روغن کمپرسور باد چیست؟ روغن کمپرسور باد پیستونی را چه زمانی تعویض کنیم؟

روغن کمپرسور باد چیست؟ | قیمت کمپرسور باد

روغن کمپرسور باد چیست این سؤالی است که بسیاری از کاربران که با ابزارآلات بادی سروکار دارند با آن مواجه هستند. روغن کمپرسور، زمان تعویض آن و نوع روغن از جمله عوامل مهم و مؤثر در افزایش طول عمر مفید و افزایش راندمان دستگاه به شمار می آیند.

اگر شما هم با انواع کمپرسور هوا و ابزارآلات بادی که منبع تغذیه آن کمپرسور باد است سروکار دارید، پیشنهاد می شود با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

خرید انواع کمپرسور باد
خرید انواع کمپرسور باد

کمپرسور باد در واقع یک دستگاه متراکم کننده هوا است که در صنعت و امور کارگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از کمپرسورها نیازی به روغن ندارند. کمپرسورهایی که نیاز به روغن دارند عبارتند از: کمپرسور رفت و برگشتی، پیستونی، مارپیچی یا اسکرو، روتاری، اسکرو و تیغه ای.

زمان تعویض روغن کمپرسور باد نیز از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

در این مقاله به طور کامل توضیح می دهیم روغن کمپرسور باد چیست؟ روغن کمپرسور باد پیستونی را چه زمانی تعویض کنیم؟

آنچه در ادامه می خوانیم:

چرا باید از روغن در کمپرسور باد استفاده کنیم؟

روغن کمپرسور باد چیست روغن نقش اساسی در عملکرد کمپرسور هوا دارد. روغن کمپرسور هوا کارایی دستگاه را افزایش می دهد و باعث می شود کمپرسور بتواند ساعت ها بدون وقفه کار کند.

روغن باعث به حداقل رساندن سایش قطعات و کاهش دمای قطعات می شود. همچنین با افزایش راندمان دستگاه، مصرف انرژی را به حداقل می رساند. در اصل روغن وظیفه روانکاری قطعات و دفع حرارت را به عهده دارد.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کمپرسور باد و کاربردهای آنها


روغن کمپرسور باد چیست

روغن کمپرسور باد باعث روان کارکردن تیغه های کمپرسور می شود و هم چنین از سایش آنها جلوگیری می کند. این روغن هم به صورت وارداتی و هم به صورت تولید داخل ارائه می شود. البته گاهی از این نوع روغن در روانکاری اره زنجیری نیز استفاده می شود.

از خصوصیات کارکردن دستگاه با روغن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. روانکاوی مطلوب
  2. حفظ دمای معین و جلوگیری از افزایش حرارت در اثر سایش
  3. جلوگیری از خوردگی قطعات
  4. خنک کننده دستگاه
  5. از بین بردن و تعدیل رطوبت دستگاه
روغن کمپرسور باد چیست 
روغن کمپرسور باد چیست

قیمت روغن کمپرسور باد

عوامل بسیار زیادی در قیمت روغن کمپرسور مؤثر هستند. از گرانروی یا ویسکوزیته گرفته تا برند تولیدکننده. به همین دلیل است قیمت های متفاوتی از این روغن به بازار عرضه شده است. از جمله نکات دیگر می توان به نوع کمپرسور نیز اشاره کرد. برای مثال، روغن اسکرو باید گرید ۶۸ باشد.

کمپرسور پیستونی باید گرانروی کمتری نسبت به دیگر روغن های موجود در بازار داشته باشد. روغن های معدنی یا استاندارد قیمت پایین تری نسبت به روغن های مصنوعی دارند. از جمله برندهای روغن های کمپرسور می توان به روغن کمپرسور باد رونیکس، Shell و Totall اشاره کرد.

روغن کمپرسور باد ایرانی

روغن پمپ باد ایرانی خوب مانند روغن بهسان و هواسان نیز در داخل کشور تولید می شوند و از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.

چرا نمی توان روغن موتور خودرو را برای کمپرسور باد استفاده نمود؟

  • میزان رطوبت در روغن کمپرسور هوا نسبت به روغن موتور متفاوت است.
  • خاصیت روانکاوی در این دو روغن با یکدیگر متفاوت است.
  • ویسکوزیته روغن موتور و روغن پمپ باد در درجات متفاوتی قرار دارند.
  • روغن موتور به دلیل وجود ترکیباتی که برای احتراق خودرو نیاز است، باعث افزایش کربن و تخریب قطعات کمپرسور باد می شود.

انواع روغن های متداول برای انواع کمپرسور باد

روغن کمپرسورسنت تیک یا روغن مصنوعی

این روغن محافظت بالایی به کاربر ارائه می دهد و به روغن مصنوعی نیز معروف است. این روغن برای کاربرانی که ۳ بار در هفته روغن دستگاه را عوض می کنند، مناسب است. این روغن قطعات ساینده دستگاه را بسیار نرم می کند.

