چه نوع کفش ایمنی بخریم؟

چه نوع کفش ایمنی بخریم؟

کفش ایمنی یا کفش کار یکی از انواع کفش به شمار می آید که از پاها در محل کار محافظت می کند. این کفش ها غالباً در قسمت سرپنجه، دارای زره فولادی و کامپوزیت هستند که از پا و انگشتان در برابر فشارها و ضربات مختلف محافظت می کنند. در این مقاله سعی داریم تا راهنمای خرید کفش ایمنی را به طور جامع و کلی توضیح دهیم.

این کفش ظاهری سخت تر و وزنی سنگین تر نسبت به کفش های معمولی دارد و از رویه ای مقاوم همراه با زیره ای با اصطکاک و گریپ بالا برخوردار است. کفش ایمنی از مهمترین ابزار ایمنی در بازار به شمار می آید.

در هنگام کار کردن با دستگاه هیلتی، سنگ فرز و انواع دریل یا در حین کارهای ساختمانی، کار در معدن، برق کاری، کار کردن در باربری ها و … از انواع کفش کار ایمنی استفاده می شود.

خرید انواع کفش ایمنی
خرید انواع کفش ایمنی

در ادامه به معرفی انواع کفش کار و کاربرد آنها پرداخته ایم. با خواندن این مقاله می توانید بهترین کفش ایمنی را انتخاب و خریداری کنید. ما در این مقاله به سؤال چه نوع کفش ایمنی بخریم؟ پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع کفش ایمنی

کفش کار کف فلزی

این کفش دارای کف فلزی مقاوم است و از پا و انگشتان در برابر اشیای تیز و برنده مثل میخ و شیشه محافظت می کند. به طور کلی این محصول در برابر سوراخ شدن بسیار مقاوم است. از این کفش نباید در برابر جریان برق استفاده شود.

کفش کار کف استیل

این محصول دارای درزهای استیل است و از پا در برابر مشکلات مفصلی مراقبت می کند. دوچرخه سوران که به طور مدام پدال می زنند و یا رانندگان کامیون که به طور مکرر با پدال ماشین در ارتباط هستند، از این کفش استفاده می کنند.

کفش کار کانداکتیو

این کفش هادی (رسانا) جریان برق است و از آن در مکان هایی مانند معدن که خطر انفجار بسیار بالاست و یا برای کار با مواد اشتعال زا استفاده می شود. این کفش با علامت ED مشخص می شود.

کفش کار برقکاری (سرپنچه کامپوزیت)

این محصول در قسمت سرپنجه خود دارای زره از جنس کامپوزیت است. در تولید این کفش از هیچ گونه مواد فلزی استفاده نشده است و این محصول عایق جریان برق است.

این کفش در دو نوع فشار قوی و فشار ضعیف تولید شده است و برای کسانی که به طور مدام با برق، مدارهای ولتاژ بالا و شوک الکتریکی سروکار دارند، بسیار مناسب است. این کفش با علامت CP مشخص می شود.

کفش کار سرپنجه فولادی

این محصول به دلیل زره فولادی مقاومی که در قسمت سرپنجه دارد، می تواند از پا و انگشتان در برابر فشار و ضربات سنگین محافظت کند.

کفش کار از جنس بوتیل

این کفش از بوتیل تولید شده است و به دلیل جنسی که دارد، در برابر مواد خورنده و اسیدی از پا محافظت می کند و برای کسانی که با مواد اسیدی سروکار دارند، مناسب است.

کفش کار متاتارسال (Metatarsal shoes)

این کفش به منظور محافظت کردن از استخوان های فوقانی طراحی شده است. این کفش باعث کاهش صدمات ناشی از تصادفات می شود و هم چنین برای کسانی که در معرض بلند کردن اجسام سنگین هستند، بسیار مناسب است.

کفش کار ضدآب

این نوع کفش دارای آستر ضد آب، گرتکس و زیره های تزریق مستقیم و یا یک تکه است که مانع از نفوذ آب به داخل آن می شود.

کفش ایمنی نسوز

این مدل در برابر گرما و حرارت مقاومت بسیار بالایی دارد و حتی بعضاً تا دمای 150 درجه سانتی گراد نیز از ورود گرما به داخل پا جلوگیری می کند و مانع از سوختن پا می شود.

چکمه ایمنی

چکمه ایمنی یا چکمه پلاستیکی نوعی کفش کار است که قسمت ساق و تا زیر زانو را می پوشاند. از این محصول در کارهایی نظیر آتش نشانی، کار در زمین کشاورزی و … استفاده می شود. این چکمه ضد آب است و از ورود آب به داخل پا جلوگیری می کند.

