انبردست چیست و چه کاربردی دارد؟

انبردست چیست و چه کاربردی دارد؟

انبردست چیست و انواع آن کدامند؟ انبردست از انواع ابزار دستی است که به منظور اجرای فعالیت های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. شکل انبردست به گونه ای است که از دو اهرم و یک محور تشکیل شده است. با استفاده از انواع انبردست می توان فعالیت هایی مانند بریدن سیم و کابل، سیم کشی، لوله کشی و مواردی از این قبیل را انجام داد. تاریخچه استفاده از انبردست به هزاران سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد.

در این مقاله از مجله راندنو به بررسی سؤالاتی مانند دسته انبردست از چیست و کاربرد انبردست چیست خواهیم پرداخت. همچنین موضوع سه قسمت اصلی انبردست چیست، از دیگر پرسش هایی است که بسیاری از کاربران به دنبال پاسخ آن هستند. پس تا پایان مطلب انبردست چیست با ما همراه باشید که هنگام خرید و استفاده از این ابزار، دچار سردرگمی نشوید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تعریف انبردست

پیش از هرچیز لازم است تا در این بخش از مقاله انبردست چیست به تعریف کلی از این ابزار بپردازیم. همانطور که در ابتدا گفته شد، انبردست گونه ای از ابزارآلات دستی است. این ابزار از دو اهرم اصلی که به یکدیگر متصل شده اند، تشکیل شده است. نوک انبردست برای نگه داشتن اشیاء و قسمت میانی آن برای بریدن انواع سیم های مفتولی کاربرد دارد.

بر روی دسته انبردست نیز یک روکش لاستیکی قرار گرفته است تا راحتی استفاده برای کابران فراهم شود. لازم به ذکر است که دسته پلاستیکی انبردست عایق خوبی در برابر جریان برق است. همچنین نوک انبردست دندانه دندانه است تا هنگام نگه داشتن قطعه مورد نظر، سر نخورد یا به عبارتی نگه دارنده خوبی باشد.

انبردست چیست
انبردست چیست

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار دستی


تاریخچه انبردست

انبردست ها یکی از اختراعات کلی و عمومی از گذشته ها تاکنون به شمار می آید. انسان ها هزاران سال پیش از میلاد، به استفاده از فلزات آگاه بوده اند که برای کار با فلزات به ابزاری مانند انبردست نیاز داشته اند. افراد در گذشته برای انجام کارهایی که با مواد داغ و مذاب سروکار داشتند، به ابزاری مانند انبردست نیاز داشتند. شغل هایی مانند ریخته گری و آهنگری ازجمله مشاغلی بوده اند، که با استفاده از انبردست ها صورت می گرفته است.

کاربرد انبردست

در این بخش از مقاله انبردست چیست به کاربردهای این ابزار دستی می پردازیم. شاید برای شما سؤال پیش آمده باشد که انبردست چه کاربردی دارد؟ احتمالاً برای شما هم اتفاق افتاده است که بخواهید اشیاء کوچک را نگهداری کنید و یا آن را از محیطی خارج نمایید. از این رو شما با استفاده از انواع انبردست می توانید فعالیت های ذکرشده را انجام دهید.

همانطور که در ابتدا گفته شد، برای خم کردن و فشردن اشیای مختلف، می توان از انبردست استفاده نمود. خم کردن و چرخاندن قطعات فلزی، بیرون کشیدن میخ از دیوار، بریدن سیم و کابل، خم کردن سیم های مفتولی، تعمیرات جزئی منازل و … از رایج ترین کاربردهای استفاده از انبردست به شمار می آیند. لازم به ذکر است که نعل کردن اسب نیز یکی از کاربردهای انواع انبردست است.

امروزه استفاده از انبردست و وجود آن در هر خانه و کارگاهی ضروری است. این ابزار از کاربردهای گوناگونی برخوردار است و در مشاغلی مانند صنعت الکترونیک، مکانیکی ها، لوله کشی ها، کارگاه ها، نجاری ها، جوشکاری ها و بسیاری دیگر از مشاغل، استفاده می شود.

کاربرد انبردست
کاربرد انبردست

اجزای انبردست

در ابتدای مقاله انبردست چیست به اجزای تشکیل دهنده این محصول، اشاره نمودیم. در ادامه این بخش به پرسش سه قسمت اصلی انبردست چیست پاسخ خواهیم داد:

  • دسته انبردست با روکش عایق که با استفاده از نیروی  انسانی، موجب باز و بسته شدن اهرم این ابزار می شود.
  • برخورداری از یک محور اصلی که در مرکز قرار گرفته است و عملیات باز و بسته شدن این ابزار را انجام می دهد.
  • فک یا نوک انبردست که به منظور نگه داشتن اشیای مورد نظر، استفاده می شود.

توجه داشته باشید که نوک و دسته انبردست، به صورت موازی با یکدیگر قرار گرفته اند و از قابلیت تنظیم برخوردار هستند.