روغن کمپرسور باد استاندارد

این روغن دارای ویسکوزیته و رطوبت کافی است و اغلب برای مصارف عمومی و خانگی به دستگاه اضافه می شود و اثربخشی متوسطی دارد.

روغن کمپرسور اسکرو

این روغن مخصوص با گرید ۶۸ مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن از جمله مرغوب ترین روغن های موجود در بازار است و خاصیت ضد کف کردن دارد.

این روغن فضای مابین موتور را پر می کند و از سایش قطعات جلوگیری می نماید. کمپرسور اسکرو به روغن کاری قطعات متحرک به طور مداوم نیازمند است و روغن اسکرو نیز عمر مفید کوتاهی دارد و می بایست مرتب شارژ شود.

از محبوب ترین های این صنعت در ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روغن کمپرسور باد رونیکس

شرکت رونیکس یک شرکت بین المللی است که در صنعت تولید ابزارآلات فعالیت دارد. یکی از پرکاربردترین محصولات این شرکت در ایران، روغن پمپ باد آن است.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ابزار رونیکس


  • روغن کمپرسور باد پیستونی

روغن پمپ باد پیستونی از مهمترین موارد تأثیرگذار بر روی کارکرد این دستگاه است. در کمپرسور پیستونی به علت جا به جایی پیستون ها در سیلندر، با دفعات زیاد حرارت بالا می رود و سایش ایجاد می شود. برای جلوگیری از بالا رفتن حرارت و سایش، وجود این روغن الزامی است.

کمپرسور پیستونی نیاز به روغن برای روانکاری حرکت پیستون ها دارد. این روغن قیمت بالایی دارد و به سختی پیدا می شود. این روغن با نام VDL۱۰۰ شناخته می شود. میزان روغن در کمپرسور پیستونی با مشاهده سطح روغن در روغن نما اندازه گیری می شود. روغن نباید از حد مجاز بیشتر ریخته شود زیرا باعث سرریز شدن می شود.

چه روغنی برای پمپ باد مناسب است؟

روغن های مصنوعی و استاندارد هر دو کارایی لازم را برای کمپرسور دارند. روغن های استاندارد کارایی خوبی دارند و از قیمت پایین تری برخوردار هستند. از این روغن در موارد خانگی و زمان کارکرد کم کمپرسور استفاده می شود.

روغن کمپرسور مصنوعی برای کاربران حرفه ای مناسب است و از قیمت بالاتری برخوردار است. این روغن برای مواقعی که لازم است از کمپرسور در مدت زمان زیاد استفاده شود، کاربرد دارد. این روغن ها مقاومت و حفاظت بیش تری در برابر گرما و حرارت دارند. همچنین این روغن ها باعث ایجاد صدای کم در کمپرسورهای هوا می شوند.


بیشتر بخوانید: کمپرسور هوا بی صدا چیست و انواع کمپرسور باد سایلنت کدام است؟


چه زمانی باید روغن کمپرسور باد را تعویض کنیم؟

هر چیزی که با موتور کار کند، به روغن احتیاج دارد. با گذشت زمان، کیفیت و ویسکوزیته روغن کاهش می یابد. به مرور زمان، ذرات گرد و غبار حاصل از فرسایش رینگ ها، کیفیت روغن را پایین می آورد و حالت ساینده به قطعات کمپرسور می دهد.

زمان تعویض روغن پمپ باد

بهترین زمان برای تعویض روغن کمپرسور باد هرسه تا شش ماه یک بار است. روغن کمپرسور معکوس را عموماً هر سه ماه یک بار تعویض می کنند. برای مدل های دیگر نیز روغن به ازای ۳۰۰ الی ۵۰۰ ساعت استفاده تعویض می شود. همچنین می توان از دفترچه راهنمای دستگاه برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کرد.


بیشتر بخوانید: نکات مهم در تعمیر و نگهداری کمپرسور باد


چگونه روغن کمپرسور باد را تعویض نماییم؟

روغن به فرسایش حساس است و روی اجزای مختلف کمپرسور هوا تأثیر می گذارد. روغن با گذشت زمان، ویسکوزیته خود را از دست می دهد. به این معنی که ضخیم می شود و دیگر نمی تواند خود را به طور مساوی در اجزای کمپرسور هوا توزیع کند. برای همین منظور روغن نیز می بایست تعویض شود.

برای تعویض روغن ابتدا دستگاه را روشن کنید تا روغن حدودی گرم شده و روان و نرم شود. در این صورت به راحتی تخلیه می شود. سپس درپوش مخزن روغن را بردارید و پیچ قسمت تخلیه روغن را باز کنید. روغن را به طور کامل تخلیه نمایید و بعد با روغن جدید جایگزین کنید.