پوتین ایمنی

این مدل در واقع همان کفش ایمنی است و فقط دارای ساق است. این ابزار ایمنی در فصل زمستان و در مکان هایی که بارندگی و رطوبت زیاد است، بسیار پرکاربرد و مناسب خواهد بود.

نوع دیگری از این محصولات وجود دارند که دارای کفی مخصوص هستند و از پا، قوزک پا و تمام قسمت های پا در هنگام دویدن مراقبت می کنند. کفش های کار پلاستیکی در برابر مواد شیمیایی نیز مقاوم هستند و در محیط هایی که مواد شیمیایی در آن وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع کفش ایمنی
انواع کفش ایمنی

بیشتر بخوانید: انواع محافظ گوش و گوشی ایمنی ایرماف و ایرپلاگ


قیمت کفش ایمنی

کفش های ایمنی در انواع مختلفی تولید می شوند که قیمت هر یک با توجه به کارکرد آن متفاوت است. به عنوان مثال، کفش های کار ضد آب قیمت بالاتری نسبت به کفش های معمولی دارند. قیمت این کالا به برند، داخلی یا وارداتی بودن آن، کیفیت و … بستگی دارد.

کاربران می توانند در سایت راندنو لیست قیمت کفش کار ایمنی را مشاهده کنند و ضمن مقایسه آن ها، از نمایندگان و عاملین فروش آن خرید نمایند.


بیشتر بخوانید: چه نوع کلاه ایمنی بخریم؟


نکات مهم در انتخاب و خرید کفش کار ایمنی

با خواندن موارد زیر متوجه می شوید که کفش کار خوب می بایست چه ویژگی هایی داشته باشد.

  • همان طور که گفته شد کفش های کار در انواع مختلفی تولید می شوند که هرکدام با توجه به نوع کاری که کاربر می خواهد انجام دهد، متفاوت است. به همین دلیل در هنگام خرید کفش ایمنی، حتماً متناسب با نوع کار آن را انتخاب کنید.
  • میزان مقاومت در برابر حرارت
  • میزان مقاومت در برابر فشار و ضربه
  • میزان مقاومت در برابر مواد مختلف
  • اصطکاک و گریپ بالا جهت جلوگیری از لیز خوردن
  • وزن مناسب و سبک
  • تنفس پذیری بالا جهت جلوگیری از تعریق پا
چه نوع کفش ایمنی بخریم؟
چه نوع کفش ایمنی بخریم؟

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره انواع دستکش ایمنی بدانید


ویژگی کفش ایمنی استاندارد و مناسب

زیره کفش

زیره یکی از مهم ترین قسمت ها در کفش ایمنی است. در ساخت کفش های کار عموماً از سه زیره رابر، پلی اورتان یا پی یو استفاده می شود.

  • کفش ایمنی با زیره رابر (Rubber)یکی از متریال های بکار رفته در زیره کفش ها، رابر است که هم خانواده لاستیک به شمار می آید. این جنس از اصطکاک و گریپ بالایی برخوردار است و مانع از لغزش پا در حین کار می شود
  • کفش ایمنی با زیره PU: این زیره بسیار مقاوم است و کاربرد بسیار بالایی در کفش های ضد آب دارد. این زیره علاوه بر داشتن اصطکاک مناسب، عایق حرارتی مناسبی است و از دانسیته بسیار کمی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: انواع زیره کفش ایمنی و ویژگی های آنها


رویه کفش

رویه کفش کار بخش دیگر آن است که از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولاً‌ رویه این محصولات از جنس های زمخت و سخت همچون چرم طبیعی، چرم مصنوعی، پلاستکی فشرده شده و برزنت تولید می شود.

رویه این محصول باید به گونه ای باشد که علاوه بر ظاهر مناسب، از مقاومت بالایی در برابر روغن، بنزین، آب، حرارت و … برخوردار باشد. به طور کلی، رویه به کار رفته در این کفش ها باید از تنفس پذیری بالایی برخوردار باشد و مانع از تعریق و بو گرفتن پا شود.

نوع سرپنجه

قسمت سرپنجه کفش از دیگر قسمت های حیاتی کفش است که از انگشتان پا محافظت می کند. در بسیاری از کفش های کار این سرپنچه از جنس پلاستیک، استیل و فولاد (با توجه به نوع کاربرد) است که از پا و انگشتان در برابر فشارها و ضربات مختلف محافظت می کند.


