آشنایی با انواع مخزن گاز

آشنایی با انواع مخزن گاز

انواع مخزن گاز از تجهیزات مورد استفاده در صنایع و منازل هستند که کاربردهای ویژه ای دارند. به عبارتی انواع مخازن صنعتی باتوجه به شرایط محیطی در مدل های مختلفی تولید می شوند. احتمالاً برای شما هم سؤال پیش آمده است که مخزن چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در ابتدا بهتر است بدانید که مخزن محفظه ای است که مواد ارزشمندی همچون گاز مایع و بنزین، طی فرآیندهای گوناگون از مواد شیمیایی خام جدا می شوند.

خرید انواع مخزن گاز
خرید انواع مخزن گاز

از این رو برای انتقال مواد خام از منابع تأمین کننده به واحد فرآیند، باتوجه به شرایط موجود از خطوط انتقال یا انواع مخازن استفاده می شود. به طور کلی از انواع مخازن به منظور ذخیره سازی، جابه جایی مواد، اندازه گیری و همچنین حمل و نقل آنها استفاده می شود. در صنایع شیمیایی، کارخانه ها و باغ یا ویلاها، از انواع مخازن نفتی و گازی استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: کاربرد مخزن گاز


انواع مخزن گاز
انواع مخزن گاز

انواع مخزن گاز نیز باتوجه به شکل هندسی، نوع سیال و یا برحسب فشار بخار ماده مورد نظر، در مدل های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. لازم به ذکر است که گازها و سیالات نیز باید در مخازن دربسته نگهداری شوند. مخزن سقف شناور، مخزن کروی، استوانه ای، مخزن سرد و مخزن سقف ثابت از انواع مخازن دربسته به شمار می آیند.

در این مقاله از مجله راندنو قصد داریم تا شما را با انواع مخزن گاز آشنا نماییم. اگر شما هم قصد تهیه مخزن گاز برای ویلا یا مخزن گاز برای باغ خود را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. همچنین با مراجعه به سایت راندنو می توانید جهت تهیه مخزن گاز مایع بوتان اقدام نمایید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

آشنایی با انواع مخازن

همانطور که در ابتدا گفته شد، مخزن ها یکی از تجهیزات اصلی و مهمی هستند که در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی انواع مخازن نفت و گاز به سه دسته تقسیم می شوند. در ادامه این بخش از مطلب انواع مخزن گاز به آنها اشاره خواهیم نمود:

  • مخازن ذخیره کروی: این نوع از مخزن گازها به منظور ذخیره سازی گاز مایع LPG مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
  • مخازن ذخیره اتمسفریک: این نوع از مخازن، جهت ذخیره سازی مواد نفتی و شیمیایی که در دمای محیط به صورت مایع هستند، استفاده می شود.
  • مخزن تحت فشار: استفاده از این نوع مخازن، در واحدهای فرآیندی پالایشگاه ها و پتروشیمی ها، کاربرد دارد.

توجه داشته باشید که مطالب بعدی در مجله راندنو، درخصوص آشنایی با انواع مخازن ذخیره آب خواهد بود که به طور کامل با انواع مخزن تحت فشار آشنا شوید.

آشنایی با انواع مخازن
آشنایی با انواع مخازن

بیشتر بخوانید: مخزن گاز چیست و چه کاربردی دارد؟


مخزن گاز ال پی جی

در این بخش از مقاله انواع مخزن گاز به بررسی مخازن گاز LPG خواهیم پرداخت. این مخازن همانطور که از نامشان مشخص است، جهت ذخیره سازی گاز مایع (LPG) مورد استفاده قرار می گیرند. پیش از هر چیز لازم است بدانید که گاز LPG از ترکیب دو گاز بوتان و پروپان به وجود می آید. این دو گاز در دمای محیط به صورت گاز هستند که در دمای 42- و 7- درجه سانتی گراد، به مایع تبدیل می شوند. لازم به ذکر است که گاز بوتان و گاز پروپان قابلیت ذخیره سازی در مخزن اتمسفریک را ندارند.

از این رو برای ذخیره نمودن آنها ابتدا باید فشار آنها را افزایش داد تا به مایع تبدیل شوند. همچنین باتوجه به این که مخزن ذخیره اتمسفریک تحمل فشار بالا را ندارند، باید گاز پروپان و بوتان را در مخازن ذخیره کروی نگهداری نمود. لازم به ذکر است که مخزن گاز مایع کروی از قابلیت تحمل تا فشار 1 بار برخوردار است. جهت اطلاع از قیمت مخزن گاز مایع خانگی و قیمت مخزن گاز برای باغ با مراجعه به سایت راندنو می توانید به صورت مستقیم با فروشندگان این محصولات در ارتباط باشید.

