کابل شبکه Cat8 چیست و چه تفاوتی با Cat7 دارد؟

کابل شبکه Cat8 چیست و چه تفاوتی با Cat7 دارد؟

کابل شبکه Cat8 چیست یکی از سؤالاتی است که امروزه توسط کاربران زیادی پرسیده می شود. این کابل یکی از جدیدترین استانداردهای کابل شبکه است که اخیراً مورد توجه کاربران قرار گرفته است. این کابل نسل پیشرفته تر کابل شبکه Cat7a است.

این تجهیزات مهم ترین اجزای یک شبکه به خصوص شبکه های اترنتی به حساب می آیند و بدون وجود آن ها، هیچ گونه اطلاعاتی رد و بدل نمی شود و ساختار شبکه نیز شکل نمی گیرد. برای مشاهده قیمت کابل شبکه می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و خرید خود را انجام دهید.

خرید انواع کابل شبکه
خرید انواع کابل شبکه

علاوه بر دو استاندارد Cat7 و Cat8، گروه های دیگری از جمله Cat6 و Cat5 نیز به بازار عرضه شده اند که ویژگی ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در این میان، کابل شبکه Cat8 یک استاندارد بهبودیافته و جدید است که در ادامه به سؤال کابل شبکه Cat8 چیست و چه تفاوتی با Cat7 دارد؟ پاسخ می دهیم و به معرفی بیشتر و بررسی تفاوت این کابل با کابل لن Cat7 خواهیم پرداخت.

با مجله راندنو همراه باشید…

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع کابل شبکه

ISO/IEC 11801 یا استاندارد جهانی فناوری و اطلاعات، کابل های شبکه را به چند گروه مختلف و یا به اصطلاح Category تقسیم کرده است. این تقسیم بندی از گروه 1 آغاز می شود و به گروه 8 ختم می شود. در این میان، کابل هایی که از استاندارد Cat1 تا Cat5 پیروی می کنند، از رده خارج شده اند.

برخی از کابل ها نیز بهبودیافته همان گروه هستند. به عنوان مثال، کابل های Cat5e از همان نسل کابل های لن Cat5 هستند اما برخی از ویژگی های آن ها بهبود یافته است. برای مشاهده قیمت انواع کابل شبکه می توانید به سایت راندنو مراجعه نمایید.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل شبکه و کاربرد کابل شبکه


در ادامه با ویژگی های کابل شبکه Cat5e الی Cat7a بیشتر آشنا خواهیم شد:

  • کابل شبکه Cat5e

کابل شبکه Cat5e دارای پهنای باند فرکانسی معادل 100 مگاهرتز است. این محصول انتقال اطلاعات تا فاصله 100 متری را با سرعتی معادل 100 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. البته لازم به ذکر است که در فاصله های کمتر همچون فاصله 55 متری، کابل لن Cat5e سرعت بهتری (1 گیگابیت بر ثانیه) از خود ارائه می کند.

  • کابل شبکه Cat6

کابل شبکه Cat6 دارای پهنای باند بیشتری نسبت به سری قبل و معادل 250 مگاهرتز است. این محصول انتقال اطلاعات تا فاصله 100 متری را با سرعتی معادل 1 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. در فاصله های کمتر از 55 یا 35 متری این سرعت به 10 گیگابیت برثانیه نیز می رسد. در حال حاضر، کابل شبکه Cat6 و Cat6a بیشترین کاربرد را در ایران دارند.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه CAT۵ و CAT۶ و Cat۷


  • کابل شبکه Cat6a

پهنای باند این کابل معادل 500 مگاهرتز و دو برابر کابل لن Cat6 است. این کابل انتقال اطلاعات تا فاصله 100 متری را با سرعتی معادل 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند.

  • کابل شبکه Cat7

پهنای باند کابل شبکه Cat7 از نسل قبلی خود، تقریباً 20 درصد بیشتر است. این کابل انتقال اطلاعات تا فاصله 50 متری را با سرعتی معادل 40 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. هرچه مسافت کمتر باشد، سرعت انتقال نیز بیشتر است. به عنوان مثال، در فاصله های 15 متری، سرعت انتقال اطلاعات در این کابل به 100 گیگابیت در ثانیه نیز می رسد.

این کابل از سوکت GG45 به جای سوکت شبکه RJ-45 استفاده می کند. تمامی کابل هایی که در گروه Cat7 قرار گرفته اند، از نوع SFTP هستند.

  • کابل شبکه Cat7a

این کابل یک ورژن بهبودیافته از مدل Cat7 است. وجه تمایز این کابل با نسل پیشین خود، پهنای باند 1000 مگاهرتزی آن است. سرعت انتقال داده در مسافت های مختلف در این کابل با کابل LAN از نوع Cat7 برابری می کند.

لازم به ذکر است که این کابل شبکه نیز همانند مدل قبلی خود، از سوکت شبکه GG45 استفاده می کند. هم چنین کابل های Cat7a تنها در نوع SFTP به بازار عرضه می شوند.

انواع کابل شبکه
انواع کابل شبکه

بیشتر بخوانید: آموزش سوکت زدن کابل شبکه | آموزش تصویری و گام به گام


کابل شبکه Cat8 چه نوع کابلی است؟

حال که با گروه های مختلف کابل شبکه آشنا شدیم، بهتر است به سؤال کابل شبکه Cat8 چیست پاسخ دهیم. این کابل جدیدترین گروه کابل شبکه است که هنوز به طور رسمی به بازار معرفی نشده است. این محصول تولید محدودی دارد و تنها در موقعیت های خاص از آن استفاده می شود.

