لوازم مخزن گاز

لوازم مخزن گاز | بررسی تجهیزات مخزن گاز مایع

لوازم مخزن گاز شامل تجهیزاتی همچون پمپ گاز مایع، سوپاپ اطمینان، پرکن مخزن، سطح سنج، چک لاک، لوله رابط، شیلنگ رابط، رگلاتور و شیر مخزن گاز است. مخزن گاز یک نوع محفظه سر پوشیده است که برای استفاده و ذخیره سازی انواع گاز و سیالات استفاده می شود. استفاده از مخازن در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد.

خرید انواع مخزن گاز
خرید انواع مخزن گاز

برای استفاده از سیال درون مخازن و همچنین شارژ آنها به قطعات و تجهیزات گوناگونی نیاز خواهید داشت. با وجود تجهیزات مورد نیاز برای مخازن، امکان استفاده از آنها در اسرع وقت انجام می شود. همچنین ایمنی مجموعه مورد نظر و افراد تأمین می شود. در این مقاله به آشنایی و بررسی انواع تجهیزات و وسایل مخازن گاز پرداخته شده است. پس تا انتهای مطلب لوازم مخزن گاز با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سوپاپ اطمینان

شیر اطمینان یا سوپاپ اطمینان یکی از کاربردی ترین لوازم مخزن گاز است. این محصول از انواع شیرهای صنعتی است و ایمنی افراد را فراهم می کند. این قطعه از ازدیاد فشار در تجهیزات جلوگیری می کند. عملکرد این محصول به گونه‌ ای است که با تخلیه حجمی از سیال به خارج از سیستم، فشار آن را ثابت می کند.

این تجهیزات به صورت اتوماتیک کار می کنند. همچنین بدون نیاز به نیروی خارجی، مقدار مشخصی از سیال را تخلیه می کند. به طور کلی این محصول تخلیه هوای فشرده را انجام می دهد. همچنین از فشار غیر مجاز به مخازن جلوگیری می کند.

نحوه کار این قطعه به گونه ای است که پس از باز شدن سوپاپ، سیال از یک قسمت خارج می شود. درنتیجه پس از برگشت فشار به حالت عادی، بسته می شود. در ادامه به بررسی سوپاپ اطمینان ها و کاربرد آنها پرداخته شده است:

سوپاپ اطمینان با فنر

این مدل یکی از رایج ترین انواع شیرهای اطمینان است. همانطور که از نام این محصول مشخص است، در ساختار آن از فنر استفاده شده است. این فنر برای فشار دادن دیسک در برابر فشار ورودی طراحی شده است. در صورت افزایش فشار غیر مجاز، فنر باز می شود و دیسک را آزاد می کند.

لوازم مخزن گاز
لوازم مخزن گاز

بیشتر بخوانید: تست مخزن گاز چند ساله است و چگونه انجام می شود؟


سوپاپ اطمینان پایلوت دار

نمونه پایلوت دار این محصول از دیگر لوازم مخزن گاز محسوب می شود. این محصول از یک پیلوت و شیر اصلی تشکیل شده است. فشار سیال درون مخزن توسط پیلوت کنترل می شود اما قابل تنظیم نیست. این سوپاپ برای شیرهای بزرگ و سیالات فشار قوی مناسب است.

شیر اطمینان وزنه ای

نوع دیگری از سوپاپ اطمینان در بازار موجود است که برای مخازن کم فشار مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول فشار را با عملکرد وزنه دیسک تنظیم می کند. به طوریکه با افزایش فشار، دیسک بلند می شود و سوپاپ فشار بیش از اندازه را تخلیه می کند.

شیر مخزن گاز

شیرآلات مخزن از دیگر لوازم مخزن گاز هستند که بر روی مخازن نصب می شود. این تجهیزات در قسمت خروجی گاز قرار می گیرد و موجب بسته شده مسیر عبور گاز می شود. در صورت بسته شدن شیر، مسیر انتقال گاز به دیگر قطعات و لوله ها قطع می شود. از دیگر کاربردهای این قطعه، جلوگیری از فشار بیش از حد داخل مخزن است.

در صورت ورود بیش از حد گاز به داخل مخزن، این قطعه توسط سوپاپ اطمینان گاز را به بیرون انتقال می دهد. لازم به ذکر است بر روی برخی از شیرها سوپاپ اطمینان حرارتی به کار رفته است. وجود این سوپاپ بر روی شیر مخزن، از نشت گاز و آتش سوزی جلوگیری می کند.

