کاهش صدای کمپرسور هوا

کاهش صدای کمپرسور هوا

کاهش صدای کمپرسور هوا یکی از مهم ترین مسائل در بین مصرف کنندگان کمپرسور باد است. زمانی که از کمپرسور هوا استفاده می کنید، صدای آن می تواند باعث از بین رفتن آسایش و آرامش شما و اطرافیانتان شود.

خرید انواع کمپرسور باد
خرید انواع کمپرسور باد

از آنجاییکه کمپرسور هوا یک ابزار جهت تأمین منبع انرژی برای ابزارآلات بادی است، وجود آن در کارگاه و محل کار ضروری است. کمپرسور باد جهت تأمین این انرژی باید به طور مکرر روشن باشد. به همین دلیل لازم است تا با علل تولید صدای این دستگاه و راه های جلوگیری از آن آشنا شویم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

چرا کمپرسور باد صدا تولید می کند

قبل از آن که با راه های کاهش صدای کمپرسور هوا آشنا شوید، ابتدا لازم است که عوامل ایجاد این صدا را بدانید. صدای تولیدشده توسط کمپرسورهای مختلف بین 70 تا 90 دسی بل است. در صورتی که این میزان صدا کمتر از 65 دسی بل باشد، به آن ها کمپرسورهای بی صدا یا سایلنت می گویند. از طرفی کمپرسورهایی که میزان صدای آن ها بالای 85 دسی بل است، به کمپرسورهای پرصدا مشهور هستند.


بیشتر بخوانید: راهنمای جامع نصب و راه اندازی کمپرسور باد


صدای کمپرسور می تواند علل مختلفی داشته باشد، بنابراین روش های کاهش صدا نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه به علل تولید صدای این دستگاه اشاره شده است:

ورودی هوا

نحوه کار این دستگاه به گونه ای است که هوای موجود را از قسمت ورودی خود مانند یک مکنده، مکش می کند. اغلب این کار با ایجاد سر و صدا همراه است.

مواد سازنده

در بعضی از مواقع، صدای کمپرسور می تواند ناشی از عواملی همچون متریال و مواد سازنده آن باشد. متریال سازنده کمپرسور می بایست از کیفیت بالایی برخوردار باشد. هر چه این مواد ضخیم تر و متراکم تر باشد، کمپرسور صدای کمتری تولید می کند.

منبع تغذیه

از منبع تغذیه کمپرسورها برای ایجاد هوای فشرده استفاده می شود. عملکرد این منبع تغذیه در صدای دستگاه نقش اساسی دارد. به عنوان مثال، کمپرسورهایی که از منبع برق برای ایجاد هوای فشرده استفاده می کنند، صدای کمتری نسبت به مدل هایی که از سوخت برای ایجاد هوای فشرده استفاده می کنند، برخوردار هستند.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کمپرسور باد و کاربردهای آن


محل قرار گرفتن کمپرسور باد

طبیعتاً هرچقدر به کمپرسور نزدیک تر باشید، صدای بیش تری نیز می شنوید. در بسیاری از مشاغل مانند دندان پزشکی، حتی صدای کم دستگاه قابل قبول نیست و باید آن را به محل و اتاق دیگری انتقال داد.

اصطکاک

یکی دیگر از عوامل مهم در ایجاد صدای این ابزار بادی وجود اصطکاک است.  هرچه تعداد قطعات متحرک موجود در یک دستگاه بیشتر باشد، اصطکاک آن نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال، کمپرسورهای روتاری و اسکرال از قطعات متحرک کمتری برخوردار هستند و صدای تولیدشده در آن ها نیز کمتر است. در صورتی که در کمپرسور رفت و برگشتی، به دلیل وجود قطعات متحرک و تماس آن ها با هم، میزان صدای تولیدشده بسیار زیاد است.

