تفاوت پورت LAN و WAN چیست؟

تفاوت پورت LAN و WAN چیست؟

تفاوت پورت LAN و WAN سؤالی است که ممکن است ذهن کاربران را به خود درگیر کرده باشد. دانستن فرق LAN با WAN به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین مودم روتر را برای مجموعه خود خریداری کنید.

روی تمام مودم روترهای بیسیم دو پورت WAN و LAN قرار گرفته است. این دو پورت از انواع پورت مودم هستند. رنگ غالب درگاه WAN زرد رنگ اما رنگ غالب درگاه LAN سفید رنگ است. هر دو پورت از نوع درگاه RJ45 هستند.

به طور کلی، پورت لن جهت اتصال دستگاه های مختلف به روتر مورد استفاده قرار می گیرد و برای این اتصال از کابل های شبکه استفاده می شود. اما درگاه WAN، برای اتصال مودم به روتر مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید انواع مودم
خرید انواع مودم

برای خرید انواع مودم می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در ادامه به معرفی هر دو درگاه خواهیم پرداخت. هم چنین تفاوت شبکه LAN و WAN را نیز بررسی خواهیم کرد. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

درگاه LAN چیست؟

برای یافتن تفاوت پورت LAN و WAN ابتدا می بایست به پرسش پورت lan چیست پاسخ دهیم.

LAN مخفف عبارت (Local Area Network) به معنای شبکه های محلی است. تمامی رایانه هایی که در یک مکان معین به یکدیگر متصل می شوند و کنار هم قرار می گیرند، شبکه LAN و یا شبکه محلی را تشکیل می دهند. این کامپیوترها از طریق کابل به یکدیگر متصل می شوند. کاربران می توانند برای مشاهده قیمت پچ کورد شبکه به سایت راندنو مراجعه کنند.

درگاه LAN چیست؟
درگاه LAN چیست؟

سرعت انتقال داده در این شبکه ها زیاد است (1000 Mbps) زیرا کامپیوترها در یک محل هستند و نزدیک هم قرار دارند. گاهی رایانه ها در شبکه لن به شکل بیسیم نیز به یکدیگر متصل می شوند که در این صورت به آن شبکه WLAN گفته می شود.


بیشتر بخوانید: روش های افزایش سرعت مودم و تقویت وای فای و اینترنت


کاربرد شبکه های لن

روترها اغلب یک یا چند پورت لن دارند تا از این طریق، بتوان کامپیوتر و دیگر تجهیزات شبکه را از طریق کابل به اینترنت متصل کرد. از شبکه های لن اغلب در مکان هایی استفاده می شود که تجهیزات و کامپیوترها نزدیک به هم باشند. تجهیزات موجود در اداره ها، کارخانه ها، گیم نت ها، کافی نت ها و … از طریق درگاه لن می توانند با یکدیگر در ارتباط باشند.

برای ایجاد یک شبکه محلی با بیش از 3 دستگاه، علاوه بر روتر، به کارت شبکه و کابل لن نیز نیاز خواهیم داشت. برخی از روترها تنها دارای درگاه لن هستند. این روترها هیچگاه به اینترنت متصل نمی شوند و تنها برای اشتراک گذاری داده های محرمانه میان کامپیوترها مورد استفاده قرار می گیرند.

شبکه های لن اغلب یک منطقه جغرافیایی کوچک را پوشش می دهند. مانند خانه، دفتر، مدرسه یا گروهی از ساختمان ها. یکی از مزایای شبکه LAN این است که از طریق خطوط تلفنی و امواج رادیویی نیز می توان یک LAN را به سایر شبکه ها متصل کرد.

درگاه WAN چیست؟

در ادامه این مقاله به پرسش پورت Wan چیست پاسخ خواهیم داد. WAN از ابتدای هر واژه عبارت (Wide Area Network) گرفته شده است و به معنای شبکه های گسترده است. این نکته حائز اهمیت است که این درگاه نباید با WLAN اشتباه گرفته شود. WLAN مخفف عبارت (Wireless Local Area Network) است و به شبکه های محلی بیسیم اطلاق می شود.

