کمپرسور هوا بی صدا چیست و انواع کمپرسور باد سایلنت کدام است؟

کمپرسور هوا بی صدا چیست و انواع کمپرسور باد سایلنت کدام است؟

کمپرسور هوا بی صدا یک نوع پمپ باد یا کمپرسور باد پرکاربرد است که وظیفه آن فشرده سازی، کم کردن حجم و متراکم کردن باد، بدون ایجاد صدا است. در این مقاله می خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که کمپرسور هوا بی صدا چیست و انواع کمپرسور باد سایلنت کدام است؟

این دستگاه جهت تولید حرکت مکانیکی بکار می رود. کمپرسور هوا کاربردهای مختلفی دارد و از آن می توان در فعالیت های صنعتی و خانگی استفاده کرد. یکی از مهم ترین کاربردهای این محصول، استفاده از آن به عنوان منبع تغذیه در ابزارآلات بادی است.

خرید انواع کمپرسور باد
خرید انواع کمپرسور باد

در این مقاله سعی داریم تا نکات مربوط به پمپ باد یا کمپرسور هوا بی صدا را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای آشنایی با روش های کاهش صدای کمپرسور هوا می توانید به مجله راندنو مراجعه کنید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کمپرسور باد سایلنت

پمپ باد بی صدا یا سایلنت یکی از انواع رایج و پرکاربرد کمپرسور به شمار می آید. این دستگاه هنگام خروج فشار هوا، صدای کمتری نسبت به کمپرسور معمولی تولید می کند. این نوع دستگاه به دو نوع پمپ باد یخچالی و بدون روغن تقسیم می شود.

این دستگاه از چند موتور القایی که فاقد صدا هستند، تشکیل شده است. هوای ورودی در بین این موتورها تقسیم می شود، کار سیستم مکش و سیلندر موتورها کم می شود و در نتیجه صدای کمتری تولید می کند. لازم به ذکر است که این نوع کمپرسور علاوه بر بی صدا بودن، قدرت و سرعتی برابر با مدل های عادی و با صدا دارد.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کمپرسور باد و کاربردهای آن


کاربرد کمپرسور باد سایلنت

از کمپرسور هوا سایلنت می توان برای فعالیت های مختلف خانگی و صنعتی استفاده کرد. در ادامه به برخی از مهم ترین کاربردهای این دستگاه اشاره شده است:

  1. یکی از مهم ترین مسائل در استفاده از کمپرسور هوا بی صدا ایجاد آلودگی کمتر و در عین حال، تولید صدای کم است. به همین دلیل از آن به صورت ویژه در دندان پزشکی و اماکن پزشکی دیگر استفاده می شود.
  2. در صنعت جواهرسازی و انجام فعالیت های دستی و هنری، به منظور حکاکی، تمیزکاری به کمک باد و هم چنین انجام کارهای ظریف استفاده می شود.
  3. در نجاری به منظور کارکردن با میخکوب بادی و منگنه کوب و ابزار بادی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. برای کاربردهای خانگی و در کارگاه های صنعتی برای انجام کار با ابزار بادی بکار می رود. به دلیل اینکه کار با کمپرسورهای معمولی در چنین شرایطی بسیار دشوار است.
  5. پزشکان از دیگر افرادی هستند که باید از این مدل کمپرسورها استفاده کنند. محیط پزشکی بسیار حساس است و باید خالی از هر گونه آلودگی صوتی باشد.
  6. تأمین هوای غواص در غواصی
  7. در سالن ها و آرایشگاه های زیبایی جهت مانیکور و پدیکور
کاربرد کمپرسور باد سایلنت
کاربرد کمپرسور باد سایلنت

بیشتر بخوانید: کمپرسور باد فندکی چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع کمپرسور هوا سایلنت

همان طور که گفته شد، این محصول براساس کارکرد، دارای دو نوع بدون روغن یا اویل فری و یخچالی است. انواع کمپرسور هوا بی صدا کدامند؟

کمپرسور باد سایلنت بدون روغن (اویل فری)

وجود روغن در کمپرسور، باعث افزایش کارکرد آن می شود. کمپرسور باد فری اویل به معنای کمپرسور بدون روغن است. این جمله به معنای عدم وجود روغن در ساختار آن نیست، بلکه به معنای این است که بعد از خرید، دیگر نیازی به تعویض روغن آن نخواهد بود که این امر باعث کاهش هزینه ها می شود. این مدل به دلیل عدم وجود روغن، قابلیت استفاده در دندان پزشکی، صنایع غذایی و دارویی دارد.

کمپرسور باد سایلنت بدون روغن (اویل فری)
کمپرسور باد سایلنت بدون روغن (اویل فری)

بیشتر بخوانید: تفاوت کمپرسور هوای روغنی و بدون روغن | مزایا و معایب کمپرسور باد روغنی و اویل فری


کمپرسور باد سایلنت یخچالی

این کمپرسور هوا بی صدا برخلاف نوع قبلی، از نوع روغنی است و در طول زمان، نیاز به تعویض روغن دارد.

این کمپرسورها کاملاً بدون صدا هستند. می توان از آن ها در کارهایی نظیر تمیز کردن خودرو، نقاشی، باد کردن وسایل بادی همچون توپ، صنایع بسته بندی و … استفاده کرد.

