آشنایی با انواع کمپرسور باد و کاربردهای آن

آشنایی با انواع کمپرسور باد و کاربردهای آن

آشنایی با انواع کمپرسور باد و کاربردهای آن به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید. کمپرسور باد یا کمپرسور هوا از انواع ابزارآلات بادی به شمار می آید. استفاده از این ابزار مفید و کاربردی در صنایع مختلف بسیار رایج است.

کمپرسور هوا حجم باد را کم می کند و آن را به صورت متراکم و فشرده در می آورد. در نتیجه این هوای فشرده حرکت مکانیکی تولید می کند.

خرید انواع کمپرسور باد
خرید انواع کمپرسور باد

این دستگاه در انواع و ابعاد مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. اگر شما هم قصد خرید کمپرسور باد را دارید، تا انتهای مقاله انواع کمپرسور باد با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کمپرسور هوا چیست؟

کمپرسور هوا یا پمپ باد یک نوع دستگاه مکانیکی است که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار با استفاده از موتور الکتریکی، موتور دیزلی، بنزینی و … گاز را دریافت کرده و آن را فشرده می کند. به عبارتی کمپرسور هوا، با ذخیره هوا در مخزن یا محفظه و وارد کردن فشار بر آن، کار را انجام می دهد. در نتیجه پس از انجام فرآیند فشرده سازی، گاز را وارد کندانسور می نماید.

استفاده از انواع کمپرسور باد از دامنه وسیعی برخوردر است و وجود آن در هر کارخانه یا کارگاهی، ضروری است. لازم به ذکر است که امروزه انواع این محصول، در حجم و ابعاد کوچک تری تولید و به بازار عرضه می شوند. از این رو جهت استفاده در موقعیت های گوناگون نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع کمپرسور باد
انواع کمپرسور باد

تاریخچه کمپرسور

همانطور که می دانید بسیاری از تکنولوژی های روز جهان، دستاوردهای تکامل یافته نخستین اختراعات بشر  است. اولین موارد استفاده از هوای فشرده مربوط به زمانی است که انسان های اولیه، با دمیدن به کنده های نیم سوز که بر اثر حوادثی مانند صاعقه به وجود آمده بودند، آتش روشن می کردند.

انسان های نخستین برای ایجاد هوای مورد نیاز، از شش های خود استفاده می کردند. لازم به ذکر است که شش های انسان عادی، قادر است فشاری معادل 100 لیتر در دقیقه و 6 مکتر مکعب در ساعت را تأمین نماید. همچنین 3000 سال پیش از میلاد مسیح، انسان ها فلزاتی مانند طلا، مس، سرب و … را کشف نمودند.

در نتیجه پس از گذشت چندین دهه، انسان ها جهت احیای اکسیدشدن فلزات، به فرآیند ذوب نیاز داشتند. در طی این روند، تولید هوای فشرده جهت ایجاد حرارت موردنیاز، امری ضروری محسوب می شد. همچنین شش های انسان ها توانایی تأمین هوای مورد نیاز را نداشتند.

سپس جان اسمیتون در سال 1726 ابتدایی ترین سیلندرهای پمپ را ساخت. همچنین از این سیلندرها در کوره های ذوب آهن استتفاده می شد. در نتیجه پیدایش و نیاز به استفاده از کمپرسورهای باد، در این دوره به اوج رسید.

مکانیزم عملکرد پمپ هوا

مکانیزم فشرده سازی هوای مکیده شده با افزایش دمای آن، صورت می گیرد. از این رو در ساختار برخی از کمپرسورها از خنک کننده استفاده شده است تا دمای گاز خروجی را کاهش دهد. عملکرد این ابزار به گونه ای است که هوای مورد نیاز از قسمت ورودی به کمپرسور وارد می شود. پس از عبور از فیلتر، داخل محفظه مخصوص خود حبس می شود.

