هرآنچه لازم است درباره کابل شبکه و پچ کورد بدانید

هرآنچه لازم است درباره کابل شبکه و پچ کورد بدانید

راهنمای خرید کابل شبکه و پچ کورد به شما کمک می کند بتوانید بهترین و مناسب ترین کابل را برای مجموعه خود خریداری کنید.

کابل شبکه و پچ کورد از تجهیزات پسیو شبکه به شمار می آیند. امروزه با وجود این که در بسیاری از سیستم ها و وسایل ارتباطی از تکنولوژی بیسیم استفاده می شود، اما همچنان انتقال داده و اطلاعات در شبکه توسط این تجهیزات صورت می گیرد.

این نوع محصولات همانند یک رابط میان تجهیزات در شبکه عمل می کنند و ارتباط میان آن ها را فراهم می سازند. ما در این مقاله هرآنچه لازم است درباره کابل شبکه و پچ کورد بدانید را با جزئیات و به زبانی ساده توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه یا کابل LAN از نوع کابل های با زوج به هم تابیده شده است و یکی از مهم ترین تجهیزات پسیو شبکه به شمار می آید که وظیفه برقراری ارتباط میان سایر دستگاه های شبکه همچون سرور، سوئیچ، مودم و دوربین مداربسته و … را برعهده دارد.

انواع کابل شبکه

این کابل ها دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به اندازه شبکه و ساختار آن انتخاب می شوند:

  • کابل کواکسیال
  • کابل شبکه فیبر نوری
  • کابل هایی با زوج سیم های به هم تابیده شده

انتخاب یک کابل مناسب برای شبکه یک نکته بسیار مهم است که می بایست به آن توجه شود زیرا این موضوع بر روی سرعت و پهنای باند شبکه تأثیر مستقیمی دارد.


بیشتر بخوانید: معرفی انواع کابل انتقال داده به صورت جامع و کاربردی


گروه کابل شبکه

این کابل ها براساس سرعت انتقال داده و پهنای باند، به کابل های Cat1 الی Cat8 تقسیم می شوند. امروزه از کابل های شبکه زیر در اغلب شبکه ها استفاده می شود:

  1. کابل شبکه Cat5
  2. کابل شبکه Cat5e
  3. کابل شبکه Cat6
  4. کابل شبکه Cat6a
  5. کابل شبکه Cat7
  6. کابل شبکه Cat8

عبارت Cat مخفف کلمه Category به معنای گروه و رده است. A قرار گرفته شده در مقابل عدد هر گروه نیز مخفف کلمه Augmented است که نشان دهنده بالاتر بودن سرعت و پهنای باند هر کابل شبکه نسبت به نسل قبلی خود است.

بهترین کابل شبکه

از بهترین برند کابل شبکه ایرانی می توان به کابل شبکه رفسنجان، اراک، رپیتون، سیمیا و … اشاره کرد. از دیگر برندهای خوب و معروف غیر ایرانی نیز می توان اشنایدر، بلدن، کابل شبکه لگراند و کابل شبکه نگزنس را مثال زد.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند کابل شبکه در ایران


ساختار کابل شبکه

این نوع کابل ها براساس نوع ساختارشان به چند دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  1. کابل شبکه UTP: در ساختار کابل UTP، هیچگونه فویل و شیلدی استفاده نشده است. زوج های به هم تابیده شده بدون محافظ در برابر نویز، کنار یکدیگر قرار گرفته اند.
  2. کابل شبکه FTP: در ساختار این نوع کابل ها تنها یک فویل به کار رفته است.
  3. کابل شبکه STP: این نوع کابل تنها به یک شیلد مجهز شده است.
  4. کابل شبکه SFTP: این نوع کابل یکی از برترین کابل ها در مقایسه با انواع دیگر است. در ساختار آن برای زوج سیم های به هم تابیده شده، هم یک فویل و هم یک شیلد به کار رفته است.
کابل شبکه UTP و STP
کابل شبکه UTP و STP

روکش کابل شبکه

  • کابل شبکه با روکش PVC: این کابل ها دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و نسبت به کابل های با روکش LSZH، قیمت مقرون به صرفه تری دارند.
  • کابل شبکه با روکش LSZH: در ساختار روکش این کابل هیچ هالوژنی به کار نرفته است، در نتیجه در هنگام آتش سوزی از خود دود سمی تولید نمی کند.