یکی دیگر از عوامل به وجود آورنده اصطکاک، مخزن کمپرسور است. در کمپرسور باد فندکی به دلیل عدم وجود مخزن کافی، مکش هوا و خارج کردن آن با صدای زیادی همراه است.

اگزوز هوا

فرآورده های تولیدشده توسط کمپرسور از قسمت اگزوز هوای آن خارج می شود. کمپرسور هنگام خروج این فرآورده ها صدای زیادی تولید می کند.

چرا کمپرسور باد صدا تولید می کند؟ 
چرا کمپرسور باد صدا تولید می کند؟

راه های کاهش صدای کمپرسور باد

در قسمت قبل با عوامل اصلی ایجاد صدا توسط انواع کمپرسور آشنا شدید. همان طور که می دانید، روش های مختلفی برای کم کردن این صدا وجود دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:

قرار دادن کمپسور باد در محفظه ضد صدا

یکی از راه های کاهش صدای کمپرسور هوا قرار دادن آن در یک محفظه عایق است. می توانید از یک جعبه چوبی یا هر ماده عایق دیگری استفاده کنید. می توانید داخل جعبه را با استفاده از فوم های مخصوص عایق کنید. در طراحی و خرید جعبه عایق توجه داشته باشید تا در آن خروجی و ورودی شلنگ در اندازه مشخص تعبیه شده باشد.

کمپرسور را از محل کار خود دور کنید

یکی از ساده ترین روش های کم کردن صدای پمپ باد انتقال آن به محل دورتر از محل کار است. از آنجایی که کار کردن این دستگاه نیازی به یک اپراتور جداگانه ندارد، می توان به راحتی از این روش استفاده کرد.

ایجاد فاصله مناسب می تواند تا 25 درصد میزان صدا را کاهش دهد. برای این کار نیاز به شلنگ انتقال باد با طول بیشتر دارید. لازم به ذکر است که این افزایش طول شلنگ می تواند کاهش فشار را نیز به همراه داشته باشد.


بیشتر بخوانید: تفاوت کمپرسور هوای روغنی و بدون روغن


نصب صداگیر بر روی کمپرسور باد

همان طور که گفته شد، یکی از عوامل تولید صدا، قسمت ورودی کمپرسور است. برای کاهش صدای حاصل از این قسمت، معمولاً یک صداگیر بر روی قسمت ورودی نصب می شود. صداگیرها انواع مختلفی دارند و می توانند لاستیکی و یا فلزی باشند.

پوشاندن اطراف کمپرسور با مواد عایق

یکی دیگر از راه های کاهش صدا کمپرسور هوا ایزوله کردن کمپرسور است. لاستیک و فوم های عایق موادی عالی برای صداگیری کمپرسور هستند. اگر لاسیتک و یا فوم عایق را بر روی بدنه جایی که سر و صدا تولید می کند نصب کنید، بخشی زیادی از صدای تولید شده را جذب می کند.

از این متریال می توان برای ایزوله کردن کف کمپرسور نیز استفاده کرد تا دستگاه عاری از هرگونه لرزش شود.


بیشتر بخوانید: کمپرسور باد فندکی چیست و چه کاربردی دارد؟


استفاده از پتوی صداگیر

یک روش راحت برای کاهش صدا، خرید پتوهای صداگیر است. این پتو به راحتی بر روی دیوارهای مجاور کمپرسور استفاده می شود و با جذب صدا از انعکاس آن جلوگیری می کند. این پتو به ویژه در زمانی که کمپرسور در گوشه یا کنج اتاق قرار دارد، مؤثر خواهد بود.

استفاده از محافظ گوش

همان طور که گفته شد، کمپرسورها می توانند صدایی تا 90 دسی بل را از خود منتشر کنند. گوش انسان همانند چشم با ایجاد فشار، رفته رفته کارایی و توان خود را از دست می دهند. به همین دلیل به کارگران و کسانی که در نزدیکی پمپ باد کار می کنند، توصیه می شود که از خرید محافظ گوش یا گوشگیرهای مخصوص غافل نشوید.

