راهنمای خرید پچ پنل

راهنمای خرید پچ پنل

راهنمای خرید پچ پنل به شما کمک می کند بتوانید بهترین پچ پنل را برای مجموعه خود خریداری کنید. پچ پنل یکی از کاربردی ترین تجهیزات شبکه است. وظیفه اصلی این محصول این است که بین نقاط انتهایی کابل های شبکه و دیگر تجهیزات مانند هاب، روتر و … قرار می گیرد و باعث می شود تا کابل شبکه مستقیماً به این محصولات وصل نشود و این اتصال از طریق پچ پنل صورت بگیرد.

خرید انواع پچ پنل شبکه
خرید انواع پچ پنل شبکه

در این مقاله به راهنمای خرید پچ پنل خواهیم پرداخت. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

پچ پنل چیست

پچ پنل یک قطعه مستطیلی شکل و فلزی است که روی آن تعداد مشخصی پورت قرار گرفته است. بکار بردن پچ پنل در شبکه الزامی نیست اما استفاده از آن سبب می شود تا مدیریت شبکه راحت تر باشد و گسترش و توسعه آن نیز سریع تر صورت بگیرد. پچ پنل شبکه از لحاظ تعداد پورت در انواع 24 پورت، 48 پورت و … به بازار عرضه می شود.

در هنگام کابل کشی باید در قسمت های مختلف ساختمان چندین سوکت قرار بگیرد. این سوکت ها ممکن است در ابتدای کار بدون استفاده باشند و کاربری از آن ها از طریق شبکه امکان پذیر نباشد. اما باید این امکان وجود داشته باشد تا بتوان در صورتی که کاربران افزایش پیدا کردند، این سوکت ها را نیز وارد مدار شبکه کرد.

به همین دلیل متخصصان شبکه برای حل این قبیل از مشکلات، از پچ پنل استفاده می کنند. یعنی تمامی کابل هایی که به سوکت متصل می شوند را در یک نقطه که در مرکز رک شبکه قرار دارد، جمع آوری و وارد پچ پنل می کنند. از این طریق می توانند آن ها را شماره گذاری یا علامت گذاری کنند تا در صورت نیاز بتوانند هر سوکتی را که می خواهند از طریق کابل لن به سوئیچ متصل نمایند.


بیشتر بخوانید: پچ پنل چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟


ضرورت استفاده از پچ پنل

استفاده از پچ پنل مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • اگر در یک شبکه از پچ پنل استفاده نکنیم و بخواهیم کاربر یا کلاینت خاصی را بنابه دلایلی به یکی از دستگاه های اتاق سرور به صورت مستقیم وصل کنیم، باید یک کابل مجزا برای آن در نظر بگیریم.
  • بدون وجود پچ پنل، در صورتی که بخواهیم اتصال فیزیکی یکی از کابل ها را قطع کنیم و یا ترتیب اتصال سرور و سوئیچ را تغییر دهیم، به مشکل برمی خوریم.
  • اگر در شبکه پچ پنل وجود نداشته باشد و بخواهیم سروری رو از روی یک سوئیچ به سوئیچ دیگری متصل کنیم، باید به پشت رک سرور مراجعه کنیم که این کار دشوار است.

راهنمای انتخاب پچ پنل

راهنمای خرید پچ پنل به شما نکاتی را متذکر می شود که به کمک آن ها می توانید بهترین نوع پچ پنل را برای شبکه خود انتخاب کنید. در ادامه به بررسی هر یک از این نکات خواهیم پرداخت:

راهنمای خرید پچ پنل
راهنمای خرید پچ پنل

نوع پچ پنل

پچ پنل ها در انواع فیبرنوری و مسی به بازار عرضه می شوند. پچ پنل فیبر نوری پچ پنلی است که کابل های فیبر نوری در آن قرار می گیرند. با توجه به توپولوژی و نوع شبکه خود باید یک نوع پچ پنل مناسب انتخاب کنید.

نوع پچ پنل
نوع پچ پنل

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پچ پنل شبکه و کاربرد آنها


Loaded یا Unloaded بودن پچ پنل

پچ پنل های Loaded نوعی پچ پنل هستند که به صورت پیش فرض به آداپتور مجهز شده اند. در صورتی که در پچ پنل های Unloaded هیچ تجهیزی وجود ندارد و خالی است.

در پچ پنل های نوع اول کانکتورهای LC و MTP به صورت ثابت قرار گرفته اند و در صورت خرابی، امکان تعویض آن ها وجود ندارد اما نوع دیگر پچ پنل ها این گونه نیستند. در این پچ پنل ها می توان پورت های معیوب را تعویض کرد. در نتیجه پچ پنل های Unloaded انعطاف پذیری بیشتری دارند. پچ پنل های نوع اول دارای کیستون هستند اما نوع دوم هیچ کیستونی ندارند.