بیشتر بخوانید: انواع روکش کابل شبکه


محل استفاده از کابل لن

کابل های لن براساس محل استفاده و نوع کاربردشان به دو دسته کابل شبکه indoor و outdoor تقسیم می شوند. روکش کابل شبکه indoor اغلب از جنس PVC است.

این محصولات در داخل ساختمان ها، محیط های مسقف، داخل سینی کابل، داکت و ترانک مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که این تجهیزات به صورت مستقیم در معرض نور خورشید قرار بگیرند، زودتر دچار پوسیدگی می شوند.

کابل های outdoor دارای روکش هایی از نوع PE یا پلی اتیلن هستند. این روکش ها انعطاف پذیری کمتری دارند اما مقاومت آن ها بیشتر است. در خارج ساختمان و فضاهای آزاد، از این کابل استفاده می شود. این محصولات در مقابل نور مستقیم خورشید از خود مقاومت نشان می دهند.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor


سوکت کابل شبکه

کابل های LAN بدون روکش به بازار عرضه می شوند و مصرف کنندگان می توانند متراژ مورد نظر خود را از آن تهیه کنند و توسط افراد متخصص، آن ها را به سوکت مجهز نمایند. کانکتور و یا سوکت این کابل ها از نوع RJ-45 است. کابل های شبکه از لحاظ نحوه اتصال، به دو نوع زیر تقسیم می شوند:

  • کابل شبکه Straight: این نوع کابل جهت ارتباط دو وسیله غیرمشابه به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد، مانند سوئیچ و کامپیوتر.
  • کابل شبکه کراس Cross: این نوع کابل جهت اتصال دو دستگاه مشابه مناسب است، مانند دو کامپیوتر.
سوکت RJ45
سوکت RJ45

بیشتر بخوانید: معرفی انواع سوکت شبکه و کیستون شبکه


نحوه سوکت زدن کابل شبکه

سوکت زدن این نوع کابل، یک فرایند حساس است و نیاز به دقت و ظریف کاری دارد زیرا در صورتی که حتی یک سیم به اشتباه وارد سوکت شود، تمامی شبکه با مشکل مواجه خواهد شد. برای سوکت زدن به ابزارهایی مانند سوکت RJ-45، آچار شبکه، روکش سوکت یا کاور کابل، استریپر، تستر کابل شبکه و کاور سوکت شبکه نیاز خواهید داشت.

به کمک آچار شبکه می توان سوکت را به کابل پانچ کرد و به کمک استریپر می توان روکش کابل را جدا کرده و به اصطلاح آن را لخت کرد. استفاده از کاور نیز سبب افزایش دوام و زیبایی کابل می شود.


بیشتر بخوانید: آموزش سوکت زدن کابل شبکه | آموزش تصویری و گام به گام


تستر کابل شبکه

تسترهای کابل شبکه تجهیزاتی هستند که به کمک آن ها می توان از صحت عملکرد و اتصال کابل های شبکه اطمینان پیدا کرد.

این کابل ها به کمک تست فلوک آنالیز می شوند. پس از اتمام کابل کشی، به کمک ابزارهای آنالیز می توان صحت و عملکرد شبکه را بررسی کرد. یکی از مهم ترین و معروف ترین این ابزارها تست فلوک است.