با محبوس شدن هوا در این محفظه، موتور شروع به چرخش می کند. از این رو با حرکت دو قسمت نری و مادگی، فضای محفظه تنگ می شود که نتیجه آن، فشرده سازی هوا است. در نتیجه هوای فشرده از طریق خروجی دستگاه خارج می شود و می توانید از آن استفاده نمایید.

انواع کمپرسور از نظر کارکرد

انواع کمپرسور باد براساس ویژگی ها و کارکردهایی که دارند به چند دسته تقسیم می شوند. در ادامه این بخش از مقاله، به انواع این محصول از لحاظ کارکرد اشاره خواهیم کرد.

کمپرسور دینامیکی

این نوع کمپرسورها در دو نوع شعاعی و محوری تولید و به بازار ارائه می شود. کمپرسور دینامیکی محوری با نام های کمپرسور توربینی یا کمپرسور توربینی شعاعی نیز شناخته می شود. مدل های شعاعی این محصول به عنوان کمپرسورهای گریز از مرکز نام گرفته اند.

کمپرسور دینامیکی
کمپرسور دینامیکی

کمپرسور جابه جایی مثبت

کمپرسورهای جابه جایی مثبت یا پیستونی حجم مشخصی از هوا را در خود ذخیره می کنند و با کاهش فضا، میزان فشار را افزایش می دهند. درصورت نیاز فرد به باد بیشتر، نیازی به افزایش فشار نیست. کافی است فقط مخزن و سرعت دستگاه را افزایش داد. کمپرسور پیستونی بدون روغن، دیافراگمی، مارپیچی، مارپیچی غیر روغنی، دندانه دار، فرفره ای، پره ای و … از انواع این کمپرسور باد به شمار می آیند.

 

کمپرسور جابه جایی مثبت
کمپرسور جابه جایی مثبت

کمپرسور باد اسکرو (پیچ دوار)

این دستگاه نوعی کمپرسور جابجایی مثبت و دورانی به شمار می آید. اگر میزان مصرف باد از 1000 لیتر بالاتر باشد، استفاده از این کمپرسور گزینه مناسبی خواهد بود. موتور مارپیچی استفاده شده در این کمپرسور، فشرده سازی هوا را انجام می دهد. کمپرسور اسکرو از نظر ایجاد فشار هوا، مانند کمپرسور پیستونی است و فشاری معادل 8 تا 10 بار تولید می کند.

حجم هوای تولیدی کمپرسور باد اسکرو نسبت به پیستونی بیشتر بوده و صدای تولیدشده آن در حین انجام کار کمتر است. کمپرسور دورانی دارای پره های فلزی است که هوا یا گاز محبوس شده داخل این پره ها متراکم می شوند.

کمپرسور باد اسکرو (پیچ دوار)
کمپرسور باد اسکرو (پیچ دوار)

کمپرسور باد فشار قوی

این کمپرسور فشار خروجی بسیار بالاتری نسبت به انواع قبلی دارد. همچنین فشار این کمپرسور به 30 تا 40 بار می رسد. این دستگاه ساختار سیلندر و پیستونی دارد و از آن در کارخانه های بسته بندی، بطری سازی و … که نیاز به فشار بالا وجود دارد، استفاده می شود.

کمپرسور باد فشار قوی
کمپرسور باد فشار قوی

کمپرسور هوا بدون روغن (Oil Free)

در انواع کمپرسور باد غیر روغنی، از روغن جهت حفظ دما، جلوگیری از خردگی، روانکاری قطعات داخلی و کاهش سایش استفاده می شود. این نوع وسیله به دلیل عدم وجود روغن، هوا را در دو یا چند مرحله فشرده می کند و نسبت به نوع روغنی، خیلی زودتر داغ می شود. از این کمپرسور در صنایع ابزار دقیق، تولید کاغذ، دندان سازی، بیمارستان، صنایع PET و حتی برای کپسول های اکسیژن در غواصی استفاده می شود.

لازم به ذکر است که وجود روغن در هوای فشرده شده برای صنایع خاص همچون دندانپزشکی، صنایع دارویی و صنایع غذایی قابل استفاده نیست. از این رو، در این صنایع از کمپرسور اویل فری استفاده می شود.

