لامپ مناسب چراغ مطالعه

لامپ مناسب چراغ مطالعه

لامپ مناسب چراغ مطالعه باید ویژگی های خاصی داشته باشد. لامپ مناسب لامپی است که انرژی مصرفی کم اما بازده نوری بالایی داشته باشد. همچنین لامپ چراغ مطالعه نباید از خود گرما تولید کند. امروزه اغلب از لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف برای چراغ مطالعه استفاده می شود. اگر قصد دارید برای چراغ مطالعه خود لامپ خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی لامپ مناسب چراغ مطالعه می پردازیم.

خرید انواع لامپ
خرید انواع لامپ

آنچه در ادامه می خوانیم:

 اجزای تشکیل دهنده چراغ مطالعه

اجزای تشکیل دهنده چراغ مطالعه شامل: لامپ، پایه، دو شاخه، کلاهک و میله قابل تنظیم است.

بدنه و پایه چراغ مطالعه می تواند جنس های مختلفی داشته باشد. برخی از این چراغ ها پایه های فلزی و برخی دیگر پایه های پلاستیکی یا چوبی دارند. طراحی کلاهک این چراغ ها نیز منحصربفرد است. برخی از آن ها کلاهک های چوبی، شیشه ای، فلزی، پلاستیکی و … دارند. لازم به ذکر است که برخی از چراغ های مطالعه دارای منابع نوری هستند و نیازی نیست به آن ها لامپی وصل شود. اما برخی دیگر منابع نوری ندارند و باید از لامپ مناسب چراغ مطالعه و مطابق با سرپیچ در آن استفاده کرد.

استفاده از چراغ مطالعه معمولاً در مواقعی انجام می گیرد که افراد نیاز به نور مستقیم یا متمرکز دارند. در هنگام انتخاب چراغ مطالعه باید در نظر داشته باشید که اجزای این محصول به شکل استاندارد باشد.

 اجزای تشکیل دهنده چراغ مطالعه
اجزای تشکیل دهنده چراغ مطالعه

بیشتر بخوانید: تاریخچه لامپ از ابتدا تا کنون


انواع چراغ مطالعه

در ادامه موضوع لامپ مناسب چراغ مطالعه به بررسی انواع این چراغ ها می پردازیم:

  • چراغ مطالعه مهندسی یکی از انواع چراغ مطالعه است که در دو حالت رومیزی و ایستاده به بازار عرضه می شود. این نوع چراغ های مطالعه برای کاربردهای مهندسی مانند نقشه کشی، اندازه گیری و … استفاده می شوند.
  • چراغ مطالعه با گردنی قابل تنظیم یکی از انواع پرکاربرد است که براساس نیاز کاربران در زوایای دلخواه قرار می گیرد. این نوع چراغ ها معمولاً به شکل رومیزی استفاده می شوند. چراغ های مطالعه قابل تنظیم برای میزهای بزرگ مناسب هستند. جهت نور و ارتفاع در این چراغ های مطالعه براساس درجه هایی که از قبل بر روی بدنه آن ها تعبیه شده است، انجام می شود.
  • چراغ مطالعه دانش آموزی معمولاً گردنی انعطاف پذیری دارد که افراد می توانند آن را به جهت دلخواه تنظیم کنند. این نوع چراغ یک چراغ مطالعه مدرن به شمار می آید.

لامپ مناسب چراغ مطالعه براساس نوع این وسایل انتخاب می شود. چراغ های مطالعه در انواع گیره ای، ذره بین دار و … تولید می شوند. چراغ مطالعه بنکر نیز نوعی چراغ است که در دسته محصولات کلاسیک قرار می گیرد. چراغ های مطالعه ایستاده، دیواری، شارژی نیز انواع دیگر این وسایل به شمار می آیند.

انواع چراغ مطالعه
انواع چراغ مطالعه

بیشتر بخوانید: انواع سرپیچ لامپ یا پایه لامپ


چرا نور در هنگام مطالعه اهمیت دارد؟

  • انتخاب لامپ مناسب چراغ مطالعه باعث می شود که افراد بتوانند به راحتی مطالعه کنند و بازدهی و دقت آن ها بیشتر شود.
  • با استفاده از چراغ مطالعه می توانید شدت نور محیط را کاهش یا افزایش بدهید.
  • با استفاده از این وسایل کاربردی، کاربران می توانند جهت تابش نور را تنظیم کنند.
  • در صورتی که نور کافی وجود داشته باشد، می توانید چراغ های مجموعه را خاموش کنید و تنها چراغ مطالعه را روشن کنید. این کار در مصرف برق نیز صرفه جویی می کند.
چرا نور در هنگام مطالعه اهمیت دارد؟
چرا نور در هنگام مطالعه اهمیت دارد؟

بهترین لامپ از نظر رنگ نور

رنگ لامپ مناسب چراغ مطالعه چه رنگی است؟ این یکی از مهم ترین سؤالاتی است که در هنگام انتخاب چراغ مطالعه باید به آن توجه کرد. انتخاب نور سفید و زرد به سلیقه و عادت مصرف کنندگان بررسی دارد. با این حال بهتر است بدانید که نور بر یادگیری تأثیر بسیار زیادی دارد.

