن را به صورت عمودی بر روی میز قرار دهید. این محصول از پرکاربردترین ابزارآلات در کارگاه های نجاری و کارخانه های صنعتی به شمار می آید. معمولاً برخی از انواع دریل ستونی پایه های مخصوصی جهت تنظیم شدن بر روی میز دارند و شما می توانید ارتفاع آنها را مشخص نمایید.

این محصول برقی به گونه ای طراحی شده است که نیازی به وارد کردن قدرت دست کاربر ندارد. همچنین به راحتی می توان از آن در موقعیت های مختلف استفاده نمود. البته انواع دریل ستونی از قدرت و توان بالایی برخوردار هستند. اگر شما نیز علاقه دارید تا در مورد سؤال دریل ستونی چیست اطلاعات بیشتری کسب نمایید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

آشنایی با دریل ستونی

در ابتدای مقاله دریل ستونی چیست به توضیح مختصری از این ابزار پرداختیم. همانطور که پیش از این گفته شد، انواع دریل ستونی جهت سوراخکاری مواد گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. سوراخکاری با دریل ستونی به راحتی انجام می گیرد و می توان سوراخ هایی با قطرهای متفاوت بر روی قطعه مورد نظر ایجاد نمود.

استفاده از دریل ستونی برای کاربرانی که به طور مداوم با چوب و فلزات سروکار دارند، گزینه مناسبی به شمار می آید. همچنین این ابزار علاوه بر ایجاد سوراخکاری، جهت پخ کردن و خزینه زنی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع این محصول با توجه به قدرت و دقت بالایی که دارند، وزن سنگین و قیمت بالایی دارند.

همانطور که می دانید، دقت کار با یک دریل معمولی، به لرزش دست کاربر بستگی دارد. در مقابل، دریل های ستونی به گونه ای طراحی شده اند که دقت کار را اولویت قرار داده اند. دریل ستونی نیز مانند دریل دستی، با مته های گوناگونی کار می کند. از این رو می تواند سوراخ هایی با قطرهای متفاوت را بر روی سطح کار مورد نظر ایجاد کند.

آشنایی با دریل ستونی
آشنایی با دریل ستونی

انواع دریل ستونی

انواع دریل ستونی به دو دسته اصلی رومیزی و ثابت تقسیم می شوند. هریک از انواع این محصول از ویژگی های خاصی برخوردار هستند. در ادامه این بخش از مقاله دریل ستونی چیست به معرفی انواع این محصول کاربردی اشاره خواهیم کرد:

دریل ستونی رومیزی

دریل ستونی رومیزی از کاربردی ترین انواع این محصول محسوب می شود. دریل ستونی رومیزی همانطور که از نامش مشخص است، جهت نصب بر روی میز کار مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو امکان جابه جایی این ابزار به راحتی انجام می گیرد. این دریل ایستاده رومیزی نسبت به نوع ثابت آن، از ابعاد کوچک تر و وزن پایین تری برخوردار است.

همچنین قدرت سوراخکاری این دریل نسبت به نوع ثابت آن، پایین تر است. دریل ستونی میزی از محبوب ترین انواع دریل ستونی به شمار می آید.

این ابزار در کارگاه های نجاری، کار با شیشه، فلز و … مورد استفاده قرار می گیرد. اندازه سه نظام این محصول معمولاً بیشتر از 16 میلی متر نمی شود. همچنین توان خروجی دریل ستونی رومیزی میان 700 تا 800 وات است. این ابزار جهت انجام سوراخکاری های سبک و نیمه صنعتی گزینه مناسبی است.

دریل ستونی ثابت

دریل ستونی ثابت برخلاف مدل های رومیزی قابلیت جابه جایی گسترده ای ندارد و از وزن بیشتری برخوردار است. اندازه سه نظام این دریل ها به 32 میلی متر می رسد و از کاربردهای متنوعی برخوردار است. این دریل ها جهت سوراخکاری در پروژه های سنگین و صنعتی گزینه مناسبی به شمار می آیند.

دریل ستونی گیربکسی

در دریل ایستاده گیربکسی با استفاده از لیور دنده تغییر سرعت دستگاه انجام می شود.

دریل ستونی دستی

تغییر سرعت در این دستگاه به صورت دستی اتفاق می افتد. این کار به کمک جابه جایی تسمه در قرقره‌های بالای ابزار انجام می شود.

