پچ پنل چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

پچ پنل چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

پچ پنل چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟ پیش از شروع پروژه، اجرا و پیاده سازی یک شبکه بزرگ باید از خود بپرسید که پچ پنل چیست و چرا استفاده از آن در شبکه اهمیت دارد.

پچ پنل یکی از اصلی ترین تجهیزات پسیو شبکه است. امروزه استفاده از این محصول به یکی از ملزومات در شبکه تبدیل شده است. این وسیله وظیفه ایجاد ارتباط و برقراری اتصال بین نقطه های ابتدایی و انتهایی شبکه با دیگر تجهیزات را برعهده دارد.

خرید انواع پچ پنل شبکه
خرید انواع پچ پنل شبکه

اگر قصد خرید تجهیزات شبکه را دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید. در ادامه این مطلب به پرسش پچ پنل چیست پاسخ خواهیم داد. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ماهیت وجودی پچ پنل

پچ پنل یک قطعه مستطیل شکل و اغلب از جنس فلز است. روی این محصول تعداد مشخصی پورت شبکه قرار گرفته است. به عنوان مثال، پچ پنل ها از نوع 24 پورت، 48 پورت و … هستند. این محصولات داخل رک شبکه قرار می گیرند.

پچ پنل در بین نقاط انتهایی و ابتدایی قرار می گیرد و به کمک آن، به جای این که کابل های شبکه مستقیم به تحهیزات داخل شبکه وصل شوند، از طریق پچ پنل متصل می شوند. در برخی از شبکه های کوچک می توان از پچ پنل استفاده نکرد اما این وسیله مدیریت و کنترل شبکه را ساده تر می کند.

در هر کجای ساختمان که نیاز به کابل کشی شبکه باشد، باید چندین سوکت شبکه وجود داشته باشد. ممکن است این سوکت ها در ابتدای کار بدون استفاده باشند و از طریق شبکه کاربری برای آنها وجود نداشته باشد.

این سوکت ها باید این امکان را داشته باشند که در هنگام توسعه شبکه و افزایش کاربر بتوان آن ها را وارد مدار شبکه کرد. به همین دلیل متخصصان و کارشناسان شبکه برای حل این مشکل از وسایلی به نام پچ پنل استفاده می‌کنند.

تمام کابل هایی که به سوکت های مختلف متصل هستند، در یک نقطه که مرکز قراگیری رک است، جمع آوری می شوند. این کابل ها سپس وارد پچ پنل شبکه می شوند.

این کابل ها شماره گذاری می شوند. به همین دلیل اگر نیاز به قطعی یا وصلی کابلی باشد، این کار به راحتی صورت می گیرد. در صورت لزوم هر سوکتی را که نیاز باشد می توان با پچ کورد یا کابل شبکه به سوئیچ متصل کرد.

در ادامه مبحث پچ پنل چیست باید بدانید که تعداد پچ پنل ها باید با توپولوژی و ابعاد شبکه تناسب داشته باشد. در نتیجه متناسب با نیاز یک شبکه، تعداد فعلی کلاینت ها، تعداد آتی کلاینت ها و … احتمال دارد تعداد پچ پنل ها متفاوت باشد. اما یکی از مهم ترین نکات در این سیستم ها این است که یک سر تمامی کابل های کشیده شده از شبکه باید در نهایت به پچ پنل متصل شود و از این طریق ارتباطات شبکه شکل بگیرد.