کمپرسور هوا بدون روغن (Oil Free)
کمپرسور هوا بدون روغن (Oil Free)

کمپرسور هوا روغنی

در این دستگاه از روغن به عنوان خنک کننده هوای فشرده و کاهش سایش استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت کمپرسور روغنی کاربرد بیشتری نسبت به کمپرسور بدون روغن دارد. این دستگاه به دلیل وجود روغن، طول عمر بالاتری نسبت به کمپرسور بدون روغن دارد و دیرتر داغ می شود. لازم به ذکر است که کمپرسور پیستونی، مارپیچی (اسکرو)، یخچالی، تیغه ای و روتاری برای کار کردن نیاز به روغن دارند.

کمپرسور هوای روغنی
کمپرسور هوای روغنی

بیشتر بخوانید: تفاوت کمپرسور هوای روغنی و بدون روغن | مزایا و معایب کمپرسور باد روغنی و اویل فری


کمپرسور باد فندکی (مینی کمپرسور)

مینی کمپرسور یا پمپ باد فندکی یکی دیگر از انواع کمپرسورها است که جهت استفاده انواع خودرو گزینه مناسبی به شمار می آید. در واقع مینی کمپرسور سایز کوچکی از کمپرسور معمولی است که قابلیت اتصال به باتری ماشین و درگاه فندکی را دارد. این دستگاه با برق 12 ولت کار می کند و جهت انجام کارهایی مانند بادکردن وسایل بادی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای بادکردن وسایلی مانند لاستیک اتومبیل، قطعات بادی کوچک مانند توپ و تشک های بادی، چرخ های دوچرخه و لاستیک های وسایل نیمه سنگین، از این ابزار بادی استفاده می شود.

برخی از کمپرسورهای فندکی دوکاره هستند و قابلیت وصل شدن به سر باتری را دارند. این نوع دستگاه می تواند در مواقع گوناگون مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از بزرگ ترین مشکلات استفاده از پمپ فندکی، فیش فندکی آن است که در صورت عیب داشتن، باعث آسیب رساندن به موتور و سیم کشی خودرو می شود.

کمپرسور باد فندکی (مینی کمپرسور)
کمپرسور باد فندکی (مینی کمپرسور)

بیشتر بخوانید: کمپرسور باد فندکی چیست و چه کاربردی دارد؟


کمپرسور هوا بی صدا (سایلنت)

کمپرسور هوا بی صدا به هنگام خروج فشار هوا، صدای کمتری نسبت به کمپرسور معمولی تولید می کند. این نوع دستگاه به دو نوع کمپرسور باد یخچالی و بدون روغن تقسیم می شود. این دستگاه نیاز به روغن کاری مداوم ندارد. همچنین به دلیل تولید صدای کم، جهت انجام کارهایی مانند نجاری، جواهرسازی، دندانپزشکی و کارهای خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

کمپرسور هوا بی صدا (سایلنت)
کمپرسور هوا بی صدا (سایلنت)

بیشتر بخوانید: کمپرسور هوا بی صدا چیست و انواع کمپرسور باد سایلنت کدام است؟


انواع کمپرسور براساس حجم

کمپرسورها براساس ظرفیت به انواع مختلفی تقسیم می شوند. ظرفیت های کوچک این محصول با نام کمپرسور باد خانگی شناخته می شوند. همچنین ظرفیت های بالاتر این ابزار با نام کمپرسور باد صنعتی شناخته می شود.

از متداول ترین کمپرسورها می توان به کمپرسور هوا 50 لیتری، 25 لیتری، 250 لیتری، 200 لیتری، 500 لیتری و 1000 لیتری اشاره کرد. کمپرسورهای 25 تا 100 لیتری جهت پاشش رنگ، تایر خودرو و ابزارآلات پنوماتیکی، کارگاه های کوچک و … استفاده می شوند. از پمپ بادهای 150 تا 500 لیتری نیز جهت انجام فعالیت های تست فشار، تعمیرگاه ها و کارگاه های کوچک، کارواش، پیستوله رنگ و … استفاده می شود.