درگاه WAN چیست؟
درگاه WAN چیست؟

کاربرد شبکه WAN

شبکه های WAN محدوده بسیار بزرگ مانند یک شهر یا یک کشور را تحت پوشش قرار می دهند. به همین دلیل، گاهی شبکه WAN با اینترنت یکسان در نظر گرفته می شود. هنگامی که بخواهیم یک شبکه وسیع (چند اتصال لن در مکان های متفاوت) ایجاد کنیم، باید این کار تحت شبکه WAN صورت بگیرد.

در شبکه WAN جهت افزایش ایمنی، دقت و سرعت، رایانه ها توسط کابل های فیبر نوری به هم متصل می شوند. مدیریت این کابل ها توسط یک شرکت سوم صورت می گیرد. شبکه های WAN می توانند دارای یک یا چند کنترل کننده و یا مالک باشند.

در این شبکه از تکنولوژی های متفاوتی برای مسیریابی و انتقال اطلاعات استفاده می شود. اما به طور کلی، سرعت انتقال داده شبکه های لن بیشتر از WAN است. WAN سرعت کمتر معادل 150 Mbps دارد.

در روترهای بیسیم منظور از WAN همان اینترنت است. روتر بیسیم به یک پورت WAN مجهز شده است که از آن برای اتصال به مودم یا دیگر دستگاه های ارائه دهنده اینترنت استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: اینترنت فیبر نوری چیست و انواع مودم فیبر نوری کدامند؟


تفاوت پورت LAN و WAN

برای مقایسه پورت LAN و WAN می توان به چند گزینه اشاره کرد. سرویس اینترنت توسط پورت WAN وارد روتر می شود و توسط پورت LAN میان کامپیوتر و دیگر تجهیزات تقسیم می گردد. به طور کلی، مهم ترین تفاوت پورت LAN و WAN همین مورد است. در ادامه به دیگر تفاوت های آن ها خواهیم پرداخت:

  1. سرعت: این دو پورت ساختاری شبیه به هم دارند و سرعت آن ها نیز اغلب با هم برابر است اما گاهی شرکت سازنده از پورت های سریع تری برای درگاه WAN استفاده می کند. اغلب مودم های متوسط دارای درگاه هایی از نوع 100 مگابیت در ثانیه هستند. مودم های رده بالاتر از نوع 1 گیگابایت در ثانیه نیز به بازار عرضه می شوند.
  2. کاربرد: همان طور که پیش تر گفته شد، کاربرد این دو پورت با یکدیگر متفاوت است. از WAN جهت اتصال روترها به یکدیگر استفاده می شود. به عنوان مثال، می توانید از یک مودم که قابلیت بیسیم ندارد، استفاده کنید، به اینترنت متصل شوید و سپس به کمک پورت WAN آن را به مودم روتر وصل کنید. بدین ترتیب می توانید به شبکه های خود امکان وای فای را نیز اضافه کنید.
  3. کار در شبکه های قدیمی: اگر یک مودم یا روتر قدیمی داشته باشید، به کمک درگاه WAN می توانید پوشش Wi-Fi را اضافه کرده و یا آن را تقویت کنید. به کمک کابل شبکه می توان اینترنت را از روتر دریافت کرد و سر دیگر آن را به پورت WAN مودم قبلی متصل کرد. در این صورت، مودم قدیمی نقش تقویت کننده سیگنال را ایفا می کند.
  4. هزینه: هزینه راه اندازی شبکه های LAN کم تر از شبکه های WAN است زیرا یک محیط مشخص و محدود را در بر می گیرد. هم چنین توسعه و افزودن دستگاه به این شبکه کار ساده ای است و هزینه چندانی ندارد.

می توان از پورت WAN شبکه به جای LAN استفاده کرد اما برعکس این امر امکان پذیر نیست.

تفاوت پورت LAN و WAN
تفاوت پورت LAN و WAN

بیشتر بخوانید: مودم، روتر، اکسس پوینت و سوئیچ چه تفاوتی با هم دارند؟


شبکه WLAN چیست؟

بسیاری از افراد شبکه WAN و WLAN را با هم یکسان می دانند در صورتی که این دو شبکه با هم تفاوت دارند. WLAN همان شبکه محلی و لن است که انتقال اطلاعات در آن بدون وجود سیم صوت می گیرد.

