گوگل درایو چیست و چه کاربردی دارد؟

گوگل درایو چیست و چه کاربردی دارد؟

گوگل درایو چیست و چه کاربردی دارد؟ گوگل درایو یک سرویس ذخیره سازی ابری است که شرکت گوگل آن را طراحی کرده است. گوگل درایو این امکان را به کاربر می دهد تا اطلاعات و فایل ها را در فضای ابری ذخیره کند.

امکاناتی که Google Drive برای کاربر فراهم می کند، محدود به ذخیره سازی و دانلود فایل نیست، بلکه کاربر می تواند فایل های شبیه به اکسل، ورد و پاورپوینت را نیز در گوگل درایو ایجاد کند. اگر شما هم تمایل دارید تا از امکانات گوگل درایو استفاده کنید، پس با ما در این مقاله در مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سرویس های ذخیره سازی در فضای ابری (Cloud Based Storage)

سرویس های ذخیره سازی ابری (Cloud Based Storage) این امکان را برای کاربر فراهم می کنند تا کاربر بتواند در فضای ابری فایل ها و اطلاعات خود را بارگذاری و ذخیره کند. به عبارت دیگر این سرویس ها مانند حافظه های ذخیره سازی اطلاعاتی هستند و ذخیره سازی آنها مانند فلش مموری و هارد اکسترنال به صورت فیزیکی نیست بلکه به صورت مجازی انجام می شود.

مزیت مجازی بودن این سرویس ها نسبت به فلش مموری و هارد اکسترنال ها به این صورت است که اگر فلش مموری یا هارد کاربر دچار مشکل و یا گم شدن شود، اطلاعات از دست می رود اما اگر از سرویس های ذخیره سازی ابری استفاده شود، گم شدن و از بین رفتن اطلاعات وجود ندارد و کاربر با خیالی آسوده می تواند همیشه به اطلاعات و فایل های خود دسترسی داشته باشد.

بنابراین این سرویس ها یک منبع آنلاین ذخیره سازی اطلاعات بشمار می آیند که کاربر می تواند در آنها اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین ذخیره کند و نگران از دست دادن آنها نباشد و با اتصال به اینترنت، می تواند به اطلاعات ذخیره شده خود در فضای ابری دسترسی داشته باشد.

سرویس های ذخیره سازی در فضای ابری (Cloud Based Storage)
سرویس های ذخیره سازی در فضای ابری (Cloud Based Storage)

گوگل درایو (Google Drive) چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، گوگل درایو یکی از سرویس های ذخیره سازی ابری است که توسط شرکت گوگل طراحی شده است. برای استفاده از این سرویس لازم است که کاربر یک جیمیل (gmail) داشته باشد. برای ورود و استفاده از این سرویس می توانید از طریق صفحه وب وارد گوگل درایو شوید و یا اپلیکیشن Google Drive را روی گوشی نصب و اجرا کنید.

معمولاً اپلیکیشن گوگل درایو به صورت پیش فرض بر روی گوشی های اندرویدی نصب است. بنابراین می توانید به راحتی وارد این سرویس شوید و با وارد کردن جیبمیل خود در آن ثبت نام کنید، فایل ها و اطلاعات خود را بارگذاری و در فضای ابری ذخیره کنید. هر زمان می توانید به حساب خود در گوگل درایو مراجعه کنید و به اطلاعاتی که ذخیره کرده اید، دسترسی پیدا کنید.

گوگل درایو این امکان را به کاربر می دهد تا فایل هایی مانند گوگل داک (Google Doc)، گوگل شیت (Google Sheet)، گوگل اسلاید (Google Slide)، ورد، اکسل و پاورپوینت را ایجاد کند. این فایل ها امکان به اشتراک گذاری و استفاده گروهی را دارند، کابرانی که فایل ها را با آنها به اشتراک گذاشته اید، می توانند به آن فایل ها دسترسی داشته باشند و یا آنها را ویرایش کنند.