کمپرسور بادهای 500 تا 1500 لیتری جهت مصارف تعمیرگاهی، پیستوله رنگ، کارواش، سند بلاست، بکس های بادی و کاربردهای متنوع دیگر استفاده می شوند.

انواع کمپرسور براساس حجم
انواع کمپرسور براساس حجم

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کمپرسور باد و کاربردهای آن


مزایای کمپرسور

همانطور که در ابتدای مقاله انواع کمپرسور باد به این موضوع اشاره نمودیم، این ابزار وظیفه فشرده سازی هوا را برعهده دارد. در ادامه به رایج ترین مزایای انواع این محصول کاربردی اشاره خواهیم کرد:

  • هزینه تولید و نگهداری مقرون به صرفه
  • تولید گرمای کم
  • برخورداری از وزن پایین
  • استفاده از این محصول خطر کمتری نسبت به محصولات برقی و گازی دارد.
مزایای کمپرسور
مزایای کمپرسور

خطرات استفاده از کمپرسور باد

در ابتدا لازم به ذکر است که هنگام انجام کار با این ابزار، رعایت نکات ایمنی از لزومات اولیه است. در ادامه این بخش از مقاله انواع کمپرسور باد به خطراتی که هنگام کار با این محصول ممکن است ایجاد شود، اشاره خواهیم کرد:

  • صدای ایجادشده توسط انواع کمپرسور، در بلندمدت شنوایی را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • همانطور که می دانید، فشار هوای کمپرسور بسیار بالا است. از این رو در صورت ورود به جریان خون، ریه و معده، آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
  • فشار هوای پمپ باد موجب آسیب به چشم می شود.
خطرات استفاده از کمپرسور باد
خطرات استفاده از کمپرسور باد

کاربرد کمپرسور باد

همان طور که پیش از این گفته شد، کمپرسورها انواع مختلفی دارند و جهت انجام کارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این بخش از مقاله انواع کمپرسور باد به کاربردهای این محصول اشاره خواهیم کرد:

  • این دستگاه به عنوان منبع تغذیه جهت استفاده در وسایل بادی همچون منگنه کوب، دریل بادی، فرز بادی و … به کار می رود.
  • باد کردن لاستیک ها و چرخ ها
  • استفاده در یخچال جهت گردش سرما
  • تهویه هوای مورد نیاز برای غواصی
  • باد کردن وسایل بادی کوچک همچون توپ، وسایل بازی بادی و …
  • صنایع نفتی، پتروشیمی و نیروگاه های گاز
  • سمپاشی مزرعه و مکان های دیگر
  • نقاشی ساختمان و خودرو
  • تمیز کردن وسایل مختلف صنعتی و خانگی
  • ساخت برف در پیست های اسکی
  • جهت تهویه اماکن مختلف با استفاده از سیستم های قدیمی و یا سیستم HVAC
  • استفاده در پزشکی و دندانپزشکی
  • تأمین فشار در صنعت هوا و فضا
  • تأمین فشار در صنایع دریایی
  • برای توربو شارژرها و سوپر شارژر‌ها در صنایع ماشین سازی
  • فشرده سازی گازهای آزمایشگاهی
  • پردازش مواد غذایی و آشامیدنی
  • تجهیزات برودتی و حرارتی
  • نیروگاه تولید برق
  • سیستم های بالابر مختلف
کاربرد و موارد استفاده از کمپرسور
کاربرد و موارد استفاده از کمپرسور

نکات مهم در استفاده از کمپرسور باد

استفاده از این ابزار مستلزم رعایت نکات حائز اهمیتی است که در ادامه مقاله انواع کمپرسور باد به آنها خواهیم پرداخت:

