دستکش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد

دستکش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟

دستکش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟ دستکش ایمنی یا دستکش کار از مهم ترین و ضروری ترین تجهیزات ایمنی فردی به شمار می رود که از دست در برابر خطرات مختلف محافظت می کند. بیش از 60 درصد خطرات در مشاغل مختلف از ناحیه دست کاربران است. به همین دلیل استفاده از این ابزار ایمنی امری ضروری است.

در این مقاله قصد داریم تا به سؤال دستکش ایمنی چیست یک پاسخ جامع دهیم. با ما همراه باشید.

خرید انواع دستکش ایمنی
خرید انواع دستکش ایمنی

آنچه در ادامه خواهیم خواند:

کاربرد دستکش ایمنی

دستکش ایمنی در واقع یک پوشش است که از دست کاربران تا قسمت مچ و گاهی هم تا قسمت ساق مراقبت می کند. این محصول کاربردهای مختلفی دارد که از مهم ترین و رایج ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کار با دستگاه جوش
  • کارگاه های نجاری و آهنگری
  • فعالیت های ساختمانی و ساخت و ساز
  • تأسیسات و لوله کشی
  • آتش نشانی و اطفاء حریق
  • فعالیت های برقی و کارهای الکتریکی
  • محیط های پزشکی همچون درمانگاه، بیمارستان و دندانپزشکی
  • کار با دستگاه های سنگین مثل چکش تخریب که ارتعاش زیادی دارند.
کاربرد دستکش ایمنی
کاربرد دستکش ایمنی

انواع دستکش ایمنی

در ادامه مبحث دستکش ایمنی چیست باید بگوییم دستکش کار می تواند از جنس های مختلف و برای مشاغل مختلف طراحی و تولید شده باشد. همین موضوع باعث بوجود آمدن انواع دستکش ایمنی شده است. در ادامه انواع آن اشاره شده است:

دستکش جوشکاری

جوشکاری یکی از مشاغلی است که در آن احتمال آسیب به دست ها بسیار بالاست. در عملیات جوشکاری احتمال برخورد دست با الکترود داغ و همچنین پرتاب پلیسه و جرقه های جوشکاری به دست وجود دارد. این مدل دستکش معمولاً از جنس چرم، پنبه نسوز، آرامد، پشم شیشه، بافت آلومینومی و مواد نسوز مثل نئوپرین با ضخامت بالا تولید می شود. این دستکش کار تحمل بالایی در برابر حرارت دارد و از یخ زدگی نیز جلوگیری می کند.

دستکش جوشکاری
دستکش جوشکاری

دستکش آتش نشانی

این مدل بیشترین تحمل حرارت را در بین دستکش های موجود دارد. علاوه بر آن، این دستکش از آسیب هایی مثل سوختگی، پارگی و خراشیدگی نیز جلوگیری می کند. همانگونه که از نام این کالا مشخص است، از آن برای کار در محیط هایی با دمای بالا مثل آتش نشانی و کار در کوره ها استفاده می شود.

دستکش آتش نشانی
دستکش آتش نشانی

دستکش کار نجاری

دستکش نجاری در دو نوع ساده و مقاوم طراحی و تولید می شود. در نوع ساده، این دستکش ها از مواد کتان و نازک تری تولید می شوند که فقط جهت کارهای سبک بکار می روند اما در نوع مقاوم، همان متریال و طراحی دستکش ضد برش را برای نجاری استفاده می کنند.

دستکش کار نجاری
دستکش کار نجاری

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره انواع دستکش ایمنی بدانید


دستکش عایق برق

دستکش ایمنی برق عایق جریان برق و الکتریسیته است و قابلیت مقاومت در برابر ولتاژهای گوناگون را دارد. این مدل دستکش برای تکنسین های برق و متخصصین طراحی و پیاده سازی دکل مناسب است.

