ویژگی کفش ایمنی استاندارد کدام است؟

ویژگی کفش ایمنی استاندارد چیست؟

کفش ایمنی استاندارد یکی از مهم ترین ابزارآلات ایمنی در هنگام انجام کار به شمار می آید. کفش ایمنی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به کفش های عادی دارد اما از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است و از پا و انگشتان فرد در برابر خطرات و ضربات مختلف محافظت کند.

خرید انواع کفش ایمنی
خرید انواع کفش ایمنی

از کفش ایمنی می توان در محیط های نفتی، روغنی، رقیق، اسیدی و یا مکان هایی که الکتریسیته و امکان برق گرفتگی از زمین وجود دارد، فعالیت های عمرانی و ساختمانی، مکان های صنعتی، کارخانه ها و بسیاری از مشاغل دیگر استفاده کرد. ما در این مقاله به سؤال ویژگی کفش ایمنی استاندارد کدام است؟ پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع کفش ایمنی

  • سرپنجه فولادی
  • کفش ایمنی عایق برق
  • کفه فلزی
  • زیره رابر (Rubber)
  • پلاستیکی
  • بوتیل
  • کانداتیو
  • سرپنجه کامپوزیت
  • پلاستیک سخت
کفش ایمنی استاندارد
کفش ایمنی استاندارد

بیشتر بخوانید: اهمیت استفاده از کفش ایمنی | ضرورت استفاده از کفش کار در مشاغل


ویژگی کفش ایمنی استاندارد و مناسب

در هر کاری خطراتی وجود دارد و ممکن است شخصی که در محیطی کار می کند، از وقوع آن ها بی خبر باشد. به همین منظور لازم است تا برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار، الزامات ایمنی را در کار رعایت کند.

یکی از این الزامات، پوشیدن کفش ایمنی است. استفاده از یک کفش ایمنی استاندارد و مناسب و مقاوم بسیار مهم است. در صورتی که از یک کفش نامناسب برای کار استفاده کنید، امکان دارد خسارات جبران ناپذیری به شما وارد شود. در این مقاله سعی بر این داریم تا با ویژگی کفش ایمنی استاندارد آشنا شویم:

طراحی استاندارد و ارگونومیک

به علت استفاده زیاد و مکرر از کفش های ایمنی در طول کار، این محصول و سایر ابزارآلات ایمنی همچون لباس کار و … می بایست با رعایت اصول انسانی و ارگونومیکی و با تکیه بر استانداردها و تأییدیه های بین المللی تولید شده باشد. این کفش باید به گونه ای طراحی و تولید شده باشد که علاوه بر رعایت استاندارد در زیره کفش، در طول استفاده طولانی مدت نیز موجب خستگی پا نشود.


بیشتر بخوانید: ارگونومی ابزار چیست و ابزار ارگونومیک چه ویژگی هایی دارند؟


وزن کفش ایمنی

کفش ایمنی باید سبک و راحت باشد. به گونه ای که کاربر در حین استفاده به هیچ عنوان دچار خستگی نشود. یکی از مشخصات کفش ارگونومیک، وزن آن است که تأثیر مستقیمی در خستگی فرد دارد.

ایمنی و امنیت کفش

از نظر استانداردهای بین المللی، کفشی مقاوم و ایمن است که بتواند در برابر سقوط یک جسم خارجی تا وزن 200 ژول از ارتفاع یک متری مقاومت کند.

رویه کفش

یکی دیگر از بخش های مهم یک کفش رویه آن است. عموماً رویه کفش های ایمنی از جنس زمخت و سخت ساخته می شوند. این رویه ها از چرم، چرم مصنوعی، پلاستک فشرده و یا برزنت که استحکام بالایی دارند، تولید می شوند.

رویه کفش علاوه بر استحکام بالا و ظاهر مناسب و زیبا، باید مقاومت بالایی در برابر موادی مانند روغن، بنزین، آب، حرارت، نفت و … داشته باشد. جنس رویه باید از متریالی باشد که از تنفس پذیری بالایی برخوردار باشد و مانع از تعریق پا در حین کار شود.

