کفش ایمنی چیست؟

کفش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟

کفش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که این محصول یکی از مهم ترین ابزارآلات ایمنی است که در محیط های شغلی گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. کفش ایمنی یا کفش کار یکی از تجهیزات امنیتی است که از کارکنان و کارگران در محیط های شغلی محافظت می کند. این ابزار ایمنی با توجه به کاربردهای متنوع، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود.

انواع کفش های ایمنی براساس مقاومت با سایر کفش ها تفاوت دارند. کفش ایمنی پنجه فولادی از کارآمدترین انواع این محصول به شمار می آید. لازم به ذکر است که در تولید این محصول ایمنی باید استانداردهای لازم بکار گرفته شود.

خرید انواع کفش ایمنی
خرید انواع کفش ایمنی

اگر شما هم قصد دارید نسبت به خرید کفش ایمنی اقدام نمایید و یا با کاربردهای این محصول ایمنی آشنا شوید، تا انتهای مقاله کفش ایمنی چیست با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تاریخچه کفش ایمنی

همانطور که پیش از این به مبحث کفش ایمنی چیست پرداخته شد، این ابزار ایمنی جهت حفاظت از کارکنان در شرایط کاری خاص مورد استفاده قرار می گیرد. تاریخچه کفش ایمنی به دوره انقلاب صنعتی فرانسه باز می گردد.

در دوره انقلاب صنعتی اروپا، جنبش کارگری شکل گرفت. همچنین نگرانی های افراد و کارکنان نیز در زمینه ایمنی کار،به وجود آمد. این نگرانی ها و آینده نگری های افراد، از اصلی ترین دلایل شکل گیری تاریخچه کفش ایمنی به شمار می آید. در نتیجه در طی این جنبش ها، کارگران فراهم شدن شرایط کاری مطلوب تر را درخواست نمودند.

در قرن 19 با پیچیده تر شدن سیستم کاری و پیشرفت آن، رعایت نکات ایمنی ضرورتی مهم محسوب شد. همچنین جان بسیاری از افراد و کارکنان مشاغل گوناگون، در طی مدت زمان کاری خود، تهدید می شد. از این رو در اواخر قرن بیستم، آغاز شرایط ایمنی در ایالات متحده پدیدار شد.

همچنین پیش از این کارفرمایان آسیب هایی که جان کارگران را به خطر می انداخت را در اولویت خود قرار نمی دادند. در نتیجه با این اطلاعت آمار دقیقی نمی توان در این زمینه کسب کرد که تاریخچه کفش ایمنی به چه زمانی مرتبط است. اما لازم به ذکر است که طبق اطلاعات به دست آمده، پیش از سال 1900 میلادی رعایت اصول ایمنی مورد توجه مردم قرار نگرفته بود.

تاریخچه کفش ایمنی
تاریخچه کفش ایمنی

کاربرد کفش ایمنی

کفش های ایمنی می توانند در محیط های کاری خاص و سخت، از پای شما محافظت کنند. در ادامه این بخش از مقاله کفش ایمنی چیست به کاربردهای این ابزار ایمنی می پردازیم:

  • استفاده در ساختمان سازی ها که کارگران در برابر خطرات احتمالی مانند سقوط اجسام مختلف قرار دارند.
  • استفاده در محیط های شغلی مانند تراشکاری و … که کارکنان با ابزارهای تیز و برنده در ارتباط هستند.
  • استفاده در مشاغلی مانند برقکاری که افراد در معرض خطر برق گرفتگی قرار دارند. لازم به ذکر است که این کفش های ایمنی عایق برق هستند.
  • استفاده در شرایط آب و هوایی خیلی گرم و یا خیلی سرد
  • استفاده در کارخانه های تولید مواد غذایی
  • استفاده در محیط های شغلی مانند جوشکاری، حفاری و … که کارکنان در معرض مواد مذاب قرار دارند.
  • استفاده در محیط هایی که کارکنان از نردبان استفاده می کنند و در معرض خطر لغزش قرار دارند.
کاربرد کفش ایمنی
کاربرد کفش ایمنی

بیشتر بخوانید: ویژگی کفش ایمنی استاندارد چیست؟


اجزای تشکیل دهنده کفش ایمنی

همانطور که پیش از این به این موضوع پرداختیم، کفش ایمنی در انواع گوناگونی تولید و به بازار عرضه می شود. از این رو در ساختار انواع گوناگون این محصول، از مواد اولیه ویژه ای استفاده می شود. در ادامه این بخش از مقاله کفش ایمنی چیست به معرفی اجزای تشکیل دهنده این محصول و متریال های استفاده شده در ساختار آن اشاره خواهیم کرد.

