از کجا بفهمیم گوشی هک شده | روش های جلوگیری از هک گوشی

از کجا بفهمیم گوشی هک شده | جلوگیری از هک گوشی

از کجا بفهمیم گوشی هک شده سوالی است که ممکن است برای تمامی کاربران پیش آید. تلفن همراه ابزاری ضروری در زندگی روزمره محسوب می شود پس ایمن نگه داشتن اطلاعات آن امری واجب و ضروری است. هکرهای زیادی وجود دارند که دائماً در حال تلاش برای هک کردن گوشی کاربران و سوء استفاده از اطلاعات آنها هستند. در این مقاله قصد داریم تا به نشانه های هک شدن گوشی و روش های جلوگیری از آن بپردازیم. بنابراین اگر تمایل دارید تا پاسخ سوال از کجا بفهمیم گوشی هک شده را بدانید پس با ما در این مقاله از مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

در این قسمت از مقاله از کجا بفهمیم گوشی هک شده به نشانه های نرم افزاری هک شدن گوشی می پردازیم.

کند شدن بیش از حد گوشی

یکی از نشانه های هک شدن گوشی می تواند کندشدن بیش از حد آن باشد. البته نمی توان گفت که همیشه علت کند شدن دستگاه شما هک شدن آن است زیرا تمامی دستگاه ها به مرور زمان و با افزایش حجم اطلاعاتی که در حافظه آنها ذخیره می کنید کند می شوند.

ارسال و دریافت پیامک های خودکار و عجیب

اگر گوشی کاربر به صورت خودکار پیامکی به هر شماره ای ارسال کند، ممکن است نشانه هک شدن گوشی باشد. حتی ممکن است گوشی کاربر پیامک های عجیبی دریافت کند که شامل پیامک های تبلیغاتی نباشد و از طرف شماره های ناشناس ارسال شوند که در این صورت نیز این نشانه هک شدن دستگاه است.

ارسال و دریافت پیامک های خودکار و عجیب
ارسال و دریافت پیامک های خودکار و عجیب

نصب خودکار برنامه های عجیب

نصب برنامه ها و اپلیکیشن های ناشناس و عجیب به صورت خودکار بر روی دستگاه، یکی از اصلی ترین نشانه های هک شدن دستگاه است. برنامه ها بدون اجازه کاربران بر روی دستگاه ها نصب نمی شوند بنابراین در صورتی که برنامه ای به صورت خودکار بر روی دستگاه شما نصب شود باید آن را بررسی کنید.

استفاده بیش از حد از اینترنت

لازم است بدانید که تقریباً بیشتر ابزارهایی که برای هک دستگاه ها استفاده می شوند از اینترنت استفاده می کنند. بنابراین هنگامی که گوشی شما هک می شود میزان مصرف اینترنت دستگاه شما افزایش می یابد. پس اگر متوجه شدین که مصرف اینترنت دستگاه شما به صورت قابل توجهی افزایش یافته است باید بررسی کنید تا اپلیکیشن یا برنامه مخربی بر روی دستگاه شما نصب نشده باشد.

کاهش شارژ سیم کارت به صورت خودکار یا دریافت قبض های نجومی

اگر شارژ سیم کارت اعتباری شما به صورت قابل توجهی کم می شود ممکن است نشانه هک شدن دستگاه شما باشد. بنابراین این مسأله را جدی بگیرید و بررسی کنید. البته باید گفت که در دستگاه های اپل برنامه هایی مانند iMessage و FaceTime وجود دارند که باعث کاهش خودکار شارژ پولی سیم کارت شما می شوند که این مورد مربوط به هک شدن دستگاه نمی شود.

ظاهر شدن پیام های پاپ آپ به صورت خودکار

اگر با پیغام های پاپ آپ مواجه شدین احتمالاً یک برنامه مخرب بر روی دستگاه خود دارید. برای حل این مشکل باید اپلیکیشن مخرب را شناسایی و از روی دستگاه خود حذف کنید.