پچ پنل چیست
پچ پنل چیست

بیشتر بخوانید: تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست


ضرورت استفاده از پچ پنل

در برخی از شبکه ها می توان از پچ پنل استفاده نکرد اما استفاده از این وسیله مزایای بسیار زیادی دارد. در ادامه مبحث پچ پنل چیست به برخی از ویژگی های این محصول اشاره خواهیم کرد:

  • هنگامی که بخواهیم کلاینت مخصوصی را به صورت مستقیم به یکی از دستگاه های سرور متصل کنیم، باید برای آن کابل جدا بکشیم و یا به کمک دستگاه تستر، سر کابل مربوط به آن را پیدا کنیم اما با وجود پچ پنل این کار به راحتی و بدون دردسر انجام می شود.
  • اگر نیاز باشد تا به صورت فیزیکی اتصال یکی از کلاینت ها از سوئیچ را قطع کنیم، بدون وجود پچ پنل این کار بسیار دشوار است.
  • در شبکه هایی که نیاز باشد ترتیب اتصل سرور و سوئیچ عوض شود، بدون وجود پچ پنل این کار زمان بر است و احتمال به وجود آمدن خطا نیز زیاد است.
  • برای انتقال یک سرور از روی یک سوئیچ به سوئیچ دیگر باید به پشت رک مراجعه کرد. پشت رک معمولاً آلوده و بهم ریخته است. با وجود پچ پنل این کار به راحتی صورت می گیرد.
  • تمامی شبکه با وجود پچ پنل در برابر چشمان متخصص قرار می گیرد. به همین دلیل برای بررسی و عیب یابی نیازی به ترک اتاق و یا مراجعه به پشت رک نیست.
  • هنگامی که تعداد گره های شبکه افزایش پیدا می کند، وجود پچ پنل شبکه بسیار ضرورت پیدا می کند. با وجود این وسیله، در هزینه ها نیز صرفه جویی بسیار زیادی می شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید رک شبکه


کاربرد پچ پنل

برخی از پریزهای شبکه دیواری به قصد استفاده در آینده کابل کشی و نصب شده اند. سر دیگر این پریزها به جایی مانند هاب و سوئیچ وصل نشده است. پریزهای دیگر نیز از یک سمت به یک ایستگاه فعال و از سمت دیگر به پورت خاصی از یک سوئیچ یا هاب متصل می شوند.

کابل های ایستگاه فعال به شکل مستقیم به هاب یا سوئیج متصل می شوند اما نمی توان پریزهای غیرفعال را رها کرد. به همین دلیل در سیستم های کابل کشی ساختاریافته، سر دوم کابل به تابلویی به نام پچ پنل متصل می شود.

به همین دلیل به ازای تک تک پریزهای شبکه باید یک پورت روی پچ پنل وجود داشته باشد. برای این که بتوان سر دوم کابل های متناظر بر روی پچ پنل را به راحتی پیدا کرد، یک جدول کد و برچسب روی آن نصب شده است.

به کمک این تجهیزات می توان به راحتی دستگاه های جدیدی را به شبکه اضافه کرد. بدون این که خبری از شلوغی کابل ها، درهم ریختگی و بی نظمی آن ها وجود داشته باشد.

با وجود پچ پنل، هزینه های کابل کشی کاهش پیدا می کند زیرا می توان از کابل ها و پچ کوردهای کوتاه تر استفاده کرد. در سیستم هایی که از پچ پنل استفاده می شود، تعمیر و نگهداری شبکه نیز آسان تر می شود.

کاربرد پچ پنل
کاربرد پچ پنل

انواع پچ پنل براساس ساختار

در ادامه مبحث پچ پنل چیست بهتر است با انواع پچ پنل آشنا شویم. پچ پنل ها در ابعاد مختلف و با تعداد پورت های گوناگون به بازار عرضه می شوند.

Patch Panel باید متناسب با اندازه و نوع شبکه خریداری شود. به عنوان مثال، در صورتی که در شبکه از کابل شبکه Cat6 استفاده شده است، باید کابل های رابط و پچ پنل های متناسب با گروه کابل های شبکه را انتخاب کرد.