این دستکش ها از جنس لاتکس تولید می شوند و می توانند از بروز شوک الکتریکی جلوگیری کنند. این دستکش براساس مقاومت خود در برابر الکتریسیته به شش کلاس کلی تقسیم می شود.

علاوه بر این، این محصول براساس جنسی که کاربر با آن سروکار دارد، به انواع مختلفی تقسیم می شود که آن ها را با علائم A H Z R C نشان می دهند. این مدل دستکش ها برای محافظت دست و بدن در برابر شوک های الکتریکی ناشی از وسایل الکتریکی فشار قوی مثل انواع سیم، کابل و یا تجهیزات برقی مثل پست های برق یا ترانسفورماتورها و … کاربرد دارند.

دستکش عایق برق
دستکش عایق برق

دستکش ضد اسید و مواد شیمیایی

این دستکش به گونه ای تولید شده است که برای کار با مواد شیمیایی، اسیدها، مواد قلیایی، مواد بهداشتی، شوینده ها و … مناسب است. این محصول کاربرد ویژه ای در کارخانه های کار با مواد اسیدی، محیط های آزمایشگاهی و پزشکی، پالایشگاه ها و پتروشیمی دارد. دستکش کار شیمیایی اغلب از موادی مثل نیتریل، لاتکس، لاستیک، مواد پلیمری مختلف، بوتیل، ویتون، نئوپرن، نیتریل و … تولید می شود.

دستکش ضد اسید و مواد شیمیایی
دستکش ایمنی ضد اسید و مواد شیمیایی

دستکش ضد برش

این محصول یکی از پرکاربردترین نمونه دستکش ایمنی است که مقاومت بالایی در برابر پارگی، برش و سوراخ شدن دارد. این مدل در کارهایی که در آن با وسایل تیز مثل چاقو، اره، ساطور و وسایلی از این قبیل سروکار دارید، مناسب است. معمولاً در مشاغلی مثل کارگاه های سنگبری، قصابی، شیشه بری، باغبانی و … از این دستکش استفاده می شود.

دستکش ضد برش
دستکش ضد برش

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دستکش ضد برش


دستکش ضد ارتعاش

این نوع دستکش از موادی مثل چرم، پلیمر و نایلون تولید شده است. این محصول هرگونه ضربه و لرزش که ممکن است در کارهای صنعتی و ساخت و ساز ایجاد شود را مهار می کند. افرادی که با وسایل سنگین مثل دریل بتن کن و چکش تخریب سروکار دارند، به دلیل ارتعاش بالای این ابزارآلات، باید از دستکش کار ضد ارتعاش استفاده کنند.

دستکش ضد ارتعاش
دستکش ضد ارتعاش

دستکش لاتکس

همان گونه که از نام این محصول مشخص است، این دستکش از پلاستیک طبیعی یا لاتکس تولید شده است. این دستکش کاربرد ویژه ای در انجام کارهای سبک به ویژه کارهای آزمایشگاهی و پزشکی دارد. این محصول از قیمت مناسب و وزن بسیار کمی برخوردار است. تنها ایرادی که می توان از این مدل دستکش گرفت، ایجاد حساسیت پوستی و آلرژی در طولانی مدت است.

دستکش لاتکس
دستکش لاتکس

دستکش نیتریل

این دستکش از NBR یا نیتریل تولید شده است. نیتریل مقاومت بالایی در برابر روغن، گریس و اسید دارد. این دستکش در برابر نفت، بنزین و مواد شیمیایی نیز از مقاومت بالایی برخوردار است.

دستکش نیتریل
دستکش نیتریل

دستکش کار چرم

این مدل دستکش می تواند از چرم های مختلف گاو، بوفالو و گوزن تولید شده باشد. این مدل دستکش ها ضخامت بالایی دارند و در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد. از این مدل می توان در کارهایی مثل نجاری، جوشکاری، تراشکاری، باغبانی، تأسیسات، فعالیت های عمرانی و … استفاده کرد.