ظاهر شدن پیام های پاپ آپ به صورت خودکار
ظاهر شدن پیام های پاپ آپ به صورت خودکار

اسپم شدن خودکار ایمیل های ارسالی

اگر ایمیل های ارسالی شما به صورت خودکار در فایل اسپم قرار می گیرد می تواند نشانه هک دستگاه شما باشد یعنی کدهای مخربی در دستگاه شما فعال شده اند که باعث ایجاد این مشکل در ارسال ایمیل می شوند. حتی ممکن است هکرها از اطلاعات ایمیل شما سوء استفاده کنند بنابراین حتماً این مورد را جدی بگیرید.

باز شدن خودکار سایت های نامربوط

ممکن است بسیاری از کدهای مخرب باعث بروز اختلال در عملکرد دستگاه شما شوند و شما را به وبسایت های عجیبی هدایت کنند و منجر به هک دستگاه شما شوند. بنابراین باید اپلیکیشن مخرب را پیدا و از روی دستگاه خود حذف کنید.

از کار افتادن بعضی برنامه ها و تغییر زبان به صورت خودکار

ممکن است هنگام وبگردی شما، بخاطر استفاده هکرها از پروکسی های خاص، زبان مرورگر و محتوای آن تغییر پیدا کند. بنابراین اگر این مورد را در دستگاه خود مشاهده کردید، حتماً آن را بررسی کنید زیرا یکی از نشانه های هک دستگاه است.
در این قسمت از مقاله از کجا بفهمیم گوشی هک شده به نشانه های سخت افزاری هک شدن گوشی می پردازیم.

خالی شدن سریع باتری

خالی شدن سریع باتری می تواند نشانه هک شدن دستگاه باشد اما در بسیاری از موارد دلیل آن کاهش کیفیت باتری دستگاه است. هنگامی که دستگاه هک شود، اطلاعاتی رد و بدل می شود که انجام آن نیاز به مصرف انرژی باتری دارد. بنابراین هنگامی که دستگاه شما هک شود، شارژ باتری آن سریع تر از حالت عادی تخلیه می شود.

داغ شدن بی علت گوشی

داغ شدن گوشی هنگامی که یک برنامه یا بازی سنگین را اجرا می کند، کاملاً طبیعی است، اما اگر از گوشی استفاده نمی کنید ولی گوشی شما داغ می کند ممکن است گوشی شما هک شده باشد. هنگامی که گوشی شما هک شود، پردازنده گوشی در حال کار قرار می گیرد که باعث داغ شدن گوشی شما می شود. خاموش و روشن شدن‌ گوشی به صورت مداوم و بدون علت ممکن است نشانه هک گوشی شما باشد.

داغ شدن بی علت گوشی
داغ شدن بی علت گوشی

نویز و پارازیت در تماس ها

برخی از بدافزارهای هک گوشی برای ضبط تماس ها طراحی شده اند که نویز و پارازیت روی تماس های ورودی و خروجی می اندازند. پس حتماً این مورد را نیز جدی بگیرید.
در این قسمت از مقاله از کجا بفهمیم گوشی هک شده به روش های جلوگیری از هک شدن گوشی می پردازیم.

آپدیت سیستم عامل

یکی از راه های جلوگیری از هک شدن گوشی، آپدیت سیستم عامل گوشی است. به روزرسانی هایی که برای گوشی های موبایل (اندروید و iOS) ارائه می شوند حاوی تغییرات امنیتی بسیاری هستند که امنیت دستگاه را افزایش می دهند. بنابراین سعی کنید دائماً این آپدیت های جدید را برای گوشی خود انجام دهید. همچنین بسیاری از شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی به صورت جداگانه آپدیت های امنیتی ارائه می کنند تا امنیت بیشتری را ایجاد کنند.

