اندروید باکس چیست و چه کاربردی دارد

اندروید باکس چیست و چه کاربردی دارد؟

اندروید باکس چیست و چه کاربردی دارد؟ اندروید باکس یا تی وی باکس نام دیگر دستگاه پخش استریم است که یک دستگاه مکعبی شکل است و بر روی سیستم عامل اندروید قابل اجرا است. با استفاده از این دستگاه می توان قابلیت های تلویزیون هوشمند را به تلویزیون های غیرهوشمند اضافه کرد. به بیان ساده اندروید باکس یک گوشی اندرویدی با صفحه نمایش تلویزیون است. اگر تمایل دارید که بدانید اندروید باکس چیست پس با ما در این مقاله از مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کاربرد اندروید باکس

برای اینکه بهتر بدانیم اندروید باکس چیست پس به کاربرد آن می پردازیم.

اگر تلویزیون هوشمند دارید، پس تلویزیون شما قابلیت وصل شدن به اینترنت را دارد و می توانید روی تلویزیون، سیستم عامل اندروید را نصب کنید. اما باید گفت که تمامی تلویزیون ها هوشمند نیستند و قابلیت نصب سیستم عامل را ندارند. در این حالت نقش اندروید باکس پر رنگ می شود چرا که اگر تلویزیون هوشمند ندارید می توانید با استفاده از اندروید باکس، سیستم عامل اندروید را روی تلوزیون نصب کنید و به خدمات آن دسترسی داشته باشید.

درواقع تلویزیون با وصل شدن به اندروید باکس تبدیل به یک دستگاه هوشمند می شود بنابراین تمامی امکانات آنلاین در اختیار کاربر قرار می گیرد و همچنین بخاطر وجود سیستم عامل، برنامه های اندرویدی آفلاین نیز بر روی دستگاه کاربر قابل نصب و استفاده می شوند. بطور خلاصه کارایی اندروید باکس به شرح زیر است:

  • نصب و اجرای انواع بازی های اندرویدی
  • پخش و استریم فیلم و برنامه های تلویزیونی با استفاده از نرم افزارها
  • ذخیره فیلم ها و برنامه های تلویزیونی بر روی آن
  • نصب و اجرای انواع نرم افزارهای ارتباطی
  • وب گردی به کمک نرم افزارها
  • استفاده در پروژه های دیجیتال ساینیج
  • استفاده برای سیستم های IPTV ( قابل استفاده در هتل ها و ساختمان های بزرگ)
کاربرد اندروید باکس
کاربرد اندروید باکس

نحوه نصب برنامه بر روی اندروید باکس

روش اصلی نصب برنامه ها بر روی اندروید باکس، استفاده از فروشگاه گوگل پلی است. همچنین روش های دیگری نیز برای این منظور وجود دارد که یکی از آنها استفاده از وب سایت های متفرقه است.

  1. وارد فروشگاه Google Play شوید.
  2. به نوار جست و جو مراجعه کنید و برنامه VPN مورد نظر خود را پیدا کنید.
  3. برنامه را انتخاب کنید و آن را Install کنید.
  4. حال VPN روی اندروید باکس شما نصب می شود.
  5. پس از نصب آن، برنامه را باز کنید و اطلاعات ورود به سیستم را وارد نمایید.

نحوه نصب اندروید باکس به تلویزیون

در این قسمت از مقاله اندروید باکس چیست به نحوه نصب اندروید باکس به تلویزیون می پردازیم. ابتدا باید کابل HDMI اندروید باکس را به تلویزیون وصل کنید. حال اندروید باکس خود را به وای فای مودم متصل کنید. هنگامی که اندروید باکس به وای فای و تلویزیون متصل شود، برای استفاده آماده است.

انواع اندروید باکس

  • اندروید باکس حاوی حافظه بالا
  • اندروید باکس حاوی سیم کارت
  • اندروید باکس هیبریدی
  • اندروید باکس هشت هسته ای
  • اندروید باکس با قابلیت میرور
  • اندروید باکس حاوی دسته
  • اندروید باکس حاوی تیونر داخلی
  • اندروید باکس مناسب تلویزیون قدیمی
  • اندروید باکس تاچ
  • اندروید باکس حاوی میکروفون
  • اندروید باکس حاوی کنترل جادویی
  • اندروید باکس حاوی رسیور
  • اندروید باکس حاوی وای فای
انواع اندروید باکس
انواع اندروید باکس

معایب اندروید باکس

در این بخش می خواهیم بررسی کنیم که معایب اندروید باکس چیست و چه محدودیت هایی دارد.

تأخیر چند ثانیه ای اندروید باکس

متصل شدن اندروید باکس به تلویزیون غیر هوشمند در مقایسه با تلویزیون های هوشمند، یکپارچگی کمتری دارد به همین دلیل ممکن است سرعت تبادل اطلاعات در تلویزیون های غیر هوشمند کمتر باشد و با کندی عملکرد همراه است.

