انواع ابزار برقی

انواع ابزار برقی

انواع ابزار برقی شامل دستگاه جوش، دریل، فرز، اره برقی، دستگاه پولیش، دستگاه سنباده زن، رنده برقی نجاری و دیگر موارد می شود. ابزارآلات برقی یا ابزار الکتریکی نمونه پیشرفته تر و کامل تر ابزار آلات دستی هستند. این ابزارآلات از قدرت بالایی برخوردار هستند و توسط جریان برق شهری کار می کنند. در نتیجه، انجام کارهای مختلف با ابزار آلات برقی ساده تر و با سرعت بالایی انجام می شود.

خرید انواع ابزار برقی
خرید انواع ابزار برقی

مجموعه ابزار برقی طبق کاربردی که دارند در طیف گسترده ای قرار می گیرند. در این مقاله به بررسی انواع ابزار برقی خانگی و صنعتی می پردازیم. پس تا انتهای این مقاله از مجله راندنو با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ابزار برقی چیست؟

در اولین بخش از مقاله انواع ابزار برقی به معرفی این تجهیزات می پردازیم. مجموعه وسایلی که توسط جریان الکتریکی کار می کنند، ابزار برقی نام دارند. این ابزارآلات در صنایع مختلف برای کارهای گوناگونی استفاده می شوند. استفاده از ابزار آلات برقی باعث سرعت عمل در کارها می شود. ابزارهای برقی در دو دسته ابزار برقی صنعتی و ابزار برقی خانگی عرضه می شوند.

دستگاه جوش

یکی از انواع ابزار برقی دستگاه جوش یا اینورتر جوشکاری است. این وسیله برای اتصال قطعات فولادی و فلزی به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه جوش به واسطه ی جریان الکتریکی و قوس الکتریکی اتصال میان دو قطعه را انجام می دهد.

از این ابزار در تولید قطعات فلزی و صنعتی، تجهیزات نفتی و کشتی سازی و تجهیزات نظامی استفاده می شود.

دستگاه جوش
دستگاه جوش

بیشتر بخوانید: دستگاه جوش چیست و چه کاربردی دارد؟


دریل

برای سوراخ کردن قطعات، متریال های مختلف و باز و بسته کردن پیچ ها از دریل استفاده می شود. منبع تغذیه دریل ها با یکدیگر متفاوت است. این ابزار در انواع شارژی، برقی و بادی تولید می شود. برای کار با انواع پیچ، با استفاده از یک مته متناسب با نوع پیچ، می توانید فعالیت خود را انجام دهید. دریل ها نیز با توجه به کاربردی که دارند، در انواع مختلفی تولید می شوند.

دریل ستونی، چکشی، سرکج، همزن، گیربکسی، بتن کن، مگنتی، دریل شارژی و پیچ گوشتی برقی از رایج ترین انواع این ابزار به شمار می آیند.

فرز

فرز یکی دیگر از انواع ابزار برقی است که برای برش و سایش قطعات گوناگون استفاده می شود. با قرارگیری یک صفحه برش یا دیسک فرز به روی دستگاه، انجام فعالیت های مختلف امکان پذیر می شود. این دیسک توسط حرکت موتور با سرعت بالایی به حرکت در می آید و برش قطعات را انجام می دهد. دستگاه فرزها نیز براساس منبع تغذیه در انواع مختلفی تولید می شوند. این ابزار با توجه به نوع کاربرد، در انواع فرز سنگبری، فرز آهنگری، فرز انگشتی و مینیاتوری و دیگر مدل ها به بازار ارائه می شود.

اره برقی

اره برقی نوع دیگری از انواع ابزارآلات الکتریکی است. دندانه های این ابزار به صورت زنجیر حول یک محور حرکت می کنند. با حرکت زنجیر این ابزار، امکان برش و قطع کردن متریال های چوبی امکان پذیر می شود. این ابزار بسته به نوع کاربرد و قطعه کار به چند دسته تقسیم می شود. اره برقی به نسبت اره های دستی سرعت و قدرت بالاتری دارد. از این وسیله برای برش چوب، هرس کردن درختان و برش تنه درختان استفاده می شود.