کارشناسان اعتقاد دارند که بهترین نور برای مطالعه رنگ سفید است که کمی به زرد تمایل دارد. در نتیجه می توانید از نور سفید به همراه نور طبیعی استفاده کنید تا یک نور عالی جهت مطالعه ایجاد کنید. نور سفید سبب افزایش سطح هوشیاری و دقت افراد می شود.


بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ


بهترین لامپ از نظر شدت نور

لامپ مناسب چراغ مطالعه چه شدت نوری دارد؟ شدت نور مناسب برای چراغ مطالعه با لومن اندازه گیری می شود. این شیوه اندازه گیری، شدت نور مناسب را به شما پیشنهاد می دهد. لامپ ال ای دی کم مصرف این امکان را برای شما به وجود می آورد که با استفاده از انرژی کمتر به نور با بازدهی بالا دسترسی داشته باشید. به کمک لامپ ال ای دی در هر وات لومن های بیشتری را در اختیار خواهید داشت. یک لامپ ال ای دی متوسط در حدود 450 لومن است.

نکته دیگری که در هنگام انتخاب لامپ چراغ مطالعه باید به آن توجه کرد این است که هنگام مطالعه، نور دیگری با شدت بالا به چشم شما نتابد. بهتر است نور از کنار و از بالا به پایین برروی سوژه تابیده شود. زیرا اگر نور به صورت مستقیم به صفحه دفتر یا کتاب بتابد، انعکاس ایجاد می کند. به همین دلیل نور باید بصورت یکنواخت تابیده شود.

بهترین لامپ از نظر شدت نور
بهترین لامپ از نظر شدت نور

ویژگی های لامپ مناسب چراغ مطالعه

  1. لامپ مناسب چراغ مطالعه باید فاکتورهای خاص مانند گرمای تولیدی کم داشته باشد.
  2. امکان کم و زیاد کردن نور یکی از ویژگی هایی است که اغلب این چراغ ها دارند. زیرا امکان دارد در اوایل شب به نور کمی احتیاج داشته باشید. این چراغ ها به دیمر مجهز شده اند. به همین دلیل باید از لامپی که قابلیت کار با دیمر را دارد استفاده کنید.
  3. لامپ مناسب چراغ مطالعه باید مصرف انرژی کمی داشته باشد تا در صورت روشن بودن طولانی مدت هزینه برق بالا نرود.
  4.  دمای رنگ استاندارد یکی دیگر از ویژگی هایی است که لامپ چراغ مطالعه باید داشته باشد.
  5. لامپ باید دوام بالایی داشته باشد و ساعات عمر آن طولانی باشد. با این حال بهتر است که هر 6 سال یک بار لامپ ها را تعویض کنید.
  6. لامپ چراغ برای مطالعه اغلب در فاصله کمی از کاربران قرار می گیرد. به همین دلیل باید از تکنولوژی های سالم در ساخت آن استفاده شود تا به سلامتی کاربران آسیب وارد نکند.
  7. سرپیچ لامپ باید با سرپیچ چراغ مطالعه سازگاری داشته باشد تا بتوان لامپ را در چراغ نصب کرد.

لامپ ال ای دی، بهترین لامپ برای چراغ مطالعه

تنها لامپی که از نظر کارشناسان تمامی ویژگی های بالا را دارد، لامپ ال ای دی است. لامپ LED نور مناسب برای مطالعه ایجاد می کند. این لامپ ها انرژی کمی مصرف می کنند و فاقد هرگونه اشعه فرابنفش و مواد مضر همچون جیوه و سرب هستند. این محصولات نور خیره کننده ای ندارند و می توانند در همه ی جهات بازتاب نور داشته باشند.

یکی از مهم ترین ویژگی های لامپ ال ای دی این است که از طول عمر بالایی برخوردار است و از خود گرمایی تولید نمی کند. در گذشته از لامپ های فلورسنت، رشته ای و کم مصرف در چراغ های مطالعه استفاده می کردند.

لامپ رشته ای مصرف انرژی بالایی دارد و به همین دلیل گرمای تولیدشده توسط آن بسیار زیاد است. این گرما سبب بالا رفتن دمای محیط می شود و ممکن است به اجزای چراغ آسیب وارد کند. لامپ فلورسنت و کم مصرف نیز مقدار کمی اشعه فرابنفش تولید می کنند، به همین دلیل در لیست لامپ مناسب چراغ مطالعه قرار نمی گیرند.

لامپ مناسب چراغ مطالعه
لامپ مناسب چراغ مطالعه

بیشتر بخوانید: لامپ ال ای دی چیست؟ انواع لامپ LED کدام است؟