Loaded یا Unloaded بودن پچ پنل
Loaded یا Unloaded بودن پچ پنل

تعداد پچ پنل

باید با توجه به نیاز شبکه پچ پنل انتخاب شود. این تجهیزات باید متناسب با تعداد فعلی کلاینت ها باشند. ممکن است تعداد پچ پنل ها در رک اصلی متغیر باشد اما مهم این است که یک سر تمامی کابل های کشیده شده در نهایت به پچ پنل وارد شده باشد.

اندازه پچ پنل

توجه به اندازه پچ پنل هنگام خرید این وسیله بسیار مهم است. برای اندازه گیری این محصول، معمولاً از واحد یونیت رک استفاده می شود. یونیت ارتفاع یک پچ پنل را نشان می دهد و عمدتاً با علامت U یا RU نشان داده می شود. برای مثال، 2U و 4RU به معنی 2 یونیت رک یا 4 یونیت رک است.

ظرفیت پورت

یکی از مهم ترین مواردی که در راهنمای خرید پچ پنل باید به آن توجه کنیم، ظرفیت پورت پچ پنل است. پچ پنل ها تعداد پورت های مختلفی دارند و بسته به نوع شبکه باید مورد استفاده قرار بگیرند.

برخی از پچ پنل ها دارای 48 پورت هستند و در ارتفاع 1 یونیت عرضه شده اند. برخی دیگر نیز 96 پورت یا 144 پورت دارند. در برخی از دیتاسنتر یا مرکز داده های گسترده، به پچ پنل هایی با ظرفیت بالا نیاز است. به همین دلیل تولید پچ پنل هایی با تعداد پورت بالا رواج یافته است.

ظرفیت پورت پچ پنل
ظرفیت پورت پچ پنل

گروه و نوع قابل پشتیبانی پچ پنل

در یک شبکه هرچه گروه تجهیزات شبکه با هم هماهنگ تر باشد، سرعت و عملکرد شبکه نیز بیشتر می شود. پچ پنل ها در انواع UTP و SFTP به بازار عرضه می شوند.

پچ پنل SFTP عملکردی مشابه به پچ پنل UTP دارد و تنها در برخی از ویژگی ها با هم تفاوت دارند. همچنین این تجهیزات گروه های مختلفی دارند. پچ پنل ها می توانند با گروه های Cat6 ،Cat6a و … سازگاری داشته باشند.

نوع پچ پنل فیبر نوری

اگر پچ پنل فیبرنوری را برای مجموعه خود انتخاب کردید، باید بدانید که این تجهیزات در دو نوع زیر به بازار عرضه می شوند:

  • پچ پنل فیبر نوری رکمونت
  • پچ پنل فیبر نوری دیواری

پچ پنل های رکمونت بسیار پرکاربرد هستند. این محصولات به صورت افقی نصب می شوند و طراحی آن ها به گونه ای است که می توان همانند یک کشو آن ها را باز و بسته کرد. به همین دلیل به راحتی می توان به فیبرهای نوری داخل آن دسترسی داشت. این پچ پنل ها به صورت ثابت هستند و نمی توان آن ها را جابه جا کرد.

نوع پچ پنل فیبر نوری
نوع پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل POE

در سال های اخیر استفاده از پچ پنل هایی از نوع POE بسیار رواج یافته است به خصوص هنگامی که مباحث انتقال برق روی کابل های شبکه مطرح شد. در واقع اگر این انتقال روی کابل های لن صورت بگیرد، فناوری POE اتفاق می افتد. در این نوع انتقال نیازی به کابل کشی جداگانه نیست و برق مورد نیاز برای راه اندازی تجهیزات شبکه از طریق دو زوج کابل شبکه تأمین می شود.

برند پچ پنل

در لیست مواردی که در راهنمای خرید پچ پنل باید به آن توجه کرد، برند و شرکت سازنده آن نیز بسیار اهمیت دارد. از بهترین برندهای پچ پنل می توان به پچ پنل لگراند، اشنایدر، ایکویپ، نگزنس و دی لینک اشاره کرد.

برند پچ پنل
برند پچ پنل

خرید پچ پنل

در این مقاله به راهنمای خرید پچ پنل پرداختیم. برای مشاهده قیمت پچ پنل و خرید انواع پچ پنل می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از این طریق به طور مستقیم با فروشندگان پچ پنل و دیگر تجهیزات پسیو شبکه در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: هرآنچه لازم است درباره کابل شبکه و پچ کورد بدانید