دستگاه پولیش

از دیگر انواع ابزار برقی می توان به دستگاه پولیشر اشاره نمود. این ابزار برای درخشندگی و جلا دادن سطحوح مختلف از پولیش استفاده می کنند. دستگاه پولیش از یک برس تکی برخوردار است که به کمک نیروی چرخشی سطوح مختلف را تمیز می کند. این محصول شباهت زیادی به فرز دارد. زیرا در ساختار پولیش، تکنولوژی دستگاه فرز به کار گرفته شده است.

استفاده از این ابزار در زمینه پولیش کردن ماشین، سرامیک، کف پوش و دیگر موارد کاربرد دارد.

دستگاه پولیش
دستگاه پولیش

بیشتر بخوانید: تفاوت دستگاه پولیش و فرز


دستگاه سنباده زن

در صنعت چوب، از سنباده زن برای صیقل دادن و صاف کردن سطوح ناهموار چوب استفاده می شود. این ابزار به غیز ار صیقل دادن و صاف کردن سطوح، می توان برای از بین بردن خط و خش و رنگ کردن چوب نیز استفاده کرد. در دستگاه سنباده زن نیروی چرخشی موتور به حرکت لرزشی تبدیل می شود. سنباده زن برای کار های هنری، مشبک کاری و دیگر موارد کاربرد دارد.

رنده برقی نجاری

رنده برقی یکی دیگر از انواع ابزار برقی است. این ابزار به گونه ای تولید شده است که فرآیند رنده کردن چوب را انجام می دهد. برش، کم کردن ضخامت چوب، هموارسازی سطوح و ایجاد زاویه 90 درجه بر روی چوب از رایج ترین کاربردهای این ابزار به شمار می آیند.

جارو برقی صنعتی

مکنده صنعتی یا جارو برقی صنعتی به منظور انتقال مواد، پاک کردن گرد و غبار، نظافت و جمع آوری زباله ها کاربرد دارد. این محصول با برق سه فاز کار می کند. در ساختار جاروبرقی صنعتی از موتورهای توربینی و پمپ های ساید چنل استفاده شده است. استفاده از این ابزار در کارخانه، کارگاه های صنعتی و مکان های عمومی کاربرد دارد.

دمنده و مکنده

دمنده و مکنده یک ابزار الکتریکی است برای تمیز کردن گرد و غبار است. کار اصلی این ابزار دمندگی هوا با فشار بالا است. دمنده توسط حرکت موتور، جریان هوا را ایجاد می کند و به کمک لوله ای که در این محصول وجود دارد، هوا را با فشار زیاد به سمت خروجی هدایت می کند. از این دستگاه برای پاک کردن گرد و غبار کیس ها و رک های سرور استفاده می کنند.

دمنده و مکنده
دمنده و مکنده

بیشتر بخوانید: بلوور چیست و چه کاربردی دارد؟ آشنایی با دستگاه دمنده و مکنده


پیستوله برقی

پیستوله برقی از دیگر انواع ابزار برقی است. این محصول مانند یک اسپری کار می کند و گازهای تبدیل شده به پودر رنگی را بر روی سطوح پخش می کند. رنگ پاشی و رنگ آمیزی سطوح مختلف با سرعت و دقت بالایی انجام می شوند. این ابزار در سه نوع دستی، اتوماتیک و برقی تولید می شود. استفاده از این محصول در صنعت خودرو سازی و صنعت ساختمان کاربردهای زیادی دارد.

کارواش خانگی

واتر جت یا کارواش خانگی عملیات شست و شو را به صورت مکانیزه انجام می دهد. کارواش خانگی آب را با فشار بالا به روی سطح می پاشد و باعث پاک شدن آلودگی سطح می شود. روش کار واتر جت به گونه ای است که آب را با فشار کم دریافت می کند. سپس توسط موتور، آب را با فشار بالا به خارج انتقال می دهد. قدرت فشار آب در انتهای دستگاه توسط دکمه نازل کنتزل می شود.