سرعت و پهنای باند این کابل به صورت شگفت انگیزی بالا است. به طور مثال، پهنای باند فرکانس آن معال 2 گیگاهرتز است که این مقدار 2 برابر کابل لن Cat7a است.

شباهت این کابل با کابل های Cat7 و Cat7a در این است که همانند آن ها تنها در نوع SFTP و به همراه شیلد به بازار عرضه می شود. این کابل در فاصله های کم 30 تا 35 متری، سرعت بالای خود را حفظ می کند. به همین دلیل اغلب در دیتاسنترها که فاصله سرور از سوئیچ شبکه کم است، مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه مبحث کابل شبکه Cat8 چیست باید با دو کلاس این کابل آشنا شویم. کابل های Cat8 در دو کلاس مختلف به بازار عرضه می شوند:

  1. کابل شبکه 1: این کابل ها از سوکت های عادی از نوع RJ-45 بهره برده اند و اغلب در شبکه های 25G مورد استفاده قرار می گیرند.
  2. کابل شبکه 2: این کابل ها از سوکت شبکه GG-45 بهره برده اند و اغلب در شبکه های 40G از آنها استفاده می شود.

دلیل این که کابل Cat8 از سوکت RJ45 هم استفاده کرده است، این است که بتوان آن را با شبکه های قدیمی تر نیز سازگار کرد.

کابل شبکه Cat8 چیست
کابل شبکه Cat8 چیست

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین برند کابل شبکه در ایران


تفاوت کابل شبکه Cat8 با دیگر کابل های شبکه

کابل های شبکه ای که با استانداردهای گوناگون به بازار عرضه می شوند، از لحاظ ظاهر و ویژگی های فنی با هم تفاوت هایی دارند. در ادامه به بررسی برخی از تفاوت های ظاهری و فنی کابل های شبکه از نوع Cat8 خواهیم پرداخت.

فرکانس و سرعت کابل شبکه cat8

مهم ترین تفاوت کابل شبکه Cat8 نسبت به سایر کابل ها، فرکانس و سرعت بالای آن است. فرکانس تعیین کننده این است که در هر ثانیه چه مقدار سیگنال جابه جا می شود. به عنوان مثال، فرکانس 2000 مگاهرتز نشان دهنده این است که در هر ثانیه، 2 میلیارد سیگنال انتقال می یابد. سرعت انتقال اطلاعات در این کابل تقریباً 4 برابر نسل های قبل از آن است.

ساختار کابل cat8

برای افزایش فرکانس می توان تاب زوج های کابل را افزایش داد و یا به دور هرکدام شیلد کشید. این عملیات هزینه بالایی دارد. به همین دلیل از کابل Cat8 در شبکه استفاده می شود. زیرا این کابل هم شیلد دارد و هم تاب کابل های آن زیاد است. کابل های شبکه Cat8 میزان دریافت نویز بسیار کمی دارند.

Network Cables از نوع Cat8، در دو نوع سوکت تولید می شوند. به همین دلیل در شبکه های قدیمی نیز می توان از آنها استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: تاثیر نویز روی کابل شبکه


قیمت کابل لن cat8

قیمت کابل شبکه Cat8 از تمامی کابل های شبکه موجود در بازار بیشتر است. با پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات شبکه نیز پیشرفته تر می شوند. در نتیجه بدیهی است که جدیدترین محصولات آن قیمت بالاتری داشته باشند اما به طور کلی به دلیل این که این کابل ها دارای تاب بیشتری هستند و به دور هر کدام از آن ها شیلد کشیده شده است، قیمت تمام شده بالایی دارند.

این محصول تنها در دیتاسنترها مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در فاصله های 36 متری، بیشترین کارایی را از خود نشان می دهد.

قیمت کابل لن cat8
قیمت کابل لن cat8

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه indoor و outdoor


کابل شبکه لگراند

شرکت لگراند از جمله اولین شرکت های تولیدکننده کابل شبکه cat8 است. برای مشاهده قیمت کابل شبکه لگراند می توانید با مراجعه به سایت راندنو با نمایندگان فروش این کابل ارتباط برقرار کنید.

برای مشاهده قیمت کابل شبکه و انواع کابل لن می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و به طور مستقیم با فروشندگان و نماینده کابل شبکه لاله زار در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: معرفی کابل شبکه لگراند


سخن پایانی

در این مقاله به بررسی سؤال کابل شبکه Cat8 چیست پرداختیم. کابل شبکه Cat8 هنوز به طور گسترده به بازار عرضه نشده است. به همین دلیل استفاده از این کابل هنوز در ایران مرسوم نشده است. البته با گذشت زمان، استفاده از این کابل در شبکه های ایران بیشتر می شود.

پیش از خرید کابل شبکه می بایست توپولوژی و ابعاد شبکه خود را بررسی کنید تا بتوانید مطابق با آن، کابل مورد نیاز خود را خریداری کنید. هم چنین اگر شبکه شما در کنار کابل های برق قرار گرفته است، دریافت نویز آن بیشتر است. به همین دلیل بهتر است از کابل های SFTP استفاده کنید تا دریافت نویز کمتری داشته باشید.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه اصلی و تقلبی