این محافظ های گوش انواع مختلفی دارند و میزان صداگیری آن ها با هم متفاوت است. با استفاده از این گوش گیرها می توان از گوش در برابر سروصدای ایجادشده محافظت کرد.

کاهش صدای کمپرسور هوا
کاهش صدای کمپرسور هوا

بیشتر بخوانید: انواع محافظ گوش و گوشی ایمنی ایرماف و ایرپلاگ


اهمیت تعمیر و نگهداری کمپرسور هوا

در توضیحات بالا دریافتیم یکی از عوامل کلیدی در ایجاد سروصدا، وجود اصطکاک است. کمپرسورهای هوا اغلب دارای قطعات متحرک است که این قطعات بطور مکرر در حال رفت و برگشت و حرکت مکانیکی هستند. هوای موجود توسط ورودی در پیستون فشرده می شود و آن را در مخزن ذخیره می کند.

با حرکت رفت و برگشتی پیستون، قطعات به تدریج و به مرور زمان ساییده می شوند و با گذشت زمان صدای بیشتری توسط دستگاه تولید می شود. در حالت عادی کارکرد کمپرسور همراه با ایجاد صدا است و با بوجود آمدن اصطکاک، صدای آن بیشتر می شود. در این حالت اهمیت تعمیر و نگهداری قطعات دستگاه مشخص می شود.


بیشتر بخوانید: نکات مهم در تعمیر و نگهداری کمپرسور باد


روغن کاری کمپرسور هوا

مهم ترین مسئله برای جلوگیری از سایش قطعات دستگاه، روغن کاری قطعات در فواصل زمانی معین است. در صورت روغن کاری، دستگاه برای مدت طولانی قادر به کار کردن به صورت نرمال است. برای روغن کاری دستگاه باید اطراف اتصالات و یاتاقان های دستگاه را روغن کاری کنید. در این حالت قطعات ساییده و خورده نمی شوند.


بیشتر بخوانید: روغن کمپرسور باد چیست؟ 


تمیز نگه داشتن فیلتر هوا

در حاضر با توجه به آلودگی موجود در هوا، ذرات گرد و غبار در هوا بسیار زیاد است. فیلتر ورودی هوا گرد و غبار را به داخل خود مکیده و آن ها را در یک محفظه به دام میندازد. فیلترهای هوا قادرند مقدار مشخصی از ذرات را جذب کنند.

فیلترهای هوا رفته رفته با جذب ذرات مختلف مسدود می شوند. با مسدود شدن فیلترهای هوا، کمپرسور توان خود را به کار می گیرد تا از ورود گرد و غبار به سیلندر جلوگیری کند. این موضوع باعث ایجاد صدای کمپرسور می شود. فیلترهای هوای کمپرسور باید به طور مکرر در فواصل زمانی 5 یا 6 ماه تعویض یا تعمیر شوند.

اهمیت تعمیر و نگهداری کمپرسور هوا 
اهمیت تعمیر و نگهداری کمپرسور هوا

استفاده از کمپرسور باد سایلنت

یکی از روش های اصولی برای از بین بردن صدای کمپرسور باد، استفاده از کمپرسور باد سایلنت یا کمپرسور هوا بی صدا است. میزان صدای تولیدشده توسط این کمپرسور کم تر از 65 دسی بل است.

این کمپرسورها دارای ظرفیت های مختلف هستند. این مدل کمپرسور نیاز به روغن کاری ندارد. از این دستگاه می توان برای مصارف خانگی و محیط هایی همچون دندان پزشکی، نجاری و … استفاده کرد.

استفاده از کمپرسور باد سایلنت 
استفاده از کمپرسور باد سایلنت

بیشتر بخوانید: کمپرسور هوا بی صدا چیست؟


کاربران می توانند در صورت نیاز، سؤالات خود را در رابطه با کاهش صدای کمپرسور هوا در زیر این مقاله درج نمایند.