تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست؟

تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست

تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟ تجهیزات شبکه که به آن سخت افزار شبکه نیز گفته می شود، به دو نوع پسیو و اکتیو تقسیم بندی می شود. تجهیزات اکتیو شبکه دستگاه هایی هستند که وظیفه انتقال و ارسال داده ها را برعهده دارند. این تجهیزات سیگنال های الکترونیکی را تولید می کنند و برای راه اندازی به جریان برق نیاز دارند.

تجهیزات پسیو شبکه مکمل تجهیزات اکتیو هستند و برای راه اندازی به جریان برق نیاز ندارند. این محصولات در تولید و تقویت سیگنال نقش ندارند و تنها زیرساختی جهت انتقال داده فراهم می کنند و دستگاه های مختلف شبکه را به هم متصل می کنند. اگر قصد دارید نسبت به خرید تجهیزات شبکه اقدام کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سؤال تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست پاسخ خواهیم داد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تجهیزات اکتیو شبکه چیست؟

در مقاله تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست برای بهتر شناختن آن ها هرکدام را جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم. تجهیزات اکتیو شبکه شامل مواردی می شوند که سیگنال های الکترونیکی را تولید و تقویت می کنند. مهم ترین وظیفه تجهیزات اکتیو در شبکه ها، تولید سیگنال هایی است که بوسیله تجهیزات پسیو انتقال پیدا می کند. تجهیزات اکتیو شبکه در شبکه کاربردهای دیگری نظیر انتقال یا مدیریت، پیکربندی و تنظیم، تقویت داده یا کنترل بسته هایی که در شبکه ارسال می شوند را نیز دارند.

عدم وجود هرکدام از تجهیزات اکتیو موجب می گردد که عملکرد شبکه دچار مشکل شود. وجود بعضی از این تجهیزات الزامی است. برخی دیگر را تنها برای دسترسی آسان تر به اطلاعات مورد استفاده قرار می دهند. تجهیزات اکتیو شبکه برای راه اندازی به جریان برق نیاز دارند. تجهیزات اکتیو در شبکه انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

تجهیزات اکتیو شبکه چیست؟
تجهیزات اکتیو شبکه چیست؟

عناصر اکتیو در مدار و شبکه

  • دیود
  • SCR
  • منبع ولتاژ
  • Op-amp
  • منبع جریان
  • ترانزیستور
  • Diac – Triac

لیست تجهیزات اکتیو شبکه

در ادامه موضوع تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست قصد داریم تجهیزات اکتیو را به صورت مختصر معرفی کنیم.

سرور

اولین و مهم ترین بخش تجهیزات اکتیو، سرور است که به عنوان قلب تپنده شبکه به شمار می رود. این بخش وظیفه ای دارد و آن خدمت رسانی به کاربران است. این وسیله در محیط های پیچیده منابع پردازشی مورد نیاز کلاینت ها را تأمین می کند. این محصولات در انواع مختلفی همچون تیغه ای، رک مونت، ایستاده، ابری و … به بازار عرضه می شوند. سرور HP از محبوب ترین سرورهای موجود در بازار است.

هاب شبکه

در ادامه موضوع تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست به معرفی هاب می پردازیم. تجهیزات اکتیو شبکه بخش دیگری دارند که با نام هاب (Hub) شناخته می شوند. این تجهیزات امکان ایجاد اتصالات تجهیزات مختلف را در شبکه به وجود می آورند.

از هاب می توان به عنوان یک تکرارکننده نیز استفاده کرد. هاب کاربردی شبیه به سوئیچ دارد اما سرعت و کارایی آن پایین تر است. این وسیله می تواند با داده های دیجیتالی و آنالوگ کار کند، به شرطی که از قبل تنظیم شده باشد. این تجهیزات هیچگونه مؤلفه هوشمندی ندارند. هاب دو نوع پورت ساده و چندگانه دارد.

هاب شبکه
هاب شبکه

سوئیچ شبکه

سوئیچ شبکه بخش دیگری است که به هاب شباهت زیادی دارد، با این تفاوت که سوئیچ ها به شکل هوشمند عمل می کنند. این وسیله پس از دریات بسته ها براساس مک آدرس دستگاه، بسته را برای پورت خاصی ارسال می کند.