استفاده دشوار و عدم پیدا کردن برنامه هایی که برای تلویزیون طراحی نشده اند

اندروید tvos ورژنی از اندروید است که با تلویزیون سازگاری دارد بنابراین استفاده از آن با کنترل تلویزیون بسیار راحت است، اما محدودیت هایی نیز دارد. برنامه هایی که با تلویزیون سازگاری دارند به گونه ای طراحی شده اند که می توان به آسانی با کنترل تلویزیون و یا اندروید باکس از آنها استفاده کرد اما محدودیت آن برای هنگامی است که به سراغ برنامه هایی بروید که متناسب با تلویزیون طراحی نشده باشند. در این حالت استفاده از آنها نتنها دشوار است بلکه نمی توان این برنامه ها در پلی استور اندروید tvos پیدا کرد. البته می توانید فایل apk آن را دانلود کنید و ساید لود کنید تا نصب شود.

معایب اندروید باکس
معایب اندروید باکس

برنامه هایی که روی اندروید باکس کار می کنند

می توان گفت که تقریباً هر برنامه اندرویدی که بر روی موبایل قابل استفاده باشد نسخه مناسب TV آن نیز در دسترس است . این برنامه ها به صورت ویژه و اختصاصی برای صفحه نمایش با فرمت بزرگ، 4K یا 1080p طراحی شده اند. در حال حاضر چند اپ استور وجود دارد که برنامه های مربوط به Android TV را ارائه می دهند.

پشتیبانی از زبان فارسی در اندروید باکس

اندروید باکس از زبان فارسی پشتیبانی می کند. با مراجعه به نسخه اندروید نصب شده بر روی دستگاه، به منوی مربوط به زبان مراجعه کنید و از آن قسمت زبان فارسی را برای دستگاه خود انتخاب کنید. می توانید با استفاده از نرم افزارهایی مانند نرم افزار Keyboard Helper Pro برای تایپ فارسی با استفاده از کیبورد جداگانه استفاده کنید.

اتصالات و پورت های اندروید باکس

حال که دانستید اندروید باکس چیست به بررسی اتصالات و پورت های آن می پردازیم. اندروید باکس به کمک پورت HDMI و حتی در برخی مدل ها به کمک سه فیش AV به تلویزیون وصل می شود. اندروید باکس تمامی قابلیت های اتصال به WiFi، پورت USB را دارد اما نوع اتصالات و کیفیت آنها متفاوت است. بطور مثال برخی از دستگاه ها حاوی شبکه WiFi 5Ghz و برخی حاوی شبکه WiFi 2.4Ghz هستند همچنین برخی از آنها حاوی 2 پورت USB، برخی دیگر حاوی 4 پورت USB و بعضی نیز دحاوی پورت USB 3.0 هستند. پورت LAN و بلوتوث از مهمترین اتصالاتی است که اندروید باکس باید داشته باشد، زیرا اگر بلوتوث را پشتیبانی نکند نمی توان اتصالاتی مانند اتصال اسپیکر و گوشی را به اندروید باکس انجام داد که در این صورت باید از تبدیل استفاده شود. پورت LAN نیز به اتصال اینترنت و مودم کمک می کند و می توان به کمک آن از سرعت اینترنت بیشتری برخوردار بود.

اتصالات و پورت های اندروید باکس
اتصالات و پورت های اندروید باکس

روش های استفاده از کانال های تلویزیونی با استفاده از اندروید باکس

اگر تمایل دارید کانال های تلویزیونی را به کمک اندروید باکس تماشا کنید، می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

استریم تلویزیون از طریق شبکه

با استفاده از دستگاه های استریم تلویزیون، شبکه های دیجیتالی دریافت و آنها از طریق کابل شبکه به اندروید باکس منتقل می شوند که می توان با نصب نرم افزار مربوط به آن، برنامه ها را تماشا کرد.

استفاده از اندروید باکس هیبریدی

استفاده از اندروید باکس هیبریدی یعنی استفاده از اندروید باکسی که حاوی تیونر داخلی است و امکان اتصال آنتن به آن وجود دارد.

نصب نرم افزارهای تلویزیونی

می توان از نرم افزارهای پخش تلویزیونی مبتنی بر اندروید استفاده کرد که در این صورت به یک اینترنت پر سرعت برای پخش تصاویر با کیفیت نیاز است.

استفاده از گیرنده دیجیتال مخصوص اندروید

می توان از گیرنده دیجیتال مخصوص اندروید که حاوی تیونر است استفاده کرد. در این صورت می تواند به کمک آنتن و بدون نیاز به اینترنت، شبکه های دیجیتال را دریافت و پخش کند.