دستکش کار چرم
دستکش کار چرم

دستکش PVC

پی وی سی یک نوع پلاستیک ضد آب است و برابر انواع شوینده ها و محلول های آبی محافظت خوبی دارد و معمولاً در مقابل عوامل اکسیدکننده رقیق نیز بکار می رود. دستکش پی وی سی برای کار با حلال های قوی توصیه نمی شود. از این مدل به عنوان دستکش کار ضد آب نیز استفاده می شود.

دستکش PVC
دستکش PVC

از دیگر انواع دستکش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستکش مکانیکی
  • دستکش بوتیل
  • دستکش نئوپرن
  • دستکش ویتون
  • دستکش بنایی
  • دستکش پزشکی
  • دستکش باغبانی
  • دستکش آهنگری
  • دستکش آشپزی
  • دستکش آرایشگری

راهنمای خرید دستکش ایمنی

حال که لازم است در حین خرید دستکش کار نکات مهمی وجود دارد که در ادامه برخی از مهم ترین آن ها را به شما توضیح می دهیم:

نوع و جنس دستکش ایمنی

همانطور که گفته شد، در تولید انواع دستکش کار از الیاف و متریال های مختلفی استفاده می شود. این محصول می تواند از جنس چرم، فلز، پارچه، پلیمر و … تولید شده باشد. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که دستکش اید متناسب با نوع و محیط کار انتخاب شود. هم چنین جنس این محصول باید به گونه ای باشد که با شست و شو  و تا کردن دچار خرابی و تغییر رنگ نشود.

وزن و ابعاد

وزن و ابعاد دستکش نیز از نکات مهم دیگر در خرید این محصول است. سایز دستکش باید متناسب با دست کاربر باشد. در صورتی که دستکش بزرگ باشد، به ویژه در کار کردن با ماشین آلات و ابزارآلات گیر می کند و باعث بروز حادثه می شود. همچنین در صورتی که دستکش کوچک باشد، به دست فشار وارد می کند و علاوه بر ایجاد خستگی، دچار پارگی نیز می شود.

کلاس دستکش ایمنی برق

دستکش ایمنی برق از جنس لاتکس تولید می شود و در مقابل درجات مختلف ولتاژهای الکتریکی مقاومت می کند. هنگام استفاده از این محصول باید مشخص کنید که با چه نوع برقی سروکار دارید (فشار قوی یا فشار ضعیف). این دستکش ها با ولتاژهای گوناگون تولید می شوند و می توانند از شوک های الکتریکی جلوگیری کنند. این کلاس بندی از شماره 00 تا 4 (00، 0، 1، 2، 3 و 4) است که دستکش 4 مقاوم ترین نوع عایق به شمار می آید.

راهنمای خرید دستکش ایمنی
راهنمای خرید دستکش ایمنی

سایر نکات

  • دستکش باید از تنفس پذیری و تهویه مناسب برخوردار باشد و از عرق کردن دست جلوگیری کند.
  • از الیاف و آسترهای داخلی مناسب تولید شده باشد تا مانع از ایجاد حساسیت و آلرژی شود.
  • شرکت تولیدکننده، برند کالا و هم چنین گارانتی و خدمات پس از فروش
  • اگر با مواد رادیو اکتیو کار می کنید، حتماً از دستکش های سربی استفاده نمایید.
  • در صنایع ذوب و کار در کوره و محیط های دمای بالا از دستکش هایی که داری پشم شیشه هستند، استفاده نمایید.