گوگل درایو (Google Drive) چیست
گوگل درایو (Google Drive) چیست

آشنایی با بخش های مختلف گوگل درایو

در این بخش از مقاله گوگل درایو چیست به آشنایی با بخش های مختلف گوگل درایو می پردازیم:

  • My Drive: تمام فایل هایی که در فضای گوگل درایو ذخیره می کنید، در این قسمت وجود دارد. فایلی را که در کامپیوتر سینک می کنید وارد my Drive می شود.
  • Computers: تمام فایل هایی را که از کامپیوتر ذخیره می کنید، در این بخش قرار می گیرد.
  • Recent: تمام فایل هایی که اخیراً بارگذاری کرده اید را در این قسمت به ترتیب می توانید مشاهده کنید.
  • Shared with me: هر فایلی که برای شما فرستاده شود در این بخش قرار می گیرد.
  • Starred: می توانید فایل های مورد علاقه خود را علامت بزنید تا دسترسی راحت تر و سریع تری به آنها داشته باشید. این فایل ها وارد قسمت Starred می شوند.
  • Trash: هر فایلی را که حذف می کنید، 30 روز در بخش Trash باقی می ماند و بعد از آن کاملاً حذف می شود.

وسط صفحه حساب شما تمامی فایل های شما وجود دارد که با راست کلیک روی هر فایلی می توانید آن را ویرایش کنید. البته یک منو نیز در بالای فایل ها وجود دارد که به کمک آن می توانید دسترسی راحت تری به گزینه ها داشته باشید.

در بالای صفحه سرچ فیلدی وجود دارد که می توانید نام فایل ها را در آن جست و جو کنید و سریع تر به آنها دسترسی پیدا کنید.

منویی در قسمت سمت راست صفحه است که شامل تعدادی Shortcut است که امکان دسترسی سریعتر به ابزارهای دیگر گوگل را برای کاربر فراهم می کند.

چه چیزهایی در گوگل درایو ذخیره می شوند؟

در گوگل درایو، می توان تا بیش از 30 نوع فایل مانند عکس، فیلم، متن، صوت و … را ذخیره و مدیریت کرد.

گوگل درایو چیست
گوگل درایو چیست

مزایای استفاده از گوگل درایو (Google Drive)

حال که دانستیم گوگل درایو چیست به مزایای آن می پردازیم. استفاده از سرویس گوگل درایو مزایایی دارد که به شرح زیر است:

قابلیت اتصال گوگل درایو به دیگر سرویس های گوگل

یکی از مزایای گوگل درایو قابلیت اتصال آن به سرویس های دیگر گوگل است. سرویس های دیگر گوگل مانند Google docs ،Google Slides ،Google Sheets و … بسیار کاربردی هستند و می توانند به گوگل درایو وصل شوند. بنابراین بسیاری از افراد استفاده از گوگل درایو را نسبت به فضاهای ابری دیگر ترجیح می دهند.

قابلیت شخصی سازی دسترسی به فایل ها

از مزایای دیگر استفاده از گوگل درایو می توان به قابلیت شخصی سازی دسترسی فایل ها اشاره کرد. کاربر می تواند فایلی را از گوگل درایو برای سایرین به اشتراک بگذارد و برای آنها دسترسی ایجاد کند.

مزایای استفاده از گوگل درایو (Google Drive)
مزایای استفاده از گوگل درایو (Google Drive)

محدودیت های گوگل درایو (Google Drive)

استفاده از سرویس گوگل درایو محدودیت ها و معایبی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

استفاده از حجم اینترنت کاربر

توجه داشته باشید که برای بارگذاری هر فایل و دسترسی مجدد به آن، از حجم اینترنت شما استفاده می شود.

محدود بودن فضای ذخیره سازی

هر کاربر اجازه دارد تا 15 گیگابایت اطلاعات را به صورت رایگان روی حساب کاربری خود ذخیره کند. اگر کاربر حجم بیشتری را لازم داشته باشد، باید اشتراک ماهیانه این سرویس را خریداری کند و هزینه آن را بپردازد.

