علائم تخصصی کفش کار

آشنایی کامل با علایم تخصصی کفش کار یا کفش ایمنی

علایم تخصصی کفش کار یا کفش ایمنی میزان مقاومت کفش مورد نظر را در برابر عوامل مختلف نشان می دهد. شاید شما هم با علائم تخصصی استفاده شده در انواع کفش های ایمنی آشنا نباشید. از این رو امکان دارد که هنگام خرید کفش ایمنی با مشکل مواجه شوید.

انواع کفش ایمنی معمولاً براساس استانداردهای اروپایی EN 20345:2011 تست می شوند. لازم به ذکر است که این استاندارد اروپایی معادل استاندارد 1136 ایران است. همچنین سازمان استاندارد ایران طبق این استانداردها، به کفش های کار ایرانی نشان استاندارد تخصیص می دهد.

خرید انواع کفش ایمنی
خرید انواع کفش ایمنی

کفش ایمنی یکی از مهم ترین ابزارآلات ایمنی است که از پا و انگشتان پا در برابر ضربات فشار و مواد مختلف محافظت می کند. استفاده از این محصول ایمنی برای هر یک از کارکنان از ضرورت کار محسوب می شود. از این رو اطلاع از علامت های تخصصی انواع کفش کار به شما کمک می کند تا با توجه به محیط شغلی خود، بهترین نوع کفش را خریداری نمایید.

اگر شما هم قصد خرید کفش ایمنی کار مناسب را دارید، تا انتهای مقاله علایم تخصصی کفش کار با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کفش ایمنی چیست؟

کفش ایمنی یا کفش کار همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، جهت حفاظت از پای کارکنان در شرایط شغلی گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. انواع کفش کار به کفش های معمولی شباهت زیادی دارند اما از مقاومت و استحکام بالاتری برخوردار هستند. ساختار این کفش ها به گونه ای است که تنفس پذیری بالایی دارند و از تعرق پا جلوگیری می کنند.

برخی از انواع این محصول ضدآب هستند و مانع از نفوذ آب به داحل کفش می شوند. شما می توانید در محیط های شغلی گوناگون که با مواد نفتی، روغنی، اسیدی و … سروکار دارید، از این محصول استفاده نمایید. همچنین در محیط هایی که امکان برق گرفتگی وجود دارد، می توانید از نوع مخصوص این کفش ها استفاده نمایید.

کفش های ایمنی باتوجه به کاربردی که دارند، در انواع گوناگونی تولید و به بازار ارائه می شوند. از انواع رایج و کاربردی این محصول می توان به کفش ایمنی سرپنجه فولادی، کفش ایمنی کانداکتیو، کفش ایمنی برق و … اشاره کرد.

کفش ایمنی چیست؟
کفش ایمنی چیست؟

بیشتر بخوانید: کفش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


علایم تخصصی کفش های ایمنی

در ابتدا به توضیح مختصری از استاندارد کفش کار پرداختیم. در این بخش از مقاله علایم تخصصی کفش کار قصد داریم تا شما را با استانداردهای استفاده شده در ساختار این محصولات، آشنا خواهیم کرد:

علامت SB

SB مخفف واژه Safety Basic است که نشان استاندارد کفش کار است. طبق این استاندارد، کفش ایمنی باید مجهز به سرپنجه فلزی با مقاوت ضربه پذیری 200 ژول باشد.

علامت S1

این علامت نشان دهنده برخورداری کفش ایمنی از خصوصیات SB است. کفش های ایمنی که علامت S1 دارند، از خاصیت آنتی استاتیک و جذب انرژی در ناحیه پاشنه پا برخوردار هستند. این کفش ها در برابر مواد نفتی، مواد روغنی و مازوت مقاوم هستند.

علامت S2

کفش هایی که مجهز به علامت S2 هستند، علاوه بر داشتن خصوصیات S1، در برابر آب نیز مقاوم هستند. به کفش هایی که از علامت تخصصی S2 برخوردار هستند، به اصلاح واترپروف یا ضد آب گفته می شود.

علامت S3

کفش های ایمنی با این نشان از تمام خصوصیات کفش های S2 برخوردار هستند. علاوه بر این، کفش هایی که از این نشان اختصاری برخوردار هستند، در برابر نفوذ اجسام برنده و تیز نیز مقاومت دارند. به عبارتی این کفش ها از کفی مقاومی برخوردار هستند.

علامت S4

این علامت به معنای این است که کفش ایمنی مورد نظر قابلیت جذب انرژی در قسمت پاشنه پا را دارد. سرپنجه به کار رفته در این محصولات قابلیت تحمل 200 ژول فشار را دارد. این کفش ایمنی در برابر مواد نفتی، مازوت و مواد روغنی نیز مقاوم است و از خاصیت آنتی استاتیک بالایی برخوردار است.