کلاهک انگشتان پا

از اولین اجزای تشکیل دهنده این ابزار ایمنی، محفظه مخصوص انگشتان پا است. این قسمت از کفش ایمنی از انگشتان پای شما محافظت می کند و از جنس سختی برخوردار است. متریال های استفاده شده در ساختار این قسمت از کفش های ایمنی می تواند کامپوزیت، پلی اورتان، آلومینیوم و … باشد. لازم به ذکر است که هر کلاهک محافظ انگشت باید از تحمل فشاری به میزان 100 ژول برخوردار باشد.

پوشش خارجی

دومین بخش تشکیل دهنده کفش ایمنی، روکش کفش است. این روکش معمولاً از جنس چرم صاف و براق است و می تواند هوا را از خود عبور دهد. لازم به ذکر است که چرم ماده ای پایدار و محکم است و از محافظت بیشتری نسبت به خطرات احتمالی برخوردار است.

پوشش داخلی

سومین قسمت رویه داخلی کفش را نشان می دهد. این قسمت از کفش های ایمنی، به طور مستقیم با پا در تماس است. همچنین متریال آسترهای این محصول از موادی مانند پنبه، پشم، چرم و کامپوزیت های پارچه ای است. دلیل استفاده از این مواد این است که این مواد از قابلیت عبور هوا برخوردار هستند.

کفی کفش

چهارمین قسمت تشکیل دهنده این محصول ایمنی، کفی آن است. کفی کفش ایمنی جهت راحتی پای کاربران طراحی می شود. لازم به ذکر است که در ساختار کفی های این محصول، از چرم یا پشم استفاده می شود.

همانطور که پیش از این نیز به این موضوع اشاره کردیم، این مواد از دوام بالایی برخوردار هستند و جذب رطوبت مطلوبی دارند. از این رو گزینه مناسبی برای تولید کفی کفش ها به شمار می آیند.

زیره کفش

پنجمین و آخرین قسمت کفش، بخش خارجی کفش ایمنی است. جنس زیره کفش های ایمنی می تواند از TPU و لاستیک ساخته شده باشد.

اجزای تشکیل دهنده کفش ایمنی
اجزای تشکیل دهنده کفش ایمنی

بیشتر بخوانید: انواع زیره کفش ایمنی و ویژگی های آنها


مزایای کفش ایمنی

همانطور که پیش از این به کاربردهای کفش ایمنی اشاره کردیم، از این محصول در محیط های شغلی مختلف استفاده می شود. در ادامه این بخش از مقاله کفش ایمنی چیست به مزایای این محصول ایمنی خواهیم پرداخت:

  • کفش های ایمنی از وزن کم و طراحی مطلوبی برخوردار هستند.
  • همانطور که پیش از این اشاره کردیم، این محصول در برابر فشار، ضربه، جریان الکتریسیته، ابزارآلات تیز، مواد مذاب، مواد شیمیایی و … از پای کارکنان محافظت می کند.
  • محافظت از پای افراد هنگام دویدن، از دیگر مزایای کفش های ایمنی محسوب می شود.

معایب کفش ایمنی

این محصولات ایمنی نسبت به مزایایی که برخوردار هستند، معایب چشمگیری ندارند. در ادامه به چند نمونه جزئی از معایب کفش ایمنی اشاره خواهیم کرد:

  • همانطور که پیش از این به ساختار کفش ایمنی پرداختیم، در ساختار این محصول از مواد اولیه باکیفیتی استفاده می شود. از این رو به دلیل استفاده از مواد باکیفیت در تولید کفش های ایمنی، قیمت نسبتاً بیشتری دارند.
  • عرق کردن پای افراد به هنگام استفاده از این کفش ها، از دیگر معایب این محصول ایمنی به شمار می آید.
  • سرپنجه های فلزی و فولادی استفاده شده در این کفش ها، از دیگر معایب آن ها به شمار می آید. زیرا امکان دارد این مواد سخت به انگشتان پا صدمه وارد کنند و موجب تاول زدن آنها شود.