عدم نصب اپلیکیشن های ناشناس و مشکوک

یکی از ساده ترین راه هایی که هکرها برای دستیابی به اطلاعات گوشی شما استفاده می کنند، مربوط به زمانی است که شما از یک اپلیکیشن مخرب استفاده می کنید. بنابراین اپلیکیشن های مشکوک را از اینترنت دانلود و نصب نکنید.

عدم نصب اپلیکیشن های ناشناس و مشکوک
عدم نصب اپلیکیشن های ناشناس و مشکوک

دانلود اپلیکیشن ها از گوگل پلی و اپ استور

برای اطمینان از سالم بودن برنامه ها بهتر است برنامه های خود را فقط از گوگل پلی و اپ استور دانلود کنید. زیرا اپلیکیشن هایی که در این منابع منتشر می شوند باید از فیلترهای خاصی عبور کنند، به همین خاطر اپلیکیشن های مخرب در این منابع وجود ندارند و کاربران با اطمینان خاطر می توانند این اپلیکیشن ها را از این منابع دانلود و نصب کنند. پس سعی کنید همیشه برنامه ها را از گوگل پلی و اپ استور دانلود و نصب کنید.

بررسی برنامه های نصب شده روی دستگاه

توجه داشته باشید که فقط بررسی برنامه های جدید که قصد دانلود و نصب آن را دارید کافی نیست و باید برنامه هایی را که قبلاً بر روی دستگاه خود نصب کرده اید را نیز بررسی کنید. بهتر است در دوره های زمانی مختلفی برنامه های نصب شده روی گوشی خود را بررسی کنید تا از هک دستگاه خود جلوگیری کنید.

پسوردگذاری روی برنامه ها

رمزگذاری برنامه های مهمی که روی دستگاه شما نصب شده اند می تواند دسترسی هکرها را به اطلاعات شما دشوار سازد. توجه داشته باشید که هر چقدر لایه های امنیتی گوشی شما بیشتر باشند، دسترسی هکرها به اطلاعات دستگاه شما سخت تر می شود. بنابراین برای اپلیکیشن ها و برنامه های مهم دستگاه خود پسورد بگذارید.

پسوردگذاری روی برنامه ها
پسوردگذاری روی برنامه ها

غیرفعالسازی قابلیت ذخیره پسورد و لاگین خودکار

مرورگر های اینترنتی قابلیت های خاصی را برای کاربران ارائه می کنند. یکی از این قابلیت ها ذخیره پسورد یا لاگین خودکار در مرورگر گوشی است. هنگامی که از این قابلیت ها استفاده می کنید، پسورد و یوزرنیم شما به صورت خودکار توسط مرورگر ذخیره می شود و حتی لاگین خودکار نیز انجام می شود. در این صورت هکرها به آسانی می توانند به اطلاعات حساب های شما در سایت های مختلف دسترسی داشته باشند. بنابراین برای جلوگیری از هک شدن گوشی خود، حتماً قابلیت های ذخیره پسورد و لاگین خودکار مرورگر را غیر فعال کنید.

متصل نشدن به شبکه وای فای ناشناس

توصیه می شود که به هیچ عنوان به شبکه های وای فای ناشناسی که رایگان هستند وصل نشوید. زیرا وصل شدن به این شبکه های وای فای ممکن است منجر به هک شدن گوشی شما شود.

عدم روت کردن یا جیلبریک کردن گوشی

روت کردن گوشی های اندروید و جیلبریک گوشی های اپل یک اقدام خطرناک است که منجر به هک شدن گوشی می شود. تا حد امکان از روت یا جیلبریک کردن گوشی خود خودداری کنید.