سوئیچ وسیله ای چند پورتی است که به سیستم امکان اتصال به روتر را می بخشد. سوئیچ ها در انواع مدیریتی، غیر مدیریتی، نیمه هوشمند و هوشمند تولید می شوند. این تجهیزات براساس تعداد پورت‌ها، توانایی پشتیبانی از فناوری PoE و … نیز تقسیم بندی می شوند.


بیشتر بخوانید: مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ چه تفاوتی با هم دارند؟


بریج

در ادامه مبحث تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست به معرفی بریج می پردازیم. این تجهیزات را جهت ایجاد پل ارتباطی میان دو شبکه مجزا به کار می گیرند. به کمک این وسیله شبکه محلی A می تواند به شبکه محلی B متصل شود. برای تقسیم شبکه های بزرگ تر به بخش های کوچک تر از بریج استفاده می شود.

روتر

این تجهیزات می توانند میان دو شبکه ی محلی اتصال به وجود بیاورند. برای دسترسی به این هدف لازم است که از مودم روتر استفاده کنند. این روترهای به عنوان نوعی دستگاه هوشمند شناخته می شوند که اطلاعات مربوط به شبکه ای را که به آن متصل هستند، ذخیره می کنند.

فرکانس و تعداد آنتن ها در انتخاب روتر مهم هستند. به طور کلی روترهایی خوب هستند که از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می کنند. روتر مسیری برای دستگاه های متصل به شبکه ترسیم می کند و به انتقال داده ها کمک می کند.

روتر
روتر

مودم

مودم ها جهت انتقال سیگنال های دیجیتال از طریق خطوط تلفن آنالوگ مورد استفاده قرار می گیرند. این وسیله سیگنال ها را به هم تبدیل می کند و خروجی دیجیتال را به دستگاه متصل به مودم که اغلب کامپیوتر است، ارائه می دهد و سبب برقراری اینترنت می شود.


بیشتر بخوانید: معرفی ارزان ترین مودم های موجود در بازار


اکسس پوینت

این وسیله در شبکه های وایرلس اجازه می دهد تا تجهیزات به یکدیگر متصل شوند. این وسیله به کلاینت های دورتر از روتر اجازه اتصال به شبکه را می دهد. اکسس پوینت همان کاری را انجام می دهد که سوئیچ در شبکه های کابلی انجام می دهد. اکسس پوینت در انواع سیمی یا بی سیم عرضه می شود.

مودم روتر

مودم روتر دستگاهی است که هم قابلیت مودم و هم قابلیت روتر را داشته باشد. امروزه در تمامی منازل مسکونی و اداره های کوچک با تجهیزات شبکه کم از مودم روتر استفاده می شود.

پرینت سرور

پرینتر یک مجموعه به واسطه یک کابل یو اس بی و یا پارالل به پرینتر سرور متصل می شود و پرینت سرور نیز با کابل به سوئیچ شبکه وصل می شود. این اتصال سبب می شود تا پرینت سرور در شبکه شناخته شده و کاربران می توانند بر روی آن پرینت بفرستند.

رپیتر

رپیتر دستگاهی است که سیگنال های دریافتی را تقویت می کند و آن ها را با قدرت بیشتری ارسال می کند. این سیگنال ها می توانند مسافت های طولانی تر را پوشش دهند.

Gateway

این محصولات دو یا چند شبکه مجزا را به هم متصل می‌ کنند. هر کدام از این گیت وی ها الگوریتم های مسیریابی، پروتکل‌ها، توپولوژی‌، خدمات نام دامنه و دیگر موارد دارند.

فایروال و دیوار آتش

این محصولات بر بسته های ورودی و خروجی در یک شبکه سازمانی نظارت می کنند. فایروال بسته ها را بازبینی و بررسی می کند. در نتیجه مانع اجرای برنامه های کاربردی بدون اطلاع کاربر می شود. همچنین در صورتی که کاربر به اینترنت متصل شود و به تبادل اطلاعات بپردازد، فایروال وارد عمل می شود. با این کار هکرها نمی توانند به راحتی اقدام به سرقت یا شنود اطلاعات کنند.

