علت پر نشدن مخزن گاز ال پی جی LPG

علت پر نشدن مخزن گاز ال پی جی LPG

علت پر نشدن مخزن گاز ال پی جی به جلوگیری از نشتی گاز مربوط می شود. به همین دلیل، تنها در 80 درصد از مخازن باید گاز پروپان یا مایع وجود داشته باشد. در برخی شرایط، مخزن دچار گرم شدن بیش از حد می شود. از این رو فضای بالای مخزن پروپان باید به اندازه کافی خالی باشد تا فضای کافی برای انبساط مایع فراهم شود. همچنین در صورت خروج سیال، گاز دچار نشتی نمی شود یا با شیر مخزن گاز در تماس نخواهد بود.

خرید انواع مخزن گاز
خرید انواع مخزن گاز

در نتیجه پر شدن کامل مخزن از سیال، تا حداکثر ظرفیت آن توصیه نمی شود. لازم به ذکر است دو دلیل اصلی نحوه قرارگیری مخزن و میزان گاز ورودی در پر نشدن کامل مخازن گاز نیز مؤثر هستند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. پس تا انتهای مطلب علت پر نشدن مخزن گاز ال پی جی با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

توجه به ملاحظات و استانداردهای ایمنی

اولین علت پر نشدن مخزن گاز خودرو و LPG پیروی از دستورالعمل های نظارتی و استانداردهای ایمنی است. در ساختار مخازن ال پی جی از متریال های آلومینیوم، فولاد و چدن استفاده می شود. طراحی این مخازن نیز تحت استاندارد ASME Section انجام می شود. مخازنی که تحت این استاندارد تولید می شوند، باید هر 4 سال یکبار، مورد بازنگری مهندسان مکانیک قرار بگیرند.

استانداردهای دیگری در ساخت مخازن دخیل هستند که نحوه صحیح استفاده از این تجهیزات را تعیین می کنند. علاوه بر این، معمولاً استانداردهای ایمنی حداکثر سطح پر شدن مخازن را تعیین می کنند. به همین دلیل، رعایت دستورالعمل های ایمنی توسط سازنده مخازن حائز اهمیتی است. به همین دلیل موضوعات ایمنی یکی از اصلی ترین علت پر نشدن مخزن گاز ال پی جی است.

علت پر نشدن مخزن گاز ال پی جی
علت پر نشدن مخزن گاز ال پی جی

جلوگیری از افزایش فشار داخل مخزن

این مخازن گاز در انواع ثابت و قابل تولید می شوند. نمونه های ثابت در محیط مورد نظر نصب می شوند و امکان جابه جایی آنها وجود ندارد. در مقابل نمونه های متحرک، در ابعاد و ظرفیت های بزرگتر تولید می شوند که توسط ماشین های حمل گاز جابه جا می شوند. هر دو مدل این مخازن، به گونه ای طراحی می شوند که از امکان انبساط گاز در صورت تغییرات دما برخوردار باشند.

اگر مخازن تا حداکثر ظرفیت مطلق خود پر شوند، امکان انبساط آنها از بین می رود. این موضوع می تواند یکی از مهم ترین عوامل افزایش فشار داخل مخازن باشد. نتیجه افزایش فشار داخل محفظه نیز خطراتی مانند انفجار را به بار می آورد. در نتیجه جلوگیری از افزایش فشار مخزن، یکی دیگر از موارد مهم در مبحث علت پر نشدن مخزن گاز ال پی جی است.


بیشتر بخوانید: نصب مخزن گاز مایع


جلوگیری از نشت گاز

اگر بنابه هر دلیلی، دمای مخازن به بالاتر از 200 درجه سانتی گراد افزایش یابد، فشار بخار اشباع می شود. در نتیجه فشار ترکیدگی و انفجار مخازن افزایش می یابد. همانطور که پیش از این گفته شد، این جریان زمانی اتفاق می افتد که نشت گاز مایع در اطراف مخزن رخ دهد.