تعرفه خرید فضای اضافه در گوگل درایو

دانستن گوگل درایو چیست کافی نیست و بهتر است از تعرفه های این سرویس نیز اطلاع داشته باشید. همانطور که گفته شد، این سرویس برای هر کاربر تنها 15 گیگابایت فضای رایگان اختصاص داده است و در صورت نیاز، کاربر می تواند با پرداخت هزینه از فضای ذخیره سازی بیشتری استفاده کند.

برای دریافت فضای ذخیره سازی بیشتر اکانت خود باید از طریق پنل کاربری گوگل درایو اقدام نمایید.

به این صورت که باید به بخش مدیریت حافظه مراجعه کنید و گزینه ارتقای فضای ذخیره سازی را انتخاب کنید و سپس وارد صفحه جدیدی می شوید. گوگل پیشنهادهای مختلفی را برای خرید به شما پیشنهاد می دهد که کمترین این پیشنهاد 100 گیگابایت و هزینه ماهیانه آن 2.79 دلار کانادا است. بیشترین پیشنهاد آن به کاربر 30 ترابایت است که هزینه ماهیانه آن 419.99 دلار کانادا دارد.
با انجام این کار، حساب کاربری شما از عضو معمولی به Google One تغییر می کند و امکانات بیشتری به شما تعلق می گیرد که یکی از این امکانات، ارتباط با کارشناسان گوگل است.

تعرفه خرید فضای اضافه در گوگل درایو
تعرفه خرید فضای اضافه در گوگل درایو

ابزارهای موجود در گوگل درایو

گوگل درایور می‌تواند با سرویس های دیگری مانند گوگل شیتس، گوگل فوتوز، گوگل اسلایدز و گوگل داکس ارتباط داشته باشد. بنابراین کاربران می توانند به صورت آنلاین فایل ها و اسناد خود را ویرایش کنند. علاوه بر سرویس های گوگل، کاربر می تواند برنامه های خود را به گوگل درایو وصل کند و فایل های خود را به صورت مستقیم دانلود یا ویرایش نماید.

ابزارهای موجود در گوگل درایو
ابزارهای موجود در گوگل درایو

امنیت گوگل درایو

امنیت سرویس گوگل درایو بالا است و یکی از امن ترین سرویس های ذخیره سازی محسوب می شود. البته باید گفت که بخشی از امنیت حساب های کاربری بر عهده خود کاربران است. یعنی کاربران نباید مشخصات حساب گوگل خود را در اختیار هر فردی قرار دهند. اطلاعاتی که در این سرویس ذخیره می شود، از لایه های امنیتی زیر عبور می کند:

  • همه اطلاعات پیش از ارسال برای این سرویس با سیستم رمزگذاری پیشرفته TLS رمزنگاری می شوند. این سیستم رمزگذاری یکی از لایه های امنیتی معتبر محسوب می شود.
  • اطلاعات فایل ها توسط این سرویس دریافت می شوند و سپس کدگشایی انجام می شود و با سیستم رمزنگاری پیشرفته 128 بیتی AES رمزگذاری می شوند.
  • تمامی فایل هایی که با سیستم 128 بیتی AES رمزگذاری شده اند، توسط کلیدها و توالی خاصی کدگذاری می شوند که منجر به ایجاد یک لایه امنیتی برای حفاظت از آن ها می شود.

در مقاله گوگل درایو چیست به بررسی سرویس گوگل درایو پرداختیم. این سرویس به منظور ذخیره سازی فایل ها و اطلاعات کاربران طراحی شده است و امکان ایجاد فایل های گوگل داک، شیت، اسلاید، ورد، اکسل، پاورپوینت و اشتراک گذاری آنها با سایر کاربران را می دهد. حجم رایگان این سرویس برای هر اکانت گوگل درایو 15 گیگابایت است و برای استفاده از حجم بیشتر باید هزینه آن را بپردازید.