تجهیزات پسیو شبکه چیست؟

در این بخش از موضوع تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست به بررسی تجهیزات پسیو می پردازیم. مهم ترین بخشی که برای راه اندازی شبکه حائز اهمیت است، تجهیزاتی است که در زیرساخت مستقر می شوند. در واقع تجهیزات پسیو یا غیرفعال به نوعی از تجهیزات اطلاق می شود که بر روی تولید و تقویت داده ها تأثیری نمی گذارند. ساده تر بگوییم، پسیو به خدماتی گفته می شود که برای نصب و راه اندازی تجهیزات شبکه مورد نیاز است.

تجهیزات پسیو شبکه به عنوان تجهیزاتی شناخته می شوند که بدون نیاز به جریان برق کار می کنند. این نوع تجهیزات فاقد برنامه ریزی هستند و اندازه آن ها ثابت بوده و قابل تغییر نیست. تجهیزات شبکه پسیو را در تعامل با تجهیزات اکتیو به کار می برند. به این علت که تا هنگامی که تجهیزات اکتیو آماده نباشند، امکان انتقال هیچ نوع اطلاعاتی وجود نخواهد داشت.

تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست
تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست

بیشتر بخوانید: تست فلوک چیست و چه کاربردی دارد؟


لیست تجهیزات پسیو شبکه

تجهیزات پسیو شبکه به عنوان شبکه های کامپیوتری گسترده ای هستند که براساس نوع شبکه ای که با آن سروکار دارید و براساس بزرگی و کوچکی آن می توانید از این تجهیزات بهره بگیرید. بعضی از این نوع تجهیزات از کاربرد کلی برخوردار هستند و به عنوان تجهیزات کلی برای راه اندازی شبکه شناخته می شوند. در ادامه بحث تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست به معرفی تجهیرات پسیو شبکه می پردازیم:

کابل شبکه

کابل ها نقش اساسی و مهمی را در شبکه برعهده دارند و به سیستم کمک می کنند که به شبکه اتصال پیدا کنند. این کابل ها به کمک سوکت راه اندازی می شوند. این تجهیزات همانند رگ در بدن انسان هستند و ابعاد مختلفی دارند.

کابل شبکه سبب اتصال دستگاه مختلف به یکدیگر می شود و به انتقال داده ها کمک می کند. پچ کورد نیز همانند کابل است و جهت اتصال تجهیزات نزدیک به هم مورد استفاده قرار می گیرد. این تجهیزات در انواع Cat5 – Cat5e – Cat6 و … عرضه می شوند.

از دیگر انواع کابل در شبکه می توان به کابل کواکسیال، کابل فیبر نوری و کراس اشاره کرد.

کابل شبکه
کابل شبکه

داکت و ترانکینگ شبکه

تجهیزات شبکه پسیو به داکت یا ترانک نیاز دارد. این محفظه ها که از جنس موادی نظیر PVC ساخته می شوند، جهت عبور دسته ای از کابل های برق یا شبکه مورد استفاده قرار می گیرند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید داکت و ترانکینگ


کیستون شبکه

کیستون شبکه به عنوان یک کانکشن برای کابل های مسی در شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. به این تجهیزات پریز شبکه نیز گفته می شود. برای اتصال کابل شبکه به تجهیزاتی مانند سوئیچ، روتر و این تجهیزات نیاز است. کیستون یکی از تجهیزات پسیو مهم است که نقش زیادی در سرعت دارد.

پچ پنل

پچ پنل قطعه ای مستطیل شکل است که گروهی از کابل های شبکه را به سوئیچ و سرور متصل می کند. اگر می خواهید یک شبکه ساختاریافته داشته باشید، استفاده از پچ پنل به شما پیشنهاد می شود. این قطعه پورت های شماره‌گذاری شده دارد که کابل ها به آن وصل می شوند.

از دیگر تجهیزات پسیو شبکه می توان به رک ها، فیس پلیت، PDU و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: پچ پنل چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟


کارت شبکه

کارت شبکه یکی از پراهمیت ترین المان های سخت افزاری در تجهیزات active شبکه است. همه کامپیوترهایی که در یک شبکه استفاده می شوند به کارت شبکه نیاز دارند. این کارت ها دو نوع کابلی و وایرلس دارند. کارت شبکه وظیفه ایجاد ارتباط میان کامپیوتر و محیط انتقال را برعهده دارد. محیط انتقال شامل تجهیزاتی نظیر فیبر نوری، کابل های مسی و …. می شود. برای اتصال دستگاه هایی مانند کامپیوتر به شبکه های محلی در سرعت های 1000 مگابیتی، 100 و 10 مگابیتی از کارت شبکه استفاده می شود. هر کارت شبکه یک آدرس فیزیکی منحصر به فرد دارد که از 6 بایت تشکیل شده است. سه بایت اول شرکت سازنده کارت و سه بایت بعدی، شماره سریال کارت است.

تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو

در این مقاله به سؤال تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست پاسخ دادیم. حال می خواهیم بدانیم این تجهیزات چه تفاوت هایی با هم دارند؟ همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، تجهیزات اکتیو به معنای فعال هستند. این عبارت به ملزوماتی در شبکه اطلاق می شود که عدم وجود آن ها به معنای از بین رفتن یک قابلیت در شبکه است.

در کل می توانیم بگوییم که تجهیزات پسیو برای انجام فرایند انتقال اطلاعات به هیچ گونه جریان الکتریکی نیاز ندارند. از این رو از آن ها با عنوان منفعل نیز یاد می شود. استفاده از تجهیزات و خدمات پسیو باعث تغییر در داده ها نخواهد شد.

مهم ترین تفاوت تجهیزات اکتیو و پسیو را می توانیم نیاز تجهیزات اکتیو به نیروی الکتریکی بدانیم. نکته دیگر این که اکتیوها قابلیت ایجاد تغییر در داده ها را دارند. با توجه به این توضیح مختصر می توانیم به تفاوت این تجهیزات و عملکردی که در شبکه دارند پی ببریم. البته باید توجه داشته باشید که شبکه های اکتیو و پسیو دارای دسته بندی های مختلفی هستند که تجهیزات مخصوص به خود را دارند.

تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو
تفاوت تجهیزات پسیو و اکتیو

برترین برندهای تجهیزات شبکه اکتیو

شرکت های بسیار زیادی به تولید انواع تجهیزات اکتیو می پردازند. از بهترین این شرکت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تجهیزات اکتیو شبکه تی پی لینک

تی پی لینک یکی از برترین شرکت ها در زمینه تولید تجهیزات شبکه است. این شرکت از سال 1996 در چین فعالیت خود را آغاز کرده است. تی پی لینک در رتبه اول تولیدکنندگان تجهیزات شبکه قرار گرفته است. این شرکت در بیش از 170 کشور دنیا نمایندگی دارد و میلیون ها نفر در سرتاسر جهان از محصولات تی پی لینک استفاده می کنند. این شرکت به تولید انواع مودم، سوئیچ شبکه، روتر و … می پردازد.

تجهیزات اکتیو شبکه سیسکو

سیسکو شرکتی فعال در زمینه تولید تجهیزات شبکه به خصوص سوئیچ شبکه است. این شرکت در سال 1984 در آمریکا تاسیس شده است. محصولات شبکه سیسکو رابط کاربری یا سیستم عامل ندارند و در محیطی CLi از طریق فرامین کدنویسی کانفیگ می شود. از مهمترین محصولات این شرکت می توان به روتر یا مسیریاب، سوئیچ، فایروال یا دیوار آتشین، محصولات کنترل  و نظارت بر شبکه، وویپ یا تلفن بر بستر شبکه اشاره کرد.

  • از دیگر شرکت های برتر در زمینه تولید تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه می توان به دی لینک، هواوی، تندا، یوتل، انجینوس، لینک سیس، میکروتیک، زولتریکس، نزتک و … اشاره کرد.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی تجهیزات اکتیو و پسیو پرداخته شده است. امروزه از تجهیزات اکتیو و پسیو برای راه اندازی شبکه های کوچک و بزرگ استفاده می شود. این محصولات انتقال داده ها و ارتباطات را تا حد زیادی ساده تر می کنند. اگر قصد خرید تجهیزات شبکه اکتیو و پسیو دارید، به سایت راندنو مراجعه کنید. در این سایت می توانید فروشندگان مختلف را مشاهده کنید و با نمایندگی های برند در ارتباط باشید. همچنین می توانید قیمت فروشندگان مختلف را با هم مقایسه کنید و پس از بررسی مشخصات فنی بهترین آن را خریداری کنید.