سشوار صنعتی

در این بخش از مطلب آشنایی با انواع ابزار برقی به بررسی سشوار صنعتی می پردازیم. تفنگ حرارتی یا سشوار صنعتی انرژی الکتریکی را به باد گرم تبدیل می کند. شسوار صنعتی از دو بخش المنت و موتور تشکیل شده است. المنت وظیفه تولید گرما و موتور وظیفه خروج گرما را دارد. این محصول عملکردی شبیه به سشوار خانگی دارد. اما باد و درجه حرارت این ابزار، چندین برابر بیشتر از سشوارهای معمولی است. دمای باد این سشوار ها میان 50 تا 700 درجه سانتی گراد است.

چکش تخریب

از چکش تخریب یا پیکور برای تخریب انواع سازه های ساختمانی استفاده می شود. این ابزار از قدرت بالایی برخوردار است اما برای تخریب سطوح فلزی مناسب نیست. پیکور در انواع بنزینی، برقی، پنوماتیک و هیدرولیکی تولید می شود. این محصول در صنعت ساختمان سازی و فعالیت های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

چکش تخریب
چکش تخریب

بیشتر بخوانید: تفاوت بتن کن و چکش تخریب


موتور برق

موتور برق محصول دیگری است که نام آن در لیست انواع ابزار برقی قرار می گیرد. در مکان هایی که امکان استفاده از برق وجود ندارد و یا برق کشی انجام نشده است، می توانید به طور سیار از موتور برق استفاده نمایید. این دستگاه انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. موتور انرژی مکانیکی را از سوخت دریافت می کند و آن را توسط ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

موتور برق را در بیابان، کوه ها که هیچ نوری در شب وجود ندارد استفاده می شود. همچنین در مواقعی که قطعی برق در مراکزی همچون بیمارستان ها، ویلاها و مجتمع های بزرگ رخ داده است، کاربرد دارد.

آچار بکس برقی

برای باز و بسته کردن پیچ و مهره از آچار بکس استفاده می شود. آچار بکس از سری های مختلف متناسب با انواع پیچ ها برخوردار است. آچار بکس از طریق موتور الکتریکی انرژی مورد نیاز خود را تأمین می کند. سپس به  واسطه گیربکس، قدرت را به سطح مورد نظر انتقال می دهد.

دستگاه خراطی

ماشین خراطی از ابزارآلاتی است که برای تراش و فرم دادن متریال های چوبی استفاده می شود. این ابزار در دو مدل کلی خانگی و کارگاهی تولید می شود. نمونه های خانگی این محصول از ساختار ساده ای برخوردار هستند و مدل های کارگاهی در ابعاد کوچک و به صورت تکفاز تولید می شوند. همچنین نمونه های صنعتی این ابزار در بازار موجود است به صورت سه فاز ساخته می شوند. دستگاه سی ان سی و کپی تراش از رایج ترین انواع ماشین های خراطی به شمار می آیند.

دستگاه لوله بازکن

دستگاه فنر لوله وسیله ای است که برای باز کردن گرفتگی های لوله فاضلاب استفاده می شود. وظیفه این ابزار تأمین نیروی محرکه برای باز کرردن لوله است. این ابزار قابلیت انعطاف پذیری دارد و دلیل آن، وجود فنر در ساختار این محصول است. سر فنرهای این ابزار در انواع مختلف برس دار، کوزه ای، نیزه ای، اسید، چاقویی و الماسی تولید می شود.

اتو لوله

اتو لوله یا لوله کشی از دیگر انواع ابزارآلات برقی به شمار می آید. استفاده از این دستگاه جوش لوله است بسیار آسان است. به صورتی که لوله ها را از قالب ماده وارد دستگاه می کند و از قالب نر، جهت حرارت دهی و اتصال لوله استفاده می شود. لازم به ذکر است هنگام انجام فعالیت های لوله کشی توسط این دستگاه، به هیچ وجه از چسب برای اتصال لوله ها استفاده نمی شود.

مکنده صنعتی

مکنده صنعتی نوعی جارو برقی صنعتی است که برای نظافت محیط های صنعتی و نیمه صنعتی استفاده می شود. پمپ به کار رفته در تولید این دستگاه، موجب افزایش قدرت مکش بالای آن شده است. با استفاده از این دستگاه صنعتی می توانید آلودگی های مایع، جامد و حتی مایعات روغنی را جمع آوری نمایید. از انواع این دستگاه کاربردی می توان به مکنده مرکزی، مکنده صنعتی قابل حمل، مکنده کامیونی و دیگر مدل ها اشاره کرد.