مدل های کفی و طبیعی دریل ستونی

این مدل ها از اصلی ترین و پرکاربردترین انواع دریل های ایستاده هستند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع دریل


کاربرد دریل ستونی

بهترین دریل ستونی از کاربردهای زیادی برخوردار است. این محصول جهت ساخت ابزار چوبی و صنعتی مختلف کاربرد دارد. در این بخش از مقاله دریل ستونی چیست به کاربردهای اصلی و کلی این ابزار خواهیم پرداخت:

  • خزینه کاری
  • قلاویز کردن
  • سوراخ کردن سطوح
  • جواهرسازی و طلاسازی
  • اضافه کردن سوراخ های جدید یا تغییر وضعیت سوراخ های قدیمی
کاربرد دریل ستونی
کاربرد دریل ستونی

مزایای دریل ستونی

استفاده از دریل ستونی از مزایای قابل توجهی برخوردار است. در لیست زیر به مزایای استفاده از دریل ستونی خواهیم پرداخت:

  • برخورداری از قدرت بیشتر به دلیل وجود موتور بزرگ تر
  • دقت بالا در سوراخکاری
  • عدم انحراف دستگاه و قطعه کار به دلیل وجود صفحه محکم و ثابت

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت دریل ستونی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین راندنو امکان خرید اینترنتی دریل ستونی را برای شما آسان تر می نماید.

اجزای دریل ستونی

در این بخش از مقاله دریل ستونی چیست برای استفاده راحت تر از این دستگاه، لازم است تا با اجزای تشکیل دهنده دریل ستونی آشنا شویم. در ادامه به بررسی این اجزا خواهیم پرداخت:

  • اسپیندل: این قطعه از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده دریل ستونی است. اسپیندل دریل ستونی سرعت متغیری دارد و یک عضو چرخشی است. این قطعه قابلیت تنظیم سرعت را برای کاربران فراهم می کند. همچنین می توان مته ها را بر روی اسپیندل نصب کرد. اسپیندل نیز با توجه به نوع مته ای که بر روی آن قرار می گیرد، از سرعت 20 تا 4000 دور در دقیقه برخوردار است.
  • کله گی: قسمت بالایی دریل ستونی، کله گی نام دارد. دو فلکه و یک تسمه داخل این قطعه وجود دارد.
  • اهرم ها: با استفاده از این قسمت، شما می توانید گردش کار نهایی بر روی میز را مدیریت نمایید. همچنین از دیگر مزایای وجود این اهرم ها، می توان به افزایش میزان قدرت اشاره نمود.
  • تسمه: این قسمت دو فلکه اصلی را به یکدیگر متصل می نماید. همچنین می تواند حرکت را نیز مدیریت کند.
  • عمق سنج: با استفاده از این قسمت شما می توانید عمق سوراخ را مشخص نمایید.
  • سه نظام: این قسمت وظیفه نگهداری مته را به عهده دارد. سه نظام را می توان با توجه به قطعه کار یا مته مورد نظر تغییر داد.
  • میز دریل ستونی: این قسمت در دو مدل ثابت و چرخشی به بازار عرضه می شود و شما می توانید ارتفاع آن را تنظیم کنید.
  • پایه و بدنه: این قسمت برای ثابت نگه داشتن دریل های ستونی کاربرد دارد. جنس پایه و بدنه این محصول از چدن است.
اجزای دریل ستونی
اجزای دریل ستونی

دریل ستونی چگونه کار می کند؟

نحوه کارکرد دریل ستونی بسیار راحت انجام می گیرد. مکانیزم حرکتی اصلی این محصول براساس یک سیستم چرخشی نسبتاً پیچیده به نام اسپیندل طراحی شده است. در طراحی اصلی این مدل دریل، یک مته بر روی قسمت سه نظام قرار گرفته است. حرکت این مته با استفاده از یک دسته کنترل می شود.

این سیستم باعث می شود تا ایجاد سوراخ بر روی قطعه کار مورد نظر شما، در بهترین حالت ممکن صورت بگیرد. علاوه بر این، انواع دریل ستونی به مکانیزم توقف عمق نیز مجهز هستند و می توانند انجام سوراخکاری با عمق ثابتی را به وجود آورند.

در لیست زیر به نکات مهم استفاده از دریل های ستونی پرداخته شده است:

  • استفاده از این ابزار در محیطی خشک و سرپوشیده، یکی از اصلی ترین لازمه های کار با دریل ستونی است.
  • به این نکته توجه نمایید که محافظ دستگاه را باید در فضای مناسبی قرار دهید و متعلقات را از آن جدا نمایید.
  • همچنین برای تضمین ایمنی خود و استفاده صحیح از این ابزار، از گیره مخصوص جهت نگه داشتن قطعه کار استفاده نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که نباید قطعه مورد نظر را با دست نگه دارید.
  • اطمینان از سلامت دستگاه، از دیگر عوامل مهم هنگام استفاده از دریل ایستاده است.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با دریل ستونی


دریل ستونی چگونه کار می کند؟
دریل ستونی چگونه کار می کند؟

انتخاب و خرید دریل ستونی

برخی از افراد جهت انجام فعالیت های نجاری و برخی دیگر جهت انجام فعالیت های صنعتی از این ابزار استفاده می کنند. شما باید بسته به نیازهای کلی و جامع خود، یک مدل خاص را تهیه نمایید. در این بخش از مقاله دریل ستونی چیست به نکات مهمی که هنگام خرید این محصول باید مورد توجه قرار بگیرد، می پردازیم:

نوع دستگاه

انواع دریل ستونی در دو نوع اصلی رومیزی و ثابت تولید و به بازار ارائه می شوند. دریل ستونی رومیزی از ابعاد کوچک تر و وزن کمتری برخوردار است. از این رو حمل و نقل این محصول به راحتی انجام می گیرد. در مقابل، مدل های زمینی این ابزار، وزن بیشتری دارند و حمل و جابه جایی آنها دشوارتر است. همچنین  این مدل ها از قدرت بیشتر و قابلیت های بیشتری برخوردار هستند.