اندروید باکس چیست
اندروید باکس چیست

فرمت های قابل پشتیبانی توسط اندوید باکس

فرمت هایی که توسط  اندروید باکس ها پشتیبانی می شوند متفاوت هستند. این دستگاه ها قابلیت پشتیبانی از تصاویر با فرمت های زیر را دارند:

  • MPEG1/2/4
  • Xvid/DivX3/4/5/6
  • H.264
  • H.265
  • VC-1

اتصال گوشی موبایل و تبلت به اندروید باکس

اتصال گوشی موبایل و تبلت به اندروید باکس توسط نرم افزار امکان پذیر است اما محدودیت هایی نیز دارد. برای اتصال گوشی موبایل یا تبلت به این دستگاه باید از یک مودم روتر بی سیم استفاده کرد که ممکن است منجر به کاهش سرعت انتقال تصویر شود. همچنین برای اتصال گوشی ها و تبلت های مبتنی بر سیستم عامل iOS ممکن است با مشکل روبرو شوید چرا که اندروید و iOS بایکدیگر سازگاری ندارند.

پردازنده اندروید باکس

به صورت کلی اندروید باکس برای پخش برنامه های اندرویدی بر روی تلویزیون طراحی شده است و تمرکزی بر روی اجرای بازی های سنگین گرافیکی ندارد. قدرت پردازش اندروید باکس به اندازه قدرت پردازش گوشی های میان رده اندرویدی است، بنابراین برای اجرای برنامه هایی مانند تلگرام، اینستاگرام، بازی های اندرویدی و … مناسب است.

برخی از اندروید باکس ها به صروت خاص طراحی شده اند مانند اندروید باکس هایی که حاوی پردازنده و رم قوی تر هستند و برای بازی های سنگین گرافیکی طراحی شده اند، برخی دیگر نیز ممکن است حتی نسخه معمولی تر از اندروید باکس باشند که فقط برای وب گردی و پخش فیلم از استریم نمایش خانگی کاربرد دارند.

پردازنده اندروید باکس
پردازنده اندروید باکس

اهمیت حافظه و رم در اندروید باکس

برای اجرای بازی های سنگین و یا دیدن فیلم های با کیفیت باید از اندروید باکس هایی با رم 4 و بالاتر استفاده کنید، همچنین برای وب گردی، دیدن فیلم و سریال می توانید از اندروید باکس هایی با رم 2 گیگابایت استفاده کنید. حافظه داخلی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. افرادی که برنامه های زیادی را روی اندروید باکس خود نصب می کنند، می توانند برنامه ها و اطلاعات خود را به کارت حافظه جانبی و یا فلش و هارد انتقال دهند و همچنین می توانند برنامه های مورد نیاز خود را روی آن ها نصب کنند.

پشتیبانی اندروید باکس از سیم کارت

برخی از اندروید باکس ها از سیم کارت پشتیبانی می کنند. اگر مودم وای فای ندارید، می توانید اندروید باکسی تهیه کنید که از سیم کارت پشتبانی کند در این صورت می توانید از طریق سیم کارت دیتا، اندروید باکس خود را به اینترنت وصل کنید.

تفاوت بین تلویزیون اندروید و اندروید باکس

تلویزیون اندروید و اندروید باکس نتنها از نظر سخت افزاری بلکه از نظر امکانات نرم افزاری نیز با یکدیگر تفاوت دارند. اندروید باکس از سیستم عامل اندروید خالص (Pure Android) استفاده می کند که قابلیت نصب و اجرای تمامی نرم افزارهای اندرویدی را دارد اما تی وی باکس از سیستم Android TV استفاده می کند که می تواند تعداد محدودی از نرم افزارها را نصب کند بنابراین می توان متیجه گرفت که اندروید باکس کامل تر و حرفه ای تر از اندروید تی وی است.

مصرف اینترنت اندروید باکس

حجم مصرفی اینترنت اندروید باکس در مقایسه با گوشی تفاوتی ندارد و مصرف اینترنت اندروید باکس بستگی به میزان استفاده کاربر دارد. ممکن است بعضی از برنامه های داخلی رایگان باشند و مصرف اینترنت نداشته باشند. ممکن است سرویس اینترنتی که از آن استفاده می شود برخی از برنامه ها را به صورت رایگان پشتیبانی کند یا حجم مصرفی برخی از برنامه ها و یا سایت‌ های داخلی را به صورت نیم بها محاسبه کند.

مصرف اینترنت اندروید باکس
مصرف اینترنت اندروید باکس

بهترین برندهای اندروید باکس

    1. اندروید باکس فیلیمو
    2. اندروید باکس نماوا
    3. اندروید باکس تسکو
    4. اندروید باکس جی پلاس
    5. اندروید باکس شیائومی

بیشتر بخوانید: بهترین مرورگر اندروید


در مقاله اندروید باکس چیست بطور مفصل به این دستگاه پرداختیم. اگر تلویزیون غیرهوشمند دارید و می خواهید امکانات یک تلویزیون هوشمند را در اختیار داشته باشید کافی است بجای پرداخت هزینه زیاد و تعویض آن با تلویزیون هوشمند، از اندروید باکس استفاده کنید.