پچ پنل ها از لحاظ نوع و ساختاری که دارند، به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • پچ پنل UTP: این پچ پنل ها برای شبکه هایی مناسب هستند که در آن از تجهیزات شبکه UTP استفاده شده است. در تجهیزات UTP از هیچ گونه شیلد و فویلی استفاده نشده است. قیمت این محصولات به صرفه تر است.
  • پچ پنل SFTP: این پچ پنل ها با کابل ها و پچ کوردهای SFTP همخوانی دارند و استفاده از این محصول در کنار تجهیزات شبکه SFTP، سرعت و کیفیت بالایی را در شبکه فراهم می کند. در تجهیزات شبکه SFTP هم از شیلد و هم از فویل استفاده شده است. به همین دلیل قیمت نهایی این محصولات بیشتر از دیگر انواع محصولات شبکه است.
انواع پچ پنل
انواع پچ پنل

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پچ پنل


پچ پنل فیبر نوری

Patch panel تنها مختص سیستم های مسی نیست بلکه در شبکه های فیبر نوری نیز می توان از پچ پنل فیبر نوری استفاده کرد. این پچ پنل ها با کانکتورهای منفاوت از نوع ST ،SC یا MRTJ ارائه می شوند. تعداد پورت آن ها با یکدیگر متفاوت است و در بسیاری از ویژگی های نیز با هم اختلاف دارند. از لحاظ نوع نصب این محصولات به دو نوع دیواری و رکمونت تقسیم بندی می شوند.

از لحاظ ساختار نیز پچ پنل فیبر نوری در انواع زیر عرضه می شود:

  • پچ پنل فیبر نوری استاندارد
  • پچ پنل فیبر نوری Breakout
  • پچ پنل فیبر نوری ماژولار
پچ پنل فیبر نوری
پچ پنل فیبر نوری

بیشتر بخوانید: اینترنت فیبر نوری چیست و انواع مودم فیبر نوری کدامند؟


پچ پنل POE

POE نوعی از پچ پنل ها هستند که کاربردهای ویژه ای دارند. از این پچ پنل ها برای تلفن های تحت شبکه، دوربین مدار بسته IP، سیستم های انتقال صدا و … استفاده می شود. با اسفاده از پچ پنل های POE دیگر نیاز به دستگاه های شبکه آی پی، منبع تغذیه و … جهت تأمین برق مورد نیاز دستگاه شبکه نیست. اگر از پچ پنل های POE استفاده کنید، برق دستگاه از طریق کابل های شبکه تأمین می شود.

این محصولات ابعاد بسیار مناسبی دارند، به راحتی داخل رک قرار می گیرند و می توانند برق مورد نیاز دستگاه های فعال را تأمین کنند.

به طور کلی فناوری POE به انتقال و تأمین برق از راه کابل های شبکه اشاره دارد. به کمک این تکنولوژی برای تأمین برق دستگاه های دیگر همچون دوربین مداربسته نیازی نیست یک منبع برق جداگانه در نظر گرفته شود.

پچ پنل POE
پچ پنل POE

پچ پنل Unloaded

این محصولات به شکل یک ریل خالی عرضه می شوند و هیچ گونه پورت یا کیستونی روی آنها نصب نشده است. کارشناسان شبکه می توانند با توجه به نیاز خود، کیستون های مربوطه را بر روی پچ پنل نصب و از آن ها استفاده کنند. به این محصولت پچ پنل ماژولار نیز گفته می شود. مزیت این پچ پنل ها این است که در صورت خرابی، نیاز است همان یک پورت تعویض شود و نیازی به تعویض کلی پچ پنل نیست.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پچ پنل شبکه و کاربرد آنها


سخن پایانی

در این مقاله به موضوع پچ پنل چیست پرداختیم. برای مشاهده قیمت پچ پنل و خرید پچ پنل فیبر نوری و … می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از این طریق محصول خود را بدون واسطه از مراکز فروش پچ پنل و نمایندگی های اصلی خریداری کنید. از برترین شرکت های تولیدکننده این محصول و سایر تجهیزات شبکه می توان به پچ پنل لگراند، نگزنس، اشنایدر، دی لینک، امپ، رپیتون، ایکوییپ و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: هرآنچه لازم است درباره کابل شبکه و پچ کورد بدانید