زیره کفش

یکی دیگر از مهم ترین و کلیدی ترین بخش های یک کفش، زیره آن است. یک زیره مناسب و استاندارد باید وزن کاربر را تحمل کند، ضمناً بسیار نرم و راحت باشد.

زیره استاندارد و مناسب باید علاوه بر مقاومت و استحکام بسیار بالا، از اصطکاک و گریپ مناسب برخوردار باشد تا مانع از لغزش پای کاربر در حین کار شود. از مهم ترین زیره های موجود در کفش های ایمنی می توان به زیره رابر، پی یو یا پلی اورتان، تی پی یو و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: انواع زیره کفش ایمنی و ویژگی های آنها


سرپنجه کفش

 قسمت سرپنجه کفش از دیگر قسمت های حیاتی کفش است که از انگشتان پا و به ویژه قسمت پنجه پا محافظت می کند. در بسیاری از کفش های کار، این سرپنچه از جنس پلاستیک، استیل و فولاد (با توجه به نوع کاربرد) ساخته می شود و از پا و انگشتان در برابر فشارها و ضربات مختلف محافظت می کند.


بیشتر بخوانید: انواع سرپنجه کفش ایمنی و ویژگی آنها


مقاوت در برابر حرارت و سوختگی

از آن جایی که امکان آتش سوزی در بسیاری از مشاغل وجود دارد، کفش کار استاندارد باید مقاومت بالایی در برابر حرارت، سوختگی، مواد مذاب، جرقه و مواردی از این دست داشته باشد.

آستر مناسب

آستر داخلی به کار رفته در کفش ایمنی باید به گونه ای باشد که تا حد امکان از نفوذ آب و مواردی نظیر آن به داخل کفش جلوگیری کند. این آستر باید به گونه ای باشد که مانع از تعریق پا در داخل کفش نیز بشود.

نوع دیگری از آسترها وجود دارد که ضد آب است و مانع از نفوذ آب به داخل کفش می شود. کفش هایی که این آستر را دارند، برای فصول زمستانی و یا در مناطقی که در آنها بارندگی زیادی وجود دارد، مناسب هستند.


بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با علایم تخصصی کفش کار یا کفش ایمنی


کفش ایمنی استاندارد
کفش ایمنی استاندارد

استاندارد کفش ایمنی برق

این کفش ها برای کسانی مناسب هستند که در محیط هایی که در آنجا امکان برق گرفتگی وجود دارد، استفاده می شوند. این کفش ها بسیار حساس هستند و باید مرتباً از نظر سالم بودن تست و چک شوند.

این کفش باعث می شود که در زیر پای شما مدار الکتریکی بوجود نیاید. ساختار این کفش می بایست فاقد هر گونه فلز باشد و سرپنجه آن نیز عمدتاً از جنس PVC است. در ساختار این کفش باید از متریال عایق الکتریکی استفاده شده باشد تا از خطر برق گرفتگی جلوگیری کند.

استاندارد کفش ایمنی برق
استاندارد کفش ایمنی برق

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نکات ایمنی برق و پیشگیری از برق گرفتگی


خرید کفش ایمنی استاندارد و مناسب

یکی از مهم ترین مسائل در هنگام خرید کفش ایمنی استاندارد و هر کالای ایمنی همچون دستکش ایمنی و … شرکت تولیدکننده آن است. شرکت های متعدد ایرانی و خارجی به تولید این محصول می پردازند.

از بهترین کفش های ایمنی تولیدشده می توان به کفش ایمنی کاترپیلار، بهشتیان، ارک، استوک، ساتر، سیفتی جاگر، الوند، کاوه، یحیی، ولتکس، نگهبان، پاور و بسیاری از برندهای دیگر اشاره کرد.

کاربران می توانند برای خرید کفش های ایمنی استاندارد و مناسب از نمایندگان اصلی آن به سایت راندنو مراجعه کنند و به راحتی و با اطمینان خرید خود را انجام دهند.


بیشتر بخوانید: چه نوع کفش ایمنی بخریم؟