انواع کفش ایمنی

شاید برای شما هم سؤال پیش بیاید که انواع کفش ایمنی کدامند؟ بهترین کفش ایمنی در انواع گوناگونی تولید و به فروش می رسد. هریک از انواع این محصول از ویژگی های خاصی برخوردار هستند. در ادامه این بخش از مقاله کفش ایمنی چیست به معرفی رایج ترین کفش های ایمنی خواهیم پرداخت:

کفش ایمنی با سرپنجه فولادی

این مدل از بهترین کفش ایمنی که به عنوان رایج ترین مدل نیز شناخته می شود، از مقاومت بالایی برخوردار است. این محصول ضد لغزش و ضد سایش است و وزن سبکی دارد. این کفش ها در محیط های کاری که کارکنان با مواد اسیدی، روغن، مواد نفتی و … در ارتباط هستند، کاربرد دارد.

لازم به ذکر است که در ساختار این نوع کفش ها، از مواد پی یو (PU) استفاده می شود. همچنین درجه ذوب این مواد، 80 درجه سانتی گراد است.

کفش ایمنی چیست
کفش ایمنی چیست

کفش ایمنی با سرپنجه فولادی با زیره تی پی یو

این مدل کفش نسبت به کفش های پی یو از مقاومت و طول عمر بالاتری برخوردار است. مواد TPU باعث می شود تا انواع کفش ایمنی استاندارد، ویژگی های فوق العاده ای داشته باشند. این کفش ها در محیط هایی با حرارت بالاتر و غلظت بالاتر اسید نیز گزینه مناسبی برای استفاده به شمار می آیند.

لازم به ذکر است که کفش ایمنی با زیره TPU از وزن بیشتری برخوردار است. همچنین درجه ذوب این مواد 170 درجه سانتی گراد است.

کفش ایمنی با زیره لاستیک (Ruber)

این مدل از بهترین کفش ایمنی استاندارد، به عنوان قوی ترین و مقاوم ترین مدل شناخته می شود که قدرت و کیفیت بالایی دارد. این کفش ها نیز جهت استفاده در محیط های کاملاً اسیدی گزینه مناسبی هستند. این نوع کفش های ایمنی از وزن بالاتری برخوردار هستند و درجه ذوب آنها، 270 درجه سانتی گراد است.

کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیت

این نوع کفش های ایمنی به عنوان محافظ در برابر جریان الکتریسیته برق شناخته می شوند. این کفش ها برای برقکاران کاربرد زیادی دارد. همچنین در ساختار این نوع کفش ها، از هیچگونه فلزی استفاده نشده است.

لازم به ذکر است که این مدل کفش به دو صورت تولید و به بازار عرضه می شود. کفش محافظ فشار ضعیف و کفش محافظ فشار قوی از انواع این محصول به شمار می آیند.

کفش ایمنی کانداکتیو

این نوع کفش های ایمنی هادی جریان برق هستند. این محصول جهت استفاده در محیط های شغلی مانند معادن، کار با مواد اشتعال‌ زا و … گزینه مناسبی است زیرا در این محیط ها، کارکنان در معرض خطرات احتمالی مانند انفجار قرار دارند.