موارد استفاده از گاز LPG

در این بخش مقاله علت پر نشدن مخزن گاز ال پی جی به بررسی موارد استفاده از این سیال می پردازیم. گاز ال پی جی نوعی گاز نفتی مایع شده است. این گاز از ترکیب دو گاز هیدروکربنی پروپان و بوتان تشکیل شده است. البته لازم است بدانید در ساختار آن از مقداری بوتیلن و پروبیلن نیز استفاده می شود.

این گاز به صورت مایع ذخیره سازی می شود. همچنین کاربردهای زیادی در صنایع و مکان های مسکونی دارد. گاز مایع ال پی جی ابتدا در کشور هلند مورد استفاده قرار گرفت. این کشور با انجام آزمایش های پی در پی، توانست متان مایع را کشف کند. با کششف شدن این گاز و پیشرفت صنایع پالایشگاهی، میزان استفاده از این گاز افزایش یافت.

امروزه کشورهای زیادی همچون آمریکا، آلمان، ایتالیا و ژاپن به تولید گازهای مایع پرداخته اند. عمده کاربرد این گازها، سوخت رسانی وسایل گرمایشی و اجاق گازها در منازل ویلایی و باغ ها است. در لیست زیر به تعدادی از رایج ترین کاربردهای این سیال در صنعت پرداخته شده است:

  • تولید محصولات کشاورزی
  • تولید الیاف مصنوعی و دارویی
  • ساخت افشانه ها
  • کاربردی به عنوان گاز خنک کننده در تجهیزات سرمایشی
  • ساخت مواد منفجره
  • قابل استفاده در تشکیل ماده اولیه صنایع پتروشیمی
  • استفاده در کوره های صنعتی
  • قابل استفاده به عنوان سوخت دوم اتومبیل ها و مواردی از این قبیل

برای اطلاعات بیشتر مقاله گاز مایع LPG چیست و چه کاربردی دارد؟ را مطالعه نمایید.

نحوه نگهداری گاز مایع

نگهداری و ذخیره سازی گاز ال پی جی مستلزم وجود تجهیزات و لوازم جانبی است. برای مایع شدن این گاز در ابتدا باید آن را خنک نمود و تحت یک فشار خاصی قرار داد. دما و فشار موجود، در زمان انتقال باید ثابت باشد. نگهداری از این سیالات تنها در مخازن مختص به آنها قابل ذخیره سازی است. همچنین تجهیزات دیگری در نگهداری گازهای مایع مورد استفاده قرار می گیرند.

در این بخش از مطلب علت پر نشدن مخزن گاز ال پی جی به معرفی این تجهیزات پرداخته شده است:

  1. سطح سنج
  2. پمپ گاز مایع
  3. سوپاپ اطمینان
  4. پرکن مخزن
  5. چک لاک
  6. لوله رابط
  7. شیر مخزن

لازم به ذکر است هر یک از این تجهیزات نام برده، کاربردهای خاصی دارند. به همین دلیل مقاله های آینده راندنو در رابطه با بررسی کاربردهای تجهیزات و لوازم مخزن گاز خواهند بود.

نحوه نگهداری گاز مایع
نحوه نگهداری گاز مایع

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مخزن گاز


اگر سؤال خاصی در رابطه با شارژ گاز مایع LPG دارید، پیشنهاد ما به شما این است با متخصصین یا مقامات نظارتی مشورت کنید. قطعاً تولیدکنندگان مخازن و متخصصین واجد شرایط، توصیه های خاصی را برای استفاده از مخازن گاز به شما ارائه می دهند.

امیدواریم که مقاله علت پر نشدن مخزن گاز برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به دلیل اصلی عدم پر کردن مخزن گاز پرداخته شد. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع مخازن ال پی جی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این تجهیزات را برای شما فراهم نموده است.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.