در شبکه های WLAN، کامپیوترها و تجهیزات شبکه در یک منطقه و نزدیک به هم قرار گرفته اند و از طریق سیستم وای فای با یکدیگر ارتباط دارند. هم چنین اینترنت نیز از طریق وای فای میان تجهیزات شبکه به اشتراک گذاشته می شود. در حال حاضر تمامی روترهای بیسیم از سیستم WLAN پشتیبانی می کنند.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین روش‌ های تست سرعت اینترنت


خرید مودم

با مراجعه به سایت راندنو می توانید به طور مستقیم با نمایندگان و فروشندگان انواع مودم روتر در ارتباط باشید. عواملی هم چون تعداد پورت LAN، تعداد آنتن، برند، ورودی سیم کارت و … بر روی قیمت مودم تاثیرگذار است.

هرچه تعداد آنتن های یک مودم بیشتر باشد، محدوده پوشش دهی آن نیز بزرگ تر است. از برترین برندهای مودم می توان به مودم تی پی لینک، دی لینک، هیوندای، ایسوس، ام اس آی، جی نت و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین های مودم و روتر از لحاظ قیمت و کاربرد


روتر بیسیم Wireless Router

در روترهای بی سیم و وایرلس منظور از WAN همیشه اینترنت است. روترها معمولاً به یک یا چند درگاه LAN نیز مجهز هستند. از درگاه های LAN، کامپیوترها و دیگر تجهیزات از طریق کابل شبکه به اینترنت متصل می شوند.

این روترها یک درگاه از نوع WAN نیز دارند که گاهاً عنوان Internet برای آنها در نظر گرفته شده است. از این درگاه برای اتصال به مودم یا کابل تلفن و یا دستگاه ارائه دهنده سرویس اینترنت استفاده می شود. در نتیجه اینترنت از طریق یک درگاه WAN وارد روتر وایرلس می شود و از طریق درگاه های LAN به سایر تجهیزات منتقل می شود.

روترها همیشه درگاه LAN دارند اما ممکن است درگاه WAN نداشته باشند. به روترهایی که هم WAN و هم LAN دارند مودم روتر نیز گفته می شود. در مقابل روترهایی که تنها به درگاه LAN مجهز شده اند، تنها جهت به اشتراک گذاری اطلاعات به صورت محرمانه میان تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می گیرند و به اینترنت متصل نمی شوند.


بیشتر بخوانید: معرفی ارزان ترین مودم های موجود در بازار


سؤالات متداول

  • WAN مخفف چیست؟

WAN مخفف عبارت (Wide Area Network) و به معنی شبکه های گسترده است.

  • چرا سرعت شبکه LAN بالا است؟

زیرا این شبکه شامل تعداد محدودی کامپیوتر است که در محیط کوچک تری نسبت به شبکه WAN قرار گرفته اند. نزدیکی این سیستم ها به یکدیگر سبب افزایش سرعت شبکه لن شده است. برای مشاهده مودم تی پی لینک و خرید آن همین حالا اقدام نمایید.

  • LAN در کامپیوتر چیست؟

به کامپیوترهایی که در یک محدوده قرار دارند و شبکه شده اند، شبکه LAN گفته می شود. محدود بودن موقعیت آن سبب می شود تا لن از دیگر شبکه های وسیع همچون WAN و MAN تمایز داشته باشد.

  • چه شبکه های دیگری وجود دارد؟

شبکه های دیگری نیز وجود دارد که در برخی از مجموعه ها از آن استفاده می شود. به عنوان مثال شبکه TAN یک شبکه بسیار کوچک است که اغلب در خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شبکه PAN نیز یک نمونه شبکه کامپیوتری است که برای اتصال دستگاه های مختلف کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد. شبکه MAN نیز یک شبکه شهری است که کل شهر را پوشش می دهد. شبکه MAN پوشش منظقه ای بیشتری از LAN دارد اما از شبکه WAN محدودتر و کوچک تر است.

  • تفاوت شبکه LAN و WAN از لحاظ هزینه چیست؟

شبکه های LAN پوشش دهی محدودتری دارند و ابعاد آنها کوچکتر است. به همین دلیل هزینه نصب و راه اندازی آن ها کمتر است.

  • امنیت کدام یک از شبکه های LAN و WAN بیشتر است؟

شبکه های LAN امنیت بیشتری دارند زیرا وسعت آنها کمتر است و تعداد کاربران آنها محدودتر از شبکه WAN است. به همین دلیل امنیت این شبکه ها نیز بیشتر می شود.