استاندارد دستکش ایمنی

هر کالایی باید طبق یک چهارچوب خاص و متناسب با اصول و تأییدیه هایی که به صورت جهانی ثبت شده است، طراحی و تولید شود و دستکش ایمنی نیز دارای قواعد خاصی است که به صورت علائمی بر روی آن درج شده است:

  • EN420: برای تمامی دستکش های ایمنی و ساختار کلی آن ها بکار می رود.
  • EN388: استاندارد دستکش های ایمنی مقاوم در برابر خطرات مکانیکی است.
  • E388: تست و استاندارد محصول را در برابر تنش های فیزیکی و شیمیایی نشان می دهد.
  • En388: مقاوت محصول در برابر جریان برق را نشان دهد.
  • EN455: استاندارد دستکش های پزشکی است.
  • EN60903: استاندارد دستکش ایمنی برق است.
  • EN12477: استاندارد دستکش های ایمنی جوشکاری است.
  • EN421: استاندارد دستکش های مقاوم در برابر مواد رادیو اکتیو است.
  • EN407 و EN511: استانداردهای دستکش های مقاوم در برابر آتش است.
  • EN659: استاندارد دستکش های آتش نشانی است.
  • EN374: استاندارد دستکش های ایمنی شیمیایی و اسیدی است.
دستکش ایمنی چیست
دستکش ایمنی چیست

بیشتر بخوانید: استاندارد دستکش ایمنی


بهترین مارک دستکش ایمنی

حال که دانستیم دستکش ایمنی چیست لازم است بدانیم با توجه به کاربرد گسترده این محصول و ضرورت استفاده از آن برای بسیاری از مشاغل، شرکت های متعدد داخلی و خارجی به تولید این محصول می پردازند. از مهم ترین برندهای تولیدکننده این کالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دستکش ایمنی استادکار

یکی محبوب ترین برندهای داخلی تولیدکننده دستکش است. این برند اقدام به تولید انواع دستکش ایمنی از جمله دستکش ضد برش، دستکش کف مواد نیتریل، دستکش لاتکس و … کرده است. این برند در طی سالیان فعالیت خود توانسته محصولات باکیفیت و با قیمت مقرون به صرفه به بازار عرضه کند و جایگاه خود را در بین مصرف کنندگان تثبیت نماید.

دستکش ایمنی یووکس

یووکس یکی از تولیدکنندگان خارجی برتر در زمینه تولید دستکش ایمنی و تجهیزات ایمنی فردی است. برند uvex محصولات خود را طبق استانداردهای دستکش ایمنی و مطابق با استاندارد EN388 تولید و به بازار عرضه کرده است. این برند اصالتاً آلمانی و محصولات آن از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

دستکش ایمنی کنزاکس

کنزاکس یکی دیگر از تولیدکنندگان دستکش و ابزار است. این شرکت دارای بیش از 20 سال سابقه در زمینه تولید ابزارآلات مختلف است. این شرکت با بهره گیری از اصول و استانداردهای بین المللی، محصولات خود را تولید و به بازار عرضه کرده است.

دستکش کار گیلان

برند گیلان یکی از تولیدکنندگان معروف دستکش های ایمنی است. این برند از سال 1353 با هدف تولید دستکش های خانگی فعالیت خود را آغاز کرد. دستکش ضد برش گیلان از برترین تولیدات این محصول است.

دستکش برق سکورا

سکورا یکی از تولیدکنندگان دستکش عایق برق است. این برند دستکش عایق را در کلاس های مختلف به بازار عرضه کرده است. دستکش های این مارک از جنس لاتکس طبیعی تولید می شوند و ساخت کشور لهستان هستند. از محصولات این شرکت می توان برای کار با برق فشار قوی و ضعیف استفاده کرد.

از دیگر تولیدکنندگان این محصول می توان به شرکت های زیر اشاره کرد:

  • دستکش ایمنی رونیکس
  • دستکش ایمنی توسن
  • دستکش کار نووا
  • دستکش عایق رجلکتس
  • دستکش ایمنی هانیول
  • دستکش کار آب سیفتی
  • دستکش کار آمریکن سیفتی

کاربران می توانند سؤالات و نظرات خود را در رابطه با سؤال دستکش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟ در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: بهترین برند دستکش ایمنی