پمپ

پمپ آب یا واتر پمپ ابزاری است که جهت انتقال و جابه جایی مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار نسبت به پمپ های دستی کاربرد آسان تری دارد و به منظور باد کردن وسایل بادی بزرگ، مانند استخرهای بادی کاربرد دارد. همچنین از این وسیله می توان برای خالی کردن باد انواع وسایل، استفاده نمود. از انواع پمپ باد می توان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پمپ سانتریفیوژ
  • پمپ کف کش
  • پمپ استخری
  • پمپ سیرکولاتور
  • پمپ خانگی

شیارزن

از شیار زن برای ایجاد شیار با دقت و سرعت بالا بر روی سطوح گوناگون استفاده می شود. عملیات برش بر روی متریال های گوناگون با عمق و شیار مشخص با شیار زن انجام می شود. لازم به ذکر است این ابزار در لیست انواع ابزار برش برقی نیز قرار می گیرد. استفاده از این ابزار در زمینه فعالیت های ساختمانی کاربرد فراوان دارد.

انواع ابزار برقی
انواع ابزار برقی

بیشتر بخوانید: شیارزن چیست و نحوه کار با آن چگونه است؟


نکات مهم در خرید انواع ابزارآلات برقی

ابزارآلات برقی باتوجه به ویژگی ها و کاربردهای گوناگونی که دارند، تصمیم گیری و انتخاب را دشوارتر می کنند. شما در ابتدا با توجه به نیاز خود باید مشخص کنید که به چه ابزاری نیاز دارید. در ادامه این مطلب به برخی از نکات مهم حین خرید انواع ابزارآلات برقی کاربردی پرداخته شده است:

  1. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که در نظر بگیرید که هر چند وقت یکبار و به چه میزانی قصد استفاده از ابزار مورد نظر را دارید. اگر قرار است به صورت روزانه از وسیله مورد نظر استفاده کنید، احتمالاً صرفه جویی در زمان برای شما اهمیت زیادی دارد. اما اگر چند بار در سال قصد استفاده از ابزار را دارید، بهتر است به جای استفاده از امکانات اضافه تر، عملکرد دستگاه را در نظر بگیرید.
  2. برند تولیدکننده از دیگر موارد مهم در انتخاب محصول مورد نظر به شمار می آید. انتخاب یک برند معتبر و محبوب باعث می شود محصول انتخابی شما از مزایای خاصی مانند خدمات پس از فروش و گارانتی برخوردار باشد. همچنین محصول انتخابی شما باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.
  3. میزان ایمنی ابزاری که قصد خرید آن را دارید، از نکات مهمی است که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. محصولی که قصد خرید آن را دارید، باید از استاندارهای لازم برخوردار باشد. خرید از برندهای معتبر که از خدمات پس از فروش برخوردار هستند، این اطمینان را به شما می دهد که در تولید ابزار مورد نظر، استاندارها و ایمنی های لازم رعایت شده است.
  4. برخی از محصولات از ویژگی هایی برخوردار هستند که موجب افزایش سهولت در انجام کارها می شود. قابلیت هایی مانند تعویض سریع مته، تیغ و موارد مشابه، برای کاربرانی که به صورت پروژه ای کار می کنند، اهمیت زیادی دارد.

جمع بندی

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله به بررسی انواع ابزار الکتریکی یا برقی و کاربرد هر یک از آن ها پرداخته شد. از پرکاربردترین انواع ابزارآلات برقی می توان از دریل، فرز، دستگاه جوش، اره برقی، دستگاه سنباده زن، دستگاه پولیش، رنده برقی نجاری، جاروبرقی صنعتی، دمنده و مکنده، پیستوله برقی، کارواش خانگی و موارد دیگر نام برد.

شما کاربران گرامی با مراجعه به سایت راندنو می‌توانید لیست قیمت انواع ابزارآلات برقی و مشخصات فنی کالای مورد نظر را مشاهده نمایید. سپس می توانید به صورت مستقیم با فروشندگان مورد نظر در ارتباط باشید و محصول مورد نظر را خریداری نمایید.

در نهایت خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق آلات است.