وزن و ابعاد

وزن و ابعاد دستگاه از اهمیت ویژه ای در انتخاب این دستگاه برخوردار است. همانطور که گفته شد، نوع رو میزی از وزن و ابعاد کم و کوچک تری برخوردار است. وزن دستگاه ارتباط مستقیمی با توان دستگاه دارد. هر چه توان بالاتر باشد، وزن آن نیز بالاتر است.

سایز سه نظام

هرچه اندازه سه نظام دریل های ستونی بیشتر باشد، ارتفاع و قدرت موتور نیز بیشتر می شود. اندازه های سه نظام دریل ستونی از 13 تا 32 متغیر است. لازم به ذکر است که هرچه اندازه سه نظام این محصول بزرگ تر باشد، موتور آن از قدرت بالاتری برخوردار است. همچنین با بزرگ تر شدن اندازه سه نظام، اجزای دریل ستونی نیز بزرگ تر می شود.

سرعت

همانطور که گفته شد، دریل های ستونی قادر هستند با سرعت های گوناگونی کار را انجام دهند. در نتیجه هرچه دریل صنعتی تر و بزرگ تر باشد، سرعت آن نیز بیشتر می شود. سرعت دریل های ستونی به واسطه جابه جا کردن تسمه در فولی های مختلف انجام می شود.

توان و قدرت

توان این محصول برحسب وات تنظیم می شود. هرچه توان دریل ستونی بالاتر باشد، قدرت آن بیشتر می شود. همچنین توان بالاتر این دستگاه، این امکان را ایجاد می کند که دریل با مواد سخت تری عملیات را انجام دهد. لازم به ذکر است که دریل ستونی که برای کارگاه های خانگی مناسب است، از توان بین 300 تا 400 وات برخوردار است.

ظرفیت سوراخکاری

ایجاد میزان سوراخ کاری دریل بر روی سطح کار، از دیگر پارامترهای مهم در خرید این ابزار است. زیرا دریل های ستونی ارتفاع محدودی را می توانند بر روی متریال های مختلف به وجود آورند. بنابراین باتوجه به میزان مورد نیاز عمق حفاری، متناسب ترین دستگاه را خریداری نمایید.

قابلیت تنظیم میز

برخی از مدل های دریل ستونی از قابلیت حرکت میز تا 45 درجه به سمت طرفین برخوردار هستند. همچنین مدل های بزرگ تر و پیشرفته تر این محصول، امکان کج شدن تا 360 درجه را نیز دارند. برخورداری از این ویژگی، امکان دریل کاری در تمام زوایا را برای افراد فراهم می کند.

برخی از انواع این دریل به چراغ ال ای دی و راهنمای لیزری نیز مجهز هستند که محل ایجاد سوراخ را به طور دقیق به شما نمایش می دهند.

انتخاب و خرید دریل ستونی
انتخاب و خرید دریل ستونی

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین دریل ستونی


بهترین دریل ستونی

شاید شما هم قصد خرید دریل ستونی را داشته باشید. بهترین دریل ستونی بسته به کار شما مشخص می شود. در ادامه این بخش از مقاله دریل ستونی چیست قصد داریم تا به مبحث بهترین دریل ستونی بپردازیم:

  • دریل ستونی رونیکس
  • دریل ستونی محک
  • دریل ایستاده پیشرو
  • دریل ستونی Kat
  • دریل ستونی توسن
  • دریل ستونی ماکیتا
  • دریل ستونی جنرال
  • دریل ستونی بوش و …
دریل ستونی چیست
دریل ستونی چیست

جمع بندی

امیدواریم که مقاله دریل ستونی چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله به بررسی دریل استاده یا ستونی و کاربردهای این ابزار پرداخته شد. همچنین دانستید که این ابزار در انواع مختلف ثابت، رومیزی، گیربکسی و دستی تولید می شود که عملکرد هر یک از آن ها با یکدیگر تفاوت دارد. همچنین استفاده از دریل ستونی برای انجام فعالیت‌هایی که به دقت بالایی نیاز دارند، مناسب است.

جهت خرید دریل ستونی و اطلاع از قیمت انواع دریل می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط مستقیم برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع دریل ازجمله دریل‌های ایستاده را برای کاربران فراهم کرده است.

همچنین خوشحال می‌شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.