تست فلوک به دو صورت زیر انجام می پذیرد:

  • تست فلوک چنل
  • تست فلوک پرمننت

بیشتر بخوانید: روش تعویض سه نظام دریلتست فلوک چیست و چه کاربردی دارد؟


لیست قیمت کابل شبکه

قیمت کابل شبکه براساس نوع ساختار، نوع روکش، نوع گروه و عوامل دیگری مانند برند متفاوت است. به عنوان مثال، کابل هایی که دارای سرعت و پهنای باند بیشتری هستند، از قیمت بالاتری نیز برخوردارند و یا کابل شبکه LSZH به دلیل این که در ساختار آن از هالوژن و مواد سمی استفاده نشده است، نسبت به کابل PVC گران قیمت تر است.

کابل هایی که دارای شیلد و فویل در ساختار خود هستند، به دلیل این که در برابر نویز و اختلالات الکترومغناطیسی از خود مقاومت نشان می دهند، طبیعتاً قیمت بالاتری نیز دارند.

سایت راندنو با معرفی فروشندگان در حوزه شبکه سعی بر این دارد تا مصرف کنندگان بتوانند با مقایسه قیمت، نسبت به خرید کابل شبکه از نمایندگی های معتبر و مرکز فروش کابل شبکه اقدام کنند.

پچ کورد چیست؟

پچ کورد شبکه یکی از تجهیزات پسیو در شبکه است و عملکردی مشابه کابل شبکه دارد. پچ کورد برای اتصال سرور و یا کامپیوتر به پچ پنل و پریز شبکه بکار می رود.

انواع پچ کورد

  • پچ کورد مسی: این پچ کوردها دارای کانکتور از نوع سوکت های RJ-45 هستند و هادی آن ها از مس تشکیل شده است.
  • پچ کورد فیبرنوری: پچ کورد فیبر نوری دارای کابل از نوع فیبر است که کانکتورهای فیبرنوری برای آن در نظر گرفته شده اند. از این پچ کوردها در اتصال تجهیزات در شبکه های فیبرنوری استفاده می شود که به آن ها پچ کیبل نیز گفته می شود. پچ کوردهای فیبر نوری با کانکتورهای مختلف و اندازه های گوناگون مانند کانکتورهای LC ،FC ،SC ،ST ،MU ،MTRJ و E2000 عرضه می شوند. به عنوان مثال، پچ کورد فیبرنوری LC-LC به پچ کوردهایی گفته می شود که دو سر آنها با کانکتورهای LC خاتمه یافته اند. لازم به ذکر است که پچ کوردهای فیبرنوری انعطاف پذیری بالایی دارند و شکننده نیستند.
انواع پچ کورد
انواع پچ کورد

بیشتر بخوانید: پچ کورد چیست و چه کاربردی دارد؟


گروه پچ کورد

پچ کوردها همانند کابل های شبکه می توانند در گروه های Cat1 الی Cat8 قرار بگیرند و هرکدام دارای پهنای باند و سرعت متفاوتی هستند. علاوه بر این، روکش پچ کوردها نیز در دو نوع PVC و LSZH عرضه می شود. پچ کوردهای LZSH دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر آتش هستند.

پچ کورد می تواند در انواع UTP ،SFTP و … تولید شود. این پچ کوردها ویژگی هایی مشابه کابل های شبکه از همین نوع دارند.

تفاوت کابل شبکه و پچ کورد

در راهنمای خرید کابل شبکه و پچ کورد لازم است بدانیم پچ کورد و کابل شبکه هر دو کاربردهای یکسانی دارند با این حال تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به تفاوت پچ کورد و کابل شبکه خواهیم پرداخت:

  1. پچ کوردها دارای متراژهای متفاوتی هستند. اما کابل های شبکه به صورت کلاف عرضه می شوند که مصرف کنندگان می توانند مقدار دلخواه از آن را مورد استفاده قرار دهند. پچ کوردها اغلب در اندازه های زیر به بازار عرضه می شوند:
  • پچ کورد 30 سانتی متری
  • پچ کورد نیم متری
  • پچ کورد 1 متری
  • پچ کورد 2 متری
  • پچ کورد 3 متری
  • پچ کورد 5 متری
  • پچ کورد 10 متری
  • پچ کورد 15 متری
  • بیشتر از 15 متر که به صورت سفارشی ساخته می شود.
  1. پچ کوردها در دو طرف دارای سوکت شبکه هستند اما کابل های شبکه در ابتدا به هیچ گونه سوکتی مجهز نشده اند. استفاده از پچ کورد باعث صرفه جویی در زمان می شود زیرا سوکت زدن کابل های شبکه کاری بسیار زمان بر است. مخصوصاً اگر اندازه شبکه بزرگ باشد.
  2. استفاده از پچ کورد در مواردی بهتر از کابل شبکه است زیرا پچ کورد میزان خطای شبکه را کاهش می دهد. در زمان سوکت زدن، امکان به وجود آمدن خطا در کابل های شبکه وجود دارد اما پچ کوردها در کارخانه و توسط افراد متخصص سوکت زده می شوند و سپس توسط تست های مختلف، عملکرد آنها مورد بررسی قرار می گیرد.
  3. پچ کوردها تنوع زیادی در رنگ بندی دارند.
  4. پچ کوردها از زوج سیم های مسی و افشان ساخته شده اند. در صورتی که کابل های شبکه دارای هادی از نوع مفتول هستند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پچ کورد شبکه


مزایای استفاده از پچ کورد شبکه

  1. اتصالات تجهیزات شبکه به کمک کابل پچ راحت تر صورت می گیرد.
  2. با وجود پچ کورد می توانید کاربرهای جدید را به راحتی به شبکه اضافه و یا از سیستم حذف کنید.
  3. پچ کوردها در رنگ های مختلف به بازار عرضه می شوند. به همین دلیل مدیریت و کنترل اتصالات در شبکه راحت تر می شود.
  4. این محصولات مطابق با نیاز کاربران و در متراژهای گوناگونی ارائه می شوند.
مزایای استفاده از پچ کورد شبکه
مزایای استفاده از پچ کورد شبکه

بهترین پچ کورد

از بهترین برندهای پچ کورد می توان به پچ کورد لگراند، نگزنس، رپیتون، اشنایدر، بلدن و … اشاره کرد. قیمت پچ کوردها براساس نوع گروه، روکش و جنس هادی آنها متفاوت است که باید براساس ساختار شبکه و اندازه آن مشخص شود.

بهترین پچ کورد
بهترین پچ کورد

نکات مهم در خرید پچ کورد و کابل شبکه

لازم است نکات زیر در راهنمای خرید کابل شبکه و پچ کورد در نظر گرفته شود:

  1. با توجه به نوع و توپولوژی شبکه، باید به سرعت و پهنای باند کابل و پچ کورد انتخابی توجه کرد. امروزه اغلب از پچ کوردهای Cat6 در شبکه استفاده می شود.
  2. Indoor بودن و یا Outdoor بودن روکش کابل ها یک موضوع مهم در انتخاب و خرید این گونه تجهیزات به شمار می آید. کابل شبکه Indoor دارای روکشی از نوع PVC است و اغلب در فضاهای داخلی ساختمان مانند داکت و ترانک شبکه، سینی کابل و … استفاده می شود. اما کابل ها و پچ کوردهایی از نوع Outdoor، به روکشی از جنس PE مجهز شده اند. روکش های پلی اتیلن مقاومت بسیار بالایی دارند به گونه ای که می توان در مقابل نور خورشید نیز از آن ها استفاده کرد. اما لازم به ذکر است که کابل Outdoor نسبت به کابل Indoor انعطاف پذیری کمتری دارد.
  3. گذراندن تست های فلوک بسیار مهم است زیرا پس از اتمام شبکه، بازکردن و اصلاح کردن آن امری بسیار پرهزینه و زمان بر است. هدروم بالا به اصطلاح، میزان کیفیت یک کابل را توصیف می کند و بر اساس دسی بل بیان می شود. این عدد نشان دهنده اختلاف حالت قابل انتظار و حالت واقعی کابل است.