بیشتر بخوانید: انواع سرپنجه کفش ایمنی و ویژگی آنها


طراحی استاندارد و ارگونومیک

به دلیل استفاده مکرر و طولانی از کفش های ایمنی در کار، می بایست این محصولات کاملاً به صورت ارگونومیک و مطابق با استانداردهای بین المللی تولید شوند. این محصول باید به گونه ای باشد که در استفاده طولانی مدت، منجر به خستگی کاربر نشود.

وزن کفش

وزن یکی دیگر از خصوصیات مهم در این محصولات است. کفش کار ایمنی می بایست سبک و راحت باشد و باعث خستگی کاربر و ایجاد حس سنگینی نشود.

گارانتی و ضمانت نامه

عموماً کفش های کار خوب و مناسب دارای گارانتی و یا خدمات پس از فروش در شرایط خاص هستند.


بیشتر بخوانید: ویژگی کفش ایمنی استاندارد کدام است؟


روش نگهداری کفش ایمنی

  • از کفش کار فقط در محیط کار استفاده کنید و بعد از استفاده بلافاصله آن را تعویض کنید. این کار باعث افزایش طول عمر محصول می شود.
  • از قرار دادن کفش کار در زیر نور خورشید به صورت مستقیم خودداری کنید، چرا که این کار موجب پوسیدگی کفش می شود.
  • در فواصل زمانی معین با استفاده از مواد شوینده مناسب، اقدام به تمیز کردن کفش نمایید.
  • تا حد امکان از ریخته شدن مواد شیمیایی و نفتی و … بر روی کفش دوری کنید.

عوارض استفاده از کفش ایمنی نامناسب

پا یکی از مهم ترین و حیاتی ترین اعضای بدن است. کفش کار مناسب باید از مقاومت و استحکام بالایی در برابر خطرات مختلف از جمله ضربه، فشار، حرارت و … برخوردار باشد. در غیر این صورت باعث ایجاد شکستکی، پارگی و یا سوختگی پا می شود.

کفش ایمنی باید ساختاری استاندارد و ارگونومیک داشته باشد. استفاده از کفش کار نامناسب و غیر استاندارد، باعث آسیب رسیدن به پا، ایجاد دردهای عضلانی، گرفتگی ستون فقرات، چشم درد، کمر درد و … می شود.

در صورتی که کفش کار از لحاظ بهداشتی مناسب نباشد، موجب بوجود آمدن میخچه، بوی نامناسب و رشد باکتری و قارچ در پا می شود.

علائم اختصاری کفش ایمنی

  • RR: مقاومت بالای کفش در مقابل سوراخ شدن را با علامت RR نشان می دهند.
  • PU: همان طور که گفته شد، پی یو مخفف واژه پلی اورتان است که از مقاومت و اصطکاک بالایی برخوردار است.
  • ED: این علامت نشان دهنده کفش ایمنی کانداکتیو است.
  • CP: این علامت نشان دهنده کفش کار برقکاری است.
  • Ergo: کفش هایی که دارای تکنولوژی ارگو هستند، مجهز به کفی آنتی باکتریال هستند و از بوی نامطبوع جلوگیری می کنند.
  • SRX: این علامت مربوط به کفی کفش است. محصولاتی که دارای تکنولوژی SRX هستند، مانع از لغزش و سر خوردن کاربر در محل کار می شوند.
  • Slip resistant: این تکنولوژی برای کفش هایی که در محیط های نفتی استفاده می شوند، به کار می رود و مانع از سر خوردن کاربر برای روی مواد نفتی می شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با علایم تخصصی کفش کار یا کفش ایمنی


بهترین کفش ایمنی

در حال حاضر به دلیل کاربرد بسیار زیاد این کالای ایمنی، شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید این محصول می پردازند. شرکت تولیدکننده این نوع کفش نیز از دیگر مسائل مهم در هنگام خرید کفش ایمنی است.

از مهم ترین و محبوب ترین این برندها می توان به کفش ایمنی کاترپیلار، کاوه، دیوالت، کاسیفتی جاگر، سبلان، یحیی، ارک، تبریز، ملی، بهشتیان و بسیاری از شرکت های دیگر اشاره کرد.

کفش ایمنی سبک خارجی

کفش کاترپیلار یکی از پرطرفدارترین این محصولات در ایران است. به دلیل واردات سخت، کیفیت کفش ایمنی ایرانی بالاتر رفته و مشابه کفش های شرکت کاترپیلار، با قیمت پایین تر تولید می شود.

کاربران می توانند در صورت استفاده از کفش های ایمنی مختلف نظرات، سؤالات و تجربیات خود را جهت اطلاع کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.

کفش ایمنی سبک خارجی
کفش ایمنی سبک خارجی

بیشتر بخوانید: بررسی و مقایسه انواع عینک ایمنی