تعویض روغن کمپرسور باد
تعویض روغن کمپرسور باد

مقدار روغن کمپرسور باد

اندازه ریختن روغن توسط نشانگر دستگاه قابل مشاهده است. در زمان اتمام کار، درپوش روغن را بگذارید، پیچ را سفت نمایید و مطمئن شوید روغن نشتی نداشته باشد.

توجه داشته باشید که سطح روغن کمپرسور می بایست تا نصف شیشه روغن نما باشد. اگر مقدار روغن کم تر باشد، به سیلندر آسیب می رسد و اگر بیشتر باشد، نشت می کند.

ویسکوزیته روغن کمپرسور باد باید چه مشخصه ای داشته باشد؟

ویسکوزیته یا گرانروی مقاومت مایع در برابر جاری شدن را نشان می دهد و در واقع مقاومت یک مایع در برابر اعمال تنش برشی است. بهترین ویسکوزیته حدود ۳۰ است و در هوای سرد توصیه می شود روغنی با ویسکوزیته ۲۰ مورد استفاده قرار بگیرد. پایداری در برابر اکسیداسیون، به حفظ ویسکوزیته کمک شایانی می کند. همچنین ویسکوزیته مناسب دستگاه را در برابر خوردگی محافظت می نماید.


بیشتر بخوانید: کار با کمپرسور باد چگونه است؟ راهنمای جامع نصب و راه اندازی کمپرسور باد


نکات مهم در خصوص روغن کمپرسور

  • گرانروی خوبی دارد.
  • دستگاه را در برابر خوردگی و سایش حفظ می نماید.
  • در دماهای پایین و بالا، روان کنندگی خود را حفظ می کند.
  • نقش خود را در فشارهای بالای دستگاه حفظ می کند.
نکات مهم در خصوص روغن کمپرسور
نکات مهم در خصوص روغن کمپرسور

در صورت کم یا زیاد ریختن روغن کمپرسور باد چه اتفاقی می افتد؟

میزان استاندارد روغن کمپرسور هوا، خط میانی گیج شیشه ای نشانگر روغن است. در صورتی که میزان روغن را کمتر از میزان استاندارد بریزیم، روغن کاری به درستی صورت نمی گیرد. پایین تر از قسمت شاتون دستگاه شاخک هایی به صورت قابلمه ای وجود دارد که با حرکت شاتون به سمت پایین، بر روی روغن ضربه می زنند و باعث پاشیده شدن روغن به سمت داخلی سیلندر می شوند.

اما در صورتی که مقدار روغن بیش تر از حد مجاز باشد، روغن اضافی از سوراخ تخلیه کمپرسور تا حدی که کم نشود و به حد مجاز برسد، خارج می شود.


بیشتر بخوانید: کمپرسور باد فندکی چیست و چه کاربردی دارد؟


سؤالات متداول

  • چرا باید روغن کمپرسور را تعویض کنیم؟ با گذشت زمان، ذرات گرد و غبار و ذرات ناشی از استهلاک رینگ ها در روغن غوطه ور می شوند. این مواد باعث ایجاد یک حالت ساینده و خط انداختن سطح سیلندر می شود.
  • مدت زمان استاندارد تعویض روغن کمپرسور هوا چه قدر است؟ برای فهمیدن این مدت زمان بهتر است به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید. به طور کلی می بایست بین مدت زمان 3 تا 6 ماه بسته به میزان استفاده کاربر، روغن آن را تعویض کرد.
  • آیا می توان از روغن موتور برای کمپرسور هوا استفاده کرد؟ از روغن های موتور نمی توان برای کمپرسورها استفاده کرد. در صورتی که مجبور هستید از روغن موتور استفاده کنید، بهتر است از روغن هایی استفاده کنید که فاقد مواد شوینده هستند.
  • آیا می توان به کمپرسور باد روغن اضافه کرد؟ در صورتی که کمپرسور از نوع کمپرسورهای بدون روغن نباشد، می توان این کار را انجام داد.

در مقاله فوق سعی کردیم توضیح دهیم روغن کمپرسور باد چیست و بهترین زمان تعویض روغن کمپرسور باد چه زمانی است. شما کاربران گرامی با انواع روغن های مناسب کمپرسور باد، نکات خرید روغن کمپرسور و معایب و مزایای این محصول آشنا شدید. بدین ترتیب می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

با مراجعه به سایت راندنو می توانید انواع کمپرسور باد را مشاهده کنید و آن ها را باهم مقایسه نمایید و با فروشندگان بی واسطه در ارتباط باشید. کاربران می توانند در صورت استفاده از روغن کمپرسورهای مختلف، نظرات و سؤالات خود را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.