بیشتر بخوانید: کابل کشی شبکه


سؤالات متداول

  • برای خرید کابل شبکه باید به چه نکاتی توجه کرد؟

پیش از خرید تجهیزات پسیو شبکه باید به نوع کاربرد و محل استفاده آن توجه کنید. روکش و نوع پچ کورد نیز نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. اگر تجهیزات شبکه از نوع SFTP هستند، بهتر است از کابل و پچ کورد شبکه SFTP در کنار آن ها استفاده شود. هم چنین گروه پچ کورد نیز باید متناسب با سایر تجهیزات در شبکه باشد.

  • کابل شبکه اورجینال و کپی را چگونه از هم تشخیص دهیم؟

در حال حاضر شرایط ورود کالا به کشور سخت شده است. به همین دلیل بسیاری از کابل های شبکه موجود در بازار اورجینال نیستند و از نمونه های چینی و ایرانی استفاده می شود. برای تشخصی کابل شبکه اصلی از تقلبی می توانید به جنس هادی، روکش کابل لن، نوع بسته بندی محصول، برند و رنگ بندی آن، تست فلوک، مشخصات درج شده توسط کارخانه و … توجه کنید.

  • آیا تست فلوک کابل شبکه الزامی است؟

اگر یک کابل باکیفیت و استاندارد برای شبکه خود نیاز دارید، بهتر است کابلی خریداری کنید که تست های فلوک یعنی پرمننت و چنل را پاس کند. در شبکه های حساس  تست فلوک برای کابل های شبکه الزامی است.

  • رابط RJ45 چیست؟ آیا در همه پورت‌های پچ کورد از کانکتور RJ45  استفاده می‌شود؟

کانکتورهای RJ45 یک نوع رابط ماژولار هستند که به دو سر کابل و پچ کورد متصل می شوند و در شبکه های رایانه ای از آنها استفاده می شود. در شبکه های اترنت، اتوماسیون کارخانه ها، اتصال پرینترها، مودم ها، لپ تاپ، کامپیوتر و … نیز از این نوع رابط استفاده می شود.

  • چه شرکت هایی تولیدکننده کابل شبکه و پچ کورد هستند؟

در حال حاضر شرکت های بسیار زیادی هم چون لگراند، نگزنس، بلدن، اشنایدر، شهید قندی، سیمیا، رفسنجان و … به تولید انواع کابل شبکه و پچ کورد می پردازند.

  • هدروم کابل شبکه چیست؟

هدروم کابل اصطلاحی است که از طریق آن می توان برخی از پارامترهای فیزیکی کابل ها را مورد بررسی قرار داد. این پارامترها اطلاعات مهمی را در اختیار متخصصین شبکه قرار می دهند. برای توصیف میزان کیفیت و عملکرد کابل های شبکه از مقیاس هدروم استفاده می شود.

  • پچ به چه معنا است؟

این واژه در ابتدا در استودیوهای تلفن و رادیو به کار برده شد. بسیاری از تجهیزات در مجموعه اضافه بودند و در صورت خرابی دیگر تجهیزات، به واسطه کابل های پچ و پچ پنل به شبکه اضافه می شدند و از این تجهیزات استفاده می شد.

پچ نوعی چک فیلد است که جهت اتصال تجهیزات صوتی و انتقال داده ها توسط شرکت مخابراتی و …. ارائه می شود. نوعی ریسمان و یا کورد تایپ وجود دارد که به پچ متصل می شود و می تواند اتصالات موقتی بین دستگاه ها ایجاد کند و به آن ها پچ کورد گفته می شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پچ پنل