مخزن گاز ال پی جی
مخزن گاز ال پی جی

مخزن گاز CNG

مخزن گاز خودرو از دیگر انواع کاربردی مخزن گاز است که جهت سوخت رسانی اتوموبیل ها مورد استفاده قرار می گیرد. مخزن گاز CNG باتوجه به عواملی مانند نوع خودرو، توان موتور و فضای درنظر گرفته شده برای مخازن، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. در لیست زیر به انواع مخزن گاز سی ان جی اشاره خواهیم نمود:

  • مخازن فولادی
  • مخازن نیمه کامپوزیت یا کمرپیچ
  • مخازن با کامپوزیت آلومینیوم
  • مخازن تمام کامپوزیت

با مراجعه به سایت راندنو می توانید جهت تهیه مخزن گاز مایع ماشین اقدام نمایید.

همانطور که می دانید موضوع اصلی این مقاله، معرفی انواع مخازن گاز است. همچنین هدف اصلی بر این است که اگر شما خریدار مخزن گاز هستید و به دنبال مناسب ترین مخزن گاز برای باغ خود هستید، بتوانید صحیح ترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه به بررسی انواع مخازن گاز پرکاربرد می پردازیم.

مخزن گاز CNG
مخزن گاز CNG

انواع مخازن ذخیره

به صورت کلی مخازن ذخیره در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. دراین بخش از مطلب انواع مخزن گاز لیستی از انواع مخزن ذخیره را برای شما آماده کرده ایم:

  • مخازن با سقف ثابت
  • مخزن سقف شناور
  • مخازن بدون سقف
  • مخازن ذخیره کروی و استوانه ای
  • مخازن ذخیره سرد
  • مخازن خاص

همانطور که می دانید موضوع اصلی این مقاله، معرفی انواع مخازن گاز است. همچنین هدف اصلی بر این است که اگر شما خریدار مخزن گاز هستید و به دنبال مناسب ترین مخزن گاز برای باغ خود هستید، بتوانید صحیح ترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه به بررسی انواع مخازن گاز پرکاربرد می پردازیم.

انواع مخازن ذخیره
انواع مخازن ذخیره

استاندارد ساخت مخازن

انواع مخازن صنعتی نام برده شده براساس استانداردهای API و ASME تولید و عرضه می شوند. لازم است بدانید که برای طراحی و ساخت انواع مخزن گاز در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، معمولاً از استانداردهای آمریکا بهره گیری می شود. استانداردهایی مانند انگلیس (BS)، آلمان (DIN)، ژاپن (JIS) و در حال حاضر اتحادیه اروپا، اقدام به ارائه استانداردهایی در زمینه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نموده است.

انواع مخازن ذخیره فلزی طبق استاندارد API 650، مخازن ذخیره کروی براساس API 620 و مخزن تحت فشار باتوجه به استاندارد ASME Sec VIII طراحی و عرضه می شوند.


بیشتر بخوانید: بهترین برند مخزن گاز


قیمت مخزن گاز

قیمت مخازن نیز باتوجه به عواملی مانند نوع کاربری، شرایط محیطی و مواد مورد نظر که قصد نگهداری از آنها را دارید، از یکدیگر متمایز می شوند. امیدواریم که مقاله انواع مخزن گاز برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به بررسی کلی مخزن گاز پرداخته شده است. جهت خرید مخزن گاز و اطلاع از قیمت مخزن گاز مایع خانگی می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان گاز مایع و فروشنده پمپ گاز مایع را مشاهده نمایید.

جهت اطلاع از قیمت مخزن گازوئیل 2000 لیتری می توانید کالای مورد نطر را در سایت راندنو مشاهده نموده و این محصول را بدون هیچگونه واسطه ای خریداری نمایید.

قیمت مخزن گاز
قیمت مخزن گاز

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مخزن گاز


راندنو امکان مشاهده لیست قیمت مخزن گاز برای ویلا و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان مخزن گاز را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. در سایت راندنو نیز می توانید با مشاهده قیمت مخزن گاز برای باغ، بهترین انتخاب را داشته باشید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.

ضمناً در مجله راندنو به طور مفصل به مراحل نصب مخزن گاز مایع نیز پرداخته شده است.