کابل NYRY چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل NYRY چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل NYRY چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل NYRY یک نوع کابل برق است که به نوعی زره مجهز شده است. نام این کابل از استاندارد DIN/VDE برگرفته شده است. این کابل ها از نوع قدرت، فشار ضعیف و کنترل به بازار عرضه می‌ شوند. کابل NYRY کاربرد گسترده‌ ای دارد. در پست های برق فشار قوی، واحدهای استخراج، پالایشگاه های نفت و گاز، کارخانه های صنعتی و دیگر موارد از این کابل ها استفاده می شود.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر قصد خرید کابل برق NYRY دارید، می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و پس از مشاهده مشخصات فنی، کابل مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین در صورتی که نیاز به شناخت بیشتر این محصول دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال کابل NYRY چیست پاسخ خواهیم داد و کاربردها و ویژگی های آن را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی کابل NYRY

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که کابل NYRY چیست تا انتهای این بخش با ما همراه باشید. تمامی کابل ها از یک قانون خاص و بین المللی برای نامگذاری استفاده می کنند. به کمک این شیوه نامگذاری می توان نوع سیم و کابل، مواد سازنده، ساختمان و کیفیت سیم و کابل برق را تشخیص داد. در نامگذاری سیم و کابل از یک سری اعداد و حروف استفاده می شود. که هربخش از آن نشان دهنده یک ویژگی خاص از سیم و کابل است.

در میان تمامی کابل هایی که با این شیوه نامگذاری می شوند، کابل NYY، کابل NYRY و کابل NYCY شهرت بیشتری دارند.

کابل NYRY به دسته ای از کابل های فشار ضعیف و فشار قوی گفته می شود که به نوعی زره مجهز شده اند. اگر بخواهیم این کابل را به طور کامل بررسی کنیم، می بایست هر حرف آن را به صورت جداگانه بررسی کنیم:

  • حرف N: این حرف نشان دهنده این موضوع است که در نامگذاری این کابل از استاندارد VDE استفاده شده است. همچنین می توان فهمید که هادی کابل از جنس مس است.
  • حرف Y: این حرف نشان می دهد که عایق کابل از جنس PVC ساخته شده است.
  • حرف R: حرفی که سبب تمایز میان این کابل با دیگر کابل ها می شود، حرف Y است. این حرف نشان می دهد که کابل نوعی زره مفتولی یا سیمی دارد.
  • حرف Y: حرف آخر که در نامگذاری این کابل ها به کار رفته است، نشان دهنده جنس روکش کابل است. حرف Y یعنی روکش نهایی این کابل ها از جنس پی وی سی است.
کابل NYRY چیست
کابل NYRY چیست

بیشتر بخوانید: کابل سازمانی چیست و چه کاربردی دارد؟


ویژگی کابل های NYRY

حال که دانستیم کابل NYRY چیست به بررسی ویژگی های این کابل می پردازیم.

  • کابل های NYRY هم به شکل کابل قدرت، کابل فشار ضعیف، کابل کنترل و دیگر انواع کابل به بازار عرضه می شوند.
  • ولتاژ نامی این کابل ها می تواند بین 0.6 تا 1 کیلو ولت و یا بیشتر باشد.
  • استاندارد مرجع تولید این محصولات IEC 60502-1 و استاندارد ملی آن 1-3569 است.
  • همان طور که پیشتر گفته شد، در ساخت این کابل ها از آرمور و زره استفاده شده است. جنس زره در کابل های تک رشته از نوع مفتول های آلومینیومی است. در کابل های چند رشته نیز از سیم های فولادی گالوانیزه (SWA) استفاده شده است.
  • قیمت کابل NYY با در نظر گرفتن سایز و کیفیت ساخت مشابه، پایین تر از قیمت کابل NYRY است
  • کابل های NYRY استحکام مکانیکی و فیزیکی بیشتری نسبت به کابل های بدون زره دارند.
ویژگی کابل های NYRY
ویژگی کابل های NYRY

بیشتر بخوانید: کابل کیسه ای چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


زره کابل NYRY

در این بخش از موضوع کابل NYRY چیست به بررسی زره این کابل می پردازیم. یکی از مهمترین اجزای کابل های NYRY زره و آرمور آن ها است. زره خصوصیات و قابلیت های کابل را بهبود می دهد. این محصولات استحکام مکانیکی کابل ها را افزایش می دهد و از هادی در برابر نیروها و تنش های مکانیکی حفاظت می کند. این محصولات استقامت مناسبی برای  کابل در برابر جوندگان و حشرات فراهم می کند.

از این کابل ها می توان در زیر خاک و به صورت دفنی استفاده کرد. همچنین در مکان هایی که احتمال بروز آسیب های مکانیکی وجود دارد، استفاده از این کابل ها نیز ضرورت دارد. به کابل های زره دار، کابل SWB نیز گفته می شود. این کابل ها می توانند زره نواری، سیمی، فولادی و آلومینیومی داشته باشند.

سایزهای کابل NYRY

حال که دانستیم کابل NYRY چیست به بررسی سایز این کابل ها می پردازیم. این کابل ها به صورت تک رشته، دو رشته، سه رشته، چهار رشته، پنج رشته و کابل کنترل به بازار عرضه می شوند. سایز این کابل ها کاملاً استاندارد است و براساس سفارش مشتری تولید می شوند. قیمت کابل NYRY به عواملی همچون جنس هادی، نوع کابل، تعداد رشته و سایز کابل بستگی دارد.