  1. قبل از استفاده از کمپرسور، حتماً دفترچه راهنمای آن را مطالعه نمایید و طرز استفاده از آن را یاد بگیرید.
  2. همانطور که پیش از این به این موضوع اشاره کردیم، برخی از انواع کمپرسور باد صدای زیادی از خود تولید می کنند. بنابراین هنگام کار با این ابزار از گوش گیر ایمنی استفاده کنید.
  3. همواره تمام نکات ایمنی را رعایت کنید و از سالم بودن دستگاه اطمینان حاصل نمایید.
  4. کمپرسورهایی که با روغن کار می کنند، در فواصل زمانی معین نیاز به سرویس و یا تعویض روغن دارند.
  5. کمپرسورها را در دمای معین و ایده آل (دمای 25 درجه) نگهداری کنید. همچنین از قرار دادن آن ها در محیط های گرم خودداری نمایید.
  6. حتماً از سلامت شلنگ و لوله های کمپرسور اطمینان حاصل نمایید.
  7. به منظور طول عمر بیشتر این محصول، هواکش کمپرسور باد باید هر 3 یا 4 هفته یک بار تمیز شود.
  8. دکمه EMG به کار رفته در کمپرسور به معنای امرجنسی است و تنها باید در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار بگیرد.
  9. از روشن کردن کمپرسور هوا در محیط های خیس و مرطوب خودداری نمایید.
  10. پیش از استارت کمپرسور، از باز بودن شیر خروجی اطمینان حاصل نمایید.
  11. فیلتر هوای کمپرسور باید هر 300 ساعت یک بار تعویض شود.
نکات مهم در استفاده از کمپرسور باد
نکات مهم در استفاده از کمپرسور باد

بیشتر بخوانید: کار با کمپرسور باد چگونه است؟ راهنمای جامع نصب و راه اندازی کمپرسور باد


راهنمای خرید کمپرسور باد

در ادامه این بخش از مقاله انواع کمپرسور باد به نکاتی که هنگام خرید این محصول باید مورد توجه قرار بگیرد، اشاره خواهیم کرد:

  1. ابتدا متناسب با کاری که می خواهید انجام دهید، کمپرسور مناسب را انتخاب نمایید. به عنوان مثال، جهت انجام کارهای سبک، کمپرسور خانگی و جهت انجام کارهای سنگین تر، کمپرسور باد صنعتی گزینه های مناسبی به شمار می آیند.
  2. بسیاری از کمپرسورها هنگام خارج کردن هوای فشرده از خود صدای زیادی را تولید می کنند. پس بهتر است از کمپرسورهایی که صدای کمتری تولید می کنند یا کمپرسور هوا سایلنت استفاده شود.
  3. قابلیت حمل کمپرسور از دیگر مسائلی است که باید به آن دقت داشته باشید. هرچه ظرفیت مخزن یک کمپرسور بالاتر باشد، قابلیت حمل سخت تری دارد. همچنین وزن بسیاری از کمپرسورهایی که کاربرد صنعتی دارند، بسیار بالا است و این دستگاه ها در برخی از موارد، توسط ماشین های سنگین جابه جا می شوند.
  4. کمپرسورها در اندازه های مختلفی تولید می شوند. یکی دیگر از مسائلی که کاربران برای خرید این دستگاه باید در نظر داشته باشند، مقدار فضایی است که برای دستگاه در نظر گرفته اند.
  5. باید توجه داشته باشید که اگر قصد دارید برای مدت زمان طولانی از این دستگاه استفاده کنید، از کمپرسور با مخزن و ظرفیت بالا استفاده نمایید.
  6. منبع تغذیه به کار رفته در کمپرسور از دیگر موارد مهمی است که هنگام خرید این محصول باید مورد توجه قرار بگیرد. کمپرسورها می توانند برقی و یا شارژی باشند و یا به وسیله برق خودرو کار کنند. از این رو با توجه به میزان و نوع کارکرد مورد نظر خود، نوع مناسب این محصول را انتخاب نمایید.
  7. برند تولیدکننده کمپرسور باد از دیگر نکات حائز اهمیتی است که هنگام خرید این محصول باید مورد توجه قرار بگیرد.
راهنمای خرید کمپرسور باد
راهنمای خرید کمپرسور باد

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پمپ باد فندکی یا کمپرسور باد خودرو