نکات مهم خرید انبردست

نکات مهم هنگام خرید انبردست از دیگر مباحثی است که در این بخش از مطلب انبردست چیست به آن می پردازیم. راهنمای خرید انبردست به شما کمک می کند تا این ابزار را به درستی انتخاب نمایید.

جنس و کیفیت مواد اولیه

مواد استفاده شده در تولید انبردست از فاکتورهای مهمی است که در انتخاب این ابزار نقش به سزایی ایجاد می کند. متریال های استفاده شده در تولید انبردست، باید از دوام و طول عمر بالایی برخوردار باشند. انبردست هایی که به تازگی و در صنعت جدید تولید شده اند، از ترکیب آلیاژهای مختلف با فلز فولاد تولید و عرضه می شوند. ترکیب کروم وانادیوم با فولاد، یکی از ترکیباتی است که افزایش طول عمر انبردست می شود. همچنین این محصول در برابر عوامل مخربی مانند خوردگی و زنگ زدگی، مقاومت بالایی خواهد داشت.

شکل انبردست

شکل انبردست و اندازه آن، باید باتوجه به استانداردهای لازم تولید شود. همچنین ارگونومی این ابزار باید به گونه ای باشد که متناسب با فرم دست شما ساخته شده باشد. نوع اهرم انبردست از دیگر قسمت های مهم این ابزار است که باید براساس استانداردهای خاصی تولید شود.

روکش دسته انبردست

روکش دسته انبردست از دیگر فاکتورهای مهمی است که در این بخش از مقاله انبردست چیست به اهمیت آن می پردازیم. جنس دسته این ابزار باید با استفاده از مواد باکیفیت و استاندارد ساخته شود و همانطور که گفته شد، متناسب با دست کاربران ساخته شود. جنس روکش دسته انبردست اهمیت به سزایی در جلوگیری از لغزش و اذیت شدن دست کاربران، ایفا می کند.

توجه داشته باشید که هنگام استفاده از انبردست باید با وارد نمودن کمترین نیرو، بیشترین کارایی را از این ابزار حاصل نمایید.

برند انبردست

برند تولیدکننده انبردست از دیگر نکاتی است که هنگام خرید انبردست باید به آن توجه داشته باشید. توجه داشته باشید که اگر از یک برند معتبر خرید خود را انجام دهید، مسلماً انتخاب صحیح تری خواهد بود. نووا، نکستول، واستر، اینکو، انبردست رونیکس و انبردست ایران پتک نیز از برترین و شناخته شده ترین مارک های انبردست به شمار می آیند.


بیشتر بخوانید: بهترین برند انبردست


وزن انبردست

وزن انبردست یکی از پارامترهایی است که باید به آن توجه داشته باشید. دقت نمایید که اگر برای انجام کارهای عمومی قصد استفاده از این ابزار را دارید، شاید وزن آن، نکته چشمگیری در انتخاب این ابزار برای شما نباشد. اما اگر قصد استفاده مداوم از این ابزار را دارید، وزن انبردست یکی از مهمترین مواردی است که باید آن را در نظر داشته باشید. سعی بر این داشته باشید که انبردست انتخابی شما، از وزن مناسبی برخوردار باشد تا هنگام استفاده طولانی مدت از آن، دست شما دچار خستگی نشود و آسیبی نبیند.

قیمت انبردست

همانطور که به این موضوع پرداخته شد، انبردست یکی از پرکاربردترین ابزارآلات در هر مکانی است. در این بخش از مطلب انبردست چیست به اهمیت قیمت انبردست حین خرید آن، می پردازیم. همانطور که می دانید وجود این ابزار دستی در هر جعبه ابزاری ضروری است. همچنین برندهای متعددی به تولید انواع انبردست پرداخته اند که باتوجه به بودجه خود می توانید مناسب ترین نوع آن را خریداری نمایید.

توجه داشته باشید که انبردست هایی که مناسب برای صنایع الکترونیک یا برق کاری هستند، جنس آنها از دیگر انبردست ها متمایز است. همچنین انبردستی که از قیمت پایین تری برخوردار است، نمی تواند تضمین کننده کیفیت بالای این محصول باشد. در نتیجه مجبور می شوید برای خرید این ابزار مجدداً اقدام نمایید که هزینه سنگین تری برای شما به وجود خواهد آمد.

نکات مهم خرید انبردست
نکات مهم خرید انبردست

جمع بندی

همانطور که می دانید انواع ابزارآلات از گستره وسیع و پیچیده ای برخوردار هستند. از این رو جهت خرید هرگونه ابزاری، باتوجه به کاربرد خود مناسب ترین گزینه را انتخاب نمایید. انبردست نیز یکی از کارآمدترین و رایج ترین انواع ابزار دستی است که افراد بسیاری از آن استفاده می کنند. همین موضوع نیز موجب افزایش اهمیت کارایی انبردست شده است.

امیدواریم که مقاله انبردست چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور مفصل به معرفی انبردست و کاربردهای آن پرداخته شده است. جهت خرید انبردست و اطلاع از قیمت انواع انبردست می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان انبردست را مشاهده نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انبردست و ابزار دستی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.