. از جمله پرکاربردترین کابل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تک رشته زره دار: 16*1، 25×1، 35*1، 50*1، 70*1، 95*1، 120*1، 150*1، 185*1، 240*1 و 300*1
  • دو رشته زره دار: 5*2، 2.5*2، 4*2، 6*2، 10*2 و 16*2
  • سه رشته زره دار: 5*3، 2.5*3، 4*3، 6*3، 10*3، 16*3، 25*3، 35*3، 50*3، 70*3، 95*3 و 120*3
  • کابل چهار رشته مسلح:5*4، 2.5*4، 4*4، 6*4، 10*4، 16*4، 25*4، 16+25*3، 16+35*3، 25+50*3، 35+70*3، 50+95*3، 70+120*3، 70+150*3، 95+185*3 و 120+240*3
  • پنج رشته آرموردار:5*5، 2.5*5، 4*5، 6*5، 10*5 و 16*5
  • کابل کنترل زره دار: 7 رشته تا 61 رشته در سطح مقطع های 1.5 و 2.5 میلی متر مربع

لازم به ذکر است که تمامی سایزهای کابل برق NYRY را می توانید از سایت راندنو خریداری کنید.

سایزهای کابل NYRY
سایزهای کابل NYRY

بیشتر بخوانید: نحوه عیب یابی کابل برق


محاسبه وزن کابل براساس مسافت

راه های مختلفی برای به دست آوردن وزن کابل وجود دارد. می توان وزن کابل را به راحتی از کاتالوگ شرکت سازنده متوجه شد. اما راه بازاری و ساده آن به صورت زیر است. برای به دست آوردن وزن کابل در هر متر باید سایز کابل و سطح مقطع آن را در 9 ضرب کنیم. به عنوان مثال در کابل 70 میلی متر مربع، عدد 70 در 9 ضرب می شود. حاصل که معادل 630 است، به این معنا است که هر یک متر از این کابل 630 گرم وزن دارد.

 

تفاوت کابل NYY با کابل NYRY

هر دو نوع این کابل با هم شباهت دارد. به عنوان مثال کاربرد آن ها معمولاً مشترک است و هر دو در سطح مقطع و تعداد رشته های گوناگون به بازار عرضه می شوند. کابل NYY زره یا آرمور ندارد. در نتیجه استحکام و مقاومت آن کاهش پیدا می کند. همین موضوع سبب شده است تا قیمت کابل NYY کمتر از کابل NYRY باشد.

در کنار این کابل های زره دار و بدون زره، کابل دیگری با عایق XLPE نیز به بازار عرضه می شود. این کابل ها مسی هستند و ولتاژ 0.6/1 کیلوولت دارند. کابل مسی آرموردار با عایق XLPE و روکش PVC از طریق شناسه N2XRY معرفی می شود.

دسته دیگر از این کابل ها، کابل های N2XRY هستند. این کابل ها یک هادی مسی اغلب از نوع خشک و مفتولی دارند. عایق این کابل از جنس پی وی سی است که هادی را احاطه کرده است. در این کابل نیز نوعی زره یا آرمور به کار رفته است. چیزی که سبب تمایز این کابل با کابل های NYRY شده است، روکش نهایی آن ها است. این کابل ها روکشی از جنس XLPE دارند و در پروژه های صنعتی اغلب از آن ها استفاده می شوند. این کابل ها قیمت بیشتری نسبت به کابل های NYRY دارند.

بهترین برند کابل برق NYRY

امروزه در اغلب کارخانه ها، پالایشگاه ها، نیروگاه ها و … از این کابل ها استفاده می شود. به همین دلیل شرکت های بسیار زیادی به تولید و ساخت این محصولات پرداخته اند.

کابل NYRY افق البرز

افق البرز یکی از بهترین تولیدکننده های انواع سیم و کابل در ایران است. این شرکت از سال 1372 تاسیس شده است و به تولید انواع کابل فشار قوی، متوسط، ضعیف با کاربردهای گوناگون می پردازد. محصولات این شرکت به بسیاری از کشورهای جهان صادر می شود و سالانه می تواند هزاران تن سیم و کابل یا مفتول مسی به بازار عرضه کند. این شرکت از بهترین تجهیزات و نیروی پرسنل استفاده کرده است. به همین دلیل توانسته استانداردهای لازم را به دست بیاورد.

  • از دیگر برندهای برتر در این زمینه می توان به کابل NYRY همدان، یزد، متال، ابهر، خراسان افشارنژاد و دیگر موارد اشاره کرد.

جمع بندی

کابل ها به یکی از اساسی ترین تجهیزات در هر مجموعه ای تبدیل شده اند. بدون وجود کابل، جریان الکتریکی برقرار نمی شود. این محصولات در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. یکی از انواع پرکاربرد آن ها کابل NYRY است. در این مقاله به صورت جامع به معرفی این کابل پرداخته شده است. همچنین ویژگی ها، سایز، کاربرد و دیگر مشخصات آن نیز بررسی شده است. اصلی ترین مشخصه کابل های NYRY، استحکام و مقاومت بالا است. به همین دلیل می توان آن را در مکان هایی با شرایط محیطی خاص به کار برد. در سایت راندنو می توانید انواع مختلف کابل را مشاهده کنید و ویژگی آن ها را با هم مقایسه کنید. همچنین می توانید به صورت مستقیم با نمایندگی فروش کابل ها ارتباط برقرار کنید.