استفاده از آنتی ویروس و فایروال

نصب آنتی ویروس و فایروال می تواند راه موثری برای جلوگیری از هک شدن گوشی شما باشد. اگر یک آنتی ویروس مناسب بر روی گوشی خود نصب کنید، آنتی ویروس اپلیکیشن های گوشی شما را مورد بررسی قرار می دهد و اگر با مورد مشکوکی مواجه شود، به شما گزارش می دهد. بنابراین به سرعت برنامه های مشکوک گوشی شما شناسایی می شود تا شما آنها را حذف کنید. همچنین فایروال مشخص می کند که کدام اپلیکیشن ها به اینترنت دسترسی داشته باشند زیرا لزومی ندارد که برنامه های غیر آنلاین گوشی به اینترنت دسترسی داشته باشند و اگر برنامه ای که نیاز به اینترنت ندارد به تبادل اطلاعات بپردازد، مشکوک به حساب می آید و مخرب است. پس با نصب آنتی ویروس و فایروال خوب می توانید از هک شدن گوشی خود جلوگیری کنید.

از کجا بفهمیم گوشی هک شده
از کجا بفهمیم گوشی هک شده

توجه به دسترسی اپلیکیشن ها

اپلیکیشن هایی که از گوگل پلی یا اپ استور دانلود می کنید مجوزهای دسترسی دارند. سازندگان اپلیکیشن های مختلف وظیفه دارند که برای ارائه اپلیکیشن های خود، دسترسی های آنها را به صورت دقیق توضیح دهند. با بررسی دقیق دسترسی برنامه هایی که روی گوشی خود نصب می کنید، می توانید موارد مشکوک را شناسایی کنید و از هک شدن گوشی خود جلوگیری کنید.

استفاده از برنامه Google Authenticator

برنامه Google Authenticator یک لایه امنیتی را برای شما ایجاد می کند. به کمک این برنامه می توان یک لایه امنیتی جدیدی را روی حساب های کاربری خود ایجاد کرد که از هک شدن اکانت های مختلف کاربر جلوگیری می‌ شود.

استفاده از برنامه Google Authenticator
استفاده از برنامه Google Authenticator

Log Out یا Sign Out اکانت خود

توجه داشته باشید که هنگامی که کارتان تمام می شد لاگ اوت کنید مخصوصاً هنگامی که از کامپیوتر عمومی استفاده می کنید. بستن مرورگر یا کامپیوتر کافی نیست و باید حتماً گزینه Log Out یا Sign Out را برای اکانت خود انتخاب کنید.

خاموش کردن اتصال بلوتوث گوشی

روشن بودن اتصال بلوتوث گوشی و متصل شدن گوشی از طریق بلوتوث به دستگاه های دیگر هک شدن گوشی را افزایش می دهد. بنابراین سعی کنید که همیشه قابلیت بلوتوث گوشی خود را خاموش کنید. همچنین می توانید با فعالسازی گزینه Non-Discoverable، بلوتوث روشن گوشی خود را از سایر دستگاه های اطراف پنهان و غیرقابل کنید.

خاموش کردن اتصال بلوتوث گوشی
خاموش کردن اتصال بلوتوث گوشی

کنترل مصرف اینترنت اپلیکیشن ها

با بررسی میزان مصرف اینترنتی که هر اپلیکیشن استفاده می کند نیز می توانید به طور دقیق متوجه شوید که آیا اپلیکیشن مورد نظر نقش مخربی در دستگاه دارد یا خیر. عموماً اپلیکیشن های مخربی که با هدف جاسوسی ارائه می شوند در پس زمینه گوشی اطلاعات جابجا می کند. به همین دلیل مصرف اینترنت بالایی دارند. زمانی که یک اپلیکیشن نیازی به جابجایی اطلاعات با اینترنت نداشته باشد اما دیتای زیادی را بدین صورت انجام دهد، عملکردی مشکوک دارد و بهتر است به سرعت از گوشی شما حذف شود.

کنترل مصرف اینترنت اپلیکیشن ها
کنترل مصرف اینترنت اپلیکیشن ها

در مقاله از کجا بفهمیم گوشی هک شده بطور مفصل به انواع نشانه های هک شدن گوشی و راه های جلوگیری از هک شدن آن پرداختیم. با درنظر گرفتن این روش ها می توانید از هک شدن گوشی خود اطلاع پیدا کنید و به رفع آن بپردازید همچنین می توانید از هک شدن گوشی خود جلوگیری کنید.