اهمیت استفاده از کفش ایمنی

اهمیت و ضرورت استفاده از کفش ایمنی چیست؟

کفش ایمنی یکی از ضروری ترین تجهیزات ایمنی برای انجام هر کاری به شمار می آید. وظیفه کفش ایمنی محافظت از پا و انگشتان در برابر خطرات مختلف است. در این مقاله سعی داریم تا با اهمیت استفاده از کفش ایمنی بیشتر آشنا شویم.

خرید انواع کفش ایمنی
خرید انواع کفش ایمنی

از کفش ایمنی می توان در مشاغل مختلف از جمله کارگاه ها، فعالیت های عمرانی و ساختمانی، تأسیسات، کشاورزی و باغبانی، کارخانه ها، کوهنوردی، طبیعت گردی، کارهای اداری و بسیاری از مشاغل دیگر استفاده کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ضرورت استفاده از کفش کار

در حال حاضر خطرات زیادی در حین کار افراد را تهدید می کند. پرتاب اشیای مختلف، محیط های اسیدی و شیمیایی، سوختگی، بریدگی، برق گرفتگی، لیز خوردن و فرو رفتن مواد مختلف در پا از جمله این خطرات هستند. با استفاده از انواع کفش ایمنی می توان از بروز این خطرات جلوگیری کرد.

البته باید توجه داشت که کفش کاری که استفاده می کنید، باید دارای تمام استانداردهای لازم باشد. در غیر این صورت باعث آسیب رسیدن به پای کاربر می شود. در ادامه به توضیح کامل این موارد می پردازیم.

اهمیت استفاده از کفش ایمنی
اهمیت استفاده از کفش ایمنی

بیشتر بخوانید: آشنایی کامل با علایم تخصصی کفش کار یا کفش ایمنی


چرا باید از کفش ایمنی استفاده کنیم

کفش ایمنی از پا در برابر خطرات مختلفی مراقبت می کند که به توضیح کامل بعضی از آن ها می پردازیم:

محافظت از پا در برابر له شدگی

یکی از آسیب های زیاد و شایع در هنگام کار، پرتاب اشیا و اجسام مختلف بر روی پا است. این حادثه به ویژه برای کسانی که در فعالیت های عمرانی و ساختمانی و یا تأسیسات کار می کنند، بسیار شایع است.

پرتاب ناگهانی اشیا بر روی پا می تواند باعث شکستگی پا و انگشتان و یا له شدگی و قطع آن ها شود. به منظور جلوگیری از این مسئله بهتر از کفش ایمنی در حین کار استفاده شود.

محافظت از پا در برابر بریدگی و اجسام تیز

یکی دیگر از حوادث متداولی که در حین کار رخ می دهد، بریدگی و قطع انگشتان توسط اجسام تیز و برنده است. این حادثه در میان کسانی که در محیط های صنعتی، کارگاه ها و یا افرادی که با وسایل تیغه دار کار می کنند، بسیار شایع است. کفش ایمنی با رویه زمختی که دارد، باعث جلوگیری و یا کاهش خطرات احتمالی این چنینی می شود.

محافظت از پا در برابر برق گرفتگی

برق گرفتگی یکی از خطرات مهمی است که حتی منجر به از دست رفتن جان افراد می شود. به همین علت باید در مکان هایی که در آن خطر برق گرفتگی وجود دارد، از کفش هایی استفاده شود که در آن ها از هیچ فلزی استفاده نشده است و به اصطلاح آنتی استاتیک است.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نکات ایمنی برق و پیشگیری از برق گرفتگی


محافظت از پا در برابر انفجار

کسانی که در معدن کار می کنند، به شدت در معرض انفجار قرار دارند. به همین علت باید از تجهیزات خاصی که اشتعال زا نیستند، استفاده کنند. کفش کانداکتیو یک کفش مناسب برای این افراد است که رسانای جریان برق است و می توان از آن در معدن و هنگام کار با مواد اشتعال زا استفاده کرد.

محافظت در برابر سوختگی و حرارت

در بسیاری از مشاغل از جمله آتش نشانی، کار در کوره و کار با مواد مذاب همواره خطر سوختگی در قسمت های مختلف بدون وجود دارد. کفش ایمنی نسوز مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و معمولاً تا دمای 150 درجه از پا و انگشتان مراقبت می کند.

محافظت در برابر لغزش و سر خوردن پا

لیز خوردن و لغزش پا جزو مواردی که ممکن است برای هر کسی در هر کاری اتفاق بیافتد. لغزش پا باعث ایجاد مشکلات عضلانی و اسکلتی، شکستگی و آسیب های جبران ناپذیر می شود. افراد می توانند با استفاده از کفش های ایمنی مناسب با زیره رابر و PU از این اتفاق جلوگیری کنند.


بیشتر بخوانید: انواع زیره کفش ایمنی و ویژگی های آنها


محافظ از پا در آب و هوای نامناسب

یکی از مشکلات کاربران، کار کردن در آب و هوای مختلف سرد و گرم است که عوارض خاص خود را به دنبال دارد. در صورتی که رویه کفش مقاوم باشد و آستری که در آن به کار رفته است از جنس مناسب باشد، می توان به راحتی در شرایط آب و هوایی مختلف بدون بروز مشکلی از کفش های ایمنی استفاده کرد.

چرا باید از کفش ایمنی استفاده کنیم
چرا باید از کفش ایمنی استفاده کنیم

بیشتر بخوانید: انواع سرپنجه کفش ایمنی و ویژگی آنها


ویژگی کفش ایمنی استاندارد

به طور کلی کفشی مناسب است که از پا در برابر تمام خطرات مراقبت کند. کفش کار مناسب باید دارای زیره ای باشد که علاوه بر مقاومت بالا، از سر خوردن و لغزش پا جلوگیری کند.

رویه کفش علاوه بر مقاومت بالا و ظاهر زیبا، باید از تنفس پذیری مناسبی برخوردار باشد. کفش ایمنی می بایست در قسمت سرپنجه دارای یک آهن باشد که بتواند فشار و ضربه را تحمل کند و قسمت پنجه و انگشتان را به خوبی پوشش دهد.

در بسیاری از کفش ها، در قسمت زیره کفش یک لایه فولادی به کار رفته است تا در صورت فرو رفتن اجسام تیز همچون میخ و پیچ، مانع از سوراخ شدن کفش و آسیب رسیدن به پا شود.

ویژگی کفش ایمنی استاندارد
ویژگی کفش ایمنی استاندارد

ملاک های دیگر در رابطه با ویژگی کفش ایمنی استاندارد وجود دارد که می توانید برای اطلاع از آن به مقاله زیر مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: ویژگی کفش ایمنی استاندارد کدام است؟


بهترین کفش ایمنی

همان طور که گفته شد کفش کار یکی از ابزار ایمنی ضروری و پرکاربرد در انجام هر کاری است. حال که با اهمیت استفاده از کفش ایمنی آشنا شدید، خوب است بدانید یکی از نکات مهم در هنگام خرید کفش ایمنی، برند و شرکت تولیدکننده آن است.

از محبوب ترین برندهای این محصول در بازار می توان به کفش ایمنی کاترپیلار، ارک، بهشتیان، سیفتی جاگر، دیوالت، یحیی، الوند، کاوه، ولتکس، نگهبان، ملی، تبریز و … اشاره کرد.

کاربران می توانند در صورت استفاده از کفش ایمنی برندهای مختلف، نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با شرکت تولیدکننده و انواع آن در زیر این مقاله درج کنند.


بیشتر بخوانید: چه نوع کفش ایمنی بخریم؟