انواع کفش ایمنی
انواع کفش ایمنی

بیشتر بخوانید: انواع سرپنجه کفش ایمنی و ویژگی آنها


علائم اختصاری کفش ایمنی

در مبحث قبل به ساختار و مواد استفاده شده در تولید کفش های ایمنی پرداختیم. در ادامه این بخش از مقاله کفش ایمنی چیست به انواع علامت های اختصاری این محصول اشاره خواهیم کرد:

  1. PU: همانطور که گفته شد، در تولید زیره کفش ایمنی از مواد پلیمری پلی یورتان استفاده می شود. نام مخفف شده پلی یورتان، PU است.
  2. RR: این علامت اختصاری میزان مقاومت کفش ایمنی را در برابر سوراخ شدن نشان می دهد.
  3. CP: این علامت نشان دهنده مقاومت این محصول در برابر جریان الکتریسیته است.
  4. ED: علامت ED نشان دهنده رسانا بودن کفش های ایمنی در برابر جریان الکتریسیته است.
علائم اختصاری روی کفش ایمنی
علائم اختصاری روی کفش ایمنی

بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با علایم تخصصی کفش کار یا کفش ایمنی


عوارض کفش ایمنی نامناسب

کفش ایمنی استاندارد بازدهی بالایی دارد و از پای شما در برابر آسیب ها و تهدید های مختلف محافظت می کند. در مقابل، استفاده از یک کفش ایمنی نامناسب و غیر استاندارد، عوارض قابل توجهی دارد. در شرایطی که شما در معرض خطرات جبران ناپذیری قرار بگیرید، کفش ایمنی نامناسب به پای شما آسیب های زیادی وارد می کند.

یک کفش ایمنی نامناسب به گونه ای طراحی شده است که حتی به پوست پای شما می تواند آسیب های خیلی جدی وارد نماید.

راهنمای خرید کفش ایمنی مناسب

خرید کفش ایمنی استاندارد، یکی از مهم ترین مسائلی است که کارفرمایان و کارگران باید به آن توجه داشته باشند. خیلی از افراد به این کفش ها علاقه زیادی نشان نمی دهند. در صورتی که استفاده از آنها اهمیت به سزایی دارد. استفاده از این محصول ایمنی موجب می شود تا پای شما در محیط های شغلی گوناگون به طور کامل، سالم بماند.

در ادامه این بخش از مقاله کفش ایمنی چیست به نکات حائز اهمیتی که هنگام خرید این محصول باید با آنها توجه داشته باشید، اشاره خواهیم کرد:

  1. در ابتدا با توجه به نوع کاربرد، محیط شغلی و انتظاری که از این محصول در شرایط مورد نظر خود دارید، اقدام به خرید این محصول نمایید.
  2. نکته مهم دیگری که هنگام خرید کفش ایمنی باید به آن توجه داشته باشید، سایز کفش است. توجه داشته باشید که کفش مورد نظر، متناسب با اندازه دقیق پای شما باشد. به طوری که نه خیلی تنگ و نه خیلی گشاد باشد.
  3. وزن کفش از دیگر نکات حائز اهمیتی است که هنگام خرید این محصول ایمنی باید در نظر گرفته شود. از خرید کفش هایی که وزن سنگینی دارند، صرف نظر نمایید.
  4. کفشی که انتخاب می کنید، باید طبق استانداردهای تعریف شده تولید شده باشد. همچنین این کفش باید از مقاومت کافی در برابر خطرات احتمالی برخوردار باشد.
راهنمای خرید کفش ایمنی مناسب
راهنمای خرید کفش ایمنی مناسب

بیشتر بخوانید: چه نوع کفش ایمنی بخریم؟


بهترین برند کفش ایمنی

شاید با خواندن مطالب گفته شده، برای شما هم سؤال پیش بیاید که بهترین برند کفش ایمنی چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که برندهای داخلی و خارجی زیادی در حوزه تولید کفش ایمنی فعالیت می کنند. در ادامه لیست بهترین کفش های ایمنی را برای شما آورده ایم:

  • کفش ایمنی ارک
  • کفش ایمنی یحیی
  • کفش ایمنی پای افزار
  • کفش ایمنی پای آرا
  • کفش ایمنی فرزین
  • کفش ایمنی کاترپیلار
  • کفش ایمنی کاوه
  • کفش ایمنی تبریز
  • کفش ایمنی پاتن
  • کفش ایمنی ترن

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. جهت خرید و اطلاع از قیمت انواع کفش ایمنی در سایت راندنو می توانید مشخصات کفش ایمنی و قیمت انواع این محصول را مشاهده نمایید و بهترین انتخاب را داشته باشید.