پرکن مخزن

پرکن یا سیستم سوخت رسانی از دیگر لوازم مخزن گاز به شمار می آید. در ابتدا لازم است بدانید که پرکن سوخت گیری LPG و CNG با یکدیگر تفاوت دارند. همانطور که می دانید، شیر امکان ورود گاز به داخل مخزن را فراهم می کند و از خروج گاز به بیرون مخزن جلوگیری می کند. این محصول نیز مانند شیر یک طرفه عمل می کند.

کاربرد اصلی این قطعه، تخلیه گاز به درون مخازن است. این تجهیزات براساس نوع مخازن در سایزهای مختلفی تولید می شوند. همچنین در تولید این قطعات از متریال های فولاد ضد زنگ و برنج استفاده می شود. لازم به ذکر است استفاده از این محصول با استفاده از واشر همراه آن امکان پذیر است.


بیشتر بخوانید: علت پر نشدن مخزن گاز ال پی جی LPG


سطح سنج

از دیگر لوازم مخزن گاز می توان به سطح سنج یا سنسور تشخیص سطح اشاره نمود. برخی افراد این محصول را با نام لول سنج نیز می شناسند. سطح سنج وسیله ای است که برای تشخیص میزان موجودی سیال داخل مخازن استفاده می شود. ارتفاع سنج ها یکی از مهم ترین تجهیزات ابزار دقیق هستند و استقاده از آنها کاربردهای گسترده ای در صنایع دارد.

چک لاک

چک لاک قطعه دیگری است که نام آن در لیست تجهیزات مخزن گاز قرار می گیرد. چک لاک شیر تخلیه مخازن است. با اسستفاده از این شیر گاز مایع را با استفاده از ماشین های مخصوص، تخلیه کنید. استفاده از این محصول کاربردهای زیادی ندارد اما استفاده از آن برای مخازن استاندارد، ضروری است.

لوله رابط

لوله رابط از دیگر لوازم مخزن گاز است که در این بخش به بررسی آن می پردازیم. لوله های رابط برای استفاده از گازهایی با فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرند. وظیفه اصلی این تجهیزات انتقال گاز از شیر به مخزن و سپس به رگلاتور است. این لوله بدون درز تولید می شود و موجب رساندن آن به رگلاتور می شود.

به طور معمول این لوله ها در فشاری بالاتر از 400 بار آزمایش می شوند. همچنین در برابر خوردگی و  زنگ زدگی مقاومت بالایی دارند.


بیشتر بخوانید: نصب مخزن گاز مایع


شیلنگ رابط

شلنگ رابط از دیگر لوازم مخزن گاز است که برای انتقال گاز فشرده از بخشی به بخش دیگر استفاده می شود. استفاده از این قطعه در صنایع مختلف کاربرد دارد. این شلنگ ها در انواع فشار ضعیف و فشار قوی در بازار موجود هستند. شلنگ های فشار ضعیف برای انتقال گازهایی همچون اکسیژن، استیلن، گاز طبیعی، مخلوطی از بوتان و پروپان و گازهای خنثی مناسب هستند.

در مقابل شیلنگ های فشار قوی برای گازهایی با فشار بیش از 140 بار مناسب هستند. لازم  به ذکر است از مدل های فشار قوی این تجهیزات برای تخلیه سیلندر گاز نیز استفاده می شود. این شلنگ ها در نمونه های مختلف شیلنگ فلزی، پلاستیکی، پی وی سی و PTFE تولید می شوند.

رگلاتور

رگلاتور گاز یا تنظیم کننده فشار گاز از دیگر تجهیزات کاربردی مخازن است. رگلاتور وسیله ای است که برای ایجاد تعادل در جریان گاز و ثابت کردن آن استفاده می شود. به طور کلی در صورت وجود فشار بالای گاز، با استفاده از این محصول می توانید فشار را به حداقل برسانید. رگلاتورها براساس نوع گاز نیز به چند دسته تقسیم می شوند.

رگلاتور
رگلاتور

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع مخزن گاز


امیدواریم که مقاله معرفی لوازم مخزن گاز برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به آشنایی با انواع تجهیزات مخزن گاز پرداخته شد. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع مخازن گاز و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این تجهیزات را برای شما فراهم نموده است.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.