پمپ باد سایلنت براساس حجم یا ظرفیت نیز به انواع مختلف تقسیم می شود که از محبوب ترین آنها می توان به پمپ باد سایلنت 25 لیتری، کمپرسور باد بی صدا 50 لیتری، 10 لیتری، 100 لیتری و … اشاره کرد.

کمپرسور باد سایلنت یخچالی
کمپرسور باد سایلنت یخچالی

مزایای استفاده از کمپرسور باد بی صدا

مهم ترین مزیت این دستگاه، سر و صدای کم آن است که به واسطه آن به شهرت زیادی رسیده است. این مزیت این امکان را به کاربر می دهد تا برای استفاده خانگی و هم چنین محیط های کوچک یا کارگاه های خانگی، از این دستگاه استفاده کند. کم صدا بودن این دستگاه مشکلات ناشی از صدا و شنوایی را نیز کاهش می دهد. در ادامه به برخی از مهم ترین مزایای این ابزار اشاره شده است:

  • در نوع بدون روغن، این دستگاه دیگر نیازی به تعویض روغن ندارد و بدنبال آن آلودگی های ناشی از بکارگیری روغن نیز بوجود نمی آید.
  • این کمپرسورها در صورت خرابی، هزینه کمتری برای تعمیر دارند و دیگر نیازی به هزینه تعویض روغن و یا عایق کاری محیط کار برای جلوگیری از انتقال صدا به بیرون نخواهند داشت. لازم به ذکر است که ممکن است قیمت کمپرسور هوا بی صدا در ابتدا بیشتر باشد، اما هزینه های ناشی از بکار گرفتن آن، کمتر از نمونه های عادی کمپرسور است.
  • کاربرد و کارایی بالاتر
  • طول عمر بیش تر
  • امکان شخصی سازی دستگاه
کمپرسور هوا بی صدا چیست
کمپرسور هوا بی صدا چیست

بیشتر بخوانید: کار با کمپرسور باد چگونه است؟ راهنمای جامع نصب و راه اندازی کمپرسور باد


چرا کاهش صدای محیط کار اهمیت دارد؟

حال که دانستیم کمپرسور هوا بی صدا چیست باید بگوییم صدای محیط کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. صدای زیاد در طولانی مدت باعث آسیب به حلزون گوش کارکنان می شود. علاوه بر آن، صدای زیاد بر روی کیفیت کارکنان نیز تأثیر می گذارد و باعث کاهش آن می شود.

صدای زیاد کمپرسور علاوه بر آسیب به گوش، خطرات دیگری همچون سردرد، افزایش فشارخون و بی خوابی را نیز به دنبال دارد. به طور کلی برای افزایش راندمان کار و جلوگیری از خطرات احتمالی، بهتر است از پمپ باد سایلنت در محل کار خود استفاده کنید.

نکات مهم در خرید کمپرسور باد سایلنت

  1. از مهم ترین نکات در خرید کمپرسور هوا سایلنت می توان به شرکت تولیدکننده آن اشاره کرد. امروزه شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید این محصول می پردازند که از مهم ترین آن ها می توان به کمپرسور هوا بی صدا محک، اکتیو، رونیکس، آنکور، کنزاکس و پمپ باد سایلنت کدخدایی اشاره کرد.
  2. حجم یا ظرفیت مخزن کمپرسور هوا یک مسئله مهم دیگر در خرید کمپرسور سایلنت محسوب می شود که لازم است متناسب با نوع کار، انتخاب شود.
  3. به نوع کمپرسور باد نیز باید توجه داشته باشید.
  4. میزان نویز برحسب دسی بل سنجیده می شود. کمپرسورهایی با میزان نویز 40 تا 60 دسی بل، جزو کمپرسورهای سایلنت به شمار می آیند.
  5. میزان فشار قابل تحمل که براساس بار یا PSI است نیز، باید بررسی شود. در صورتی که فشار دستگاه کم تر از فشار مورد نیاز باشد، موجب خرابی و آسیب دیدن دستگاه می شود.
  6. قدرت و توان دستگاه که براساس اسب بخار و در برخی از موارد، برحسب وات مشخص می شود نیز، باید مورد بررسی قرار بگیرد.
نکات مهم در خرید کمپرسور باد سایلنت
نکات مهم در خرید کمپرسور باد سایلنت

بیشتر بخوانید: بهترین مارک کمپرسور باد خانگی و صنعتی


قیمت پمپ باد بی صدا

  • قیمت کمپرسور هوا بی صدا یا سایلنت نسبت به کمپرسورهای معمولی کمی بیشتر است اما این دستگاه از هزینه های نگهداری کمتری برخوردار است.
  • ظرفیت مخزن کمپرسور هوا بی صدا نیز از جمله موارد تأثیرگذار در قیمت کمپرسور است. هر چه مخزن بزرگ تر باشد، پمپ باد از قیمت بیشتری برخوردار است.
  • شرکت تولیدکننده دستگاه نیز در قیمت این کالا مؤثر است. معمولاً برندهای مطرح این دستگاه از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

کاربران می توانند سؤالات و نظرات خود را جهت آگاهی خود و کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.


بیشتر بخوانید: نکات مهم در تعمیر و نگهداری کمپرسور باد