علامت S5

علامت اختصاری S5 در کفش های ایمنی به معنای این است که این کفش از تمام موارد S4 برخوردار است. همچنین علاوه بر آن، در برابر نفوذ اجسام تیز و برنده نیز مقاومت بالایی دارد.

علامت CP کفش

علامت CP به معنای این است که کفش ایمنی مورد نظر عایق جریان برق است و در برابر آن مقاومت دارد. استفاده از این کفش ها برای افرادی که در صنعت برق مشغول به کار هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

علامت SD

این علامت بر روی کفش های ایمنی به این معناست که این کفش در برابر انفجار، از پا و انگشتان مراقبت می کند. کفش هایی که از این علامت برخوردار هستند، اکثراً عایق برق هستند.

نشانه PU کفش

PU مخفف واژه پلی اورتان است که در زیره بسیاری از کفش های ایمنی به کار رفته است. این زیره از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است. این زیره عایق حرارتی است و اصطکاک و گریپ بالایی دارد. لازم به ذکر است که این پلیمرها از پرمصرف ترین کالاهای این صنعت به شمار می آیند.

علامت RR کفش کار

این علامت به معنای مقاوم بودن کفش ایمنی در برابر اجسام تیز و برنده است.

TPU کفش ایمنی

TPU به معنای تروموپلاستیک است که در زیره کفش های ایمنی به کار می رود. این زیره کاملاً شفاف است و علاوه بر آن، سایش کمی دارد و از اصطکاک و مقاومت بالایی برخوردار است.

علایم تخصصی کفش کار
علایم تخصصی کفش کار

بیشتر بخوانید: انواع زیره کفش ایمنی و ویژگی های آنها


علایم کفش ایمنی در برابر لغزش

در این بخش از مقاله علایم تخصصی کفش کار قصد داریم تا شما را با تست لغزش کفش های ایمنی آشنا نماییم:

SRA

این علامت لغزش کفش بر روی یک کاشی سرامیکی که با یک محلول رقیق شده است، تست می کند. این محلول می تواند سولورید سولفات سدیم باشد.

SRB

این نشان تست لغزش زیره کفش ایمنی را بر روی فولاد گلیسرول نشان می دهد.

SRC

این علامت نشان می دهد که کفش ایمنی مورد نظر طبق استانداردهای SRA و SRB تولید و عرضه می شود.


بیشتر بخوانید: انواع سرپنجه کفش ایمنی و ویژگی آنها


بهترین کفش ایمنی یا کفش کار

امروزه شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید کفش ایمنی می پردازند. کفش ایمنی مناسب است که در ساخت آن تمام استانداردها و اصول ارگونومیکی شغل مورد نظر رعایت شده باشد.

اگر قصد خرید کفش ایمنی را دارید، با توجه به شغل مورد نظر خود و محیط شغلی خود، باید نوع مناسب آن را انتخاب نمایید. در این بخش از مقاله علایم تخصصی کفش کار به معرفی چند نمونه از بهترین تولیدکنندگان کفش ایمنی می پردازیم:

  • کفش کار کاترپیلار
  • کفش کار پاتن
  • کفش ایمنی بهشتیان
  • کفش ایمنی ارک
  • کفش ایمنی یحیی
  • کفش ایمنی ملی و …

سؤالات متداول

  • کد P برای وصله مثلثی بر روی کفش ایمنی چه چیزی را نشان می دهد؟

وصله مثلث سبز رنگ CSA نشان دهنده حفاظت از کف پا و پنجه پا است. کفش با این نشانه از مقاومت در برابر ضربات تا 125 ژول برخوردار است.

  • کفش های ایمنی مورد تأیید CSA چیست؟

همانطور که قبلاً گفته شد، این کفش های ایمنی تا 125 ژول ضربه را می توانند تحمل کنند. از این رو، این استاندارد جهت تعیین میزان مقاومت کفی کفش و پنجه کفش طراحی و استفاده شده است.

  • از کجا بفهمیم که کفش های ایمنی مورد تأیید CSA هستند؟

در داخل کفش های ایمنی یک کد الفبا وجود دارد. با مشاهده کد الفبای کفش های ایمنی می توانید متوجه شوید که کفش مورد نظر شما با چه استانداردهایی مطابقت دارد. لازم به ذکر است که این کد از 5 عدد یا حرف تشکیل شده است.

بهترین کفش ایمنی
بهترین کفش ایمنی

بیشتر بخوانید: چه نوع کفش ایمنی بخریم؟


امیدواریم که مقاله علایم تخصصی کفش کار برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید کفش ایمنی و اطلاع از قیمت انواع کفش ایمنی می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت کفش کار مهندسی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.